کارخانه‌های روغن کشی در خوزستان وجود ندارد

خورنا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کارخانه‌های روغن کشی کلزا در خارج از استان قرار دارد و به همین دلیل محصول خریداری شده کشاورزان به استان‌های دیگر منتقل می‌شود.

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: خوزستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی نقش بسزایی در تولید دانه‌های روغنی دارد.

وی بیان کرد: این استان به علت دارا بودن زمین‌های حاصلخیز و اقلیم آب و هوایی مناسب، ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه استفاده از دانه‌های روغنی و تامین نیازهای کشور دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: امسال در بیش از ۱۱ هزار کیلومتر زمین‌های استان دانه روغنی کلزا کاشته شده است و انتظار می‌رود ۲۰ هزار تن کلزا برداشت شود و خوزستان از نظر کشت این محصول رتبه پنجم کشور را داراست.

چنگلوایی به کشت سویا در کشور اشاره کرد و گفت: سویا گیاهی است که جنبه روغنی و خوراکی دارد و محدودیتی نسبت به کشت‌های دیگر دارد زیرا EC کمتری را می‌پذیرد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

وی با اشار به اینکه بر روی مکانیزاسیون در زمینه کاشت و برداشت سویا باید کار شود تصریح کرد: محققان ما کارهای تحقیقاتی بسیار خوبی انجام دادند و موفق شدند ارقام پرمحصول بسیاری را در سطح کشور معرفی کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: کاشت دانه‌های روغنی سویا که چند سالی است در استان خوزستان کشت می‌شود هنوز به جایگاه مهمی از نظر تولید کسب نکرده است.

چنگلوایی اضافه کرد: کارخانه‌های روغن کشی کلزا در خارج از استان قرار دارد و به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری کننده در خوزستان، محصول خریداری شده کشاورزان به استان‌های دیگر منتقل می‌شود در حالی که با ساخت کارخانه روغن کشی می‌توان علاوه بر استفاده از روغن این محصولات، اشتغال استان را هم افزایش داد.

وی همچنین عنوان کرد: توسعه کشت دانه‌های روغنی به عنوان یکی از محصولات خوب در تناوب است و به حاصلخیزی خاک، جلوگیری از رشد علف‌های هرز و آفات و بیماری‌ها می‌شود و با توجه به اینکه قیمت مناسب و عملکرد بالاتری دارند اقتصادی‌تر است و به استانداردهای زندگی کمک می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان بر لزوم گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد و گفت: هر چه تولید دانه‌های روغنی را افزایش دهیم در کنار باید صنایع تبدیلی و تکمیلی گسترش یابد که به نوبه خود به ایجاد اشتغال کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه طرح توسعه کشاورزی در استان اجرا می‌شود و تسهیلات بلند مدت داریم و متقاضیان می‌توانند اعلام آمادگی کنند تا وام در اختیار آن‌ها قرار بگیرد تا بتوانیم به کشت این محصول کمک کنیم.

چنگلوایی در پایان اظهار کرد: فرهنگ سازی برای استفاده از دانه‌های روغنی از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه بروشور و تراکت آموزشی، بازدیدهای درون استانی و برون استانی و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی است.