افزایش ۷۰ برابری قیمت مالچ / کاهش ۱۴۰ هزار هکتاری پروژه بیابان‌زدایی خوزستان

خورنا: مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: با افزایش قیمت مالچ، پروژه بیابان‌زدایی ۲۰۰ هزار هکتاری در استان به ۶۰ هزار هکتار کاهش می‌یابد.

عزیز ارشم اظهار کرد: پروژه بیابان زدایی ۲۰۰ هزار هکتار از بیابان‌های خوزستان برای کاهش پدیده گرد و غبار در سفر دوم هیئت دولت در سال ۸۷ با اعتبار ۴۸۷ میلیارد تومان به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه مقرر شده بود که وزارت نفت اعتبار این پروژه را تامین کند افزود: این پروژه در مساحت‌های کم از سال ۸۹ با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان توسط منابع طبیعی استان آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان خاطرنشان کرد: در سال بعد قرار شد قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پروژه فعالیت کند و اداره‌کل منابع طبیعی به عنوان ناظر و بهره بردار باشد.

وی اظهار کرد: به دلیل مبلغ بالای قرار داد و پیچیدگی هایی که وجود داشت انعقاد آن با تاخیر مواجه شد با این حال قرارگاه خاتم بیابان زدایی را اجرا کرد، امسال نیز با اضافه شدن دو پیمانکار دیگر، پروژه ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: در اوایل امسال قراردادی ۱۰۰ میلیارد تومانی برای اجرا منعقد شده که زمان اجرای آن بستگی به مدت تامین اعتبار دارد.

ارشم شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان، شوش، امیدیه و هندیجان را مهم‌ترین کانون‌های بیابانی خوزستان عنوان کرد و افزود: از زمان اجرای این پروژه تاکنون حدود ۱۳ هزار هکتار بیابان زدایی اجرا شده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای تامین اعتبار این پروژه وجود دارد، اظهار کرد: زمانی که قرار بود ۲۰۰ هزار هکتار بیابان زدایی صورت گیرد، مالچ به صورت رایگان تامین می‌شد اما بعدها مشخص شد که مالچ رایگان وجود ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اضافه کرد: با افزایش قیمت مالچ این پروژه در ابتدا به ۷۵ هزار هکتار کاهش یافت، اما با گران شدن دوباره مالچ و افزایش دیگر هزینه‌ها شاید بتوان ۶۰ هزار هکتار یا ۵۵ هزار هکتار را بیابان زدایی کرد، به این ترتیب سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار بیابان زدایی باید صورت گیرد.

وی افزود: قیمت مالچ از ۱۲ تومان به ۷۲۰ تومان در سال‌های ۸۸ و ۸۹ رسید و در حال حاضر تا یک هزار و ۴۴۰ تومان افزایش یافته است و این در حالی بوده که اعتبار پروژه ثابت است لذا سبب می‌شود که حجم پروژه بر اساس اعتبار قابل تامین کاهش یابد.

ارشم، تنها نگرانی اجرای این پروژه را تامین اعتبار لازم دانست و با اشاره به دشواری‌های عملیات مالچ‌پاشی گفت: مالچ‌پاشی نیاز به پیش زمینه‌هایی دارد که از جمله باید بارندگی و رطوبت خاک مناسب باشد به همین دلیل فقط در زمان محدودی از سال می‌توان در خوزستان عملیات مالچ‌پاشی را اجرا کرد.