تغذیه سالم مهمترین راهکار پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی است

خورنا: بی شک درحال حاضر بیماری های غیرواگیر به دلیل تراکم جمعیت در مناطق شهری، تغییر سبک، شیوه زندگی و گرایش افراد به عادت های نامناسب غذایی افزایش یافته است.

به گزارش خورنا از اهواز، کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اهواز براین باورند که مهمترین دلایل این امر ابتلا به  فشار خون بالا، مصرف الکل، کلسترول بالا و افزایش وزن، عدم فعالیت فیزیکی مناسب، روابط جنسی غیر ایمن و مصرف داروهای غیرمجاز است.

براساس این مقدمه با دکتر سید محمد علوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفتگو با خبرنگار خورنا با بیان اینکه امروزه بیماری های قلبی و عروقی، حوادث و سرطان ها ، مهمترین دلایل مرگ و میر در سایر کشورها است، افزود: بیماری‌های قلبی-عروقی شکل های مختلفی همچون فشارخون‌بالا، بیماری‌ تصلب‌شرایین (آترواسکلروز)‌ کرونری و سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروز و سایر عروق همانند اندام ها، احشا و غیره دارند.

علوی با اشاره به اینکه به دلیل بار سنگینی که این بیماری‌ها از لحاظ اقتصادی و سلامت بر جامعه وارد می‌کنند، تصریح کرد: در طول سال های اخیر وزارت بهداشت جهانی مطالعات وسیعی انجام داده و مهمترین عامل های خطر که باعث افزایش احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی-‌عروقی می شود را مشخص کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه خاطرنشان کرد: آگاهی از این عامل های خطر و چگونگی کنترل آنها این فرصت را به وجود می آورد که بتوان از ایجاد  بیماری ها پیشگیری کرد. این مقام مسوول تصریح کرد: بیماری‌های قلبی-عروقی تهدیدی عمده برای جوامع مترقی انسانی، کشورمان به ویژه استان خوزستان به شمار می رود اما خوشبختانه  اغلب می‌توان با یکسری از  تغییرات مثبتی در شیوه زندگی، از ایجاد و یا بدترشدن این بیماری‌ها پیشگیری کرد و حتی پس از ایجاد می توان میزان عارضه و  مرگ و میر ناشی از آنها را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

علوی این تغییرات پیشگیرانه را شامل تغذیه ‌سالم‌، افزایش‌ فعالیت‌ بدنی، قطع عادات زیان آور همچون استعمال ‌دخانیات سیگار، قلیان، مصرف الکل و غیره عنوان کرد و افزود: بیماری‌های قلبی-‌عروقی به آهستگی ایجاد شده و در مراحل اولیه اغلب علامتی ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: عامل هایی همچون کلسترول و فشارخون بالا ممکن است از کودکی وجود داشته یا در جوانی آغاز شده و برای چندین دهه تشخیص داده نشوند، بنابراین بهترین راهکار، بررسی، تشخیص و کنترل زودرس عامل های خطر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌-عروقی است.

دکتر امیر حسین بنی احمد کارشناس ارشد دارویی دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم در این خصوص به خبرنگار خورنا گفت: ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی مطابق با رهنمودهایی که از چندین دهه تحقیقات بدست آمده‌ است نه تنها باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌-عروقی می‌شوند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی همچون  سرطان و دیابت را نیز کاهش می‌دهند.

وی به برخی از عامل های ‌خطر بیماری‌های قلبی‌-عروقی اشاره کرد و گفت: برخی از این عامل ها قابل اصلاح وکنترل هستند، در حالیکه سایر عامل‌ های خطر تحت کنترل نیستند.

بنی احمد تصریح کرد: برخی از عامل های خطرممکن است در طول زندگی دچار تغییر شوند. البته داشتن یک یا چند عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی-عروقی به این مفهوم نیست که فرد حتما مبتلا به بیماری‌های قلبی،‌عروقی شده یا در اثرآنها می‌میرد.

این کارشناس اضافه کرد: هر چه تعداد این عامل های خطر بیشتر باشد، فرد به احتمال بیشتری به بیماری قلبی-عروقی مبتلا خواهد شد و بلعکس نبود عامل خطر دلیل عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی‌-عروقی نیست وفقط احتمال را کم می کند.

بنی احمد با تاکید براینکه زنان با سن ۶۰-۵۵سالگی در معرض خطرکمتری از مردان هستند، افزود: زنان پیش از یائسگی به دلیل وجود هورمون‌های جنسی خود در مقابل بیماری‌های قلبی‌عروقی محافظت می‌شوند.

وی تصریح کرد: با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌-عروقی افزایش می‌یابد که مردان نسبت به زنان در سنین پایین‌تری دچار حملات قلبی می‌شوند.

این کارشناس با بیان اینکه ژنتیک، قومیت و نژاد هم در ایجاد بیماری‌های قلبی-‌عروقی نقش مهمی داشته باشد، خاطرنشان کرد: افراد با پوست تیره به دلیل فشارخون بالاتر نسبت به افراد سفید پوست در معرض خطر بیشتری هستند.

بنی احمد اظهار کرد: افزایش سطح کلسترول خون ژنتیکی به طورمستقیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-‌عروقی را افزایش می‌دهد.

این کارشناس عامل های  خطری که قابل کنترل، اصلاح و یا  درمان هستند را شامل کلسترول خون بالا، فشارخون‌بالا (هیپرتانسیون)، دیابت، پاسخ غیر طبیعی به انسولینافزایش وزن  و چاقی، نحوه توزیع چربی در بدن(چاقی شکمی)، الکل و رژیم غذایی نادرست عنوان کرد و افزود:برخی داروها همچون قرص‌های ضدبارداری و برخی داروهای هورمونی، کمبود آنتی اکسیدان ها، غیر عادی شدن فاکتورهای انعقاد خون و افزایش هموسیستئین در خون نیز  ممکن است باعث  افرایش ایجاد بیماری های قلبی – عروقی شوند.

دکتر سیروس دهقانی داروساز و کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم در این زمینه به خبرنگار خورنا گفت: فشارخون‌بالا نیز خطر ایجاد  بیماری‌های قلبی-‌عروقی را چند برابر افزایش می دهد.

این دکتر داروساز با بیان اینکه چاقی و افزایش وزن بدن در ایجاد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-‌عروقی مستقل از سایر عامل های خطر دیگر نقش ایفا می کنند، افزود: چاقی علاوه بر افزایش فشارخون باعث افزایش بارکاری قلب نیز می‌شود و اثرات زیان آوری هم بر روی کلسترول دارد و اترواسکلروز را تشدید می کند که این امر هم  در ایجاد بیماری دیابت(بیماری قند خون) نیز دخالت دارد.

دهقانی تصریح کرد: حداقل ۳۰دقیقه فعالیت متوسط در اغلب روزهای هفته (حداقل ۵روز) یا هر روز به سلامت قلب کمک کرده همچنین می‌ تواند احتمال بیماری‌های قلبی و سکته ی قلبی همچین خطر سرطان روده ی بزرگ، فشارخون بالا، دیابت و غیره را نیز کاهش دهد.

وی در پایان با بیان اینکه دیابت می تواند باعث افزایش بیماری های قلبی-عروقی شود، تاکید کرد: حتی با وجود کنتر قند خون، دیابت شانس بیماری قلبی را افزایش می دهد اما در صورت عدم کنترل این خطر به مراتب بالاتر خواهد رفت.

انتهای پیام/ حسین عبدالعزیزی