محسن هاشمی رفسنجانی در آستانه ورود به شهرداری تهران

خورنا: پس از برگزاری جلسات منظم اصلاح طلبان شورای شهر برای معرفی کاندیدای واحد برای تصدی پست شهرداری تهران، محسن هاشمی به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده است.

در جلسه ی شب گذشته این جمع اصلاح طلب و اعتدال گرا، گزینه‌های مطرح شده برای شورای شهر تهران شامل مجید نصیری، معصومه ابتکار و سیدصفدر حسینی به عنوان کاندیداهای تصدی شهرداری کلانشهر تهران مطرح شدند، اما در جریان رای گیری، محسن هاشمی با ۲۰ به عنوان گزینه قطعی شهرداری تهران انتخاب شد.

قابل ذکر است، جلسه ی نخست شورای جدید شهر تهران، ۱۲ شهریور تشکیل می شود.

محسن هاشمی که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا است، ۱۳ سال رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است و نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

در زمان مدیریت وی متروی تهران راه اندازی شد و او تا ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ بطور پیوسته عهده دار این سمت بوده‌است. محسن هاشمی در طول دوسال شهرداری محمود احمدی نژاد همچنان پست خود به عنوان مدیرعامل مترو را حفظ کرد. همچنین احمدی نژاد استعفای او را نپذیرفت.

او به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلط داشته و کتاب آنالیز رایانه‌ای قالب‌های تزریقی، توسعه پاک و ماجرای مک فارلین از تالیفات وی می‌باشد.

او در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری‌ کرد و شهردار وقت تهران محمد باقر قالیباف با استعفایش موافقت کرد و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت مدیره منصوب کرد.

کارشناسان مدیریت شهری با اشار به سوابق و تخصص محسن هاشمی معتقدند حضور  او در راس شهرداری تهران، می تواند تهران را پس از سال ها خطای فاحش مدیریتی –  که منجر به تشدید آلودگی هوا، ترافیک و… شده  – به مسیر صحیح بازگرداند.