فعالیت‌های تجاری و تردد از مرز شلمچه ۲۴ ساعته می‌شود

خورنا: مشاور استاندار بصره از توافق استانداری‌های خوزستان و بصره برای انجام ۲۴ ساعته فعالیت‌های تجاری و تردد زوار ایرانی و عراقی از مرز شلمچه به عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، محسن عبدالحی ظهر امروز در نخستین میزگرد بررسی موانع صادرات ایران به عراق در خوزستان اظهار کرد: در سفر استاندار بصره به عراق در تماس تلفنی مسئولان عراقی با استاندار بصره سهم ۵ و یک دهم درصدی صادرات این استان از فروش نفت به ۵.۵ درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به سفر چند روز گذشته استاندار بصره به خوزستان خاطرنشان کرد: بازدید استاندار بصره از استان خوزستان نتایج مثبتی در زمینه خدمات رسانی به مردم دو کشور به ویژه استان‌های خوزستان و بصره در برداشت.

مشاور استاندار بصره خاطرنشان کرد: در این دیدارها با ایجاد کارگروه مشترک برای بررسی نکاتی که پیشتر در سفر به ایران تعیین و مصوب شده بود، موافقت شد.

عبدالحی تصریح کرد: کارگروه‌های اقتصادی و تجاری به همت اتحادیه بازرگانان و تجار و ایرانی و عراقی هر چه زودتر باید تشکیل شود.

وی همچنین از توافق بر سر حضور کنسولگری عراق در کارگروه‌های تجاری و اقتصادی که در خوزستان تشکیل می شود، خبر داد.

وی افزود: در این زمینه توافق برای تشکیل جلسات هفتگی در مرز شلمچه و به صورت ماهانه بین استانداران بصره و خوزستان صورت گرفته است .

مشاور استاندار بصره با اشاره به توافقی مبنی بر صادرات ۴۰۰ هزار مگاواتی برق از خوزستان به استان بصره تصریح کرد: در رایزنی‌های صورت گرفته ۱۵۰ هزار مگاوات دیگر به این میزان افزوده شد .

عبدالحی گفت: همچنین میزان ۳۰۰ هزار مگاوات دیگر تا تابستان سال آینده به این سهم صادرات برق از ایران به بصره افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد : در خصوص دستیابی استان بصره به گاز ایران برای راه‌اندازی نیروگاه‌های برق نیز توافقی بین استانداران خوزستان و بصره صورت گرفت.

عبدالحی از نیاز کشور خود برای بهره مندی از تجارب شرکت‌های ایرانی در ارائه خدمات فنی خبر داد و افزود: با توجه به کسب سهمیه ۵.۵ درصدی بصره از فروش نفت عراق این مسئله می‌تواند دستاویز خوبی برای حضور شرکت‌های ایرانی در بصره باشد.