دادستان کل کشور: سازمان آب و وزارت نیرو در حادثه سد کارون ۳ مقصرند

خورنا: سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت ۲ نفر در ارتباط با حادثه دریاچه پشت سد کارون ۳ خبر داد و گفت: در بررسی های اولیه سازمان آب و وزارت نیرو مقصر شناخته شده‌اند.

به گزارش خورنا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پنجاهمین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: کار خبر مثل کار دستگاه قضایی سخت است و خبرنگاران با انتشار برخی از اخبار مجبور به قضاوت آن خبر می‌شوند. که این امر کاری دقیق و بسیار حساس است.

وی در ادامه با اشاره به حادثه سد کارون گفت: چندی پیش در دریاچه سد کارون حادثه ناگواری رخ داد و متأسفانه تعدادی از هموطنان ما کشته شدند.

وی افزود: با دستور رئیس قوه قضائیه دادستان کل کشور مشغول پیگیری این موضوع شد و خوشبختانه تا امروز ورود ریاست قوه قضائیه و دادستان کل نتایج خوبی را در این پرونده به همراه داشته است.

محسنی‌اژه‌ای در خصوص روند شکل‌گیری این سد گفت: سال ۸۳ این دریاچه آبگیری شد و قرار بود پس از آن با احداث یک پل مردم بتوانند به راحتی از این مسیر عبور کنند چرا که پل قبلی هنگام آبگیری به زیر آب رفته بود اما متأسفانه پل جدیدی ساخته نشد و مردم با وسیله‌ای به نام بارج رفت و آمد می‌کردند.

وی افزود: متأسفانه وسایل و امکانات ایمنی که باید در اطراف این دریاچه و بارج پیش‌بینی می شد صورت نگرفت و طبق تحقیقات کوتاهی‌هایی در این زمینه رخ داد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: دادستان کل کشور در این پرونده از وزیر وقت و مسئول آب‌نیرو دعوت کرد تا توضیحاتی را ارائه دهند.

وی ضمن تشکر از وزیر سابق گفت: خوشبختانه ایشان در این پرونده کمک‌های زیادی به ما کرده‌اند و چند قول دادند که برخی از آنها تاکنون عملیاتی شده است.

دادستان کل کشور با اشاره به پرداخت وجه علی‌الحساب به خانواده قربانیان حادثه سد کارون گفت: یکی از اقدامات مثبتی که با ورود دادستانی کل به این پرونده صورت گرفت این بود که علی‌رغم اینکه هنوز حکمی صادر نشده ودیعه‌ای تعیین نشده است اما با مساعدت وزارت نیرو برای هر فردی که در این حادثه جان‌باخت به میزان یک دیه مشخص و بدون تفاوت بین زن و مرد بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تأمین اعتبار صورت گرفت.

وی افزود: این پول به زودی به خانواده قربانیان این حادثه اهدا می‌شود.

وی تکلیف امکانات ایمنی را اقدام دوم دانست و گفت: پیش از این افرادی که در آن منطقه زندگی می‌کردند برای عبور و مرور خود با ساعتی مقرر مواجه بودند و اگر بعد از آن ساعت کسی قصد عبور و مرور داشت با دشواری روبرو می‌شد اما در حال حاضر عبور و مرور شبانه‌روزی شده و امکانات و تجهیزات مناسبی پیش‌بینی و همچنین امکانات پزشکی نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اظهارات وزیر نیرو مبنی بر ساخت پل در سد کارون گفت: ایشان گفته‌اند که ما این موضوع را مناقصه مطرح کرده‌ایم و تلاش داریم تا هر چه زودتر این موضوع را عملیاتی کنیم اما در حال حاضر مسیر راه ترمیم شده و برخی از مشکلات برطرف شده گرچه هیچ کدام از این‌ها برای مردم آن منطقه پل نمی‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به اظهارات کارشناسی اول در پرونده قضایی گفت: پرونده قضایی برای این حادثه تشکیل شده و در کارشناسی اول سازمان آب نیرو مقصر شناخته شده البته پرونده قضایی مسیر خود را طی می‌کند و در این رابطه دو نفر بازداشت شده‌اند اما از افراد بیشتری تحقیق به عمل آمده و خواهد آمد.