ترویج جریان فرهنگی «قیصر امین‌پور» باید از گتوند آغاز شود

خورنا: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در جمع مسئولان اجرایی و فرهنگیان شهرستان گتوند گفت: ترویج جریان فرهنگی «قیصر امین‌پور» باید از گتوند آغاز شود.

به گزارش خورنا از گتوند، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید شهرستان گتوند با حضور مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، نماینده مردم گتوند در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه گتوند، فرماندار گتوند و دیگر اعضای انجمن در گتوند برگزار شد، در این جلسه مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان گتوند و شهرهای تابعه با حضور مدیر کل کتابخانه‌های عمومی بررسی شد.

در این جلسه رئیس شورای شهر جنت مکان اظهار کرد: در جنت مکان یک قطعه زمین برای ساخت کتابخانه اختصاص یافته است.

پس از آن روسای شوراهای شهرهای صالح شهر و ترکالکی از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی کتابخانه‌های این شهرها خبر دادند و تاکید کردند که در صورت انجام مساعدت از سوی اداره کل، بخش فیزیکی این کتابخانه‌ها تکمیل و لوازم و تجهیزات مورد نیاز داخلی آن خریداری خواهد شد تا مردم این شهرها بتوانند در سال ۹۲ از این کتابخانه‌ها استفاده ببرند.

افزایش تایم کاری کتابخانه‌ها در شیفت عصر، کمبود سیستم‌های کامپیوتری در این کتابخانه‌ها و ارائه راه‌هایی عملی برای تبدیل  فرهنگ اتلاف وقت به فرهنگ کتابخوانی و کتابخانه برای بانوان و مخصوصا بانوان خانه‌دار از دیگر مشکلات بیان شده بود.

*دولت به تنهایی توان انجام فرهنگ‌سازی را ندارد

نماینده مردم گتوند و شوشتر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظایف دولت اظهار کرد: فرهنگ و فرهنگ‌سازی امری است که دولت به تنهایی توانایی انجام آن را ندارد و باید آحاد و اقشار مختلف مردم در این امر مهم همکاری و مساعدت کنند.

سید محمد سادات ابراهیمی در ادامه تصریح کرد: دولت با راهنمایی، هدفمند سازی و تعیین خط و مشی برای انجمن‌ها، تشکل‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی باعث هم‌افزایی و پیشرفت کشور می‌شود.

*نیاز به بخش نرم افزاری کتابخانه‌ها

فرماندار گتوند نیز با بیان مشکلات بخش مرکزی و شهرهای حومه گفت: در بخش مرکزی فضای کتابخانه شهید علیجان امامی از نظر فیزیکی و نرم افزاری نیاز به مساعدت دارد.

هوشنگ محمدپور در ادامه تاکید کرد: هر چند حل مشکلات فیزیکی و نرم افزاری کتابخانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است اما باید در راستای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت‌های زیادی انجام گیرد.

*قیصر امین‌پور یک جریان قوی فرهنگی است

در ادامه لفته منصوری گفت: جریان فرهنگی قیصر امین‌پور باید از خوزستان و از شهرستان گتوند آغاز و به سراسر کشور تعمیم داده شود، قیصر متعلق به خوزستان بوده و لازم است یک جریان قوی فرهنگی با محوریت شهرستان گتوند برای این شاعر بزرگ ایران برگزار شود.

وی تصریح کرد: ما در خوزستان عالمان و شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی زیادی داریم که نمونه آنها علامه سید نعمت‌الله جزایری، علامه شیخ شوشتری، قیصر امین‌پور و… هستند که نیاز است شهرستان‌های میزبان در این زمینه فعال‌تر عمل کنند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان پس از ارائه آمارهایی اضافه کرد: گتوند در زمینه تعداد کتابخانه‌ها، تعداد اعضای کتابخانه‌ها و فرهنگ کتابخوانی از برترین شهرهای استان خوزستان بوده و این نشان از علاقه و اشتیاق مسئولان اجرایی و عموم مردم این شهرستان به کتاب و کتابخوانی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گتوند دارای هفت باب کتابخانه عمومی است که چهار درصد از کل کتابخانه‌های عمومی استان را داراست.

منصوری با بیان اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی گتوند ۲ هزار و ۹۶۰ مترمربع است که ۳.۵ درصد از کل زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود، ادامه داد: تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی گتوند ۶۱ هزار و ۳۲۶ جلد کتاب بوده که سه درصد از کل منابع استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی گتوند ۳ هزار و ۴۹۳ نفر بوده که دو درصد از کل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود، گفت: تعداد رایانه‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی ۱۵ دستگاه بوده که سه درصد از کل رایانه‌های کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود.