نماینده بندرماهشهر: اگر اراده برای برخورد با فساد نفتی نباشد مجلس دخالت خواهد کرد

خورنا: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با ادعای این که باندهای فساد در وزارت کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر اراده برای برخورد با مفاسد نفتی وجود نداشته باشد، مجلس از وجه نظارتی خود دخالت خواهد کرد.

حبیب آقاجری، نماینده مردم ماه شهر و عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مجلس می‌توانست در مورد رای اعتمادها بهتر از این عمل کند.

آقاجری با بیان این که نمایندگان طی روزهای گذشته ، به دنبال این بودند تا از همه منابع ممکن اطلاعات لازم را به دست بیاورند، گفت: تلاش‌های زیادی برای کسب و تبادل اطلاعات در روزهای گذشته در جریان بوده است، جلسات متعدد فراکسیونها، کمیسیون‌ها و افراد مختلف با یکدیگر در این موضوع تشکیل شد و نمایندگان سعی کردند تمام اطلاعات لازم را به دست بیاورند.

وی با تاکید بر این که عملکرد مجلس درمورد رای اعتماد به وزرا می‌توانست بهتر از این باشد، از اشاره به نام‌ها خودداری کرد و گفت: متاسفانه نقص‌ها و اشکال‌های آیین نامه‌ای وجود داشت که اجازه نمی‌داد اگر وزرای پیشنهادی در مورد موضوع خاص یا سازمان خاصی اظهار نظر می‌کنند جوابیه آن سازمان در مورد اظهارات بیان شده، در مجلس قرائت شود؛ در صورتی که اگر نمایندگان در مورد کسی یا سازمانی اظهار نظری بکنند آن فرد یا سازمان می‌تواند بخواهد که جوابیه‌اش در مجلس قرائت شود و همین اتفاق هم می‌افتد.

نماینده مردم ماهشهر در ادامه در مورد برخی اشکالاتی که نمایندگان قبل از رای اعتماد به زنگنه، وزیر نفت، در مورد عملکرد او مطرح کرده بودند، اظهار کرد: این حرف‌ها و مسائلی که گفته شده است مربوط به قبل از رای اعتماد به وزرا بوده است. مشخص است که وقتی وزرا رای اعتماد گرفته‌اند یعنی این بحث‌ها تمام شده است و از حالا به بعد مبنا بر اعتماد به وزرای پیشنهادی است نه این که بگوییم چنین بود و چنان بود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که در هر صورت شبه‌هایی وجود دارد که با صحبت نکردن از آن‌ها برطرف یا فراموش نمی‌شود و احتمال دارد که این شبه‌ها روی تعامل‌های بعدی وزرات نفت با مجلس تاثیر بگذارد، تصریح کرد: این درست است که شبه‌هایی وجود دارد اما مبنای ما بر اعتماد است؛ در عین حال مجلس نظارت خود را انجام خواهد داد و هر وقت که تصور کند ایرادی وجود دارد از ابزار نظارتی خودش از جمله سوال و استیضاح استفاده خواهد کرد.

آقاجری در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد احتمال بر طرف شدن مشکلات خارجی صنعت نفت با بیان این که مشکل کشورهای دیگر با ما بر سر افراد نیست، ادامه داد: به اعتقاد من تحریم‌ها با تغییر وزرا تغییر نخواهد کرد، این ساده اندیشی است که تصور کنیم با تغییر افراد مشکلات خارجی ما برطرف خواهد شد؛ چرا که طرف مقابل ما به دنبال این است که حرف خودش را بر کرسی بنشاند و تا زمانی که ما تسلیم آن ها نشویم این مسائل تمام نخواهد شد با این حال وزیر جدید می‌تواند با ادبیات متفاوتی در دنیا ظاهر شود هر چند که مشکل بر سر افراد نیست.

نماینده ماهشهر همچنین با ادعای این که فسادهایی در وزارت نفت و به خصوص در مورد قراردادهای خارجی وجود داشته است گفت: اعتقاد دارم که اگر اراده‌ای برای برخورد با این موضوعات وجود داشت باید تا امروز شاهد آن اراده می‌بودیم، اما مشکل ما با افراد نیست بلکه با عملکردها است، در هر صورت مجلس بر سر وظیفه‌ی نظارتی خودش که مهم ترین وظیفه‌ی آن است ایستاده است و هر جا احساس کند که مشکلی وجود دارد نظارت و برخورد خواهد کرد.