استاندار بصره از بندر امام خمینی بازدید کرد

خورنا: ماجد مهدی النصراوی استاندار بصره روز شنبه در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی و بازرگانی از بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان بازدید و از نزدیک با توانمندی های این مجتمع بندری مهم و استراتژیک کشورمان آشنا شد.

استاندار بصره در بازدید از بخش های مختلف این بندر با ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی و ترانزیتی بندر امام خمینی (ره) آشنا و بر استفاده از ظرفیت های این بندر بویژه ترانزیت کالا تاکید کرد.

علیرضا خجسته معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در جریان این بازدید با اشاره به نقش مهم کشور عراق به لحاظ مبادلات تجاری و بازرگانی و همجواری آن به بنادر خوزستان اظهار داشت: می توانیم در بخش ترانزیت کالا ، با طرف عراقی همکاری داشته باشیم و از این لحاظ بندر امام دارای مزیت های نسبی برای استان بصره به شمار می آید.

بندر امام با مرز شلمچه حدود ۱۲۰کیلومتر فاصله دارد و کشتی های بزرگی که قادر نیستند به لحاظ محدودیت و آبخور لازم در آبراه اروندرود کالا به بنادر جنوبی عراق حمل کنند می توانند از این بندر استفاده کنند.

بنا به این گزارش استاندار بصره روز پنج شنبه از طریق مرز شلمچه وارد خوزستان شد و پس از بازدید از بنادر آبادان و خرمشهر رهسپار اهواز مرکز استان شد و چند تفاهم نامه همکاری با استاندار خوزستان نیز امضا کرد.

وی همچنین در اهواز از نمایشگاه توانمندی های اقتصادی ، تولیدی و صنعتی خوزستان که در هتل پارس فجر برپا شده بود دیدن کرد.

نشست مشترک با بازرگانان و تجار خوزستانی در اهواز و بررسی موانع صادرات کالا به استان بصره از دیگر برنامه های سفر استاندار بصره به خوزستان بود.

استان خوزستان حدود ۵۰۰کیلومتر مرز آبی و خاکی با دو استان بصره و میسان دارد.

پارسال از طریق مرز رسمی زمینی شلمچه در ۱۶کیلومتری غرب خرمشهر ، مرز چذابه در ۱۰۰کیلومتری شمال غرب اهواز و بندرگاه خرمشهر حدود یک میلیارد دلار کالای عیرنفتی از خوزستان به عراق صادر شد.

مرزهای خوزستان به تدریج از تیرماه ۱۳۸۲ پس از سرنگونی نظام بعثی در عراق بازگشایی و متعاقب آن اعزام زائران عتبات عالیات شروع شد.