گذری بر بازار داغ اجاره‌نشین‌ها در خوزستان

در برخی از نقاط استان خوزستان نیز سایر استان‌ها کشور، نرخ اجاره بها از نرخ تورم عبور کرده است.

به گزارش خورنا از خوزستان،  مسکن از دیرباز یکی از نیازهای اصلی بشر بوده و امروز نیز با توجه به رشد جمعیت و تجمع انسان‌ها در شهرها و به ویژه کلانشهرها، تهیه مسکن به یکی از دغدغه‌های مهم و اولویت‌های زندگی مردم تبدیل شده است.

گزارش میدانی از بنگاه‌های املاک نشان می دهد رکود زیادی در خرید و فروش مسکن وجود دارد و مالکان هم به امید گران شدن حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند.

یکی از تفاوت‌ها در بازار اجاره مسکن در سال جاری این است که با وجود رکود خرید و فروش مسکن، نرخ‌های اجاره بها به گونه‌ای بی‌ضابطه افزایش یافته است.

در برخی از نقاط استان خوزستان نیز همپای سایر استان‌ها و شهرهای کشور، نرخ اجاره بها از نرخ تورم نیز عبور کرده است.

*هر سال ۱۵ میلیون تومان بر قیمت رهن اضافه می‌شود

پیمان ۳۳ ساله شهروند آبادانی که مدت دو سال از زندگی مشترکش می‌گذرد و از اجاره بهای مسکن در این شهرستان می‌نالد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ساکن منطقه امیرآباد هستم. این منطقه حاشیه شهر است اما اجاره مسکن آن با مرکز شهر برابری می‌کند.

وی افزود: باید نظارت جدی بر قیمت‌های اجاره و رهن در این شهرستان شود. سال پیش منزل ۸۰ متری را در امیرآباد ۲۵ میلیون رهن کردیم و امسال صاحب خانه گفته باید ۱۵ میلیون به میزان قبلی اجاره اضافه کنیم.

این شهروند آبادانی که همسرش نیز شاغل است خاطرنشان کرد: با اینکه هر دو سر کار هستیم اما مگر در طول یکسال چقدر می‌توانیم پس انداز کنیم که باید سال بعد اینهمه اجاره و رهن بابت مسکن بپردازیم.

وی بیان کرد: امسال تصمیم گرفته‌ایم منزلمان را جابه‌جا کنیم چون واقعا ۳۵ میلیون تومان پول برای رهن منزل نداریم اما هر کجای دیگر که سراغ می‌گیریم قیمت‌های رهن بالای ۳۵ میلیون است که اگر هم پایین‌تر باشد با اجاره ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی می‌باشد.

* افزایش اجاره بها باب شده است

به سراغ یکی از بنگاه‌داران منطقه امیرآباد رفتیم و اظهارات وی را در این زمینه جویا شدیم.

احمد ۴۷ ساله نیز اظهار کرد: این روزها اظهارنظر در خصوص پیش‌بینی قیمت مسکن سخت است اما چون فصل نقل و انتقال نزدیک است می‌توان گفت که وضعیت چگونه خواهد بود.

وی ادامه داد: نرخ‌های اجاره‌بها این روزها بسیار کاذب است و متأسفانه هر مالکی که وارد بنگاه‌ مسکن می‌شود بدون هیچ نگرانی از دادن قیمت سعی دارد قیمت‌های مد نظر خود را بر ما تحمیل کند.

این بنگاه‌دار آبادانی تصریح کرد: دادن نرخ‌های کاذب از سوی مالکان ظاهرا به عادت تبدیل شده است و مالکان با عنوان اینکه واحد مسکونی کوچک‌تر و یا کم‌ارزش‌تر از واحد مسکونی خود با نرخ بالاتری به اجاره رفته است به نوعی با چشم و هم چشمی نرخ خود را بالاتر می‌برند.

وی با بیان اینکه اگرچه تبدیل شدن رهن به اجاره نیز ظاهرا باز هم بعد از مدتی وقفه باب شده است اضافه می‌کند: البته مشکلات اقتصادی نیز در این زمینه مزید بر علت شده است، برخی از مالکان به دلیل داشتن فرزندان دانشجو و بالا بودن هزینه‌های تحصیل سعی می‌کنند به جای رهن کامل، اجاره مسکن بگیرند.

* هیچ نظارتی بر قیمت اجاره بها نمی‌شود

فاطمه ۳۱ ساله نیز که به تازگی ازدواج کرده است و در همین بنگاه به دنبال خانه می‌گشت افزود: در آبادان هیچ نظارتی بر اجاره بها و رهن منازل مسکونی نمی‌شود.

وی اظهار کرد: مدت پنج سال است ازدواج کرده‌ام و هر سال آواره یک منطقه و کوچه‌ای در این شهر هستم. واقعا از این وضعیت به ستوه آمده‌ایم و چاره‌ای جز این نیز نداریم.

این شهروند آبادانی تصریح کرد: سال پیش در منطقه میدان طیب منزلی با رهن ۲۰ میلیون اختیار کردیم که امسال ۱۰ میلیون به قیمت اجاره اضافه شده است و ما ناچاریم از این محل به محله‌ای دیگر نقل مکان کنیم.

وی اضافه کرد: همسرم نیز به دلیل نبود شغل در شهرمان هم اکنون در عسلویه مشغول به کار است و من این روزها به تنهایی بنگاه به بنگاه را برای یافتن مسکن جست و جو می‌کنم.

فاطمه در ادامه افزود: قیمت اجاره و رهن مسکن در این شهرستان بیداد می‌کند و کسی نیست که فریادرس مردم قشر کم درآمد و بی‌خانه باشد!

*لزوم اجرای طرح برخورد تعزیرات اجاره بها

دیگر بنگاه‌دار آبادانی که در منطقه احمدآباد مغازه دارد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: رواج توافق بین مالک و مستأجر برای تمدید قرارداد اجاره مسکن این روزها به قدری گسترش یافته که از ابتدای سال جاری تاکنون حتی یک مورد قرارداد اجاره مسکن در این بنگاه تنظیم نشده است.

وی ادامه داد: امیدواریم که هر چه زودتر این ماه نیز سپری شود تا بازار مسکن از این حالت رکود و انتظار خارج شود.

این بنگاه‌دار آبادانی تاکید کرد: نرخ‌های اجاره بهای مسکن به صورت کاذب ارائه می‌شود، بنابراین اگر دولت هر چه زودتر طرح برخورد تعزیرات اجاره بها را اجرا کند بهتر است.

*اتحادیه املاک تعیین کننده قیمت اجاره بها نیست/ وظیفه ما تنها نظارت است

رئیس اتحادیه املاک شهرستان آبادان نیز در همین راستا اظهار کرد: تنها دلیل افزایش اجاره و رهن و فروش مسکن در شهرستان کمبود مسکن است.

عبدالجلیل دریس‌زاده بیان کرد: اگر مشکل کمبود مسکن در شهرها حل شود به طبع دیگر قیمت اجاره و خرید و فروش منزل نیز بالا نمی‌رود.

وی در خصوص نظارت‌های این اتحادیه بر قیمت‌ها چنین گفت: در قانون برای اتحادیه تعریف نشده است که نظارتی بر مالکان املاک استیجاری داشته باشد بلکه اتحادیه فقط بر ملکی که اجاره داده می‌شود و خرید و فروش بر روی آن صورت می‌گیرد حق کمیسیون اخذ و یا پرداخت می‌کند.

رئیس اتحادیه املاک شهرستان آبادان ادامه داد: در شهرستان آبادان نظارتی از سوی مسئولان بر قیمت‌های اجاره و رهن املاک صورت نمی‌گیرد و باید چنین مهمی هر چه سریع‌تر محقق شود تا اتحادیه نیز بار سنگین گلایه‌های شهروندان از دوشش برداشته شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسکن مهر در شهرستان نتوانسته از بار مشکلات کمبود مسکن بکاهد عنوان کرد: مسکن مهر هنوز پا نگرفته است و جای کار بسیار دارد به همین دلیل مردم کمتر از آن استقبال می‌کنند.

دریس‌زاده تصریح کرد: قیمت اجاره بها و رهن و خرید و فروش مسکن کاملا به دلخواه فروشنده و مالک صورت می‌گیرد و در این زمینه مشتری می‌تواند تصمیم‌گیری کند و برای جیب خود محدودیت قائل شود! هیچ نظارتی در این خصوص وجود ندارد.

*افزایش اجاره بها همزمان با فصل نقل و انتقالات مشهود است

کمی آن طرف‌تر از آبادان و به سراغ شهروندان خرمشهری می‌رویم تا در این خصوص درددلشان را بشنویم.

بنگاه‌دار خرمشهری که فلکه الله این شهرستان مغازه دارد و به کسب و کار مشغول است اظهار کرد: این روزها اجاره داری به یک شغل تبدیل شده و منبع درآمد خیلی از افراد است.

علی ۳۹ ساله تصریح کرد: برخی از سرمایه‌داران بزرگی که تا دیروز صاحب کارخانه و یا تولیدی بودند به دلیل مشکلات اقتصادی از این کار دست شسته، واحد مسکونی خریده و یا احداث کرده‌اند تا آنها را در فصل نقل و انتقالات با نرخ‌های بالاتری اجاره دهند.

وی اضافه کرد: نرخ‌های اجاره رشد چشمگیری یافته است و این امر همزمان با آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن مشهود است.

این بنگاه‌دار خرمشهری اضافه کرد: این افزایش قیمت‌ها دست ما بنگاه‌داران هم نیست بلکه تنها مالکان هستند در این خصوص تصمیم گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: البته قیمت‌های مسکن در این شهرستان نسبت به آبادان بسیار مناسب‌تر و قابل قبول‌تر است!

*قرار داشتن در محدوده منطقه آزاد نمی‌تواند دلیل افزایش قیمت اجاره بها باشد

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار کرد: دولت گمان می‌کرد اجرای طرح مسکن مهر یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی را حل می‌کند اما طبق آمار رسمی، شرایط مسکن در هشت سال گذشته، به مراتب بدتر شده است.

عبدالله سامری تصریح کرد: در این زمینه مسئولان باید با جدیت وارد عمل شوند زیرا صرف اینکه این مناطق در محدوده منطقه آزاد اروند واقع شده‌اند دلیل نمی‌شود با افزایش بی‌رویه قیمت اجازه و خرید و فروش منزل و املاک مواجه شوند.

و اما جالب است بدانید…

بر اساس آمار منتشر شده مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود میزان رشد اجاره مسکن و خرید زمین و خانه، متوسط قیمت هر متر مربع خانه‌ مسکونی در ایران از سال ۱۳۸۴ تا نیمه اول سال ۱۳۹۲، بیش از ۳۲۰ درصد رشد داشته و از ۳۰۶ هزار تومان به ۹۸۰هزار تومان رسیده است.

با این اوصاف، مسکن همچنان یکی از مشکلات اقتصادی خواهد بود که دولت آینده باید راهی برای مرتفع کردن آن بیاید.

*هندیجان شهری محروم است/ اغلب اجاره نشین‌ها قادر به پرداخت اجاره نیستند

به هندیجان، جنوبی‌ترین و یکی از محروم‌ترین شهرهای استان خوزستان می‌رویم و این موضوع را در گوشه و کنار شهرستان جویا می‌شویم و پس از آن گذری به بهبهان خواهیم داشت.

ناصر ۵۸ ساله با بیان اینکه اجاره بها در سال جاری موجب شگفتی اجاره نشین‌ها شده است و اغلب آنها توان پرداخت اجاره‌های سنگین را ندارند اظهار کرد: نرخ‌هایی که در بازار امسال از سوی مالکان تعیین شده بالاتر از عرف بازار است، به طوری ‌که اغلب مستاجران توان پرداخت این رقم‌ها را ندارند و با اعتراض، بنگاه‌های املاک را ترک می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر بنگاه‌های املاک، بیشتر به معاملات اجاره اختصاص دارد و متقاضیان زیادی برای این موضوع به بنگاه ها مراجعه می‌کنند اما گرانی اجاره بها اعتراض متقاضیان را به دنبال دارد به‌طوری‌که اغلب مستاجران پس از مراجعه به بنگاه‌ها از قیمت‌های جدید شگفت زده می‌شوند.

این کارمند هندیجانی تصریح کرد: با برخورداری از پنج فرزند و سه دختر دانشجو همچنان باید اجاره بهای ۲۵۰ هزار تومانی بپردازم.

وی ادامه داد: واقعا این رویه برای من کارمند ظلم است و مسئولان باید این امر را مدنظر قرار دهند.

ناصر خاطر نشان کرد: قیمت‌های اجاره و رهن مسکن از سال گذشته تا امسال تقریبا دو برابر شده است و هیچکس هم پاسخگوی این افزایش و تورم‌ها نیست.

وی اضافه کرد: حداقل مسئولان شهری نظارتی حداقلی بر قیمت‌های مسکن داشته باشند تا هر ملک و فروشنده‌ای به خود این اجازه را ندهد که نظرش را بر مردم تحمیل کند.

تکرار مکررات…

با این تفاسیر می‌توان از کارشناسان خبره محلی زیر نظر اتحادیه مشاورین املاک و مستغلات در مکان‌های مختلف شهر برای قیمت‌گذاری املاک محدوده خود استفاده کرد تا افراد سودجو نتواند در بالا بردن قیمت املاک دخیل باشند‌.

افزایش بدون ضابطه اجاره بها امروز به قصه‌ای با عنوان «تکرار مکررات» مبدل شده که هیچ مسئولی حاضر نیست تا در راستای ساماندهی وضعیت اجاره بها قدم بردارد.

………………………….

گزارش از مریم خبازی – فارس