مشروح اولین روز رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم

خورنا: اولین روز مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی جهت حضور در کابینه یازدهم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز با دستور کار رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی روحانی رئیس‌جمهور به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدای جلسه ۲۳۱ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۵۸ نماینده مجلس خالی بود.

* ثبت‌نام ۱۸ نماینده در مخالفت و ۱۴۸ نفر در موافقت با کلیت کابینه

در ابتدای این جلسه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس طی سخنانی اظهار داشت: برای کلیت رأی اعتماد به وزرا پنج نفر به عنوان موافق و پنج نماینده هم به عنوان مخالف اظهار نظر می‌کنند. البته این افراد سخنان خود را پس از اظهارات آقای روحانی رئیس جمهور بیان خواهند کرد.

وی اضافه کرد: براساس قرعه‌کشی انجام شده با حضور محمدرضا تابش، حمید رسایی، احمد توکلی، احمدرضا دستغیب و  آقامحمدی، نمایندگان مخالف و موافق کلیت کابینه از میان ثبت‌نام کنندگان مشخص شدند.

به گفته صادقی؛ محمد دهقان، عطاالله حکیمی، علی‌محمد بزرگواری، حمید رسایی  و جواد کریمی قدوسی از میان ۱۸ نفر ثبت‌نام کننده برای مخالفت با کلیت کابینه انتخاب شدند.

عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین گفت: از میان ۱۴۸ نفر از ثبت‌نام کنندگان برای موافقت با کلیت کابینه احمد شوهانی، جعفری، غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی، حمیدرضا فولاد‌گر و عباسعلی منصوری آرانی سخنان خود را بیان می‌کنند.

براساس این گزارش؛ پس از اعلام اسامی موافقان و مخالفان حمیدرضا فولادگر اعلام کرد که وقت خود را در موافقت با کلیت کابینه به احمد توکلی خواهد داد.

* روحانی: به خود اجازه آزمون و خطا نمی‌دهم/ با وزرا شرط کردم جناحی کار نکنند

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه و نمایندگان شریف ایران سلام و درود مرا در آغاز این سخن بپذیرید.

وی افزود: از خداوند بزرگ خواستارم که عبادات همه ما را در این ماه صیام و قیام مورد قبول درگاه خودش قرار دهد و انشاءالله شوالی پر از برکت برای همه ما مقرر بدارد.

رئیس‌جمهور کشورمان از تلاش یک هفته‌ای نمایندگان برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی و ویژگی آنان تشکر و تصریح کرد: امیدوارم در ساعات امروز، فردا و شاید پس فردا سرنوشت کابینه دولت یازدهم مشخص شود و با عنایت خداوند متعال از پشتوانه اخلاص، تقوا، تفکر دقیق، دلسوزی برای منافع و تعهد به مطالبات مردم و همچنین پاسخگویی وزیران پیشنهادی به سؤالات و دغدغه نمایندگان بهره خواهیم برد.

روحانی اظهار امیدواری کرد: در همه مراحلی که در دو سه روز آینده پیش رو داریم مطمئنم که اخلاق متعالی دینی و انصاف سرلوحه همه گفتارها و کردارها خواهد بود.

وی با بیان اینکه بارها به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شاهد تقاضای رؤسای جمهور گذشته در مورد رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی بوده‌ام، گفت: اکنون مفتخرم که خود در پیشگاه نمایندگان ملت ایران ایستاده‌ام تا چهره‌های آشنا، کارآزموده و دوراندیش را در معرض قضاوت شما قرار دهم.

رئیس‌ قوه مجریه حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌ها را به معنای گفت‌وگو، همدلی و تفاهم دانست.

روحانی ادامه داد: در جلسات وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها بسیاری از سؤالات با صراحت پرسیده و اطلاعات بسیاری مبادله شد و بسیاری از سوء تفاهم‌ها نیز مورد رفع قرار گرفت.

وی تعامل بین دولت و مجلس را بسیار کارگشا تلقی و خاطرنشان کرد: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می‌تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین کند.

*از دقت نظر نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی متشکرم

رئیس جمهور تصریح کرد: وزرای پیشنهادی در گزارش خود درباره تعامل با مجلس از نمایندگان آزاده‌ای یاد کردند که از سر خیرخواهی، دقت‌نظر، صلاحیت، توانایی و برنامه‌های وزرای پیشنهادی را مورد کنکاش قرار دادند بنابراین ما به سهم خود این دقت نظرها را ارج و امیدواریم پس از دولت نیز همین گونه تعامل‌ها پابرجا بماند.

روحانی به علت حضور خود در صحنه رقابت‌های ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اینجانب با شناخت از شرایط خطیر کشور و پس از مشورت‌ها و بررسی‌های فراوان تصمیم به ورود به عرصه رقابت انتخاباتی گرفتم و از همان ابتدا تلاش کردم تا تحلیل خود را از این شرایط خطیر و رویکردهایی را که در جهت بهبود امور در نظر داشتم به صورت صریح و شفاف با مردم در میان بگذارم.

وی ادامه داد: مردم با رای خود نشان دادند که با این تحلیل و رویکرد موافق هستند.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از زمان اعلام نتایج همواره بر خودم لازم دانستم که رأی مردم را به عنوان یک الزام و یک میثاق بین خود و آنها تلقی کرده و لوازم اجرای آن را فراهم کنم، گفت:‌سوگندی که در خانه ملت ادا کردم تأکیدی الهی بر این عهد اجتماعی بود. بدیهی است رأی مردم تنها رأی به رئیس‌جمهور اسلامی و یک شخص نیست بلکه رأی به تشکیل دولت و برنامه‌های آن نیز است.

* رای نمایندگان به وزرا رای به مجموعه دولت و برنامه‌های آن است

وی در ادامه افزود: اینک پس از طی مراحل استقرار در موضع ریاست جمهوری در حساس‌ترین مرحله جهت فراهم آوردن برنامه‌های اعلام شده قرار داریم و آن هم رأی به وزرای پیشنهادی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شما که نماینده مردم در مجلس هستید و خواسته‌ها و رجحان‌های آنها را نمایندگی می‌کنید انتظار این است که این فرآیند هم به صورت موفقیت آمیز طی شود اما از آنجایی که رأی شما صرفا به وزرا محسوب نمی‌شود و رای به مجموعه دولت و برنامه‌های آن است آیین‌نامه داخل مجلس به درستی زمانی را برای بحث در مورد برنامه‌های دولت مشخص کرده است.

روحانی در ادامه سخنان خود، با اشاره به اینکه کشور در شرایط حساس اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و فشارهای بین‌المللی نیز بر مشکلات اضافه شده است، گفت: این فشارها نقطه اصلی خود را بر این مسئله قرار داده است و تلاش کرده تا مسیرهای ارتباطی کشور را با خارج محدود و یا احیاناً مسدود کند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مسئله اصلی بحث بر سر آنکه تحریم‌ها تاثیرگذار هستند یا نه، گفت: بحث بر سر آن است که آیا شیوه انتخاب شده توسط کشوهای غربی مسیری برای حل یک مشکل بین‌المللی است یا نه و یا باید با فشارهای مختلف نیازهای اولیه جامعه را برای حل مسئله‌ای به کار گیرند که شیوه‌های مختلف و عقلانی و قابل قبولی برای حل آن در عصر حاضر وجود دارد.

* با سه عدم تعادل در تراز پرداخت‌ها، بودجه دولت و نظام و نظام بانکی مواجهیم

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد داخلی برخورداری از دلارهای نفتی می‌توانست فرصت استثنایی برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در کشور ایجاد کند و از طریق ایجاد اشتغال درآمدزا کشور را از گردنه سخت هرم جمعیتی عبور دهد، گفت: با وجود این تلاش دولت برای پاسخگویی به تأمین نیازهای اجتماعی در طول سال‌های گذشته سبب شد تا بودجه رشد جهشی پیدا کرده و تعهدات دولت با افزایش روبرو شود. واردات از طریق درآمدهای نفتی با رشد مواجه شود که ادامه آن نیاز به تداوم و برخوداری از درآمدهای سرشار نفتی بود.

وی افزود: مصارف سیستم بانکی بر منابع پیشی گرفت و فاصله بوجود‌ آمده با منابع بانک مرکزی پر شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما با سه عدم تعادل در تراز پرداخت‌ها، بودجه دولت و نظام و نظام بانکی مواجهیم گفت: باید تلاش کنیم تا از میزان آنها بکاهیم. از طرف دیگر دولت با دو حرکت اصلاحی در خصوص عرصه واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی از سوی مقام معظم رهبری پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ و همچنین اصلاح قیمت انرژی پس از هدفمندی یارانه‌ها روبروست و دولت یازدهم باید رویکرد خود را در خصوص تداوم آنها مشخص نماید.

روحانی با تاکید بر آسیب‌شناسی جدی اقدامات انجام شده گفت: دولت در سطح اقتصاد کلان با پنج سرفصل در بخش اقتصادی، یک سرفصل در بخش سیاست خارجی و یک سرفصل در بخش امنیت و دفاع و یک سرفصل نیز در بخش فرهنگی مواجه است و برای حل و فصل آن نیاز به کار آمدی وزرا دارد.

روحانی افزود: کسری بودجه، کسری تراز پرداخت‌ها و نظام چند نرخی ارز، عدم تعادل در سیستم بانکی راه ناتمام هدفمندسازی یارانه‌ها و بالاخره روش اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان پنج سرفصل اقتصادی در کنار مسئله تحریم‌های بین‌المللی سرفصل‌های اصلی مواردی را تشکیل می‌دهد که دولت در برنامه اقتصادی خود به آنها اهتمام ویژه خواهد داشت.

وی ادامه داد: برنامه دولت برای مواجهه با شرایط دشوار موجود شامل ۲ مرحله مشخص است اول رسیدگی به برخی موارد ضروری و فوری و دوم پرداختن به مشکلات اصلی و راه‌حل‌های اساسی آن.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها و ممانعت از بروز هرگونه وقفه در پرداخت‌های آن، حصول اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تنظیم رابطه بین واحدهای تولیدی، بانک‌ها، گمرک و سایر دستگاه‌های ذیربط به منظور روان‌سازی و تسهیل فعالیت‌ها در حوزه بانکی و تجاری و تلاش برای اجرای واقع‌بینانه بودجه سال ۹۲ با توجه به عدم تحقق قابل توجه درآمدها از جمله مواردی را تشکیل می‌دهند که لازم است مجموعه وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در اجرای آنها بکوشند.

روحانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: اقدام اینجانب در معرفی زودهنگام کابینه به مجلس محترم با توجه به همین ضرورت‌ها صورت گرفت. اقدامات ضروری اولیه ۶ ماهه اول شروع به کار دولت با این هدف انجام خواهد شد تا به برقراری ثبات و آرامش در اقتصاد کشور کمک کند.

* رویکرد بنیادی دولت به مسائل و مشکلات کشور

وی تصریح کرد: اما در رویکرد بنیادی به مسائل و مشکلات کشور، دولت ۲ مسیر را به موازات یکدیگر دنبال خواهد کرد. از یک طرف در عرصه دیپلماسی تلاش خواهیم کرد تا در چارچوب خواست استقلال‌طلبانه مردم عزیزمان به چالش موجود بین‌المللی فائق آییم و بتوانیم تداوم روند نامطلوب موجود را متوقف کنیم.

روحانی تاکید کرد: اما از طرف دیگر محدودیت‌های موجود منابع را به منزله فرصتی تلقی می‌کنیم تا به بهره‌وری فعالیت‌ها بیفزاییم. باید تلاش کنیم اولا منابع اقتصادی را افزایش داده و ثانیا تخصیص بهینه منابع موجود را بهبود بخشیم.

رئیس‌جمهور گفت: دولت در گام نخست تلاش می‌کند در رابطه میان بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تغییرات لازم را ایجاد کند به این معنا که نظام بانکی بتواند محور اصلی جذب پس‌اندازهای کوچک و متوسط باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بازار سرمایه محل دیگری برای جذب پس‌اندازها شود که اگر به عنوان مرکزی برای تامین منابع مالی بنگاه‌ها درآید تسهیل مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: در سمت بنگاه‌ها به طور جدی به بهبود فضای کسب و کار خواهیم پرداخت تا از این طریق فعالیت‌های تولیدی جاذبیت پیدا کند و با به دست آوردن بازده مناسب به جذب بیشتر منابع به امور تولیدی کمک کند و بازنگری شیوه‌های اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در همین راستا معنا پیدا خواهد کرد.

روحانی در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس، گفت: اولویت دیگر دولت کاهش رشد نقدینگی است تا شتاب تورم کنترل شود، کاهش تورم به رشد سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصادی کلان کمک می‌کند که نتایج مثبت آن قابل توجه است.

وی ادامه داد: در همین سال مطالبات مورد نیاز در چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها و شیوه پرداخت و اثرات آن در مدل کسب و کار و انرژی را آغاز خواهیم کرد و نظام ارزی کشور را به سمت یکسان‌سازی سوق خواهیم داد، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید کاراتر و برای رفع عدم تعادل‌های اقتصادی به اجرا در آید.

رئیس جمهور اولین آزمون سخت دولت را در بودجه سال ۹۳ عنوان کرد و افزود: این بودجه بر مبنای انضباط مالی و پولی، شفافیت، حداکثر سازی منابع و افزایش کارایی مصارف تنظیم خواهد شد که در اینجا نقش وزارت بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، علوم، کشور و دفاع در مدیریت هزینه‌ها و نوآوری در سازوکارهای مالی تحت مدیریت خود تعیین‌کننده است.

روحانی افزود: دولت در حوزه‌های اقتصادی با بنگاه‌های بزرگی سروکار دارد که در ایجاد منابع نقش مهمی دارند، از جمله وزارت نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو در زمره این حوزه‌ها قرار می‌گیرند، به همین خاطر یکی از معیارها برای انتخاب این وزرا قدرت مدیریت و برقراری ارتباط با بنگاه‌های بزرگ بوده است.

روحانی در ادامه سخنان خود پیرامون سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: در سیاست خارجی باور دولت در تحقق اهداف و بهره‌گیری از سیاست مبتنی بر اعتدال است، اعتدال یعنی ایجاد توازن بین واقعیات و آرمان‌ها.

وی افزود: گفتمان اعتدال در سیاست خارجی دولت حرکت واقع‌بینانه، هوشمندانه و تعامل سازنده به منظور ارتقا جایگاه ایران و امنیت و توسعه کشور است. در گفتمان اعتدال، افراط و تفریط جایی ندارند. سیاست خارجی در گفتمان اعتدال به معنای حراست از امنیت ملی، تامین منافع ملی و توسعه همه جانبه و هدفمند کشور است.

تهدیدزدایی و جلوگیری از ایجاد تنش، ایجاد تعامل متقابل محور دیگری بود که روحانی برای سیاست خارجی دولت خود ترسیم کرد و خاطرنشان کرد: تعامل سازنده بر پایه احترام متقابل و از موضع برابر صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: توجه به تمامی دیپلماسی‌ها در سیاست خارجه خصوصا در دیپلماسی عمومی و استفاده از توانمندی‌های انسانی برای پیشبرد اهداف، رویکرد دولت در سیاست خارجه است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این اهداف ارائه چهره مطلوب نظام در سطح بین‌المللی ضرورت دارد. دستگاه‌های سیاست خارجی باید چنان هوشیار و سریع‌العمل باشند که در تحولات داخلی و خارجی لحظه‌ای در کسب منافع ملی غفلت نکنند.

حسن روحانی با تاکید بر این موضوع که عرصه سیاست خارجی، عرصه جاروجنجال‌های حزبی نیست، خاطرنشان کرد: چنین عرصه خطیری انضباط در کلام و گفتار و طراحی و ارائه مواضع منسجم و سنجیده و همه جانبه و اجرای دقیق را می‌طلبد، چرا که سیاست خارجی عرصه تصمیم‌گیری است و آن با دقت در عمل محقق می‌شود.

وی افزود: کوچکترین بی‌دقتی در سیاست خارجی مخل امنیت کشور بوده و موجب آسیب‌هایی غیرقابل جبران خواهد شد.

روحانی در ادامه گفت: در زمینه سیاست داخلی، امنیت و دفاع ملی از قانون اساسی و حقوق ملت منبعی است که هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای بهروزی و عزت و تحقق کرامت ایرانیان دارد و رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه برنامه سیاست داخلی معطوف به اجرای تمام اصول قانون و به خصوص فصل سوم آن است، اظهار داشت: در راه اجرای قانون اساسی با برخی کاستی‌های جدی و تاریخی از قبیل فقدان منشور حقوق شهروندی، ناکافی بودن آگاهی مردم، کوتاهی عمر احزاب و آموزش ناکافی و عدم کادرسازی آنها مواجهیم.

رئیس‌جمهور توسعه وفاق ملی و همبستگی اجتماعی را راه حل این مشکلات دانست و گفت: اهتمام اساسی به بازتولید اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، ارتقای سطح نشاط و ثبات سیاسی و همچنین رشد و توسعه موزون و متوازن در بخش‌های مختلف از راه حل‌های دیگر در برابر مشکلات ناشی از عدم اجرای قانون اساسی است.

روحانی تبدیل قانون‌گرایی و ارتقای ارزش اجتماعی، ایجاد آرامش سیاسی برای فعالان عرصه‌های مختلف، اتحاد اقوام مختلف در کشور، افزایش مشارکت مردم و ارتقای وجه مردم‌سالارانه، اهتمام به نخبگان و قانون‌گرایی و همچنین وجود اخلاق‌مداری در فرهنگ سیاسی و عمومی را از راه‌حل‌های دیگر در برابر مشکلات ناشی از عدم اجرای قانون اساسی برشمرد.

وی با مطرح کردن اهداف خود در بخش فرهنگ و هنر کشور تصریح کرد: صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی، تقویت اقتدار فرهنگی، کمک به اقتدار سطح فرهنگ عمومی، تقویت نهادهای صنفی و تشکل‌های فرهنگی، ارتقای منزلت اجتماعی نیروهای فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات جهانی در زمینه فرهنگ و هنر و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری ارتباطات برای تقویت اهداف فرهنگی نظام از برنامه‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید است.

روحانی با اشاره به نحوه انتخاب کابینه پیشنهادی‌اش خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته به طرق مختلف از سختی‌هایی که جامعه تحمل می‌کرد و انتظارات مردم از دولت آگاه می‌شدم و باور داشتم که ایرانیان باید بهتر زندگی کنند، احساس کردم وظیفه دارم آبروی خویش را که از سر همراهی با نظام و خدمت به مردم از سه دهه گذشته کسب کرده‌ام بدون هرگونه محافظه‌کاری در میان بگذارم، استوار و با عزم جزم وارد میدان شدم و باور داشتم ورود من ادای تکلیف به مردم است.

وی افزود: احساس کردم جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده است و اعتدال راهی است که مردم از آن استقبال می‌کنند، اکنون نیز که در انتخابات موفق شده‌ام معتقدم می‌توانیم به مجموعه مطالبات مردم در چارچوب زمان‌بندی معقول و با همکاری همه نیروها پاسخ مناسب داد.

رئیس‌جمهور گفت: با تدوین رئوس برنامه‌های دولت تدبیر و امید و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی و انتخاب کابینه، آمده‌ام تا مطالبات مردم پاسخ دهم.

وی ادامه داد: خدا را شاهد می‌گیرم که کوشیدم در این شرایط حساس از همه زمانی که در اختیار دارم نهایت استفاده را انجام دهم تا مناسبت‌ترین برنامه و شایسته‌ترین کابینه را برگزینم و لحظه‌ای امور اجرایی را بدون سکاندار نگذارم.

وی با اشاره به تلاش کارگروه‌های متشکل از نخبگان کشور برای انتخاب کابینه عنوان کرد: با توجه به اینکه قصد داشتم از توان نخبگی کشور برای انتخاب کابینه بهره بگیرم چهار کارگروه در حوزه‌های اقتصاد، سیاست امنیتی، سیاست خارجه و اجتماعی و فرهنگی تشکیل دادم که در زیرمجموعه این کارگروه‌ها نیز ۲۰ کارگروه فرعی بیش از ۶ هزار نفر کار فشرده صورت دادند تا برنامه‌ها تدوین شده و لیست کابینه پیشنهادی تقدیم مجلس شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی تعدادی از نخبگان کشور است، گفت: در انتخاب وزرا به هیچ عنوان سهم‌خواهی جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها در کار نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ حزب و گروه و جناحی در تصمیم‌گیری برای ارائه لیست پیشنهادی فشار نیاورده‌اند و هیچ وزیری به عنوان سهم جناحی و یا گروه خاصی مد نظر نیست.

روحانی گفت: با تمام وزرا شرط شده است که افکار، عقاید و وابستگی‌های گذشته آنها محترم است اما آمدن آنها صرفا به خاطر داشتن دانش، تخصص، تجربه، تعهد و کارایی آنها بوده و بس.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصل در انتخاب کابینه شایسته‌سالاری، اعتدال و فراجناحی بودن است، افزود: با وزرا شرط شده است در انتخاب همکارانشان معیار جناحی و حزبی را به کار نگیرند.

وی گفت:‌مبنای من در انتخاب وزرا شایسته‌سالاری و اعتدال‌گرایی بوده است و نمایندگان مجلس نیز در رأی اعتماد خود معیارهای اصلی انقلابی بودن، دینی، اخلاقی، کارآمدبودن و نجات کشور را بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های جناحی و سیاسی مدنظر قرار می‌دهند.

روحانی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی به مجلس از دلسوزان نظام هستند، گفت: این افراد از مطیعان رهبری و آماده فداکاری برای کشور هستند و برای همکاری با دولت بنده شخصا از آنان تقاضا و دعوت کرده‌ام و آنان نیز برای خدمت به کشور این وظیفه را بر دوش گرفته و پذیرفته‌اند.

وی گفت که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان طبق قانون اساسی دستشان برای هرگونه بحث و بررسی و هرگونه رای باز است و همه ما به رای مجلس احترام خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور ۲۸ معیار را دلیل اصلی وزرای پیشنهادی دانست و گفت: همه این وزرا با این معیارها سنجیده شدند که بنده به دلیل ضیق‌ وقت ذکر نمی‌کنم.

روحانی تاکید کرد: مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده است و باور ندارم که این تصمیم‌گیری‌ها کاملا درست و بدون هیچ خطایی بوده‌اند اما تلاش خود را به کار گرفته‌ام که انتخابی شایسته صورت گیرد و به شایستگی وزرایی که برگزیده‌اند، ایمان دارم و معتقدم همنوا با اهداف و سیاست‌های کلی دولت در آینده خواهم بود.

وی ادامه داد: همکارانی را که در روز تحلیف به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده‌ام از آن جهت برگزیده‌ام که به خوبی از پس تحقق اهدافی که در برنامه‌های مدون تدوین شده، برآیند.

رئیس قوه مجریه خطاب به نمایندگان قوه مقننه، گفت:‌ دولت تدبیر و امید یک مجموعه واحد است و مجموعه رایزنی‌ها و بررسی‌ها موجب شکل‌گیری فهرستی پیشنهادی به صورت فعلی شد، بنابراین بنده در ارائه این فهرست مشکل واقعی کشور و توانمندی‌های بالفعل افراد را مدنظر قرار دادم.

روحانی ادامه داد: تلاش داشته‌ام در چند بخش اقتصادی، زیرساختی، سیاسی امنیتی، فرهنگی اجتماعی وزیرانی را کنار هم گرد آورم که توان کار جمعی و هماهنگ در مسیر اهداف دولت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا دهم، گفت: با تمام وزیران شرط کرده‌ام که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رئیس جمهور کشورمان مشکلات کشور را بسیار عمیق تلقی و خاطرنشان کرد: بنده هم هنوز بسیار خوشبین هستم و به اراده خداوند ایمان دارم و هدایت‌ها و ارشادهای مقام معظم رهبری نیز امیدوارم که همواره همراه و یار دیرینه خود را مورد تفقد قرار داده است.

روحانی ادامه داد: من به حمایت مجلس نیز امید دارم و مطمئنم که فرزند مجلس را تنها نخواهند گذاشت؛ به ملت بزرگ ایران نیز امیدوارم که منتخب خود را با صبر و ثبات یاری خواهند کرد.

وی طبق آئین‌نامه به معرفی وزرای پیشنهادی خود پرداخت و در معرفی عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه، شهرسازی و مسکن گفت: دکتر عباس آخوندی که از بیت علما هستند،دارای مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشگاه فنی دانشگاه تهران و دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن است.

وی افزود: ‌آقای آخوندی جزو افرادی بود که در تشکیل جهاد سازندگی فعال بوده و در دولت‌های مختلف نیز بعنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت داشته است؛ طرح آمایش سرزمینی را در دوران مسئولیت خود تهیه کرده‌اند و هم اینک نیز عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان هستند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در مجموع با شناختی که از آقای آخوندی و سوابق ایشان داشتم و با مشورت‌هایی نیز که با انجمن‌های حرفه‌ای انجام گرفت، وی را به عنوان بهترین فرد برای تصدی این مسئولیت یافتم و به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به سوابق حسین دهقان وزیر پیشنهادی دفاع،گفت: سردار سرتیپ پاسدار آقای دهقان را نمایندگان محترم می‌شناسند. ایشان مدت‌ها از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و یگان‌های مردمی بوده‌اند و مدتی فرمانده نیروی سپاه را در اختیار داشتند.

وی افزود: ایشان بعد از دفاع مقدس نیز مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشتند در دولت هفتم و هشتم جانشین وزیر دفاع بودند و در بسیاری از زمینه‌های حساس تولید اقلام دفاعی فعالیت‌های بسیار موثری داشتند و چندین سال در بنیاد شهید و امور ایثارگران در خدمت آن عزیزان بودند.

روحانی ادامه داد: هم اکنون نیز ایشان در دانشگاه تهران مقام علمی استادی را بر عهده دارند و به عنوان استاد در دانشگاه فعالیت می‌کنند. با توجه به سوابق ایشان در دفاع مقدس و شناختی که نسبت به مسائل دفاعی وچارچوب‌هایی که باید وزارت دفاع با بخش صنعت همکاری کند به عنوان یکی از گزینه‌های خوب برای وزارت دفاع انتخاب شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سوابق جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای میلی‌منفرد از جهت‌های علمی فعالیت‌های زیادی در دانشگاه داشتند و استاد تمامی رشته برق را در دانشگاه امیرکبیر بر عهده دارند. ایشان تجربیات فراوانی را در زمینه مدیریت در وزارت علوم داشته‌اند و از افراد مؤثر برای توسعه پارک‌های علم و فناوری محسوب می‌شدند و در دوران دفاع مقدس نیز به عنوان معاونت وزارت علوم فعالیت کردند. ایشان در دانشگاه با همه جناح‌ها و گروه‌ها که فعالیت می‌کنند ارتباط دارند و قول صریح ایشان به شما و من این بوده است که رویه ایشان در دانشگاه یک رویه اعتدالی خواهد بود و برنامه‌های دولت را مدنظر داشته و آن برنامه‌ها را در دانشگاه اجرا کند.

روحانی همچنین با اشاره به سوابق محمود حجتی گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایشان در ابتدا برای پذیرش این پست مقاومت می‌کردند و یکی از افراد فعال در این زمینه را پیدا کرد و آورد و به عنوان جانشین خود معرفی کرد. پس از مشورت‌های زیاد با گروه‌های متخصص و افرادی که در این زمینه فعال بودند به این نتیجه رسیدند که آقای حجتی مسئولیت را بپذیرند و ما هم به همین نظر رسیدیم و ایشان هم زمانی که شرایط را اینچنین دید این مسئولیت را پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه از میزان واردات در سال جاری نگران شده است، گفت: اینکه ما در سال جاری نزدیک به ۷ و نیم میلیون تن گندم وارد می‌کنیم، نشان می‌دهد که نیاز به یک تحول جدی در بخش کشاورزی داریم و انشاءالله این تحول با کمک فعالان این بخش و همچنین سیاست‌های دولت چه در زمینه تولید محصولات و چه در زمینه واردات محصولات کشاورزی ایجاد خواهد شد.

روحانی در معرفی محمود واعظی به عنوان  وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای واعظی سال‌ها در زمینه سیاست خارجی فعال بودند اما در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز فعالیت فراوانی داشتند و آشنایی من با ایشان به عنوان مدیرعامل مخابرات کشور در زمان مرحوم شهید قندی بود.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ما برای توسعه بخش ارتباطات و فناوری ارتباطات نیاز به ارتباطات فعال خارجی داریم، گفت: این مسئله سبب می‌شود تا شرکت‌های مختلف ما بتوانند به بخش‌های مختلف در بخش بین‌المللی متصل شوند و همچنین فعال شدن آنها می‌تواند زمینه ایجاد فعالیت‌های کارآفرین در این بخش شود.

روحانی در ادامه در معرفی حمید چیت چیان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آقای چیت‌چیان نیز معرف حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، ایشان از یک خانواده روحانی است. تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و در رشته مکانیک و در کارشناسی ارشد در رشته صنایع و در مقطع دکتری در رشته مدیریت ادامه دادند و هم اکنون نیز جزو هیئت موسس دانشگاه صنعتی سهند بوده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت چیت‌چیان در اوایل انقلاب در بخش قانونگذاری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ایشان در اوایل انقلاب در سپاه فعالیت داشتند، البته اینکه ایشان برای دفاع از کشور در نهاد مقدسی مانند سپاه بودند برای ما افتخار است اینکه هر جا می‌گویند کابینه فلانی امنیتی است اگر امنیتی به معنای فهم درست مسائل امنیت ملی است، همه به این امنیتی بودن افتخار می‌کنیم.

وی افزود: به هر حال ایشان در مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های توانیر فعال بودند و ۱۲ سال معاون انرژی و ۶ سال به عنوان قائم مقام و معاون برنامه‌ریزی وزارت نیرو فعال بودند.

روحانی در معرفی علی جنتی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان از چهره‌های مذهبی و انقلابی هستند و قبل از پیروزی انقلاب بسیار فعال بودند و از فضلای بنام در حوزه علمیه محسوب می‌شدند، کاملا با فقه اسلامی آشنا هستند و بنده در اوایل انقلاب که ایشان در قم طلبه بودند، با وی ‌آشنا بودم، در دوران انقلاب و نهضت اسلامی آشنایی ادامه داشت و با هم همکاری داشتیم. بعد از انقلاب هم در صدا و سیما ایشان عضو سرپرستی بودند، مدتی معاونت امور بین‌الملل وزارت ارشاد را به عهده داشتند و در زمینه سیاست خارجی هم ایشان عنصر فعالی بودند و همواره دارای یک تفکر اعتدالی و میانه‌روی بوده اند.

در جلسه امروز رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت یازدهم، حسن روحانی در دفاع از مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت:‌ آقای سلطانی فر از چهره‌های خدوم و فعال است که نماینده‌های استان‌های مختلف از سابقه کاری او خبر دارند.

وی ادامه داد:‌ سلطانی‌فر در ۶ استان با مسئولیت‌های مختلف فعالیت کرده و دو سال تجربه مدیریتی قائم مقامی سازمان تربیت بدنی را داشته است. در زمینه مدیریت جوانان نیز فعال بوده و مسئولیت شورای جوانان را در استان‌های مختلف برعهده داشته است. با بحث‌هایی که با او داشتم وی در ورزش و جوانان صاحب برنامه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه از اطلاعات سلطانی‌فر در زمینه قهرمانان و ورزشکاران متعجب شدم، اظهار داشت: سلطانی‌فر علاقمند است و تاریخچه خوبی از قهرمانان و ورزشکاران داشت، او یک کامپیوتر متحرکی است همراه با ورزش. مطمئنا کسی که می‌خواهد این مسئولیت را بپذیرد باید اطلاعات گسترده‌ای داشته باشد.

وی افزود: سلطانی‌فر به ورزش اشراف دارد و در زمینه این ورزش سابقه مدیریت دارد، کارنامه‌اش نیز در همه جا هم در استانداری و هم در ورزش موفق بوده است.

حسن روحانی در معرفی عبدالرضا رحمانی فضلی گزینه پیشنهادی وزارت کشور گفت: رحمانی‌فضلی نیاز به معرفی ندارد و همه نمایندگان با وی آشنا هستند و آخرین مسئولیت وی نیز در دیوان محاسبات کشور بوده است.

روحانی افزود: آشنایی من با رحمانی‌فضلی از دوره چهارم مجلس بوده است که همواره نماینده‌ای معقول و صاحب‌نظر بوده است. همین بس که وی جزو مجلس عقلا بودند هرکس جزو این جلسات بوده خود دلیلی بر اعتدال و صاحب‌نظری آنان است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود پیرامون رحمانی‌فضلی گفت: وی علاوه بر صدا و سیما در شورای عالی امنیت ملی و در خود وزارت کشور نیز تجربیات مفیدی دارد. تحصیلات وی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی و دکترای جغرافیا با گرایش برنامه‌ریزی است.

روحانی درباره علت انتخاب رحمانی‌فضلی برای تصدی وزارت کشور تصریح کرد: با انتخاب رحمانی‌فضلی می‌خواستم استان‌های ما از لحاظ توسعه اقتصادی شاهد تحرک جدی باشند. البته مسئولیت‌های سیاسی و امنیتی دیگری نیز در وزارت کشور وجود دارند اما آمدن رحمانی‌فضلی در این سمت قطعا یک آرامش را به کشور می‌دهد و به کشور می‌گوید که می‌خواهیم فضایی در کشور حاکم کنیم که فضای اقتصادی و فرهنگی خواهد بود.

وی پیرامون گزینه وزارت نفت نیز گفت: من برای تصدی وزارت نفت  زنگنه را معرفی کردم. وزارت نفت جزء وزارتخانه‌هایی بود که برای انتخاب وزیر آن مشورت‌های زیادی صورت گرفت. ابتدا که آقای زنگنه را دعوت کردیم وی فرد دیگری را برای تصدی وزارتخانه معرفی کرد. بار دوم نیز زنگنه فرد دیگری را برای تصدی وزارت نفت معرفی کرد اما هر دو نفر معرفی شده توسط زنگنه در مشورت با من آقای زنگنه را بهترین گزینه و بهترین فرد برای تصدی وزارت نفت عنوان کردند.

روحانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: من از گذشته ایشان آشنا هستم و اگر سوالاتی پیرامون وی وجود دارد در ادامه خود من پاسخ خواهم داد.

وی با مهم خواندن شرایط فعلی کشور، اظهار داشت: در شرایط فعلی وزارت نفت یک اهمیت ویژه‌ای دارد و نباید به وزرات نفت تنها به عنوان منبع درآمدی که آن هم با معضلات جدی مواجه است، نگاه کرد. مدیریت وزارت نفت نیاز به تلاش گسترده‌ای دارد و آقای زنگنه به اعتقاد بسیاری بهترین گزینه‌ای است که در این شرایط می‌تواند این مسئولیت را بپذیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود پیرامون گزینه وزارت نفت، تصریح کرد: آشنایی من با آقای زنگنه از دوران جبهه‌های نبرد بوده است که وی در جهاد سازندگی و در جبهه فعال بودند. وی همچنین در وزارت نیرو فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود، پیرامون وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای نعمت‌زاده دیگر نیازی به معرفی ندارد. تا شما اسم صنعت را ببرید نام نعمت‌زاده در کنار صنعت حضور پیدا می‌کند. وی از دولت شهید رجایی وزیر بودند و همواره چهره فعال در عرصه صنعت و پتروشیمی بودند.

رئیس‌جمهور با صحیح خواندن نظر کارشناسان که نعمت‌زاده را پدر صنعت و پتروشیمی معرفی کردند، اظهار داشت: فعالیت‌ها و اقدامات وی در حوزه‌های صنعت و تجارت گواه این مطلب است. تمامی افراد در حوزه صنعت و معدن نعمت‌زاده را به عنوان وزیر معرفی کردند.

وی افزود: افرادی می‌گفتند سن نعمت‌زاده بالاست و عده‌ای نیز می‌گفتند قلب وی جوان است. در همین چند هفته نعمت‌زاده با شجاعت و فعالانه بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کرد.

حسن روحانی با بیان این موضوع که نعمت‌زاده باید صنعت و معدن را از سایه تجارت بیرون بیاورد، اظهار داشت: این موضوع بدین خاطر است که کشور در کوتاه مدت نیاز به تجارت و در بلند مدت نیاز به صنعت و معدن دارد.

حسن روحانی پیرامون محمدجواد ظریف که گزینه پیشنهادی وی برای تصدی وزارتخانه امور خارجه است، خاطرنشان کرد: شناخت من از ظریف به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد و ما در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ به وی نزدیکتر شدیم و همچنین در سازمان ملل نیز به عنوان سفیر فعالیت می‌کرد.

روحانی متذکر شد: محمدجواد ظریف از چهره‌های ممتاز در فهم سیاست خارجی و دانش مورد نیاز این عرصه است و از چهره‌های بنام  در مذاکرات سیاست خارجی است و من فکر می‌کنم وی بهترین گزینه برای سمت وزارت خارجه است.

روحانی در رابطه با خصوصیات وزیر کار و رفاه اجتماعی، گفت: با علی ربیعی بیش از ۲۰ سال کار کردم، ایشان حدود ۲۸ سال نیز با من رفاقت داشته و با هم آشنا بودیم.

وی افزود: از زمانی که ایشان در مجلس معاون پارلمانی بوده‌اند و بعد به دبیرخانه شورای امنیت ملی آمده و ۱۶ سال در آنجا فعالیت کرد، با یکدیگر آشنا بودیم، وی فکر استراتژیک دارد و صاحب نظر است و در حال حاضر به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بحث وزارت کار علاوه بر بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و کارگری نیز مهم است، خاطرنشان کرد: ربیعی در زمینه اجتماعی تألیفات بسیاری دارد و صاحب‌نظر است و در زمینه کارگری نیز با اینکه فردی تحصیل‌کرده است، ولی در میان کارگران بوده و از جنس آنهاست.

وی در رابطه با خصوصیات طیب‌نیا برای تصدی وزارت اقتصاد و امور دارایی، گفت: طیب‌نیا فرد صاحب‌نظر، متخصص و از اساتید دانشگاه است که در حوزه مسائل اقتصادی به عنوان یکی از صاحب نظران فعال است و تجربه عملی دارد.

روحانی افزود: وی در کمیسیون‌های مختلف دولت، ستاد تنظیم بازار، شورای پول و اعتبار و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعال بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: طیب‌نیا به دلیل دانش و تجربه اش مورد پذیرش صاحب‌نظران اقتصادی است و در مشورت با بسیاری از اساتید اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که طیب‌نیا جزو بهترین‌هاست که امیدوارم در شرایط معضل اقتصادی فعلی کشور بتواند وزارت اقتصاد و امور دارایی را متحول کند.

وی در رابطه با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: پورمحمدی نیاز به معرفی ندارد، سال‌ها وزیر کشور بوده است و در سمت‌هایی نظیر رئیس بازرسی کل کشور نیز فعالیت داشته است.

روحانی عنوان کرد: پورمحمدی از فضلای حوزه علمیه قم است که تحصیلات عالیه در سطح اجتهاد دارد و در هر سمتی که فعالیت کرده است، موفق بوده و کارنامه خوبی داشته است.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ پورمحمدی هم در بخش اجرا و هم در بخش قضا کارنامه موفقی داشته است و در حال حاضر نیز به عنوان استاد حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کند که می‌توانیم از وی علاوه بر رابط بین قوه مجریه و قوه قضائیه در زمینه‌های دیگر نیز بهره بگیریم.

وی در رابطه با خصوصیات وزیر اطلاعات گفت: علوی از چهره‌های شناخته شده و معتدل است که در مجلس اول در زمان تدوین قانون وزارت اطلاعات در کمیسیون مشترک دفاعی داخلی با وی آشنا شدم، علوی در تدوین قانون وزارت اطلاعات نقش بسیاری داشت.

روحانی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات پیش از این به عنوان رئیس کمیسیون امنیت داخلی و شوراها فعالیت داشته است، به قوانین داخلی آشناست و به میانه‌روی شهرت دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: با علوی در خبرگان همکار هستیم و وی کاملا به مسائل امنیتی اشراف دارد.

روحانی در رابطه با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: سید حسن هاشمی یک عنصر جهادی است که با یکدیگر در جبهه بودیم، وی دو بار در جبهه مجروح شده است و در حال حاضر به عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کند.

وی افزود: هاشمی از افتخارات علمی کشور است که برای بسیاری از سمینارها و مراکز بین‌المللی دعوت می‌شود و جایگاه جهانی دارد.

رئیس جمهور وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را جزو افراد نمونه در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: هاشمی در حال حاضر دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران و فرد خدومی به مردم است.

وی افزود: طرح خیریه نوآوران سلامت کشور از سوی هاشمی تأسیس شده است به طوری که تیم‌های جراحی و امکانات جراحی چشم را به صورت سیار در استان‌های محروم فعال کرده‌اند و تاکنون ۵۰ هزار نفر از مردم محروم کشور به صورت رایگان معالجه شده‌اند که این اقدام بسیار ارزشمند است.

روحانی گفت: وضعیت پزشکی کشور باید اینگونه اصلاح شود اینکه بگوییم دولت باید پول و امکانات بدهد، مشکلی را حل نمی‌کند. باید بخش‌های مردمی فعال شوند، به طوری که یک بخش در تهران باشد و امکانات به صورت سیار در روستاها فعال شوند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر مؤسسات خیریه را به این صورت گسترش دهیم، بخش بزرگی از معضلات سلامت کشور حل و فصل می‌شود.

وی ادامه داد: هاشمی از جمله افرادی بود که با اصرار برای حضور در کابینه از وی دعوت کردم البته افراد دیگری را برای این پست می‌شناختم ولی فکر می‌کنم حضور هاشمی سبب تحول در نظام سلامت کشور می‌شود، زیرا ایشان با برنامه‌های دولت در بخش سلامت نیز هماهنگی دارد.

روحانی در ادامه در رابطه با خصوصیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: نجفی چهره معروفی است که هم مجلس شورای اسلامی و هم مردم با وی آشنا هستند، وی از چهره‌های علمی بنام است که از دانشجویان با استعداد رشته ریاضی در دانشگاه MIT بوده است و سپس در ایران به عنوان رئیس دانشگاه فعالیت کرده است.

وی افزود: نجفی در دولت مسئولیت‌هایی داشته و مدتی که وزیر آموزش و پرورش بود نیز بسیار مورد احترام و محبوب بوده است.

روحانی گفت: نجفی فردی صاحب‌نظر و با تجربه است که برنامه‌های خوبی برای آموزش و پرورش دارد.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد: تمام وزرا بتوانند از اعتماد نمایندگان مجلس برخوردار شده و دولت یازدهم کار خود را آغاز کند تا وعده‌هایی که به مردم داده است عملی شود.

* مجلس عصرها هم برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی تشکیل جلسه می‌دهد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه پارلمان با تشکیل جلسات علنی نوبت عصر طی امروز، فردا و روز چهارشنبه برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی و رای اعتماد به کابینه، موافقت کردند.

نمایندگان مجلس با ۲۰۳ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از ۲۶۸ نماینده حاضر در جلسه با تشکیل جلسات علنی نوبت عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸ برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی موافقت کردند.

* حاجی‌دلیگانی: تعریف اعتدال‌گرا درباره ساکتین فتنه ۸۸ روا نیست

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان اولین مخالف کلیت، اصول کلی و خط مشی دولت، اظهار داشت: مخالفت من با تمام وزرای پیشنهادی نیست اما در برنامه پیشنهادی آقای رئیس‌جمهور نکاتی وجود داشت که وظیفه خود دانستم از زبان مردم مواردی را به شما و وزرای پیشنهادی مطرح کنم، این موارد شامل اولویت‌هایی است که در برنامه شما دیده نشده است.

وی افزود: ‌اولین نکته‌ای که در برنامه شما به آن توجه نشده، خلق حماسه اقتصادی است، باید از مردمی که حماسه سیاسی خلق کرده‌اند تشکر کنیم ولی بایستی بدانیم آنها منتظر خلق حماسه سیاسی در سال جاری هستند، دومین نکته که در برنامه شما تدبیری در نظر گرفته نشده، نحوه ادامه اجرای قانون یارانه‌هاست شما می‌دانید که هم اکنون ۴۲ هزار میلیارد تومان به مردم یارانه نقدی پرداخت می‌شود، در حالی که تنها ۲۸ هزار میلیارد تومان از این رقم از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین می‌شود، جنابعالی برای مابقی این رقم، چه برنامه‌ای را پیش‌بینی کردید و در نظر گرفته‌اید؟

حاجی‌ دلیگانی بر همین اساس یادآور شد: آیا بناست حامل‌های انرژی و سایر کالاهای مشمول قانون یارانه‌ها مجددا گران شود؟ سهم بهداشت و درمان و همچنین سهم کمک به بخش تولید در اجرای این قانون به چه شکل خواهد بود؟ جنابعالی برای بهبود معیشت مردم چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ برای تعداد زیاد پروژه‌ها در برنامه پیشنهادی شما برنامه خاصی پیش‌بینی نشده است، تدبیر دولت برای تامین مسکن و مقابله با رشد قیمت‌های فضایی مسکن چیست؟

نماینده شاهین‌شهر در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مردم اصولا حرکت‌های دولت‌ها را پیوسته می‌دانند، با توجه به این موضوع آیا بناست درباره مسکن مهر تدابیری اندیشیده شود یا نه؟ رهبر معظم انقلاب دهه چهارم انقلاب را دهه عدالت و پیشرفت نامگذاری کردند، دولت جنابعالی در برنامه پیشنهادی ارائه شده معین نکرده که برای افزایش درآمد اقشار کم‌درآمد چه تدابیری دارد؛ به نظر شما با درآمد روزی ۱۰ هزار تومان می‌شود زندگی کرد؟ چگونه می‌خواهید مقابل ویژه‌خواری برخی افراد خاص را بگیرید؟ افرادی که بدون زحمت زیاد، زندگی خود و نسل آینده‌شان را تامین می‌کنند، آیا برای بیمارانی که بیمه نیستند، یا کسانی که بیمه هستند اما هزینه برای درمان ندارند، تدابیری اتخاذ کرده‌اید؟

این نماینده مخالف کلیت و اصول و خط مشی دولت همچنین یادآور شد: تدابیر جنابعالی برای رفع تبعیضات ناروا در پرداخت حقوق چیست؟ تدابیر شما برای تبعیض در بخش ورزش چیست؟ برخی میلیاردی پول می‌گیرند در حالی که در شهرستان‌ها با مشکلات فراوانی مواجهیم. برنامه‌های دولت برای آنکه هم رشد اقتصادی داشته باشیم و هم با تورم ۴ نعل مواجه نشویم، چیست؟

این نماینده مجلس همچنین گفت:‌در سال ۹۱ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته‌ایم، در برنامه شما راهکاری برای آنکه در سال ۹۲ با کسری بودجه مواجه نشویم، پیش‌بینی نشده است.

حاجی دلیگانی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به شعار دولت روحانی که اعتدال است، گفت: قطعا تعریف اعتدال حرکت کردن بین حق و باطل نیست بلکه حرکت بین افراط و تفریط است، پس چگونه بین وزرای پیشنهادی، افرادی را به عنوان وزیر معرفی کرده‌اید که با این نظر شما موافق نیستند که اگر رای بیاورند، حرکت‌های افراطی انجام خواهند داد و قطعا به دنبال بسترسازی برای رسیدن به اهداف افراطی خواهند بود،‌کسانی که در گذشته در آزمونی مانند فتنه ۸۸ رد شدند و سکوت کردند و نمره قبولی نگرفتند، از نظام دفاع نکردند بلکه در جبهه مقابل ایستادند، آیا تعریف اعتدال‌گرا در مورد آنان رواست؟!

وی در خاتمه گفت:‌در این کشور برای دفاع مقدس سرمایه‌گذاری‌های جانی توسط رزمندگان و ایثارگران صورت گرفته در برنامه پیشنهادی شما هیچ تدابیری برای این افراد پیش‌بینی نشده است.

* جلالی: دفاع از دولت منوط به پیروی از اعتدال و اطاعت تام از رهبر انقلاب است

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیت و خط مشی دولت یازدهم گفت: ما در شرایطی دولت جدید را تشکیل می‌دهیم که هم به لحاظ داخلی مردم دارای مشکلات جدی معیشتی هستند و هم در سطح بین‌المللی مشکلات زیادی داریم.

وی افزود: در سال ۹۱ ما با کسر بودجه شدید مواجه بودیم و از میزان ۱۴۲ هزار میلیارد تومان بودجه، ۵/۹۴ هزار میلیارد تومان محقق شد، در سال ۹۲ قطعا رقمی که تصویب کرده‌ایم محقق نخواهد شد، بدهکاری‌های دولت بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و میزان تورم در داخل کشور در بخش خروجی‌ها بر اساس آمار رسمی حدود ۶۲ درصد است و به شکل میانگین ۴۲ درصد تورم داریم.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت جدید در شرایط کمبود نقدینگی و عدم استفاده کامل از واحدهای صنعتی و بیکاری شدید تحصیل‌کردگان کشور را تحویل گرفته است.

جلالی گفت: در این وضعیت اگر ما به جای آقای روحانی باشیم کشور را باید با چه مدیرانی اداره کنیم؟ آیا ما فرصت آزمون و خطا داریم؟ آیا ما می‌توانیم کلاس اکابر تشکیل دهیم؟ آیا ما می‌توانیم دوره طرح کاد بگذرانیم و یا باید شخصیت‌هایی که توانایی مدیریت کشور را در شرایط فعلی را دارند بپذیریم.

وی افزدو: همه ما مطلعیم که برخی از افراد پیشنهادی برای وزارت اصرار داشتند که وزیر نشوند، چرا که آنها هم درک درستی از مسائل کشور دارند و هم می دانند مسئولیت پذیرفتن در این شرایط کشور بسیار سخت است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌از این رو ما نباید به بهانه سن به دنبال رد کردن آنها باشیم. به نظر من این مسئله غیر منصفانه است و یا وارد کردن اتهامات دیگری همچون بحث شرکت سهامی بیجاست.

جلالی گفت: به نظر ما علی‌رغم برخی از نقاط ضعف، ترکیب کابینه از مجربین است و امیدواریم بتوانند با استفاده از مجربین کار را در دست بگیرند.

وی با اشاره به شرایط متخصصین برای در دست گرفتن مسائل گفت: در مؤلفه‌هایی که آقای روحانی اشاره کردند، شرایط همچون اسلام‌مداری، دین‌مداری، صیانت از ارزش‌های دینی و دوری از افراط‌گری مشاهده می‌شود، برخی از شرایط نیز مربوط به پاک‌دستی و برخی دیگر مربوط به صلاحیت‌های حرفه‌ای بود.

وی افزود: در داخل مجلس برخی فضاسازی‌های حرفه‌ای انجام داده‌اند و این فضاسازی‌ها به نفع کشور نیست. بی‌تردید معیار ما در خصوص بحث فتنه بیانات مقام معظم رهبری است و هر کس که در فتنه است نباید عضو کابینه باشد.

وی افزود: ما باید به مر فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم و اینکه کسانی در ستاد افرادی بودند که از سوی شورای نگهبان تایید شدند ، آیا می‌توان آنها را فتنه‌گر حساب کرد؟ کسانی که به کاندیداهای دیگر رای دادند را می‌توان فتنه‌گر حساب کرد؟ آیا کسانی که در چارچوب قانون به نتایج انتخابات اعتراض کردند را می‌توان فتنه‌گر حساب کرد؟ بطور حتم آنها فتنه‌گر نیستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: کسانی که بعد از ۲۹ خرداد و بیانات مقام معظم رهبری نقض قانون کردند و بعد از تایید نتیجه شورای نگهبان مردم را دعوت به تظاهرات خیابانی کردند می‌توانند جزو فتنه‌گران باشند.

وی افزود: برخی گرایشان در داخل مجلس است که ۹۵ درصد مردم را جزو فتنه‌گران می داند و ما روی هر کسی که دست می‌گذاریم می‌گویند فتنه گر است. ما در ابتدای همین دوره زمانی که می‌خواستیم برای هیئت رئیسه انتخابات مشترک انجام دهیم برخی دوستان آمدند و گفتند که ما در مجلس ۴۰ تا ۵۰ فتنه‌گر داریم.

جلالی گفت: بقیه را نیز ساکت فتنه محسوب می‌کردند، برخی‌ها بالاخره بر موج فتنه سوار شدند و با فتنه تجارت کردند و بیشتر به فتنه پرداختند .

وی در پایان دفاع از کابینه دولت را به پیروی از اعتدال و اطاعت و پیروی تام از مقام معظم رهبری منوط کرد.

* توکلی: چرا از نمایندگان بی‌نظم «خواهش» می‌کنید/ شان مجلس باید حفظ شود

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۴ آئین‌نامه داخلی مجلس طی تذکری خطاب به رئیس مجلس گفت: درباره نظم و انضباط مجلس شما چرا خواهش می‌کنید اگر نمایندگان نظم را رعایت نمی‌کنند آئین‌نامه تکلیف را در مورد حفظ شان مجلس روشن کرده است.

وی افزود: شما می‌توانید تذکر و اخطار بدهید و اگر رعایت نکردند کاری دیگری بکنید چرا که نمایندگان باید آبروی مجلس را حفظ کنند و این در حالی است که برنامه امروز در حال پخش مستقیم از تلویزیون است.

لاریجانی با تذکر توکلی گفت: تذکر به جایی بود واقعا وقار مجلس باید حفظ شود چرا که برخی نمایندگان مدام با رئیس‌جمهور صحبت می‌کنند و یا تجمع می‌کنند که این کار نباید تکرار شود.

* بخشایش: کابینه پیشنهادی روحانی شرکت سهامی خاص است/ انتقاد از دولت کارگزاران شماره ۲

احمد بخشایش نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به عنوان دومین مخالف کلیت، اصول کلی و خط مشی پیشنهادی دولت یازدهم، اظهار داشت: تلاش می‌کنم اعتقاداتم خالی از حب و بغض باشد، نظام‌های دنیا به سه قسمت تقسیم می‌شوند،نظام‌های ریاستی که فصل‌الخطاب رئیس‌جمهور است، مانند آمریکا، نظام‌های پارلمانی که پارلمان فصل‌الخطاب آن است مانند ترکیه و نظام ایران که نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است.

وی با بیان اینکه کابینه رابطه و خط دوسویه بین دولت و مجلس است، افزود: نقد مخالفتی که کلیت کابینه انجام می‌گیرد، به معنی این نیست که افراد شایسته‌ای در کابینه وجود ندارند بلکه آقایان محترمند و قابل رای دادن اما از بعد تحلیل محتوا اگر بخواهیم کابینه آقای روحانی رانقد کنیم، به این مسائل می‌رسیم که آقای روحانی گفت که حقوقدان است بنابراین وزرای پیشنهادی او ظاهر به یک شرکت سهامی عام شبیه است و نه شرکت سهامی عام که شرکت سهامی خاص است.

نماینده اردستان در مجلس گفت: به عنوان مثال برخی افراد در کابینه آقای روحانی سهم گرفته‌اند، آقای آخوندی وزیر پیشنهادی راه سهم حجت‌الاسلام ناطق نوری است. آقای پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری سهم آیت‌الله آملی لاریجانی و مهندس حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سهم عبدالله نوری است و هکذا این چه پیوندی است و چه پیوند دهنده و سیمانی است که در آینده می‌خواهد دولت شما را متحد نگه دارد؟! دولتی که امید و تدبیر نامیده شده، دولتی که باید شفاف باشد، دولتی که باید شیشه‌ای باشد، دولتی که باید از پشت آن همه چیز قابل مشاهده باشد.

این نماینده مخالف اصول و خط مشی کلی دولت یازدهم، در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: دولت شما (روحانی) دولت کارگزار شماره ۲ است، همین دولتی که نتیجه و معدل حاصل جمع آن منتج به دولت آقای احمدی‌نژاد شد و شما بالاترین نقدها را در مصاحبه‌هایتان بر او وارد کردید، آیا فکر نمی‌کنید دولت شما در ۴ سال آینده بر مبنای گذشته، چراغ راه آینده است؟ جناب‌آقای روحانی در دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی ۵۰۰ نخبه داشتیم و چرخش نخبگی ندیدیم و شما امروز از همان ۵۰۰ نخبه استفاده می‌کنید، بنابراین نسل‌های سوم و چهارم انقلاب کجای کار هستند؟ کجا این افراد وارد جامعه خواهند شد؟

وی با بیان اینکه آیا نباید جوانگرایی در دولت شما سهمی داشته باشد، گفت: سهم نسل‌های سوم و چهارم انقلاب کجاست؟ سن متوسط وزرای پیشنهادی دولت یازدهم ۶۲ سال است و بیشتر شبیه دولت سالمندان است.

بخشایش در خاتمه خاطرنشان کرد:در برنامه اقتصادی شما تنها اصل ۴۴ قانون اساسی در نظر گرفته شده و جای بخش تعاون خالی است.آمال و آرزوی خودتان (روحانی) را جای مجلس می‌گذارید، فکر می‌کنید که جای مجلس را باید بگیرید.

* شوهانی: معدل علمی این دولت از تمام کابینه‌های قبلی بالاتر است

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات کابینه دولت یازدهم به تعریفی از اعتدال و اعتدال‌گرایی پرداخت و اظهار داشت: اعتدال یک واژه پربار، مثبت و دلنشین در فرهنگ دینی، سیاسی و اجتماعی ما ایرانیان است.

وی افزود: اعتدال و میانه‌روی از عبارت‌های مهم قرآنی در ادبیات اجتماعی و در زندگی روزمره مردم هویت ایجابی دارد و نسبت آن با عقلانیت و اخلاق کاملا نزدیک است.

نماینده مردم ایلام در مجلس با تأکید بر اینکه اعتدال مهمترین راهبرد خردمندانه در برابر خودی‌ها و جامعه بین‌الملل است، تصریح کرد: شکی نداریم که ادبیات تحریک‌آمیز سبب بسته شدن فرصت‌های تاریخی و ملی بوده است در حالی که ادبیات اعتدال مایه امید به جامعه، وحدت، همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز را به دنبال دارد.

شوهانی خاطر نشان کرد: آرمان مشترک امروز که در مبانی اندیشه رئیس‌جمهور قرار گرفته رفتار مدنی اعضا و نخبگان سیاسی توأم با حرکت اعتدالی دولتمردان نوید بهروزی را برای همگان به ارمغان می‌آورد.

وی به شکل‌گیری حماسه سیاسی که توسط مقام معظم رهبری بر آن تأکید شده بود اشاره و تصریح کرد: حماسه سیاسی در حالی شکل گرفت که کشور در معرض شدیدترین فشارها و تحریم‌ها بود و مردم ایران علیرغم مشکلات متعدد اقتصادی و شیطنت‌های خارجی با مشارکت بالای خود بار دیگر شعور بالای خود را به دنیا نشان دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مشارکت حداکثری و لبیک گفتن به مقام معظم رهبری را سبب انتقال تکلیف از دوش مردم به دوش مسئولان عنوان کرد و گفت: همه مسئولان باید در راستای وفاق ملی، همگرایی و انسجام تلاش کنند و دولت جدید را در راستای حل مشکلات یاری برسانند.

شوهانی ادامه داد: مقام معظم رهبری در حمایت از دولت جدید از واژه اضطرار استفاده نمودند بنابراین انتظار می‌رود که مجلس در راستای فرمایشات معظم له دولت جدید و کابینه جدید را یاری کند.

وی با تأکید بر اینکه ما همواره از افراط و تفریط ضربه دیده‌ایم، خاطر نشان کرد: وقتی که مردم فهیم کشور به شعارهای دولت به ویژه اعتدال‌گرایی رأی داده‌اند ما نمایندگان نیز باید به تبع رأی مردم دولت اعتدال‌‌گرا را یاری و به کابینه پیشنهادی رأی مثبت بدهیم تا از مردم عقب نمانیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس به تشریح سابقه رئیس‌جمهور پرداخت و اظهار داشت: آقای روحانی از چهره‌های شناخته شده انقلاب و نظام هستند و خدمتگزاری صدیق و معتدل بوده و همواره از افراط و تفریط اجتناب و این مشی اعتدالی را از ابتدای انقلاب تاکنون حفظ کرده‌اند.

شوهانی با تأکید بر اینکه تمام وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور با مشی اعتدالی وی سازگار هستند، خطاب به نمایندگان گفت: همه نمایندگان کمک کنند که این کابینه اعتدالی رأی بالایی از مجلس بگیرد.

وی معتقد است که اعتدال‌گری هیچ منافاتی با نگاه انقلابی، اصولگرایی و یا اصلاح‌طلبی ندارد و در رأس دولت کسی قرار گرفته که به صورت عینی و ضمنی از طرفداران مکتب فکری امام راحل است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اخلاق، اعتدال ، فراجناحی بودن، تجربه، کارآمدی و سابقه خدمت وزرای پیشنهادی را از ویژگی‌های کابینه پیشنهادی به مجلس برشمرد.

شوهانی درجات بالای علمی وزرای پیشنهادی را نقطه قوت کابینه دانست و گفت: ۱۱ نفر از ۱۸ وزیر پیشنهادی مدرک دکترای خود را از بهترین دانشگاه‌ها اخذ کرده‌اند بنابراین معدل علمی این کابینه بالاتر از تمام کابینه‌های قبلی است.

وی ادامه داد: هر یک وزرای پیشنهادی در رشته تخصصی خود دارای تألیف، کتاب و مقالات متعدد هستند بنابراین از لحاظ نظری اشراف کامل در حوزه مسئولیت خود دارند.

این نماینده مجلس معتقد است که تجربه بسیار بالای وزرای پیشنهادی از نقاط قوت کابینه است.

به گفته وی افرادی که مدعی هستند معدل سنی کابینه بالا است اینگونه نیست چرا که اگر رئیس‌جمهور افراد بی‌تجربه و صفر کیلومتر را معرفی می‌کرد عده‌ای می‌گفتند که افراد جوان و خام را معرفی کردند.

وی به سوابق وزرای پیشنهادی نیز اشاره و تصریح کرد: از ۱۸ وزیر پیشنهادی ۶ نفر سابقه وزارت، ۳ نفر معاون و مشاور رئیس‌جمهور و ۳ نفر سابقه نمایندگی مجلس و بقیه نیز سابقه قائم مقامی وزیر را دارند بنابراین معدل خدمتی و تجربه این کابینه قابل قبول است و ما امروز نیز نیازمند کابینه باتجربه هستیم.

شوهانی تأکید کرد: افراد معرفی شده عموما از شخصیت‌های سیاسی معتدل انقلاب هستند و همه از صلاحیت و جناح‌های موجود در کشور با مشی اعتدالی رئیس‌جمهور در کابینه حضور دارند.

وی با انتقاد از متهم کردن کابینه به شرکت سهامی گفت: کابینه در راستای مشی اعتدالی مورد تأکید ریاست جمهوری است و بنابراین مجلس باید به رأی پاک ملت ایران پاسخ مثبت بدهد.

* بزرگواری: نباید به زنگنه رای داد تا آقازاده دله‌دزد میدان‌دار شود/ تذکر لاریجانی به بزرگواری

علی‌محمد بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیت و خط مشی دولت حسن روحانی، با بیان اینکه باید روح مدرس در مجلس حاکم باشد، تصریح کرد: نباید شاهد فعالیت وکیل‌الدوله‌ها و اقدامات اینچنینی در مجلس باشیم؛ البته خود این وزرا که اکثرا رای خواهند آورد به چاپلوس‌ها اهمیت نخواهند داد.

بزرگواری ادامه داد: کسی که تا دیروز شاهد بودم دست احمدی‌نژاد را می‌بوسید، حال ببین اینجا چه سخن‌هایی می‌گوید؛ اینجا محل نقد و بررسی است و باید درباره مباحث اینچنینی سخن گفت.

وی با بیان اینکه به من گفتند بگذارید تهرانی‌ها و نمایندگان کلانشهر‌ها سخن بگویند و شما از منطقه محروم سخن نگویید که به ضرر شما خواهد بود، اظهار داشت: من هم گفتم که سیدم و لر تبار، در نتیجه حرفم را می‌زنم و هر وزیری که رای آورد و به منطقه محروم من نگاه ویژه نداشت با چماق لری با وی برخورد خواهم کرد.

وی در ادامه گفت «آقای روحانی عزیز!»، که لاریجانی خطاب به بزرگواری اظهار داشت که بعد از آن «چماق»، «روحانی عزیز» خیلی معنی دارد.

این نماینده مردم در خانه ملت، با بیان اینکه اعتدال در قاموس طلبه‌ها یعنی حداقل ۵۰ درصد از کابینه و اطرافیان را از جوانان بگماریم، اظهار داشت: در کشوری که دانشمندان جوان آن دنیا را به حیرت وا داشته‌اند باید از جوانان بهره برد.

بزرگواری ادامه داد: حال در چنین وضعیتی برویم و از صندوق عتیقه آقای رفسنجانی و خاتمی چیزی در بیاوریم، درست نیست؛ اگر برخی از عزیزان را بخواهیم بر سر پروژه‌ها ببریم باید به آنها سرم وصل کنیم.

وی خواست که اعتدال در عمل معنا شود و خواستار جوان‌گرایی در دولت روحانی شد.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری از سال ۸۸ تاکنون بارها بحث فتنه و فتنه‌گران را مطرح کردند، گفت: این فتنه‌گران در حال تلاش برای بردن نظام و کشور به پرتگاه سقوط بوده‌اند، آنها نظام ما را به عنوان نظام متقلب معرفی کرده‌اند و حال در چنین شرایطی فتنه‌گران و حامیان آنها این افراد باید در کابینه باشند.

بزرگواری همچنین گفت: کسانی که در کنار فتنه‌گران حضور پیدا کرده و مردم را به کف خیابان‌ها آورده‌اند و آنگاه اراذل و اوباش در کنار جنازه سوخته بسیجیان کف زدند، چرا باید در کابینه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس بخوبی افراد مطرح برای حضور در کابینه را رصد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ما حتی آقای روحانی را نیز از ابتدای انقلاب تاکنون بخوبی رصد کرده‌ایم؛ من کسی بودم که نوارهای آقای روحانی را در شیراز تقسیم می‌کردم و می‌دانم که وی در فتنه ۸۸ تنها کسی بود که به عنون یک اصولگرا سخنرانی کرد اما آن زمان دانشگاه‌های ما به کجا رفته بود.

نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی با طرح این پرسش که چرا سخن گفتن ما از فتنه اینگونه تعبیر می‌شود که ما افراطی هستیم، گفت: با توجه به چنین اظهارنظری، پس آیا مقام معظم رهبری که بارها درباره فتنه سخن گفته‌اند، افراطی هستند؟ من مقلد و تابع رهبر هستم و به همین دلیل هیچگاه با فتنه‌گران سر سازش نداشته و نخواهیم داشت زیرا آنها هزینه‌های زیادی را بر نظام تحمیل کردند.

وی یادآور شد: من کسی بودم که تریبون رئیس مجلس را گرفته و بر علیه سران فتنه شعار دادم و این موضوع در دنیا پخش شد. ‌من فقط از خدا می‌ترسم و از کس دیگری هراس ندارم و اگر حرف‌های اینچنینی را بیان می‌کنم به این دلیل است که ما دوست شما بوده و به دنبال تعامل هستیم.

بزرگواری از رئیس جمهور به پاس حضور وزرای پیشنهادی کشور، بهداشت، دفاع، دادگستری و اطلاعات قدردانی کرد و افزود: حضور افرادی همچون نوبخت و نهاوندیان قابل تقدیر است زیرا این افراد نیروهای توانمندی هستند.

وی با اشاره به حضور زنگنه در جمع وزرای پیشنهادی حسن روحانی گفت: حتما آقای زنگنه بیاید و پس از آن، آن آقازاده دله دزد مهدی هاشمی هم به صحنه آمده و میدان‌دار شود؛ اگر شرایط اینگونه است اصلا نباید به این وزیر رای داد زیرا این آقازاده‌های دله دزد در این کشور به نظام و روحانیت ما بسیار ضربه زدند که باید جلوی آنها را بگیریم.

لاریجانی خطاب به بزرگواری تاکید کرد: شما در سخنان خود اسم افراد را می‌آورید و به آنها توهین می‌کنید که این مباحث باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود، در واقع این عملکرد شما درست نیست و بهتر است رعایت کرده و درباره برنامه‌ها سخن بگویید.

بزرگواری در ادامه سخنان خود بخشی از سخنان امام علی(ع) در باره انتخاب مدیران را قرائت کرد و افزود: باید سابقه و عملکرد افراد مورد توجه قرار گیرد.

* قاضی‌پور: نظام اسلامی اجازه توهین به هیچ‌کسی را نمی‌دهد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی تذکری با استناد به ماده ۲۴ آئین‌نامه داخلی مجلس به اظهارات بزرگواری نماینده کهکیلویه واکنش نشان داد و گفت: رئیس مجلس می‌بایست تریبون آقای بزرگواری را قطع می‌کرد و ایشان را پایین می‌فرستاد.

وی با بیان اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ما حق توهین به هیچکس را نداریم و دادگاه صالحه می‌تواند اتهامات افراد را روشن کند، تصریح کرد: بنده خودم برای مخالفت با ۴ وزیر ثبت‌نام کرده‌ام اما در اظهارات خود به کسی توهین نخواهم کرد لذا بهتر است جلوی این کارها گرفته شود.

* واکنش نمایندگان لاهیجان و اردبیل به اظهارات بزرگواری

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان طی تذکری با استناد به ماده ۲۴ و ۷۵ آئین‌نامه داخلی مجلس در جلسه علنی امروز (دوشنبه) خطاب به علی لاریجانی گفت: مدیریت جنابعالی در حفظ کیان و شأن مجلس تا به اکنون عالی بوده است اما نباید اجازه داده شود عده‌ای با زیر سوال بردن شان مجلس مطالبی ناروا پشت تریبون بگویند.

وی در واکنش به اظهارات حجت‌الاسلام بزرگواری درباره مهدی هاشمی گفت: اینکه به بهانه نقد، شخصیت دولت‌ها و اشخاص را زیر سئوال برده و به آنها اتهام هایی چون دله دزد بزنیم سزاوار مجلسی که عصاره مردم است، نیست.

وی از لاریجانی خواست برای حراست از شأن مجلس جلسه علنی را بهتر مدیریت کند.

سید کمال پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل نیز در تذکری مشابه گفت: آن آقا از مدرس حرف می‌زند و خودش را چماقدار معرفی می‌کند، آقایان به شأن مجلس و مدرس توهین می‌کنند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده مردم لاهیجان و اردبیل گفت: همانطور که گفتم اظهارات آقای بزرگواری درست نبود و بهتر است کسی پشت تریبون مجلس به کسی تهمت نزند.

* اسدی: تعداد موافقان کلیت برنامه نشان از استقبال نمایندگان از برنامه‌ها دارد

یونس اسدی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیت کابینه یازدهم،‌گفت: کلیات برنامه‌های دولت با استقبال مطلوب نمایندگان روبرو شد که تعداد ثبت‌نام کنندگان در مخالفت و موافقت با این برنامه‌ها نشانگر این مسئله است.

اسدی با اشاره به سخنان یکی از مخالفین کلیات کابینه، اظهار داشت: یکی از همکاران محترم در مخالفت فقط فحش دادند، بهتر است افراد در سخنان خود مخالفت خود را با برنامه بیان کنند و موافقین نیز با برنامه مواضعشان را دنبال کنند.

نماینده مردم مشکین‌شهر در خانه ملت تخریب یک شخصیت و دولت را به دور از انصاف دانست و تاکید کرد: دنیای دیگری نیز وجود دارد و همچنین هرچه از دلمان بر می‌آید نباید بار رئیس دولت و کابینه کنیم؛ در واقع بهتر است سخنان خود را به صورت منطقی و برای نقد بیان کنیم.

اسدی در ادامه سخنان خود گفت:‌با حضور آقای روحانی در انتخابات تصور همگان این بود که شاهد انتخاباتی دو مرحله‌ای خواهیم بود اما حضور گرم و درخشان وی معادلات را بر هم زده و نشاط و امیدواری در جامعه ایجاد کرد.

وی اضافه کرد:‌ملت در آن شرایط سخت تحریم‌ها و فشارهای دیگر، با این استقبال بی‌نظیر به صحنه آمده و از فردی با قیافه روشن، چشمان باز و لبان خندان استقبال کرده‌اند؛ بایستی موارد اینچنینی را ارزش دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های حسن روحانی این برنامه‌‌ها را خیز بلندی برای توسعه پایدار کشور دانست و ادامه داد: برنامه‌های آقای روحانی دارای نکته‌های فراوان آموزنده است که به نظرم برای کشور مفید است.

وی شناخت مسائل کشور را یکی از نکات مهم برای برنامه‌ریزی عنوان کرد و گفت: آقای روحانی ۱۰۰ روز را برای این موضوع اختصاص داده‌اند که این پایه مهمی برای برنامه‌ریزی محسوب می‌شود.

اسدی با بیان اینکه رئیس جمهور از وضعیت کشور شناخت هم داشت، تصریح کرد: برنامه تدوینی توسط وی بر اساس همین شناخت صورت گرفته است که این گام مهمی برای کشور محسوب می‌شود.

وی معرفی کابینه قوی را از جمله ویژگی‌های مثبت حسن روحانی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که این کابینه بتواند گام‌های مثبتی برای توسعه پایدار کشور بردارد.

* پیغام آیت‌الله آملی لاریجانی به مجلس: در کابینه سهمی نداشته‌ام

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از اعلام پایان اولین جلسه بررسی کلیت، اصول و خط مشی کلی دولت یازدهم، در سخنانی اظهارداشت: در جلسه صبح امروز آقای رئیس جمهور و نمایندگان مجلس مطالب کلی و نظرات و دیدگاه‌هایشان را مطرح کردند و نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌های دولت یازدهم به سخنرانی پرداختند، اما بعضی از مطالب واقعاً نباید در صحن علنی مجلس به این شکل بیان می‌شد چون توهین بود.

وی افزود: بنده عمداً آزاد گذاشتم تا آقایان حرفهایشان را مطرح کنند ولی باید همه نمایندگان مجلس رعایت کنند تا به افراد توهین نشود.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به پیغام آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به مجلس درباره وزیر پیشنهادی دادگستری، گفت: لازم است در اینجا پیغام آیت‌الله آملی لاریجانی را بیان کنم چون برخی نمایندگان در جلسه صبح امروز ۲ موضوع را مطرح کردند، یکی اینکه آقایان نماینده گفتند رئیس قوه قضائیه در کابینه پیشنهادی روحانی سهمیه داشته است که آیت‌الله لاریجانی پیرو این اظهارات یک نماینده مجلس، پیغام داده که این سخن ناثوابی است، طبق قانون اساسی، وزیر دادگستری باید با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و هماهنگی رئیس‌جمهور مشخص شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بنابراین به این موضوع سهمیه نمی‌گویند بلکه این طریق کار است که در قانون اساسی مشخص شده و بین دو رئیس قوه، وزیر دادگستری تعیین می‌شود.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: نکته دوم اینکه یکی از نمایندگان مجلس گفته که معاون اول رئیس جمهور در اولین تصمیمی که گرفت، خلاف قانون عمل کرد، آیت‌الله آملی لاریجانی در این باره هم پیغام داده که با توجه به تصمیم معاون اول رئیس جمهور، رئیس دیوان عدالت اداری نظر داده و آن را  خلاف قانون اعلام کرده است اما مطابق قانون، هیئت عمومی دیوان عدالت باید در این زمینه نظر دهد تا مصوبه‌ای لغو شود، لذا نظر رئیس دیوان، نظر شخصی وی بوده و به معنای رد مصوبه معاون اول و بخشنامه وی تلقی نمی‌شود.

رئیس مجلس در خاتمه تصریح کرد: نمایندگان مجلس مطالبشان را درباره کابینه پیشنهادی رئیس جمهور و برنامه وزرا با دقت تمام و لحاظ همه موارد بیان کنند و خواهش می‌کنم از بیان برخی نکاتی که امروز مطرح شد و توهین به دیگران بود، پرهیز کنند.

* جعفری: دولت یازدهم یکی از با برنامه‌ترین دولت‌های تاریخ کشور خواهد بود

جلیل جعفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای سلامی، در حمایت از کلیت برنامه و کابینه پیشنهادی دولت یازدهم، گفت:‌ بعضی از مخالفین محترم روی نداشتن برنامه این دولت تاکید کردند در حالی که اگر برنامه ارائه شده توسط دولت و وزرا را با دقت مطالعه می‌کردند دیگر این صحبت‌ها را نمی‌کردند؛ چرا که این دولت بهترین برنامه‌های کاربردی را ارائه نموده است.

وی با اشاره به مواردی چون دین‌مداری مبتنی بر اعتدال، تصمیم‌گیری بر اساس خرد جمعی مبتنی بر منافع ملی، رعایت حقوق شهروندی، توسعه متوازن، مبارزه با مفاسد اقتصادی، بهسازی ظرفیت‌های دولت، تعامل سازنده دولت و مجلس و اعتقاد قلبی بر رأس امور بودن مجلس توجه ویژه به نسل جوان و توجه به توسعه پایدار و جمهوریت نظام، گفت:‌ آیا این موارد نشان از برنامه‌مدار بودن این دولت نیست؟

جعفری با بیان اینکه دولت قوی‌ترین برنامه اقتصادی را تدوین کرده و برای ایجاد اشتغال، مهار تورم، افزایش قدرت ملی، برنامه‌های خوبی دارد، خطاب به نمایندگان گفت: اجازه بدهید دولت کارش را شروع کند بعد اگر مشکلی داشت شروع به مخالفت کنید.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: در حوزه اجتماعی نیز دولت به تقویت نهادها و ساختارهای اجتماعی، تقویت ارزش‌های اخلاقی و آموزه‌های دینی تاکید ویژه‌ای دارد.

وی اتحاد و همدلی را ثمره اصلی این دولت دانست و خطاب به نمایندگان مخالف افزود: چرا با حرف‌هایی ناروا شیرینی بزرگ حماسه سیاسی را به کام ملت تلخ می‌کنید و صحبت‌های مأیوس‌کننده می‌زنید و چرا باید این حرف‌ها در مجلس شورای اسلامی بیان شود؟

جعفری با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست خارجه بهترین تدابیر را در پیش گرفته است، گفت: در این زمینه رئیس‌جمهور محترم مواضع خود را در صحبت با نمایندگان بیان کرد و مورد تحسین نمایندگان نیز قرار گرفته است.

نماینده مردم خلخال در ادامه با بیان اینکه دولت در زمینه سیاست داخلی برنامه‌های از جمله توجه به توسعه همگون کشور، توجه به روستاها و کاهش تبعیض‌ها را سرلوحه خود قرار داده است، گفت: دولت تاکید ویژه‌ای به حوزه علم و فناوری دارد و برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و تولید علم تدابیر خوبی سنجیده است.

وی افزود: در حوزه سلامت نیز وزیر بهداشت بسیار کارآمدی معرفی شده است که بر خدمت‌رسانی به مناطق دوردست و تحول در نظام ارائه سلامت، تمرکززدایی و توسعه طرح پزشک خانواده تاکید دارد و در زمینه توسعه پایدار برای حفظ منابع طبیعی و مدیریت صحیح آب و کاهش آلاینده‌های طبیعی و توسعه منابع انرژی، برنامه‌های منسجم و خوبی ارائه شده است.

جعفری در پایان با بیان اینکه این دولت و تک‌تک وزرای پیشنهادی برنامه‌های عملیاتی بسیار خوبی را اعلام کرده‌اند و در این زمینه قاطعانه عرض می‌کنم که این دولت یکی از با برنامه‌ترین دولت‌های تاریخ کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور و وزرای ایشان را به نحو شایسته‌ای یاری نمایند.

* جعفرزاده: برنامه دولت فرصت حضور جامعه در فعالیت‌های اقتصادی را فراهم می‌کند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در نطق خود در صحن علنی مجلس در موافقت با کلیات برنامه و کابینه پیشنهادی دولت گفت: انتخابات شکوهمند ۲۴ خرداد ۹۲ و حضور حماسی ملت در پای صندوق‌های رای، نمادی از مردم‌سالاری و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش بود. مردم در چارچوب نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و تدابیر مقام معظم رهبری اراده جمعی خود را برای بهبود سرنوشت‌شان از طریق اعمال تغییرات به کمک صندوق رأی و به شیوه‌ای دموکراتیک اعلام کردند.

وی افزود: بر همگان و به ویژه مسئولان کشور در هر رده‌ای واجب است خواستار اقتدار منافع و عزت مردم باشند و توان خود را برای پاسخگویی به مطالبات مشروع و به حق آنان به کار بگیرند. قوه مجریه منتخب مردم نیز موظف است در کنار سایر قوا و تحت هدایت رهنمودهای مقام معظم رهبری وظایف سنگینی را که در قانون اساسی مقرر شده به انجام برسانند و دین خود را نسبت به کشور، نظام و مردم ایفا کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نتیجه رفتار عقلانی و مبتنی بر مردم‌سالاری ملت شریف ایران حتی در مدت کوتاه بعد از انتخابات نیز ثمرات فراوانی داشته و برگزاری انتخابات ۲۴ خرداد گام‌های مهمی به سوی بازسازی اعتماد عمومی، بازسازی سرمایه اجتماعی، نزدیک کردن بیش از پیش مردم و حاکمیت و تضمین اسلامیت نظام با جمهوریت، بازآفرینی امید و نشاط ملی، ایجاد فرصت‌های ملی برای حل معضلات و چالش‌های بین‌المللی، پیدایش زمینه‌های احیای اخلاق و تجربه آرامش، دمیدن گفتمان جدید در جامعه، فراهم کردن نشاط سیاسی و آماده شدن زمینه تضارب آراء و تعامل احزاب و گروه‌ها برداشته شده است.

جعفرزاده ادامه داد: بدیهی است که این مسیر باید تداوم پیدا کند و ثمرات اعتدال‌گرایی که اکثریت ملت ایران آن را برگزیده‌اند بیش از پیش آشکار و نهادینه شود. تداوم این مسیر نیازمند بینشی روشن در رابطه با مبانی عملی دولت و رئوس برنامه‌هایی است که دولت در نظر دارد تا در چهار سال‌ آینده به مرور آنها را اعلام کند.

وی در بیان مبانی، اهداف و اولویت‌های راهبردی دولت و روح حاکم خط مشی برنامه‌ها و اقدامات دولت، اظهار داشت: انقلاب اسلامی بنیان دینی دارد و بدون اندیشه دینی معنویت و اخلاق اسلامی هویت انقلاب و جمهوری اسلامی از بین می‌رود. اعتدال‌‌گرایی در رفتار دولتمردان، تصمیم‌گیری و اجرای در دولت، تصمیم‌گیری بر مبنای خرد جمعی اگرچه کاربرد خرد جمعی در ذیل مفهوم اعتدال است لیکن به دلیل اهمیت آن و خسارتی که کشور در گذشته به دلیل ضعف در پایبندی به خرد جمعی متحمل شده دولت یازدهم بر استفاده از خرد جمعی در همه سطوح و به شکل سازمان یافته تاکید دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، خاطرنشان کرد: محوریت منافع ملی، تلاش برای تحقق اصول، حکمرانی شایسته، واقع‌بینی، رعایت حقوق شهروندی، تعهد به رشد و توسعه همه‌جانبه، ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان، مبارزه با فساد، بهسازی و بازآفرینی ظرفیت نهاد دولت، تعامل با قوا بر پایه چارچوب‌های قانونی و تامین خواست ملت، پایدار سازی محیط زیست، تکیه بر مردم، حمایت از نسل جوان و تعامل سازنده در روابط بین‌الملل از جمله اهداف و اولویت‌های دولت یازدهم است، تعامل سازنده با دنیا بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت همواره مورد تاکید نظام جمهوری اسلامی بوده و آخرین بار مقام معظم رهبری در ۲۹ تیر ۱۳۹۲ در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام بر این واقعیت تاکید کردند بدون رابطه سازنده با دنیا نمی‌توانیم منافع کشور را تامین کنیم و بالاخص در مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار داریم که بیشترین فشارهای خارجی ظالمانه بر کشور وارد می‌شود.

جعفرزاده افزود: هدف نهایی برنامه اقتصادی دولت یازدهم بهبود وضعیت رفاهی مردم، افزایش قدرت خرید خانوار و کاهش شکاف درآمدی است. طبق بررسی‌های من در اهداف راهبردی حوزه اقتصادی بهبود وضعیت رفاهی مردم، کاهش تورم و افزایش قدرت خرید خانوار، اشتغال‌آفرینی پایدار و مهار بیکاری، کاهش فقر و شکاف درآمدی و گسترش عدالت اقتصادی، ایجاد و تعادل در بازارهای مختلف، تعامل سازنده با اقتصاد جهانی، تحکیم بنیان‌های اقتصاد داخلی، اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب‌پذیری از شوک‌های خارجی است.

وی ادامه داد: قطعا این راهبرد ناظر بر تدوین برنامه همه‌جانبه و عملیاتی برای رفع نابسامانی‌ها و حل مسائل ضروری ضروری است که برخی از موارد آن را ذکر می‌کنم. ایجاد وفاق در مورد چالش‌ها و گزینه‌های پیش‌رو بین دولت و سایر قوا و نخبگان در حوزه سیاست داخلی و خارجی به منظور جذب حمایت حداکثری در اجرای سیاست‌های اقتصادی مد نظر دولت است. اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تشریح وضع اقتصادی موجود کشور با هدف مدیریت انتظارات و تبیین گفتمان اقتصادی اعتدال، راهبرد اصلاحات اقتصادی با رویکرد رشد اقتصادی اشتغال‌زا.

نماینده مردم رشت با اشاره به سیاست‌های ارزی و تجاری دولت یازدهم اظهار داشت: کاهش نوسانات نرخ ارز با اعمال کنترل بر رشد نقدینگی و رفع تدریجی عدم قطعیت‌های غیراقتصادی، اجرای سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز همگام با کنترل تورم در یک فرآیند تدریجی در اهداف ارزی دولت یازدهم دیده می‌شود.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: در سیاست‌های پولی و بانکی سیاست پولی معطوف به هدف نهایی کنترل تورم در میان‌مدت از طریق کنترل نقدینگی به عنوان شرط لازم ایجاد ثبات اقتصادی مورد توجه قرار گرفته و افزایش درجه استقلال بانک مرکزی در انتخاب ابزارهای پولی نیز ملاحظه شده است.

نماینده مردم رشت در خانه ملت ادامه داد: در حوزه اجتماعی در چهار سال آینده منظور از رویکرد مبتنی بر توسعه اجتماعی این است که در برنامه‌های دولت اهداف متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به صورت کل‌نگر در نظر گرفته شده، فرآیند توسعه در ارتباط با ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی به صورت برنامه‌ریزی و عملی دیده شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اضافه کرد: برنامه‌های حوزه اجتماعی دولت یازدهم امکان و فرصتی را برای جامعه فراهم می‌آورد تا در فعالیت اقتصادی مشارکت پیدا کند و برای تامین نیازهای خود تلاش کند. دسترسی بدون تبعیض به خدمات و تامین اجتماعی را برای آحاد جامعه مهیا می‌کند و فرصت‌ها را برای کسب درآمد دارایی و ارتقای کیفیت زندگی مردم به صورت عادلانه توزیع می‌کند.

* حکیمی: فتنه‌گران ۸۸ در ستاد روحانی جمع شده‌اند

عطاءالله حکیمی نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیت و خط مشی کابینه پیشنهادی حسن روحانی نخست در توضیح حزب وفاق ملی که دبیر کلی آن را بر عهده دارد گفت: حزب وفاق ملی از سال گذشته رسماً شروع به یارگیری کرده و  اسفندماه رسماً ستاد ما شکل گرفت و کار اصلی ستاد با سفرهای استانی و حضور مناطق جنگی جنوب، دیدار با علما و ائمه جمعه استان‌ها آغاز شد اما متاسفانه از اوایل اردیبهشت ماه سال‌جاری بتدریج اصحاب فتنه در ستاد حضور یافته و ما رسماً به آقای روحانی اعلام کردیم بعنوان اصولگرا نمی‌توانیم با آنها همکاری کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به روحانی گفت: متاسفانه بعد از انتخابات درب ستاد شما به روی اصولگرایان بسته شد و متاسفانه خبرهای خوبی هم به گوش نرسیده و نمی‌رسد. مستند حرفهایم سخنان آیت‌الله صدیقی درخطبه‌های نماز جمعه است.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از انتخابات افرادی در ستاد شما جمع شدند که از اصحاب فتنه بوده و در انتخابات نیز هیچ نقشی نداشتند و در هیچ سفری هم همراه شما نبودند که تعدادی از این افراد تئوریسین‌های فتنه ۸۸ هستند.

حکیمی گفت: فکر می‌کنم یادتان نرفته است بعد از طرح عدم صلاحیت شما چقدر نگران بودید و از طریق اصولگرایان و خانواده‌های معزز شهدا پیگیری می‌کردید. آیا غیر از این است که با درخواست خانواده‌های شهدا و ایثارگران و اصولگرایان و دلسوزان نظام و انقلاب از مقام معظم رهبری و شورای نگهبان با یک درجه تخفیف تایید صلاحیت شدید؟ حتی یک مرحله‌ای تمام شدن انتخابات را نیز مدیون مقام معظم رهبری، انقلاب، امام و شهدا و شورای محترم نگهبان هستید.

وی افزود: از طرف دیگر متاسفانه شما از ستاد اصولگرایان بعنوان دوستان استیجاری در انتخابات استفاده کردید و به محض پیروزی فضا را برای اصحاب فتنه باز کردید و من نمی‌دانم که چه مسیری انتخاب شده است ولی بدانید که فرزندان انقلاب هوشیار و بیدارند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یکی از سفرهای استانی یک شب و در یکی از هتل‌های اصفهان جلسه انتخاباتی به مدیریت آقایان نعمت‌زاده و بانک برگزار شد. یکی از افراد فتنه به آقای روحانی گفت «زمانی که شما دبیر شورایعالی امنیت ملی بودید، آقای کروبی که رییس مجلس و آقای خاتمی رئیس جمهور بود هیچ کاری نتوانستید بکنید، الان برای چه کاری آمدید؟ مشکل رهبر انقلاب است» که متاسفانه آقای روحانی هیچ واکنشی به این گفته نشان نداند و یکی از فرزندان معزز شهدا با اعتراض جلسه را ترک کردند و هشدارهای لازم را به حضار داد.

وی ادامه داد: اکثریت قریب به اتفاق اعضای کابینه مدنظر آقای روحانی یا از اعضای فتنه‌اند یا تحصیل کرده غربی. پس کجاست آن همه تعریف و تمجید از نخبگان داخلی ؟

حکیمی تصریح کرد: سهم حزب اعتدال و توسعه شامل آقایان نعمت‌زاده،نوبخت،ترکان،بانک،نجفی،واعظی،سلطانی فر،جنتی، هاشمی است و بزودی فاطمه و یاسر هاشمی و تعداد دیگری نیز اضافه خواهند شد. حزب اصلاح طلبان و کارگزاران شامل آقایان میلی منفرد، ربیعی، زنگنه، ظریف، آخوندی، طیب نیا، چیت چیان و به نوعی آقای جنتی هم در این گروه جای می گیرند و آقایان حسین دهقان، پورمحمدی و رحمانی فضلی را هم می‌توان به عنوان اصولگرایان نام برد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقایان نعمت زاده، نوبخت، ترکان  ، بانک ، نجفی، واعظی، سلطانی فر، ربیعی، زنگنه، آخوندی از اعضای اصلی فتنه هستند و افراد دیگری هم که وارد کابینه نشده اند بعنوان معاون، مشاور   و در آینده در مسئولیت های بعدی معرفی خواهند شد. البته در این میان وضعیت آقای ظریف از یک حالت استثنائی برخوردار است. ایشان ضمن اینکه صدردرصد غربی فکر می کنند تحصیلاتشان هم در آمریکا بوده و برای مردم ایران و نمایندگان محترم ملت باید توضیح دهند که پایان نامه فوق لیسانس و دکتری ایشان با چه کسی بوده است؟

حکیمی ادامه داد:آقای روحانی شما باید امروز رسما به ملت ایران، نمایندگان مجلس، خانواده معظم شهدا و مقام معظم رهبری توضیح دهید که چرا به دنبال اصحاب فتنه هستید؟ آیا به دنبال کودتای سفید هستید؟ آیا پیام امام راحل و صدها هزار جانباز وایثارگر را فراموش کرده‌اید؟ آیا چون تحصیلکرده غرب و انگلیس و سیاستمدار هستید با وعده و شعارهای خود را به راحتی تغییر موضع داده و از طریق فروختن ارزشهای انقلاب به غرب جایگاهی را برای خود ایجاد کنید؟

وی افزود:البته شاید پاسخی داشته باشید ولی عملا چینش کابینه و تیم دولت این خروجی را به ذهن متبادر می‌کند. امیدوارم هر چه سریعتر با هماهنگی بزرگان نظام تغییرات اساسی داشته و در خط و مسیر نظام و ولایت حرکت کنید. میانگین عمر مفید کابینه بالای ۶۲ سال است، با این دولت پیری که معرفی کرده‌اید اگر خدای ناکرده با وضعیت فعلی تحریم برای تعدادی از آنها اتفاقی بیافتد تکلیف چیست؟کابینه‌ای که باید جنب و جوش داشته باشد.

حکیمی ادامه داد: شما در سفرهای استانی مرتبا در مورد لزوم استفاده از دانشمندان و نخبگان ایران مطرح کردید ولی اکثریت قریب به اتفاق آقایان، تحصیلکرده غرب، آمریکا و انگلیس هستند. شما صحبت از قانونمداری کردید ولی در اولین قدم معاون شما نقض قانون کرد و دیوان عدالت ایراد گرفت. نکته بعدی که باید عرض کنم مراسم رسمی تحلیف شما است .

وی در ادامه افزود: در این مراسم از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران هیچ دعوتی به عمل نیامده بود اما در مقابل از افرادی دعوت شده بود که به دنبال آنها حرف و حدیث فراوانی بود در جلسه‌ای که خدمت آقای هاشمی بودیم ایشان شورای محترم نگهبان را ماشین امضای رهبری نامیدند و ما جلسه را ترک کردیم و شما همان خانواده‌ها را به مراسم تحلیف دعوت کردید که در جلو بنشینند، آیا آنان رجل سیاسی بودند؟

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:آیا بهتر نبود برای نمونه خانواده‌ شهدای هسته‌ای را به مراسم تحلیف دعوت می‌کردید؟ البته درمورد آقای هاشمی هم تا زمانی که رهبر انقلاب به ایشان احترام می‌گذارند احترام ایشان را حفظ خواهیم کرد، ولی نباید این بی‌حرمتی‌ها نادیده گرفته شود. این رفتار شما با کدام اصول اعتدال همخوانی دارد البته شما هم تایید می‌فرمایید که اینجانب و حزب ما از سال گذشته همراه شما بوده‌ایم و مادامی که در مسیر انقلاب و نظام حرکت بکنید در کنار شما خواهیم بود .

وی افزود:نکته دیگری که باید در کنار بحث فتنه عرض کنم این است که کابینه شما بوی امنیتی می‌دهد شما به دنبال زنده کردن برخی مسائلی هستید که کشور از انها راحت شده بود، یعنی توسعه سیاسی با هدف تسلیم در برابر غرب. و سوال دیگر اینکه آیا در این کشور این همه دانشگاه و نخبه جوان که جویای نام و دارای تحصیلات عالیه هستند نباید درکابینه جایی داشته باشند.

نماینده مردم رودبار در پایان تصریح کرد: امیدوارم که در مسیر انقلاب و ارزشهای نظام و منویات مقام معظم رهبری حرکت کنید و آنهایی که رای اعتماد نمی‌آورند در بخش‌های خصوصی و سایر بخش‌ها به کارگیری شوند و در پست‌های کلیدی دیگر بکارگیری نشوند که به تنش‌ها دامن زده شود.

* بذرپاش: موضع‌گیری در برابر فتنه ۸۸ یک شاخص برای رای اعتماد به وزراست

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان مخالف کلیت، اصول کلی و خط مشی برنامه پیشنهادی دولت یازدهم، اظهار داشت: این نطق به هیچ وجه به این معنا نیست که هیچ فرد شایسته‌ای در کابینه پیشنهادی وجود ندارد بلکه من عقیده دارم افراد بسیار شایسته و کاردانی در دولت پیشنهادی حضور دارند.

وی افزود: مخالفت با کابینه مطلقا به معنی آسیب زدن به روابط دو قوه مجریه و مقننه نیست و طبیعی است که ظرف چند روز آینده تکلیف کابینه مشخص خواهد شد و دولت یازدهم کار خود را آغاز خواهد کرد و مجلس در چارچوب قانون تمام تلاش خود را برای کمک کردن به دولت به کار خواهد بست، امامهمترین کمکی که امروز می‌توانیم به دولت روحانی انجام دهیم این است که کمک کنیم تا آقای روحانی ملاحظات و مصلحت‌اندیشی‌های تحمیلی به این دولت را به حداقل رسانده و کابینه‌ای کاملا حرفه‌ای، هماهنگ و متناسب با نیازهای روز تشکیل دهد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:‌نخستین دلیل این است که متاسفانه چند تن از چهره‌های مرتبط با اتفاقات سال ۸۸ که بعضی‌ها از به کار بردن لفظ فتنه برای آن اتفاقات ابا دارند، در دولت استفاده شده است و این جای سؤال است.

به گفته وی، ما کم و بیش می‌دانیم حضور این افراد در کابینه محصول فشارها و سهم‌خواهی‌های برخی است ولی حقیقت این است که مجلس به دلیل سوگندی که یاد کرده و مسئولیتی که در تبعیت از عوامل رهبر معظم انقلاب برعهده دارد و همچنین تعهدی که نسبت به آرامش مردم دارد، به هیچ‌وجه نمی‌تواند از این موضوع به سادگی عبور کند هر چند برخی خوششان نیاید، لفظ فتنه را تکرار کنند.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: منظورمان از فتنه، جابجایی اصول انقلاب اسلامی در سال ۸۸ توسط عده‌ای است، این یک سوء تفاهم نبود، نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران، یک سوء‌تفاهم قابل گذشت نیست، یعنی نه مردم و نه مظلوم، جانم فدای خودم، آیا این یک سوء‌تفاهم است؟

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: پس از این اتفاق آنان هرگز عذرخواهی نکردند و نه کسی به یاد دارد با فتنه کوچکترین مرزبندی کرده باشد، فتنه ۸۸ یک شاخص انتخاب است، ممکن نیست افرادی روزی علیه این مردم کودتا کنند و امروز بتوانند به این ملت خدمت کنند، کابینه فعلی به دو دلیل توان اجرایی کردن وعده‌های روحانی را نخواهد داشت.

این نماینده مخالف خط مشی دولت یازدهم در ادامه گفت: وعده های آقای رئیس جمهور درباره ایجاد بهبود فوری در اوضاع اقتصادی مردم بود، این کابینه به شدت مسن است و میانگین سنی وزرای پیشنهادی آقای رئیس جمهور تقریبا بالای ۶۰ سال است، این امر هیچ معنایی جز این ندارد که با کابینه‌ای به شدت کم تحرک و ایستا مواجه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: من قصد ندارم تجربه آقایان را دست کم بگیرم، ولی هر کسی که ولو اندکی کار اجرایی در ابعاد ملی انجام داده باشد، بخوبی می‌داند که این کار مستلزم تحرک بالا و توان کاری روزانه حداقل ۱۵ ساعت است، اکنون زمانی برای آسان‌گیری و راحت‌طلبی و مدیریت اشرافی نیست، مردم توقع دارند در زمانی کوتاه به اوضاع آنان سروسامان داده شود اما این شرایط سنی تطابقی با آن موضوع نداشته است.

«در این شرایط عملا کارها به دست آقازاده‌ها و کسانی خواهد افتاد که توان جبران کردن نیروهای تحلیل رفته عناصر بالادستی دارند، تصدیق می‌فرمایید که بازگشت دوباره عناصر پشت پرده را شاهد خواهیم بود و این یعنی انحراف از شعارهای اصلی دولت اعتدال، آقای روحانی اخیرا بر برخی منافع گفته شده که این کابینه پیشنهادی، کابینه‌ای شبیه کابینه آقای هاشمی است، این موضوع را منابع مرتب می‌گویند.»

وی با بیان اینکه آقای روحانی! می‌دانید وقتی شما ثبت نام کردید، بعد از شما هاشمی در صحنه حاضر شد و ثبت نام کرد، گفت:‌ توفیق حضور به آقای هاشمی دست نداد و پس از آن هم تا سه روز آخر هم از شما اعلام حمایت نکردند بنابراین بدانید که شما فقط به خداوند و مردم وام‌دار هستید نه برای هیچکس دیگری، هرچند کسی به اندازه بضاعت خود به شما کمک کرده باشد.

وی با تاکید بر اینکه کابینه شما شبیه شرکت سهامی است، تصریح کرد: سهم بسیار متنوعی به گروه‌های مختلف داده‌اید، یا برخی از معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بخاطر رودرواستی‌هایی که با آقای روحانی داشتند، باید در کابینه حاضر می‌شدند، واقعا اینگونه نیست، برخی از ایراداتی که در گذشته به دولت‌های سابق هم بود، رودرواستی‌هایی بود که مجبور بودند به اطرافیان، کارهایی را به سپارند که در این میان بیشتر از همه شخص رئیس جمهور متضرر خواهد بود چون مجبور است کلی توقعات بعضا نامناسب را پاسخ دهند که حتما در توان ایشان نخواهد بود.

نماینده تهران در مجلس همچنین گفت: شعار دولت استفاده از نیروهای شایسته بود، آیا این انتخاب با شاخص‌های حداکثری شایستگی بود؟ آیا تفسیر دولت وحدت ملی این است؟ آیا در میان کاندیداهای ریاست جمهوری فردی شایسته این نبود که شایسته حضور در کابینه باشد و آیا در دولت سابق هیچ یک از وزرا شایستگی حضور نداشتند؟

نماینده مخالف خط مشی دولت یازدهم در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: شما (روحانی) فرمودید بنده کلید دارم نه داس، نکته بعدی عدم انسجام در تیم اقتصادی کابینه است، آیا تیم اقتصادی دولت دارای فرمانده واحدی است؟ آن طور که می‌دانم، هر یک از همکاران اقتصادی رئیس جمهور دارای یک تز و روش اقتصادی است، خاص خود هستند.

بذرپاش در خاتمه با طرح این سؤال که مسئولیت اقتصادی در کابینه بر عهده کیست؟ گفت:‌اطرافیان و همکاران شما (روحانی)، مدام صحبت از به میان آوردن ژنرال‌ها می‌کنند، آیا منظور شما از ژنرال‌ها ایشان بودند؟

* روحانی در جلسه نوبت عصر مجلس حضور نیافت

جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس به منظور ادامه بررسی برنامه‌ها و اصول کلی و خط مشی برنامه‌های پیشنهادی دولت یازدهم و صلاحیت وزرای پیشنهادی از ساعت ۱۴:۱۵ به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد و علیرغم آنکه حسن روحانی رئیس‌جمهور از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۲ در جلسه پارلمان حضور داشت اما در جلسه نوبت عصر حضور نیافت.

البته این حضور طبق آیین نامه داخلی مجلس، الزامی نیست.

* تابش: بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت بر پایه اخلاق دینی باشد

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیت کابینه حسن روحانی طی سخنانی از نمایندگان خواست همراه با رای معنادار ملت، به کابینه پیشنهادی حسن روحانی رای اعتماد دهد.

وی مطالعه و بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت را حق تک تک نمایندگان دانست و در عین حال گفت: انجام این مهم باید بر پایه اخلاق دینی باشد که قرآن کریم در این راه ما را از غیبت گمانه‌زنی و کنجکاوی باز می‌دارد و این گناهان را موجب سخت‌ترین عقوبت‌ها می‌داند.

تابش اضافه کرد: اکثریت مردم در ۲۴ خرداد رای به اصلاح و تغییر وضع موجود دادند و در واقع رای آنها به اعتدال، ثبات و عقلانیت بود و به آنها دل بستند؛ دولت تدبیر و امید حاصل همین گفتمانی است که در طول انتخابات شکل گرفت که نقش راهگشایانه مقام معظم رهبری، حضور فعالان همه سلیقه‌ها و اثرگذاری شخصیت‌های مقبول مردم در خلق این حماسه بزرگ برجسته است.

این نماینده مردم در مجلس، رای مردم در این انتخابات را «نه» به افراط و افراط‌گری توصیف کرد و افزود: در واقع رای مردم «آری» به اعتدال و عقلانیت بود؛ حال نوبت ما است که بعد از آن انتخاب مردم به کابینه امروز «آری» بگوییم و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رای مثبت بدهیم.

وی ترکیب کابینه پیشنهادی حسن روحانی را اعتدالی توصیف کرد و ادامه داد: این کابینه ترکیبی به هم پیوسته و توانمند متوجه جهاد مختلف سیاسی است، پس مناسب است به کل این کابینه رای اعتماد بدهیم.

این نماینده مردم در مجلس هدف کابینه حسن روحانی را خارج کردن کشور از مشکلات فعلی عنوان کرد و گفت: حدود ۳۴ قطعنامه توسط اتحادیه اروپا و سازمان ملل بر علیه ایران موجب شدت گرفتن تحریم‌ها و وضع بد اقتصادی در کشور و مشکلات دیگری شده است.

تابش اضافه کرد:‌ برای ما به عنوان ام‌القراء جهان اسلام مایه سرافکندگی است که کشورمان از لحاظ فساد مالی جزو ۱۰ کشور اول جهان، از نظر رواج طلاق در رتبه ۴ دنیا باشد و تعداد معتادان ما بر اساس آمار رسمی از ۴ میلیون نفر عبور کند.

وی کمک واقعی مجلس در شرایط فعلی را دادن رای بالا به وزرای پیشنهادی دانست و بر انجام این نکته از سوی وکلای ملت تاکید کرد.

تابش در ادامه گفت: تسلط وزیر خارجه پیشنهادی به حوزه ماموریت و آینده‌نگری وی بی‌تردید در خروج کشور از نگرانی‌های فعلی بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی با مثبت ارزیابی کردن تجربه وزیر پیشنهادی نفت، گفت: تجربه کارآمدی وزرای پیشنهاد شده برای حوزه‌های نفت و انرژی می‌تواند تضمین‌کننده اجرای برنامه‌های دولت در این حوزه‌ها باشد؛ البته برنامه‌های حوزه اقتصادی دولت هم متناسب با مهمترین نیازهای کشور است که با توجه به وزرای توانمند و مجربی که معرفی شده‌اند می‌توان به بهبود مؤلفه‌های اقتصادی کمک کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های آموزش و پرورش و علوم نیز دولت دارای برنامه‌های درخشانی که وزرای منتخب می‌تواند با بینش و دانش خود فضای مثبتی را در کشور ایجاد کرده و توسعه دهد.

این نماینده مردم در مجلس، وزرای مربوط به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزیران پیشنهادی این حوزه‌ها از تناسب بالایی بر حوزه‌های خود برخوردارند و توانایی تحقق شعارهای دولت را دارا هستند؛ در حوزه سیاست داخلی و امنیت هم وزرای پیشنهادی به دنبال ایجاد فضایی امن و آسایش امن که در واقع رویکردهای امنیتی باید جای خود را به رویکردهای قانونی و مدنی دهد تا اسباب تحقق شعارهای رئیس جمهور فراهم شود.

تابش ابراز امیدواری کرد:‌با توجه به سخنان و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در جلسات با نمایندگان شاهد رفع مشکلات و محدودیت‌های موجود باشیم.

وی با بیان اینکه گرایش‌های مختلف مردم در پای صندوق‌های رای با هم کنار آمده و همراه شدند، خطاب به نمایندگان گفت:‌ما هم با هر سلیقه و نظر سیاسی با رای دادن به وزرای پیشنهادی با دولت برآمده از مردم همراه شویم.

* عثمانی: نمایندگان باید به دنبال نقد برنامه دولت باشند نه محاکمه رئیس‌جمهور

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان طی تذکری در جلسه علنی  گفت: کسانی که به عنوان مخالف کلیات ثبت‌نام می‌کنند باید درباره کلیات وزرا صحبت کنند اما یکی از ناطقین، از دولتی که با رأی مردم روی کار آمده به عنوان دولت لب مرزی یاد کردند. آیا حماسه‌ای که اتفاق افتاده، حماسه لب مرزی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از نمایندگان مجلس در نطق خود به دنبال محاکمه روحانی بود، تصریح کرد: نمایندگان باید برنامه و خط مشی دولت را نقد کنند و رئیس مجلس نباید اجازه بدهد که نمایندگان از موضوع خارج شوند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده مردم بوکان گفت: نطق نماینده مخالف در موضوع بود و رئیس جمهور و وزرا حق دارند از خود دفاع کنند.

* رسایی: این کابینه میدان‌دار عملیات‌های بزرگ اجرایی نخواهد بود/ نقش یکی از وزرای پیشنهادی در توهم موسوی-حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی عصر امروز پارلمان در سخنانی به عنوان مخالف کلیت، اصول کلی و خط مشی برنامه‌های پیشنهادی دولت یازدهم، اظهار داشت: امروز در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برگ‌های زرین و قابل دفاع ثبت خواهد شد چرا که کابینه یازدهم به ریاست آقای روحانی در حالی در مجلس شورای اسلامی و با آرامش برای اخذ رای اعتماد نشسته‌ است که خیابان‌ها و بانک‌های تهران توسط کاندیداها و هوادارانی که رای اکثریت را به دست نیاوردند به آتش کشیده نشد.

وی افزود: هیچ مسجدی در آتش نمی‌سوزد، چادر از سر هیچ زنی کشیده نشده است، هیچ یک از نیروهای بسیجی و انتظامی در دفاع از فرد پیروز کتک نخوردند و به شهادت نرسیدند، در خطبه‌های هیچ نماز جمعه‌ای نظام اسلامی زیر سوال نرفته است، حاضران نماز به جای نماز، کف و سوت نزنند، امسال روز قدس اسرائیل تو دهنی می‌خورد و کسی شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر نداد.

رسایی ادامه داد: هیچ کس شعار مرگ بر اصول ملی و قانون اساسی سر نداد و کسانی در ماه رمضان در زیر پل کالج ساندویچ نخوردند و از آنها حمایت نشد، هیچ کس از رهبر صبور و دلسوز انقلاب باج نخواست تا ایشان بگویند خمینی به کسی باج نداد، من هم به کسی باج نمی‌دهم.

وی با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه بعدازظهر گفت: چند جا از سخنانم خطاب به آقای روحانی بود که ایشان در جلسه حضور ندارند. آقای روحانی و هیئت همراه! ما به شما این پیروزی را تبریک می‌گوییم و هر یک از شما که رای خانه ملت را کسب کند بر اساس اصول و قانون از آن حمایت خواهیم کرد تا در برابر دشمنان بایستند و مشکلات روزمره و بنیادین مردم را حل کنند، هر چند این برتری با حداقل ۷ دهم درصد بیشتر از ۵۰ درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: برخی امروز در حالی برای دولت لب مرزی یقه پاره می‌کنند که تا دیروز در تریبون‌های خود کمک به دولتی با۶۵ درصد آرا مردم را وکیل الدولگی می‌دانستند، ۶۵ درصد یا ۵۰.۷ درصد برای ما فرقی ندارد.

وی گفت: آقای روحانی! اگر طبق اصول حرکت کنید با تمام وجود از شما حمایت می‌کنیم حتی اگر به ما وکیل الدوله بگویند. صحبت به عنوان مخالف کلیات به معنای مخالفت با همه وزرای پیشنهادی نیست، بنده از آقای روحانی تشکر می‌کنم که در برابر برخی از فشارهای غیرمنطقی ایستادگی کرد، از برخی عناصر افراطی سیاسی که عملکردشان در سال‌های اخیر مورد تشویق دشمنان قرار گرفته بود، استفاده نکرد، از کلیت جهت‌گیری آقای روحانی در مصاحبه اخیرشان تشکر می‌کنم هر چند آقای روحانی باید بداند و از یاد نبرد که دشمنان ما به وی چشم طمع دارند.

وی ادامه داد: یادآور می شوم برخی از وزرای پیشنهادی از نظر سلیقه سیاسی همسو با امثال بنده نیستند اما انصافا افراد متخصص ومتعهدی هستند.

«رهبر معظم انقلاب بر اعطای فرصت به دولت جدید تاکید دارد اما در عین حال نمایندگان مجلس را موظف به بررسی سوابق کابینه و انتخاب وزرای صالح نمودند، ایشان در دیدار با دانشجویان تاکید کردند که نکته اصلی یعنی فتنه ۸۸ و عملکرد برخی را فراموش نکنیم.»

وی خطاب به روحانی گفت آقای روحانی! برخی از اعضای کابینه شما علاوه بر نداشتن سابقه اجرایی و تحصیلاتی غیرمتخصص با وزارتخانه مربوطه هستند برخی وزرای پیشنهادی شما سال‌ها در سایر رشته‌های دیگر مشغول به کار بودند و گذر زمان سرعت پیشرفت در حوزه‌های مربوطه را نداده است اما امروز در مسئولیت دیگر قرار گرفته‌اند. آقای واعظی که سابقه اجرایی و تجربی در حوزه سیاست خارجی دارد، تحصیلاتش در سال‌های دور نیز در رشته ارتباطات بوده است. وقتی در کمیسیون صنایع از او سوال می‌شود که آن سابقه و تحصیلات با این وزارتخانه چه ارتباطی دارد،؛ با کمال صداقت می‌گوید بنده خودم را برای وزارت خارجه آماده کرده بودم اما برخی پیشنهاد وزارت ارتباطات را به بنده دادند و گفتم اگر نپذیرم می‌گویند فلانی وزارت خارجه را می‌خواهد.

نماینده تهران در مجلس با طرح این سؤال که این چه نوع ترکیب و چیدن کابینه است، تاکید کرد: وزیر پیشنهادی ورزش با سابقه فعالیت اجرایی برای وزارت ورزش معرفی شده در حالی که ما امروز در حوزه ورزش با سیاست‌ها و سرمایه‌های گذاشته شده، شاهد موفقیت‌هایی هستیم که محصول دولت‌های گذشته است. متاسفانه کابینه معرفی شده از چابکی و تحرک لازم برای حل مشکلات مردم برخوردار نیست علت آن هم سن بالای اعضای کابینه پیشنهادی است.

رسایی با بیان اینکه میانگین سنی وزرای پیشنهاد شده ۶۰ سال است، گفت: قصد تخریب ندارم اما قطعا می‌شد از این عزیزان در جایگاه مشاوره‌ای استفاده کرد نه در جایگاه پرتحرک اجرایی.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: یکی از وزرای پیشنهادی که مشکلش همین سن بالاست، علاوه بر مشکلات دیگر که در جای خودش بیان می‌شود در تلویزیون می‌گوید سن ما برای به دوش کشیدن بار وزارتخانه کافی نیست ولی امروز در مجلس نشسته تا بار یک وزارتخانه مهم تحریمی را بر عهده بگیرد.

آقای روحانی! نسل سوم انقلاب چه گناهی کردند که باید از مدیرانی که بر نسل اول مدیریت ناموفقی داشتند، در دوره آنها شاهد تورم ۵۰ درصدی و آشوب‌های خیابانی بدون زیرساخت سیاسی (نه مثل فتنه ۸۸ که آشوب خیابانی با زیرساخت سیاسی همراه بود،) در مشهد، اراک، قزوین و اسلام شهر بودیم، استفاده شود؟

«کافی است در نقد برخی وزرای پیشنهادی شما به نشریه مرحوم کیومرث صابری (گل آقا) مراجعه کنیم تا معلوم شود امروز این کابینه با برخی اعضا هیچ تناسبی ندارد آنوقت مشخص می‌شود چه آینده‌ای در انتظار مردم است. آقای روحانی! این کابینه میدان‌دار عملیات‌های بزرگ اجرایی نخواهد بود، بالای سر مدیران استانی برای حساب‌کشی نخواهد رفت، کابینه شما کابینه پشت کارتابل‌ها خواهد بود، به گزارش‌هایی که از استان‌هادریافت می‌شود از پشت کارتابل ها رسیدگی می‌کنند این ترکیب ظلم به نیروهای جوانی است که در همین کابینه حضور دارند و اگر همه کابینه از آن نشاط برخوردار می‌شد، بهتر بود.»

وی با تاکید بر اینکه برخی وزرای پیشنهادی از حاشیه‌های پرآشوب سیاسی برخوردارند، خاطرنشان کرد: آقای روحانی! شعار شما اعتدال است که انشاءالله تعریفش کنید و از آن پاسداری کنید. شما درحالی شعار اعتدال سر می‌دهید که برخی چهره‌های معرفی شده سابقه افراطی آن هم در فتنه‌ای که شبه کودتا بود، دارند، برخی از چهره‌های معرفی شده سابقه حضور در اغتشاشات، تعطیلی کلاس‌های دانشگاه، حمایت از عناصر آشوب‌گر دارند و اکنون فراری‌اند.

برخی وزرای پیشنهادی سابقه بازداشت در فتنه دارند برخی از آنها سایه به سایه همراه متوهمین فتنه‌گر بودند و فرماندهی عملیات روانی آنان را بر عهده داشتند.

وی خطاب به روحانی گفت: در این دوره شما آقای صادق را به عنوان نماینده‌تان به شورای نگهبان معرفی کردید که بسیار منطقی و متین عمل کرد و جلوی برخی فتنه‌گری‌ها را گرفت ولی از آن طرف درکابینه شما کسی حضور دارد که نماینده آقای موسوی در انتخابات ۸۸ در شورای نگهبان بود و یکی از عوامل ایجاد توهم پیروزی در انتخابات در آقای موسوی همین فرد بود که بعدازظهر روز جمعه وی موسوی را پیروز انتخابات می‌نامید و مانند برخی دیگر که در بیرون صحنه به او تبریک می‌گفتند باعث شد متوهم شوند.

رسایی همچنین یادآور شد: البته برخی وزرای پیشنهادی شما می‌گویند حضور ما در کنار فتنه‌گران در حقیقت با هماهنگی نهادهای امنیتی بوده، یکی از چهره‌های شاخص در کابینه شما این ادعا را بسیار تکرار می‌کند اما اصرار دارند که علنی نباشد، جلل الخالق! یعنی رهبر ما از یک طرف فریاد می‌زند که سکوت نکنید و موضع‌گیری کنید اما از طرف دیگر نهادهای امنیتی ما، افرادی را می‌فرستند تا رئوس فتنه را تحریک کرده و بر مواضع خود اصرار بورزند.

وی با تاکید بر اینکه فتنه و کودتای ۸۸ یک دعوای انتخاباتی بین دو کاندیدا نبود، گفت: به تعبیر رهبری، فتنه ۸۸ حرکت ریشه‌دار برای براندازی نظام بود همین چند روز قبل رهبری در دیدار با دانشجویان به این موضوع اشاره کردند.

«آقایی که پشت تریبون مجلس می‌گویید کاسب فتنه، آیا رهبر تو که صد بار سوال کرده هم کاسب فتنه بود؟

رسایی سپس به بیان بخشی از سخنان رهبر انقلاب پرداخت و در ادامه تصریح کرد: خدا را شکر که امروز برخی از صف‌بندی‌ها مشخص و روشن شد و برخی‌ها صحبت کردند و مواضع‌شان را از پشت تریبون گفتند. عده‌ای باواژه‌سازی کاسب فتنه، دنبال توجیه و به فراموشی سپردن عامل کودتای ۴ سال قبل هستند، مگر یادتان رفته رهبری فرمود این افراد هر کاری برای مقابله با نظام اسلامی توانستند انجام دادند آنجا که کاری از پیش نبردند، نه اینکه نتوانستند، بلکه تیغ‌شان نبرید.

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از وزرای پیشنهادی سابقه امنیتی دارند، گفت: اتفاقا برای تنها وزارتخانه امنیتی دولت یعنی وزارت اطلاعات، وزیری معرفی شده بدون سابقه امنیتی. آیا قرار است این وزارتخانه با وزیری در سایه، مدیریت شود؟ ما فعالیت در نهادهای امنیتی یا نظارتی را بد نمی‌دانیم بلکه این را افتخار در نظام اسلامی می‌دانیم ولی حرف این است که برخی همواره با جنگ روانی می‌خواستند مردم را از همین نهادهای نظامی و امنیتی بترسانند، خود شما در مناظره‌های انتخاباتی گفتید من سرهنگ نیستم حقوقدانم؛ با این ادبیات خواستید به مردم بگویید اگر دیگری رای بیاورد، کشور پادگانی می‌شود.

رسایی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه پیشنهادی شما سابقه تحصیل در غرب را دارند و متاسفانه این چهره‌ها از این حضور در غرب تاثیر گرفته‌اند، نسخه‌هایی که برای رفع مشکلات کشور ارائه می‌دهند نه بر اساس باورهای دینی و نه بر اساس باورهای بومی بلکه بر اساس نسخه‌های نشخوار شده در غرب است.

وی افزود: در این افراد نوعی وادادگی در برابر غرب دیده می‌شود به هیچ وجه روحیه مقاومت  ندارند بلکه در برابر تهدیدات منفعلند‌، باید از خودمان بپرسیم چرا کشورهای تحریم‌کننده ما از معرفی فردی برای تصدی وزارتخانه مهمی مانند نفت، استقبال می‌کند، برخی از وزرای پیشنهادی از سابقه مناسب مدیریتی و رفتاری برخوردار نیستند، برخی از وزرای پیشنهادی سابقه رد صلاحیت در انتخابات مجلس و انتخابات شوراها را دارند، آنهم نه در سال‌های قبل بلکه در همین دو ماه گذشته، آنهم نه یک بار بلکه دوبار.

رسایی ادامه داد: آیا معرفی این افراد نوعی به چالش کشیدن مجلس و شورای نگهبان نیست؟ آقای روحانی! نامه خودتان در کسوت دبیری شورای عالی امنیت ملی به رئیس جمهور وقت را از یاد برده‌اید؟ در آنجا ۴ موضوع را به رئیس‌جمهور وقت تذکر و هشدار می‌دهیم.

رسایی در خاتمه گفت: نمایندگان مجلس! امروز جایی که ما در آن قرار داریم، یک بزنگاه تاریخی برای مجلس است. موکلین شما یعنی مردم، به مجلس نگاه نمی‌کنند که ببیند چند مصوبه داشته بلکه مجلس را در بزنگاه‌ها می‌بیینند و موضع‌گیری می‌کنند، اینجا آن بزنگاه است.

* سنائی: باید بین انتقاد و تخریب دولت فاصله قرار دهیم

مهدی سنائی نماینده مردم نهاوند طی تذکری با استناد به مواد ۲۴ و  ۳۱۳ آئین‌نامه داخلی در واکنش به نطق حمید رسایی گفت: باید بین انتقاد از خط و مشی با تخریب دولت فاصله قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برخی نمایندگان با نطق‌های خود آرای مردم را نادیده می‌گیرند، گفت: بحث‌های گذشته و حاشیه‌ای چه ربطی به خط و مشی دولت دارد، این حرفهایی است که ۴ سال است می‌گویند و مدام در تلویزیون گفته می‌شود اما مردم برخلاف نظر این آقایان رأی دادند.

لاریجانی در پاسخ به سنائی گفت: اظهارات نماینده مخالف در چارچوب موضوع بود و وزیر و رئیس‌جمهور می‌توانند از خود دفاع کنند.

سنائی مجددا گفت که مردم به حرف‌هایی که آقایان  ۴ سال است می گویند رأی ندادند اما لاریجانی مجددا تأکید کرد که اظهارات نماینده مخالف (رسایی) اشکال آئین‌نامه‌ای نداشته است.

* انتقادات جلالی و رسایی از یکدیگر در صحن علنی مجلس

کاظم جلالی نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی، طی تذکری در صحن علنی مجلس، گفت: با توجه به صحبت‌های آقای رسایی و طبق ماده ۷۹ آئین‌نامه داخلی مجلس، بنده حق دارم تا ۵ دقیقه به دفاع از خود بپردازم. آقای رسایی در نطق خود عنوان می‌کند که آیا من رهبری را نیز کاسب‌کار فتنه می‌دانم؟

وی افزود: اولا من از عبارت مشمئزکننده آقای رسایی نسبت به رهبر معظم انقلاب عذرخواهی می‌کنم و متاسفم که یک نماینده مجلس چنین عبارت مشمئزکننده‌ای را به ساحت مقدس مقام معظم رهبری وارد می‌کند و برای اهداف سیاسی خود حاضر است حتی از رهبری به این گونه هزینه کند تا نماینده و همکار خود را تضعیف کند.

نماینده مردم شاهرود در بیان خاطره‌ای از فتنه سال ۸۸، اظهار داشت: من در آن ایام برای یک سخنرانی در دانشگاه به رشت دعوت شده بودم، به هنگام برگشت در هواپیما فردی در کنار من نشسته بود که پس از معرفی خود فهمیدم که وی فرمانده ناحیه انتظامی استان گیلان است. وی گفت که برادرزاده آقای رسایی در جریان فتنه دستگیر شد و آقای رسایی پدر فرمانده نیروی انتظامی را برای آزاد کردن برادرزاده‌اش در‌آورد.

جلالی خاطرنشان کرد: این فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرد که برادر آقای حمید رسایی پیمانکار است و مشارکتی است و در زمینه راه و ترابری پروژه‌های بزرگی ‌دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی خطاب به روحانی اظهار داشت:‌برادر عزیز اگر ما نجابت می‌کنیم اگر در روزنامه رنگی تو حرفی نمی‌زنیم، اگر از پول‌های چند صد میلیون تومانی تو که به روزنامه تو و به کار تو کمک می‌شود، حرفی به میان نمی‌آوریم،‌ دلیل بر این نیست که قلم تو از سایرین بهتر است. بیان تو از سایرین بهتر نیست ما اگر خدای ناکرده بخواهیم به نوع غیر اخلاقی و غیر مؤدبانه صحبت کنیم هم ادبیات آن را بلدیم و هم بدان که کاظم جلالی در سن ۱۴ سالگی در جبهه‌‌های جنگ بود. امروز اطو کشیده در خدمت شما هستیم.

وی افزود: کاظم جلالی یک بچه روستایی مستضعف است. او را پودر کنید. مثل خیلی‌های دیگر که آنها را هم کردید. شما با بیان خود، با قلم خود، با اجازه‌ای که علی‌الظاهر به لحاظ شرعی دارید، می توانید که به همه بتازید و هر عبارت راست و دروغی را در هر تریبونی بگویید. می‌توانید آدم‌ها را نابود کنید اما این کار را نکنید. واقعا به مصلحت جامعه نیست.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز ما به دنبال این هستیم که با این رای و انتخابات اگر اندک شکافی هم در حاکمیت و در بین ملت و دولت ایجاد شده، رفع شود. چرا این شکاف را افزایش دهیم؟

وی ادامه داد: من صبح گفتم که فتنه و فتنه‌گر محکوم است، اما مر کلام رهبری باید مورد توجه قرار گیرد. شما چقدر افراد را به عنوان ساکت فتنه زدید؟ شما آیا فکر می‌کنید که آقای دکتر لاریجانی را زده‌اید، خدمت کرده‌اید؟ با این حال به جامعه چه خدمتی شد؟ من مدتی پیش از یکی از بزرگواران پرسیدم که نتیجه انتخابات برای شما خیلی بهتر شد؟ گفت نه، خیلی بد شد. گفتم برای اینکه نیروهای خودتان را زدید، شما خودزنی کردید وقتی در جریان اصولگرایی همه را به یک بهانه‌ای می‌زنید باید منتظر نتایج آن نیز باشید، هم در انتخابات اخیر و هم در آزمون‌های دیگر نشان داده شد که مردم این تفکر را بر نمی‌تابند.

* موضوع برادر و برادرزاده‌ام چه ربطی به بنده دارد

حمید رسایی نیز در واکنش به این تذکر جلالی گفت: خدا را شکر می‌کنم که مشروح مذاکرات امروز از تلویزیون هم پخش می‌شود و مردم هم می بینند که چگونه آقایان مدام تذکر می‌دهند و رئیس محترم جلسه حتی در آخر جلسه هم تذکر نمی‌دهد که موضوع برادر و برادرزاده بنده چه ربطی به بنده دارد.

وی خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی! روز چهارشنبه خواستم مطلبی از آقا بخوانم، آقا به شما چه فرمود، مگر نفرمودند اجازه ندهید نمایندگان بین حرف یکدیگر بیایند و آنها را معرفی کنید؟ مگر آقای دکتر توکلی این گزارش را برای شما نخواندند؟

نماینده مردم تهران گفت: این طبیعی است که آقای جلالی به عنوان موافق صحبت می‌کند و بنده به عنوان مخالف نظرات ایشان را نقد کنم اما اینکه اتهاماتی به برادر بنده از پشت تریبون مجلس زده می‌شود حق ایشان برای پاسخ محفوظ خواهد ماند.

وی افزود: برادر بنده فردی سالم است که تحت فشار حتی نمایندگان مجلس ششم مقاومت کرد چون حاضر نشد از موضع خود کوتاه بیاید؛ قضیه‌ای که برای برادرزاده بنده پیش آمده بود خارج از ضوابط بود و بنده فقط گفتم که موضوع پیگیری شود که باید آقای احمدی‌مقدم در دفاع از ناجا این موضوع را تشریح کند البته بنده با مواضع سیاسی برادرم موافق نیستم.

رسایی با بیان اینکه موضوع مرحوم کامرانی‌فر را نیز او پیگیری کرده است، افزود: با اینکه بنده به کسی توهین نکرده بودم و اسم از کسی نیاورده بودم تریبون‌ها برای ماده ۷۹ باز شد که امیدواریم روزی حلال شما باشد.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی گفت: اگر منصفانه بخواهید قضاوت کنید بنده به نمایندگان گفتم که اگر نماینده‌ای به عنوان مخالف صحبت کرد نمی‌توان به عنوان مخالف تذکر بدهند اما چون شما مشخصا گفتید که منظورتان کیست حق داشتند که جواب بدهم.

* جوابیه مهدی هاشمی در پاسخ به اظهارات یک نماینده

جوابیه مهدی هاشمی بهرمانی در واکنش به صحبتهای صبح امروز علی‌محمد بزرگواری نماینده مردم بهمئی توسط هیأت رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت شد.

وی در این جوابیه عنوان کرد: امروز یکی از نمایندگان مخالف دولت تدبیر و امید در سخنانی که رگه‌هایی از عقلانیت، اعتدال و قانون در آن مشاهده نمی‌شد به تکرار اتهاماتی علیه بنده پرداخت که پیشتر و طی چهار سال گذشته به آنها از تریبون‌های مختلف از جمله رسانه ملی و خانه ملت پرداخته شده بود.

مهدی هاشمی در ادامه جوابیه خود گفته است: شاید لازم باشد که شما را به مطالعه دوباره حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی دعوت کنم آنجا که می‌گوید همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

هاشمی در پایان جوابیه خود خطاب به لاریجانی گفت: در مقابل جنابعالی و سایر وکلای ملت که در احقاق حقوق شهروندی جمهوری اسلامی کوشا هستند سر تعظیم فرود می‌آورم و از خداوند متعال می‌خواهم که حق رفیق راهتان باشد.

علی لاریجانی در پایان اعلام کرد: البته مطلب آقای هاشمی مفصل‌تر بود اما چون ما باید قانوناً دو برابر زمانی را که در این ارتباط بحث شده به ایشان اختصاص می‌دادیم بخشی از متن مورد نظر قرائت شد.

* قدوسی: رأی عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی به معنای چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود به عنوان نماینده مخالف کلیت و خط مشی دولت گفت: امام خمینی فرمودند اگر من هم احکام اسلام را رعایت نکنم مردم مرا از بین می‌برند زیرا مردم شخص پرست نیستند و اسلام را می‌خواهند.

وی افزود: حوادث ۳۴ سال گذشته دلیلی برجسته است بر اثبات آنچه که امام خمینی در مورد ایمان و اعتماد مردم گفتند و مقام معظم رهبری نیز در تنفیذ حکم ریاست جمهوری سه شرط تعهد در پیمودن صراط مستقیم، دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر مستکبران را برای بقای تنفیذ اعلام کردند. بنابراین مخالفت نمایندگان مجلس با برخی وزرای پیشنهادی نوعی حمایت از رئیس جمهور برای حفظ حکم تنفیذ است.

قدوسی ادامه داد:تدبیر در پی تکلیف است و تکلیف الهی در پی تدبیر در برابر تقدیر است و دولت تدبیر باید در پی انجام تکلیف الهی باشد و سرنوشت خود را در احکام اسلامی جستجو کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:در سی و چهار سال گذشته مردم ایران اثبات کردند که با هیچ فردی عقد اخوت نبستند و همیشه پشت سر امام خمینی حرکت می‌کنند و اگر مسئولی باز ماند مردم او را زیر پا گذاشته و از وی عبور می‌کنند.

قدوسی اضافه کرد: در برابر قرآن و قانون اساسی هم رئیس جمهور و هم نمایندگان مجلس سوگند یاد کردند و در برابر ملت دولت و مجلس با هم وظیفه دارند، ملت هیچگاه جایگاه قانونی این دو نهاد را فدای یکدیگر نمی‌کند و هر کدام باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر به وزیری در مجلس رای ندهیم معنایش چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست بلکه اگر می‌خواهیم وزیر بهتری معرفی شود برای کمک به شماست.

قدوسی با بیان اینکه قانون اساسی رای اعتماد را به مجلس سپرده است تا همکاری بین دو قوه افزایش یابد گفت: مشورت همیشه به معنای تایید کردن نیست، گاهی مخالف‌ها در یک مشورت بیش از موافقت سود می‌رساند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه من مخالفت می‌کنم ریشه‌اش در این اصول است که روحانی نیز به آن تاکید دارد و ما هم حمایت می‌کنیم. این اصول بر مبنای دوری از افراط و تفریط است.

وی ادامه داد: این دولت، دولت راستگویان است و اعلام کرده است که از افراط و تفریط پرهیز می‌کند و افراد افراطی را به کار نمی‌گیرد، این دولت اعتدال را به معنای عبور از اصول نمی‌داند و اعلام کرده است که اگر منصفانه قضاوت کنیم همیشه موفقیت حاصل می‌شود.

قدوسی گفت: از مواضع انقلابی روحانی در زمینه دفاع از مردم و شهدای هسته‌ای در برابر مستکبران و همچنین دفاع از مردم سوریه و فلسطین و انتخاب شعارهای خوب مانند اعتدال تشکر می‌کنم، روحانی مصداق عدالت را شهید بهشتی دانسته و به مردم قول داده که در ۱۰۰ روز مشکل اساسی مردم را حل کند که این مسئله سبب رای حداکثری مردم شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکید نمایندگان مخالف کابینه بر روی فتنه است گفت: فتنه بزرگترین تهدیدی بوده است که از ابتدای انقلاب کیان نظام را تهدید کرده است و مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرده‌اند که تهدید فتنه از ۸ سال دفاع مقدس نیز بیشتر بود.

وی افزود: هدف ما از مخالف با فتنه و جلوگیری از بروز رده پای فتنه در کابینه یازدهم جلوگیری از حوادث تلخ، به حاشیه رفتن دولت، پرداختن به مسائل فرعی و فراموش کردن وظایف اصلی در کابینه یازدهم است.

قدوسی عنوان کرد: این مسائل جای دخالت دارد زیرا ما در برابر خدا، اسلام و ملت سوگند یاد کردیم و در این دنیا و آن دنیا باید پاسخگو باشیم.

نماینده مردم مشهد درمجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: فتنه یک مرض بوده که به جز با حضور مردم علاج نمی‌شد و حماسه ۹ دی نقطه عطف تاریخ انقلاب بود که ملت فتنه را مچاله کردند، مقام معظم رهبری فرمودند: فتنه خلق الساعه نبود بلکه به مدت سی سال افرادی به دنبال از پای در آوردن نظام بودند.

وی افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، هدف فتنه برچیدن نظام، دین و ارزشهای اسلامی بود و کسانی که نقطه نورانی رای ۴۰ میلیونی مردم را تبدیل به نقطه ضعف کردند صلاحیت حضور در نظام را از دست دادند.

قدوسی گفت: کسانی که در فتنه سکوت کردند در طولانی شدن آن نیز سهم داشتند و دشمن آنان را در میدان فتنه هل داده بود، آنان باید از راه دشمن جدا می‌شدند که نشدند.

وی اضافه کرد: این افراد اگر توبه هم کنند توبه‌شان پذیرفته شده نیست زیرا به یک ملت تهمت زدند، حتی برخی افراد فتنه را همراهی نکردند ولی با سکوتشان به تعبیر امیر المومنین (ع) حق را ذلیل کردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون دو تهمت به نظام وارد شده است، اظهار داشت: در زمان امام خمینی استکبار، خشونت و جنگ افروزی را به انقلاب تهمت زدند و با این تهمت ۸ سال حمله نظامی به مردم ایران تحمیل شد. که دشمن پس از ۸ سال مقاومت ملت ایران و امام خمینی حرفش راپس گرفت ولی تهمت دوم سخت تر از تهمت اول بود.

وی افزود: تهمت دوم توسط افراد سابقه دار در نظام، به مردم زده شد، در روز عاشورا فاجعه به وجود آوردند و امروز نیز که مقام معظم رهبری بر عذرخواهی از مردم تاکید می‌کند این کار را نمی‌کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فتنه هزینه سنگینی به نظام وارد کرد، خطاب به روحانی گفت: برخی افراد پیشنهادی برای کابینه وقت شما را می‌گیرند و کابینه را به سمت تقابل با مجلس و ملت پیش می‌برند، برخی وزرای پیشنهادی دقیقا در مسائل فتنه نقش فعال داشتند. وی با حمایت از دولت روحانی به عنوان دولت راستگویان گفت: شعار اعتدال باعث مسرت قلب ما شد ولی اعلام کابینه ناراحتی نمایندگان و ملت را منجر شد.

قدوسی ادامه داد: دانشگاه محل تولید علم و قدرت است و در فتنه به سراغ مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌ها رفتند، دانشگاه را دوباره به دست چه کسی می‌خواهید بسپارید؟

نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به روحانی تاکید کرد: شعار ۱۰۰روزه برای حل مشکلات خوب بود ولی این کابینه شما را به جایی می‌برد که این شعار عملی نیست.

قدوسی با ارائه ۱۰۵ صفحه اسناد فتنه در مجلس  افزود: هدف فتنه ارتباط برخی مراکز با جاسوس خانه‌ها، حذف رهبری از ولایت فقیه و حذف شورای نگهبان و همچنین بی ثباتی در کشور بوده است که هنوز هم به تحقق این اهداف امید دارند ولی نمایندگان باید توجه کنند تا در راستای حمایت از همین دولت آن چند نفر را که در فتنه نقش اساسی داشتند رای اعتماد ندهند و رئیس جمهور افراد بهتری را که بویی از فتنه نبردند به جای آنها معرفی کند.

* دستغیب: استفاده از کابینه مسن و با تجربه برای جلوگیری از آزمون و خطاست

احمدرضا دستغیب نماینده موافق کابینه روحانی در صحن علنی مجلس گفت: رهبر فرزانه انقلاب می‌فرماید رئیس جمهور، رئیس همه ملت است و همه باید برای دست یافتن به آرمان‌های وی و کابینه انتخابی‌اش به وی کمک کنند.

وی افزود: همکاران اجرایی در کابینه دولت وظیفه سخت و دشواری دارند چراکه برآورده شدن اکثر مطالبات مردم برعهده آنان است.

دستغیب در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین فارغ از ضرورت برعهده مجلس شورای اسلامی و وظیفه خطیر خانه ملت برای خنثی کردن ترفندهای دشمن همکاری نمایندگان برای بررسی صلاحیت وزرا انتظار می‌رود.

نماینده موافق کابینه روحانی با اشاره به شاخصه‌های دولت روحانی در زمان تبلیغات تصریح کرد: اکثر وزرای پیشنهادی روحانی از افراد مؤمن، دست پاک، پاک دامن و مطیع رهبری است و همه اینها جزو شاخصه‌های روحانی در زمان تبلیغات بوده است.

وی افزود: روحانی فرزند خانه ملت است و به بیان رهبری فردی است که در نظام جمهوری اسلامی و به خصوص انقلاب آزموده شده است؛‌ وی در نخستین صحبت‌های خود عمل به قانون، نظارت، سؤال و حتی در صورت نیاز استیضاح مجلس را بر دیده منت گذاشت و دولت خود را بر مبنای قانون چید.

دستغیب در ادامه تأکید کرد: چه پیامی بیشتر از معیارات قانونی و تمکین به قانون روحانی مورد انتظار نمایندگان است. وی خط مشی و خطوط دولت را بر مبنای یک استراتژی طراحی کرده و همه برنامه‌های او در یک راستا قرار دارند.

نماینده موافق کابینه روحانی خاطرنشان کرد: پایبندی به اخلاق، ادب، تصمیم‌گیری بر اساس خرد جمعی و ایجاد امنیت روانی و در نهایت واقع‌بینی اقتصادی روحانی همه و همه نشان از عزم دولت یازدهم است که همه اینها نیازمند همکاری و مساعدت مجریان مورد وثوق دولت است. هرچند نظارت مجلس بر امورات دولت انتظاری به حق خواهد بود و البته این مسئله از منظر افکار عمومی باید دلایل قوی داشته باشد نه اینکه رگ‌های گردن نمایندگان عصبانی تنها دلیل مخالفت نمایندگان با وزرای پیشنهادی باشد.

دستغیب در ادامه گفت: همه باید بدانند حاصل منازعات سیاسی بیشترین ضرر را به قشر محروم و جوانان کشور وارد می‌کند و رئیس ملت و مجلس باید همکاری کنند تا فضای نقد سازنده محقق شود.

وی افزود: بی‌تعارف بگویم انتظار مردم از خروجی این مباحث بهبود وضعیت اقتصادی است که خوشبختانه این موضوع در انتخاب کابینه و برنامه‌های دولت یازدهم به وضوح دیده می‌شود.

نماینده موافق کابینه دولت یازدهم در ادامه خطاب به روحانی گفت: آقای رئیس‌جمهور نمایندگان موافق استفاده از مدیران مجرب و البته مسن را راه حلی برای جلوگیری از آزمون و خطا می‌داند و انتظار از شما این است که همه اهتمام خود را برای بهبود مشکلات موجود در دستور کار خویش و دولت قرار دهید و البته استفاده از نیروهای جوان و پر انرژی را برای افزایش نشاط و انرژی کابینه دولت به مجموعه اضافه کنیم تا از این راه دغدغه همکاران ما نیز در این زمینه مرتفع شود.

* منصوری: انتظار داشتیم مخالفان برنامه‌های آقای روحانی را نقد می‌کردند

منصوری آرانی نماینده مردم کاشان در موافقت با کلیات کابینه دولت یازدهم در نطق خود اظهار داشت: یک سال گذشته نشان داد مجلس نهم مجلسی با اعتدال است و مشی آن مشی اعتدالی است و همواره شاهد بودم ریاست محترم مجلس هم بر همین مشی جلو رفته است.

وی افزود: در یک سال گذشته شاهد بودیم این مجلس جلوی افراطی‌ها را گرفته و طبیعی است افراطیون موافق اعتدال نباشند و بحث‌هایشان بر مبنای افراط باشد.

منصوری آرانی تاکید کرد: انتظار داشتیم برنامه‌ای که آقای روحانی ارائه داده مخالفین آن را نقد می‌کردند و بحث می‌کردند که آیا این برنامه می‌تواند برای میلیون‌ها بیکار ایرانی شغل ایجاد کند. آنهایی که به روحانی رای دادند امیدوارانه به او رای دادند و احساس می‌کنند آقای روحانی می‌تواند برایشان شغل ایجاد کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: آنهایی که به آقای روحانی رأی دادند کسانی بودند که از وضعیت بد اقتصادی و معیشت بد در رنج و عذاب بودند لذا به آقای روحانی رأی دادند و مخالفین علی‌القاعده باید بحث می‌کردند که آیا برنامه روحانی می‌تواند این بدی معیشتی که خود آنها رقم زده‌اند را اصلاح کند یا نه.

وی اظهار داشت:‌امروز میلیون‌ها ایرانی صدای مجلس را می‌شنوند و قضاوت خواهند کرد که کدام نماینده صدای ملت را منعکس می‌کند. نمایندگانی که بر روی برنامه بحث و نقد می‌کنند و انصاف را رعایت می‌کنند یا کسانی که خودشان و حزب و دسته‌شان ما را به وضعیتی انداخته که علی‌القاعده بیانش در این وقت نمی‌گنجد.

منصوری‌آرانی خاطرنشان کرد: امروز میلیون‌های پدر و مادر که فرزندانشان در جامعه بیکار هستند صدای ما را می‌شنوند تا ببینند ما چگونه می‌خواهیم به آقای روحانی کمک کنیم تا شغل ایجاد شود. میلیون‌ها کارمند و کارگری که زیر خط فقر هستند نیز گوش می‌دهند تا ببینند مجلس چگونه به فردی که آنها به او رای دادند کمک می‌کند تا بتواند آنها را از این وضعیت خارج کند.

وی افزود: میلیون‌ها ایرانی که از فساد اداری، رشوه و پارتی‌بازی خسته شده‌اند و به همین دلیل به آقای روحانی رای داده‌‌اند الان تماشا می‌کنند تا ببینند ما چگونه می‌خواهیم به آقای روحانی کمک کنیم. میلیون‌ها ایرانی که مسکن ندارند گوش می‌کنند و می‌بینند که آیا برنامه‌های آقای روحانی موجب می‌شود که مقداری از آن معضلات مرتفع شود یا خیر؟ صدها هزار ایرانی که بیمار هستند و از بیمارستان‌ها و وضعیت درمانی رنج می‌برند ما را تماشا می‌کنند. آنها به روحانی رای دادند تا وضعیت بهداشت درست شود.

این موافق کلیات کابینه در ادامه سخنانش گفت:‌ جوان‌های زیادی که می‌خواهند در ورزشگاه‌ها ورزش کنند ورزشگاه و محل تفریحی ندارند. آنها این جلسه را می‌بینند تا ببینند دولتی که به آن رأی دادند می‌تواند برنامه‌هایش را عملی کند یا نه.

وی افزود: بعد از انتخاب آقای روحانی جامعه ما نشاط پیدا کرد و هزاران تحصیلکرده دانشگاهی امیدوار شدند که با استعدادی که آنها دارند پارتی بازی کنار رود و شایسته‌سالاری روی کار بیاید. همان چیزی که آقای روحانی قول آن را داده است تا افرادی که رابطه و پارتی دارند در سر مشاغل قرار نگیرند و شایسته‌سالاری مبنا باشد.

منصوری آرانی خاطرنشان کرد: از ۷۵ میلیون ایرانی ۵ هزار نفر هم اصولگرا و اصلاح‌طلب نیستند اصلا مردم در این واژه‌های سیاسی و سیاسی‌بازی نیستند و کاری به سیاسی‌کاری ندارند. اتفاقا هر مشکل و مصیبتی بوده این ۵ هزار نفر بر سر این ۷۵ میلیون درآورده‌اند. مردم از روحانی می‌خواهند که دین، فرهنگ، غرور و عزتشان را حفظ کند. مردم شغل، رفاه، نشاط و امنیت می‌خواهند.

نماینده مجلس ادامه داد:‌ امروز رهبر عزیز و مردم شریف مان گوش می‌دهند و می‌بینند و انتظار دارند که این مجلس با یک رأی بالا و قاطع به کابینه آقای روحانی موجب شوند که آنها بتوانند سکان کشتی را داشته باشند و از تنگناها عبور دهند.

منصوری‌آرانی تاکید کرد: امروز همه می‌گویند که آیا با همدلی، وحدت و همسویی قرار است به این کابینه رای دهیم یا اینکه قصد داریم وارد ادبیاتی شویم و با گفتن واژه‌‌هایی وارد کشاکش‌های سیاسی شویم. متاسفم که برخی برادران و دوستان با بیان واژه‌ها و ادبیاتی امروز صحن مجلس را در وضعیت خوبی قرار ندادند.

وی اظهار داشت: ما با رای قاطع و بالا به کابینه نشان خواهیم داد که این برنامه برنامه درستی است. من با اکثر وزرا جلسه داشته و برنامه‌هایشان را دیده‌ام. همینطور برنامه‌های کلی آقای روحانی از بعد امنیت ملی و سیاست خارجی برنامه خوبی است.

منصوری آرانی با اشاره به انتخاب وزرای کابینه دولت یازدهم گفت:‌ بر خلاف دوستانی که گفتند وزیر اطلاعات، اطلاعاتی نیست باید بگویم ایشان مجتهدی است تیزهوش و با ذکاوت و کارهای مشابه و نزدیک زیادی به کارهای اطلاعاتی انجام داده است هم در عقیدتی سیاسی و هم در بازرسی. او عضو مجلس خبرگان است و برنامه‌‌هایش فوق‌العاده است و امنیت را به جامعه خواهد بخشید.

منصوری آرانی همچنین با اشاره به گزینه پیشنهادی وزارت دفاع اظهار داشت: آقای دهقان وزیر پیشنهادی دفاع یکی از بهترین وزرای پیشنهادی است که مخالفی هم نداشت و برنامه‌هایش برنامه‌های جامعی است.

وی همچنین تصریح کرد: آقای ظریف نیز فردی است که هوشمندانه در مذاکرات وارد می‌شود و از بزرگترین افراد سیاست خارجی است. برنامه‌هایش نیز برنامه‌های خوب و جامعی است. همینطور آقای رحمانی‌فضلی که بارها از مجلس رأی گرفته‌اند وزیری است منعطف و فکر می‌کنم با رأی بالایی وزیر شود.

منصوری آرانی در پایان اظهار داشت: هر چه رای ما به وزرا بالاتر باشد این افراد در صحنه‌های بین‌المللی بهتر می‌توانند وارد شوند.

* توکلی: اقدام‌کنندگان علیه نظام در سال ۸۸ شایستگی حضور در کابینه را ندارند

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در موافقت با کابینه پیشنهادی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رأی اعتماد در جلسه بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و مسائلی که سبب شد تا مردم به حسن روحانی رأی دهند گفت: اینکه بخشی از مدیریت احمدی‌نژاد در انتخابات گذشته به اصولگرایان منسوب می‌شد باعث شد تا مردم از ناحیه اصولگرایان برخی نگرانی‌ها را داشته باشند، همچنین تفرقه نامزدهای اصولگرا مزید بر علت شد چرا که تصویری از قدرت‌طلبی آنان را در اذهان تقویت می‌کرد.

وی افزود: البته باید به این نکته توجه کرد که مردم تمایل چندانی به اصلاح‌طلبان نداشتند چرا که نامزد رسمی اصلاح‌طلبان تا روز رسمی انصرافش جزو نامزدهای پراقبال نبود و حتی حمایت صریح آقای خاتمی نیز رأی شگفت‌انگیزی نداشت.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌یکی دیگر از علل انتخاب آقای روحانی به خود ایشان مربوط است. آقای روحانی جزو روحانیت مبارز و مسئولان با سابقه نظام بود و هیچ پیشینه اصلاح‌طلبانه به معنای جناحی نداشت و کسی نیز نسبت اصولگرایی به وی نداده بود. با دولت احمدی‌نژاد هیچ نسبتی نداشت بلکه معزول آن دولت هم بود. ادعای اعتدال داشت و انتقاداتش نسبت به وضع موجود صریح بود و صادقانه تلقی شد.

توکلی گفت: انتقادات وی به سیاست خارجی سبب شد تا انتخاب وی امیدهایی را برای رفع تحریم‌ها ایجاد کند. تبدیل آقای روحانی به نماد مشی اعتدال و تدبیر سبب شد تا امیدها برای دوری از افراط و تفریط جناح‌ها برانگیخته شود. ‌در این میان انصراف دکتر عارف به نفع ایشان نشان از عقلانیت طرف مقابل می‌داد و دلیل واضح دیگری بر این نکته بود که روحانی غیر اصلاح‌طلب در جبهه اصولگرایان نیست.

وی افزود: در هر حال آقای روحانی به ریاست‌جمهوری برگزیده شد و امید در کشور جلوه‌گر شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: به هر مقدار این تحلیل را از انتخابات واقع‌بینانه بدانیم به همان نسبت نیز مجلس اصولگرا در نزد افکار عمومی محدودیت‌هایی را پیدا می‌کند چرا که مردم می‌پرسند که چرا در برخورد با احمدی‌نژاد اینچنین سهمگین بودید.

توکلی در ادامه با اشاره به وضعیت بسیار پیچیده و سخت معیشت مردم گفت: این وضعیت به دلیل مدیریت نامتناسب اقتصادی سیاسی در سالهای اخیر بوده است و تحریم‌های ظالمانه آن را تشدید کرده است.

وی افزود: کسری بودجه عظیم، ناکافی بودن ارز در دسترس و دشواری‌های پیچیده در خرید و واردات حتی در کالاهای حیاتی مبهم بودن نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، بیکاری جوانان، تعطیلی واحدهای تولیدی، درهم ریختگی هنجارها و ساختارهای اداری همه و همه از دلایل این وضعیت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر چه وحدت در داخل کشور بیشتر باشد امید به حل مشکلات وجود دارد، افزود: باید چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند اتحاد و یکپارچگی را ضرورتی واضح به شمار آوریم. از سوی دیگر امید به آینده سرمایه گرانبهایی است که باید قدر آن دانسته شود چرا که برای حل مشکلات به آن نیاز داریم اگر رفتاری از مجلس و دولت سر بزند که نشان از تقابل باشد دشمن برای استفاده از این وضعیت جری‌تر خواهد شد.

توکلی با اشاره به اینکه نه موافقت وی بی قید و شرط و نه مخالفت دیگر نمایندگان مطلق و ثابت است، گفت: مهمترین دلیل موافقت من با ساختار کلی کابینه وضعیت سخت کشور و هجوم یکپارچه دشمن بر مردم و اسلام است.

وی افزود: پیروزی بر دشمن سلطه‌جو علاوه بر آنکه با حول و قوه الهی نیاز به کابینه ای دارد که خوشبختانه شرایط آن تا حدودی به چشم می‌خورد البته در مواردی نیز ایستادگی شخص رئیس‌جمهور برای تأمین آن موارد ضروری و لازم است.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که با نیمی از وزرای پیشنهادی داشتیم درباره نقاط اشتراک و افتراق گفت‌وگو شد و ما نیز سؤالات خود را به آنان ارائه کردیم.

توکلی گفت: اولین شرط برای پیروزی در مقابل دشمن خارجی، اعتقاد وزرا به مبانی و ساختار قانون اساسی است و این قاعده همگانی است. جمهوریت و اسلامیت بن‌مایه و جان این نظام محسوب می‌شود و فتنه سال ۸۸ مصداقی از عدم التزام به قانون اساسی است و نشان از تقابل با جمهوریت نظام و اقدامی علیه امنیت ملی بود.

وی افزود: کسانی که در سال ۸۸ علیه نظام اقدام کردند و دستور ولی فقیه را حرمت ننهادند و یا به قشون‌کشی خیابانی پرداختند شایسته عضویت در این کابینه نیستند. به حمدالله قاطبه پیشنهاد شدگان به قانون اساسی ملتزمند و تنها چند مورد استثناء وجود دارد.

توکلی گفت: هرکس آزاد است که درباره وقایع پس از فتنه سال ۸۸ که حتی میدان را برای منافقین سیاه‌رو باز کرد نظری داشته باشد ولی وقتی بخواهد نقشی در ساختار قانونی داشته باشد باید وفاداری خود را به ساختار قانونی نشان دهد.

وی افزود: شرط دوم ایستادگی بر سر سیاست‌های کلی اداره کشور است. مخالفت منطقی ما با دولت‌های سازندگی و اصلاحات بر این اساس بود که تحولات اقتصادی به زیان طبقات مختلف اقتصادی بود ولی متأسفانه اعتنایی نمی‌شد. امیدوارم سیاست‌های کلی که از سوی قانون اساسی تبیین شده است شایان توجه کافی از سوی رئیس‌جمهور و وزرا بشود.

وی افزود: رهبری جان‌مایه این سیاست‌ها را با هر روش و توصیه‌ای که افزایش ثروت ملی و توزیع ثروت را فراهم کند قابل قبول دانسته است و هر طرح اقتصادی دیگری که به این دو هدف بی‌توجه باشد به درد مردم و کشور نمی‌خورد.

توکلی در ادامه با اشاره به اینکه امروز در محافل آکادمیک غربی بحث رشد اقتصادی حامی فقرا تبدیل به تئوری می‌شود، گفت: بحمدالله امیدواری‌های زیادی وجود دارد که کابینه به سیاست‌های کلی پایبند خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آقای روحانی برای اجرای سیاست‌های کلی نظام نیازمند مراقبت از کابینه خواهد بود، تصریح کرد: اینجا یکی از نقاط حساسی است که می‌تواند محل نزاع شده و بسیاری از موافقان امروز را به مخالفان تبدیل کند.

توکلی گفت: شرط سوم، کارآمدی است که ناشی از علم و تجربه ذیربط است. دقت در کارنامه تخصصی و دقت در سابقه تحصیلی آنها نشان می‌دهد که عمدتاً از تحصیلات مرتبط و تجربیات طولانی برخوردارند.

وی افزود: شرط چهارم، ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی کشورهای خارجی به خصوص در پرونده هسته‌ای است. یکی از دلایل حمایت من از کابینه فرض ثابت ما مبنی بر حمایت آقای رئیس‌جمهور و اعضای کابینه از حقوق هسته‌ای ملت ایران است. آقای ظریف در ملاقات با من نیز تصریح کرد که من ذره‌ای از منافع کشور کوتاه نخواهم آمد.

همچنین این نماینده مردم تهران ادامه داد: آقای ظریف بر این نکته تأکید کرد که با اتخاذ مواضع منطقی حداکثر منافع را بدست آورد و بدون هزینه اضافی مجری سیاست‌های نظام، انقلاب و رهبری خواهد بود.

توکلی در ادامه به چند نکته اشاره کرد و گفت: چرا ما به حداقل‌ها رضایت می‌دهیم، پاسخ به این سؤال این است که چون در شرایط سختی کار به این دولت تحویل داده می‌شود، چنان است که اصل کارآمدی اهمیت بیشتری به سایر صلاحیت‌ها پیدا می‌کند.

وی افزود: بحث آرمان‌گرایی واقع‌بینانه همیشه مطرح بوده است اما اینکه رهبر انقلاب آن را در چنین اوضاعی طرح می‌کنند چراغ هدایتی برای همه مردم محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم در اینجا این است که اینجانب به اقتضای رشته تحصیلی خود تأکید می‌کنم که بیرون آمدن از شرایط فعلی در صورت فراهم بودن بهترین شرایط حداقل به دو تا سه سال زمان نیاز دارد. بیرون آمدن از رکود تورمی موجود در صورت فراهم آمدن تمام شرایط به چندین سال وقت نیاز دارد.

توکلی گفت: به اقتضای موقعیت همانگونه که رهبری فرمودند باید به دولت فرصت داد کار کند و این اولین آزمون رابطه بین دولت و مجلس است. هم جامعه ایران نیاز به ارائه رفتاری بالغانه در این انتخابات دارد و هم سبب می‌شود تا دشمن امید خود را برای تأثیرگذاری بر شرایط کشور کم کند. از این رو برای دولت که در نقطه اصلی مبارزه با مشکلات قرار دارد باید فرصت کار کردن را به دولت بدهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اولین و مهمترین دلیل من برای مقابله با کابینه همین مقابله دولت با سختی‌هاست. ما همانگونه که در ابتدای دولت نهم با دولت همکاری کردیم اما زمانی که دیدیدم راه اشتباه می‌روند و به هیچ هشداری نیز توجه و قانون را رعایت نمی‌کنند چاره‌ای جز مقابله برای کنترل آن باقی نماند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلامی در خصوص مقابله با ظلم و جلوگیری از ستم گفت: ما به پیروی از این دستور نجات‌بخش از دولت آقای روحانی تا جایی حمایت می‌کنیم که در مسیر آزادی، عدالت و استقلال حرکت کند و هر زمان در این مسیر ضعفی را دیدیم و اگر خدای ناکرده جور و ستمی بر مردم ایران احساس کردیم برای دفعش همت می‌کنیم.

توکلی با اشاره به اینکه روحانی با نیمی از رأی مردم به ریاست جمهوری رسیده است، افزود: اما برای نجات کشور از این وضعیت ما نیاز به یاری همه مردم داریم. از این رو ایشان باید به خواسته‌ها و حساسیت‌های نیمی دیگر که به ایشان رأی ندادند توجه کنند. حتی شایسته آن است آنچنان عملکردی داشته باشند که ناامیدان از تغییر وضع موجود را به امیدواران نظام اسلامی بیافزایند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد:‌ نکته آخر این است که این کابینه را آقای حسن روحانی معرفی کرده است و نه دکتر لاریجانی و یا حداد عادل، پس تعهدات، امکانات و محیطی که در آن به سر می‌بریم در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم. رأی ندادن به کسانی که صالح نمی‌دانیم اثری در این حمایت ندارد.

* باقری: کابینه معرفی شده روحانی را اصولگرای واقعی می‌دانم

حجت‌الاسلام محمد باقری، نماینده مردم بناب به عنوان نماینده حامی دولت و موافق کلیات کابینه یازدهم در مدت زمانی که از وقت باقی مانده روحانی به وی اختصاص داده شده بود گفت: من از اصولگراهای واقعی کشور هستم و کابینه معرفی شده و شخص روحانی را اصولگرای واقعی می‌دانم.

وی افزود: من معتقدم تصمیمات انسان باید از روی علم و آگاهی باشد و نه از روی حدسیات و احساسات. در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ مردم همانطور که به دوم خردادی‌های افراطی واکنش شدید نشان دادند در حال حاضر نیز به افراطیون اصولگرایی و به طالبانیسم که در سالهای اخیر مشاهده می‌کردیم واکنش نشان دادند و بر روی آنها خط بطلان کشیدند.

باقری با اشاره به اینکه مردم به اعتدال روحانی رای دادند، اظهار داشت: اعتدال یعنی میانه روی در همه حوزه‌های مدیریتی کشور، اعتدال یعنی میانه روی در اقتصاد، سیاست و فرهنگ.

نماینده مردم بناب پیرامون سن بالای کابینه تصریح کرد: ما به جای اینکه از مسن بودن کابینه اشکال بگیریم باید وضعیت کشور را درک کنیم که این افراد در چه شرایطی پست وزارت را قبول کردند در حقیقت وزرای پیشنهادی با پذیرفتن این مسئولیت فداکاری کردند.

حوادث فتنه ۸۸ موضوع دیگری بود که باقری بدان اشاره کرد و گفت: بنده فتنه را محکوم می‌کنم ولی این سوال برای من وجود دارد که چرا بعد از ۴ سال هنوز فتنه و فتنه گران را مشخص نمی‌کنند.

«بعضی افراد از اینکه اشخاصی را در موضع خود نمی‌بینند آنان را فتنه‌گر معرفی می‌کنند، واقعیت این است که اینان کاسب فتنه و یا دلال فتنه هستند چرا که با نادانی و جهالت حرکت می‌کنند».

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مشخص کنیم که در این کشور بعد از ۴ سال چند نفر فتنه گر هستند و آنان را اعلام کنیم. ما نمی‌خواهیم این افراد دادگاهی شوند اما دستگاه‌های اطلاعاتی فتنه گران را معرفی کنند و اعلام کنند که آنان نمی‌توانند در مسئولیت‌های سیاسی قدم بگذارند.

وی تصریح کرد:بنده اعلام می‌کنم کسانی که بعد از فرمایشات رهبری به خیابان‌ آمده و بیانیه دادند و کشور را به آشوب کشیدند فتنه‌گر هستند.

باقری با تاکید بر این موضوع که چرا دستگاه‌های امنیتی مدارک محکمه پسند را به نمایندگان ارائه نمی‌دهند، گفت: مگر ما نامحرم هستیم؟ من اعلام می‌کنم هیچگونه مدرکی دال بر مجرم بودن کل کابینه به من ارائه نشده وبرخی افراد می‌خواهد ما را در تخیل خود همراه کنند.

نماینده مردم بناب پیرامون کابینه دولت یازدهم گفت: ما به دنبال افراد متخصص هستیم و این افراد معرفی شده با حیا، آینده‌نگر و خردمند هستند و در حقیقت این کابینه، کابینه عقلا است.

محمد باقری در پایان سخنان خود گفت: ای کاش همه افرادی که منتسب به جریان اصلاحات هستند و بعضی از اصولگرایان مانند پزشکیان و زنگنه‌ها بودند.

* اکبریان: اظهارات منتسب به گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات درست نیست

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج و نایب رئیس کمیسیون صنایع طی تذکری با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان درباره وزیر ارتباطات گفت: این نماینده می گوید در کمیسیون صنایع از آقای واعظی درخصوص برنامه‌هایشان سوال شد و ایشان گفتند من خودم را برای وزارت خارجه آماده کرده بودم، اما به من پیشنهاد وزارت ارتباطات شد.

اکبریان با رد این اظهارات افزود: در آن جلسه که در کمیسیون صنایع برگزار شد، بنده حضور داشتم. اصلا چنین سوالی از آقای واعظی نشد و ایشان هم جوابی ندادند بلکه برنامه های خوبی هم برای وزارت ارتباطات ارائه کردند.

بنا بر این گزارش، حمید رسایی نماینده تهران در سخنان خود در مخالفت با کلیت دولت یازدهم گفته بود: «آقای واعظی (وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات) که سابقه اجرایی و تجربی در حوزه سیاست خارجی دارد، تحصیلاتش در سال‌های دور نیز در رشته ارتباطات بوده است. وقتی در کمیسیون صنایع از او سوال می‌شود که آن سابقه و تحصیلات با این وزارتخانه چه ارتباطی دارد،؛ با کمال صداقت می‌گوید بنده خودم را برای وزارت خارجه آماده کرده بودم اما برخی پیشنهاد وزارت ارتباطات را به بنده دادند و گفتم اگر نپذیرم می‌گویند فلانی وزارت خارجه را می‌خواهد.»

* نوبخت: دولت به دنبال ارائه لایحه بودجه ۹۳ قبل از ۱۵ آذر است

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور که با استفاده از وقت باقیمانده روحانی در صحن علنی مجلس به دفاع از کلیت و خط مشی دولت پرداخت، طی سخنانی گفت: یکی از مخالفان برنامه و ترکیب هیئت دولت به عدم توجه برنامه دولت به حماسه اقتصادی اشاره داشت، واقعیت این است اگر به برنامه دولت دقت کنیم هدف ویژه برای دوره ۴ ساله دولت یازدهم، بهبود معیشت مردم است.

وی افزود: این هدف دولت از دو طریق افزایش قدرت خرید خانوار و کاهش فاصله درآمدی دهک‌های بالا و پایین محقق می‌شود.

نوبخت اضافه کرد: از دو راهبرد تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه آن می‌توانیم به هدف اقتصادی جامعه و دولت برسیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مهمترین رکن تولید ثروت ملی را رشد اقتصاد دانست و گفت: اگر بتوانیم رشد ۸ درصدی اقتصاد را که در سیاست‌های کلی برنامه پنجم نیز مورد تاکید است ایجاد کنیم، حماسه اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری محقق می‌شود.

نوبخت خاطر نشان کرد: دولت به بهبود فضای کسب و کار و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید دارد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه یکی از نمایندگان مخالف کابینه پیشنهادی به نامعلوم بودن وضعیت پرداخت یارانه‌ها اشاره کرده است، گفت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا زمانی که اصلاح نشود (پایان مرحله نخست و آغازمرحله دوم ) به همین شکل ادامه دارد.

نماینده دولت با اشاره به هماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم عنوان کرد: نه تنها در بحث اقتصادی بلکه در وزارتخانه‌های غیر اقتصادی نیز هماهنگی با برنامه‌های اقتصادی و حد کافی و ضروری وجود دارد.

وی افزود: یکی از نمایندگان مخالف با برنامه‌های هیئت دولت به برنامه صد روزه دولت تدبیر و امید اشاره کرده و گفته که شخص رئیس جمهور اعلام کرده است مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ روز حل می‌شود در صورتی که این چنین نبوده است، ما برای حل مشکلات اقتصادی و حتی برای صد روز اول برنامه داریم و در حوزه برنامه و بودجه حداقل سه برنامه در ۱۰۰ روز اول اجرا می‌شود.

نوبخت اضافه کرد: ابتدا اصلاح قانون بودجه را مد نظر داریم، عملکرد سه دوازدهم و چهار دوازدهم حکایت از عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده دارد و اگر بخواهیم ماههای پایانی سال با مشکل مواجه نشویم باید بر تخصیص منابع متناسب با دریافت‌ها عمل کنیم.

وی افزود: ما از راه مکانیسم تخصیص منابع عمل می‌کنیم و در غیر این صورت حتما در ۱۰۰ روز اول اصلاحیه بودجه را تقدیم مجلس می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: البته تقدیم لایحه بودجه ۹۳ نیز مهم است، دولت خود را موظف می‌داند قبل از ۱۵ آذرماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و این تعهد بر ما وارد است.

* مطهری: درخواست اعلام موضع درباره فتنه ۸۸ حق نمایندگان است

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با کلیات کابینه و در حالی که از زمان حسن روحانی برای بیان مطالب خود استفاده می‌کرد، پیروزی گفتمان اعتدال بر انتخابات اخیر را نعمتی دانست که خداوند به انقلاب اسلامی ارزانی داشت.

وی از همگان خواست که این نعمت را قدر شناخته و بر تعصبات شخصی یا گروهی کفران نعمت نکنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نباید در بیان مطالب در این خصوص از جاده انصاف و عدالت خارج شویم، گفت: باید صرفا مصالح اسلام و انقلاب را مدنظر قرار داده و به رای و انتخاب مردم احترام بگذاریم.

مطهری اضافه کرد: برخی از نمایندگان موضع‌گیری صریح و روشن درباره فتنه ۸۸ و محکوم کردن آن را شرط رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دانستند؛ گرچه با اعتماد به رئیس جمهور منتخب و اطلاعاتی که مراجع ذی‌صلاح اعم از قوه قضائیه و وزارت اطلاعات در اختیار وی قرار داده‌اند، که این اعلام موضعی ضروری به نظر می‌رسد و ممکن است این شرط‌گذاری به هواهای نفسانی و تحمیل گزینه مورد نظر خود باشد اما این درخواست اعلام موضع به خودی خود و قطع نظر از این احتمالات حق نمایندگان است.

لاریجانی خطاب به مطهری گفت: شما چون به عنوان وقت دولت سخن می‌گویید باید پاسخ مخالفین را بدهید.

مطهری در واکنش به سخنان لاریجانی گفت: در پاسخ به مخالفین سخن می‌گویم.

وی با بیان اینکه البته در این خصوص «فتنه» محل بحث باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: محل بحث اینجاست که اگر در یک انتخابات اعتراضی داریم آنگاه که مرجع و داور قانونی شورای نگهبان است به این رای تمکین کنیم. حتی اگر قانع نشده باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اشکال ما با آقای موسوی هم همین نکته است که چرا به قانون تمکین نکردید، اگر وی می‌گفت من همچنان اعتراض دارم ولی به داوری شورای نگهبان تمکین می‌کنم هیچ اشکالی به رفتار وی وارد نبود و احیانا امروز رئیس جمهور کشور بود.

مطهری در همین زمینه گفت: محل بحث اینجا نیست آیا کسی حق اعتراض به نتایج انتخابات را دارد یا ندارد، همچنین محل نظام این جا هم نیست که اگر کسی اعتراض داشت، می‌تواند راهپیمایی آرام داشته باشد یا نه، زیرا تمامی این مسائل در قانون مشخص شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ما نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که برداشت مردم کشورمان و ملل دیگر این باشد که در ایران اساسا حق اعتراض وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که بوی تفتیش و عقاید از آن بیاید در حالی که اصل ۲۳ قانون اساسی می‌گوید، تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد مؤاخذه قرار داد.

مطهری افزود: مقصود برخی نمایندگان که می‌گویند موضع وزرای پیشنهادی درباره حوادث سال ۸۸ باید روشن باشد، این است که اگر اینها جزو معترضان بودند، نباید پس از اعلام نظر شورای نگهبان همچنان به اعتراض خود ادامه داده و احیانا به آشوب‌های خیابانی دامن زده باشند، والا مقصود این نیست که آنها حق اعتراض و حتی راهپیمایی نداشته است.

این نماینده مردم در مجلس در همین زمینه گفت: با این نگاه روشن است که هیچکدام از وزرای پیشنهادی چنین رفتاری را در سال ۸۸ نداشته‌اند و زمینه آنها از هرگونه فتنه‌گری بری است و نباید این بهانه را برای حذف آنها قرار داد، اگر افرادی مدعی هستند که در بین وزرای پیشنهادی چنین افرادی حضور دارند، در این زمینه دلیل بیاورند.

مطهری تخصص و تجربه اکثریت وزرای پیشنهادی را یکی از دلایل حمایت خود از کابینه روحانی دانست و افزود: افرادی همچون آقای نعمت‌زاده و زنگنه شاید در حوزه کار خود یگانه باشند.

وی اضافه کرد: در جلساتی که نمایندگان با وزرای پیشنهادی داشتند به وضوح احساس می‌شد که وزرا در سطح بالاتری نسبت به وزرای دولت نهم و دهم قرار دارد، اگرچه از نظر من یک یا دو نفر از این وزرا پائین‌تر از تراز کابینه قرار دارند.

مطهری با بیان اینکه برخی از نمایندگان در بیان مواضع خود از جاده انصاف خارج شده و به جای نقد علمی به تخریب دیگران پرداخته‌اند، تصریح کرد: اگر کسانی از انتخاب مردم ناراحتند و از اینکه پس از ۴ سال تخریب آقای هاشمی و ندادن وقت دفاع به وی مردم به گزینه مورد نظر او رای آورده‌اند، عصبانی هستند بهتر است به جای توهین به آسیب‌شناسی به رفتار خود بپردازند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت دلیل موافقت خود با خط مشی و اصول کلی برنامه‌های دولت را توجه به آرمان‌های انقلاب اعم از عدالت اجتماعی، استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اخلاق و معنویت و ارتقای جایگاه معنویت در جامعه عنوان کرد.

وی اضافه کرد: البته ابهاماتی در برخی مسائل وجود دارد به طور مثال در تساهل فرهنگی سخن به میان آمده است که می‌تواند فاقد تأویل باشد.

مطهری به بیان بخشی از جهت‌گیری‌های کلی دولت پرداخت و این رویکردها را دارای اثرات مثبت برای کشور عنوان کرد.

وی تدوین برنامه‌های دولت را بر اساس تدبیر و حکمت و آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست که باید به آن رای مثبت داد.

* پاسخ ترکان به اظهارات یک نماینده مجلس

اکبر ترکان در واکنش به صحبت‌های امروز عطاالله حکیمی نماینده رودبار جوابیه‌ای را صادر کرد که به این شرح در صحن مجلس قرائت شد:

در جلسه علنی امروز ۲۱ مرداد ماه به هنگام رسیدگی به صلاحیت وزرای محترم معرفی شده از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حکیمی نماینده محترم مردم شریف رودبار در موضع مخالفت نام اینجانب را که متضمن تهمت‌های ناروایی بود، از تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی بر زبان آورد.

اینجانب آنچه نماینده محترم فوق‌الذکر بر زبان آوردند را نمونه‌ای ظالمانه از تهمت زدن و بی‌مبالاتی در اظهارات از تریبون عمومی مجلس می‌دانم و لذا انتظار دارم نامبرده آنچه به زبان آورده‌ است را با دلایل و مستندات بیان و اثبات نمایند.

* دواتگری: اهداف راهبردی بخش اقتصادی دولت یازدهم جامع و کاربردی است

مهدی دواتگری در حمایت از برنامه‌های دولت یازدهم در صحن علنی مجلس که از وقت باقی مانده روحانی استفاده می‌کرد، گفت: شاید یکی از مهمترین وظایف دولت در مجمع حاکمیت اجرای سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌ریزی اجرایی جهت پیاده‌سازی اهداف کلی حاکمیت در بخش‌های مختلف، جامه عمل پوشاندن به چشم‌انداز بیست ساله نظام و در حالت کلی حرکت در مسیر ریل‌گذاری شده با کمترین هزینه و بهینه‌ترین مسیر و بیشترین بهره‌وری است و این موضوعی است که باید در بررسی برنامه‌های دولت‌ها همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: انتظار جامعه و مجلس از دولت نه ترسیم اهداف و چشم‌انداز بلکه ارائه برنامه جامع و کاربردی برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده است که در این مسیر به نظر می‌رسد ابتدا باید دولت وضع موجود را به خوبی تبیین کرده صورت وضعیت کلی بخش‌های مختلف را ارزیابی و با ارائه آسیب‌شناسی جدی، دلایل عدم توفیق در دولت‌های قبلی را استخراج کند و راهکارهای عملی و مبتنی بر اصول حاکم بر جامعه را ارائه دهد.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت یازدهم در ارائه برنامه اقتصادی به نظر می‌رسد که این زنجیره را با نسبت بالایی رعایت کرده است. با نگاهی به اهداف راهبردی بخش اقتصادی می‌توان دریافت که دولت یازدهم شناخت مسئله را به خوبی در دست گرفته است.

دواتگری ادامه داد: حاکمیت مشکلات موجود، حاکمیت وضعیت رکود تورمی بر اقتصاد ایران، بالا بودن نرخ بیکاری، عدم تعادل در بازارهای مختلف، عدم استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی و خارجی، نبود نگاه استراتژیک و یکپارچه به مسائل کلان اقتصادی، عدم شفافیت رابطه حاکمیت و بنگاه‌داری در ابعاد مختلف، نبود تعریف مشخص از کارکرد دولت در مجموعه‌های کلان، مشکلات و موانع اقتصادی است که امروز در جامعه شاهد آن هستیم ؛ به زعم بسیاری از کارشناسان مختلف اقتصادی، از اساسی‌ترین مشکلات اقتصاد کلان جامعه ایرانی است که در برنامه دولت به خوبی تبیین شده است،مسائلی که جامعه و حاکمیت را در رسیدن به اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز و اجرای سیاست‌های کلی نظام در بخش اقتصادی دچار مشکل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه با شناخت مسئله، اقدام به ارائه برنامه اجرایی هماهنگ جهت حل معضلات شده که مهمترین آنها را در برنامه و خط مشی پیشنهادی دولت یازدهم می‌توان در قالب زیر دسته‌بندی کرد.

*بسترسازی جهت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه جهت افزایش رشد اقتصادی

*افزایش سرمایه اجتماعی به عنوان مهمترین عنصر تاثیرگذار در رشد اقتصادی با ایجاد اعتماد بین حاکمیت و مردم

*ایجاد تعادل در بازار کالا، بورس، سرمایه با ابزارهای مختلف پولی و مالی

*انضباط مالی دولت در بودجه‌ریزی

*استقلال بانک مرکزی

*استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاری خارجی با ابزار دیپلماسی

*استفاده از اقتصاد سیاسی اصلاحات اقتصادی

*توانمندسازی دولت در جهت ایفای وظایف حاکمیتی و نه تصدی‌گری

*ایجاد زیرساخت جهت کاهش انحصار و افزایش رقابت‌پذیری

*به رسمیت شناختن واقعی بخش خصوصی

*ایجاد ثبات اقتصادی برای جلوگیری از افزایش عدم قطعیت در اقتصاد

*کاهش رانت‌خواری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همانطور که مشاهده می‌شود تمامی راهکارها دقیقا بر اساس وظایف حاکمیتی دولت در مجموع نظام تنظیم شد از هر گونه دخالت در حوزه‌های مختلف از جمله وظایف و اختیارات قوه مقننه و قضائیه و حتی سیاست‌های کلی نظام پرهیز شده و به نظر می‌رسد که با توجه به اختیارات قوه مجریه و وظایف آن با احتمال بالایی قابل توجه است.

دواتگری اضافه کرد: گفته می‌شود که چرا برخی غربی‌ها از آمدن محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه خوشحال هستند، در حالی که روزنامه وال‌استریت ژورنال ارگان صهیونیست‌ها در شماره دو روز گذشته خود علیه محمدجواد ظریف اعلام موضع کرده و حمله شدیدی به وی داشته چرا واقعیت‌ها را نمی‌گویید. وقتی صهیونیست‌ها از معرفی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه عصبانی هستند ما باید حساسیت خود را بالا برده و هوشمندانه عمل کنیم. و از سوی دیگر حضور دکتر رحمانی‌فضلی با پنج سال سابقه ریاست دیوان محاسبات کشور حکایت از توجه دولت یازدهم به امر نظارت دارد و دولت پاک‌دست را نوید می‌دهد.

* قوامی: کشتی طوفان‌زده اقتصاد کشور نیاز به افراد با تجربه دارد

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات کابینه، برنامه حسن روحانی و وزرای پیشنهادی وی را دربرگیرنده تمامی امور کشور توصیف کرد.

وی این کابینه را از نظر تجربه، تخصص و حضور صلاحیت مختلف مثبت ارزیابی کرد و افزود: این موضوعات یکی از نقاط قویت کابینه و برنامه روحانی است.

این نماینده مردم در خانه ملت به سخنان برخی از مخالفان مبنی بر بالابودن سن وزرای پیشنهادی اشاره کرد و گفت: شرایط اقتصادی امروز کشور طوفانی است و در چنین شرایطی یعنی در طوفان، کشتی را به افراد با تجربه می‌سپارند.

قوامی دنبال کردن هدف واحد و وجود یکپارچگی در برنامه‌ها را از دیگر نقاط پرقوت برنامه‌های رئیس‌جمهور توصیف کرد و اظهار داشت: چگونه می‌توان با بیکاری مبارزه کرد و کسری بودجه را کاهش داد؟ قطعاً چنین اقداماتی با استفاده از نیروهای باتجربه و کارآمد امکان‌پذیر است.

وی کارنامه افراد حاضر در حوزه‌های اقتصادی دولت را قابل دفاع دانست و با معتدل‌ معرفی کردن این افراد خاطر نشان کرد: حضور این افراد در دولت باعث برداشته شدن گام‌های مثبت خواهد شد.

قوامی برنامه دولت در حوزه اقتصادی را مثبت و دارای هدف واحد عنوان کرد و گفت: با توجه به ترکیب تیم اقتصادی دولت گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته خواهد شد؛ البته وجود یک تیم واحد ضرورت دارد زیرا این تیم واحد می‌تواند برنامه‌های دولت را دنبال کند.

وی به مشکلات موجود در فضای فعلی کشور در حوزه اقتصادی اشاره کرد و وجود یک تیم واحد را عاملی برای حل این معضلات دانست.

قوامی اضافه کرد: پاسخ مردم در این انتخابات و انتخاب بهترین توسط مردم آن هم با توجه به شرایط موجود نشان‌دهنده این است که چه نکات و مسائلی مورد توجه قرار گیرد؛ مجلس هم باید به رئیس‌جمهور و کابینه‌اش کمک کرده و آنها را یاری رساند.

این نماینده مردم مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود معضل بیکاری در کشور گفت: دانشگاه‌های کشور امروز شاهد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند که باید در همین زمینه نگاهی در آموزش عالی حاکم شود که رسالت اصلی خود را اجرایی کند.

قوامی اضافه کرد: کسانی که این ترکیب را ناهمگون می‌دانند و می‌گویند شرکت سهامی، باید بدانند که وزرای پیشنهادی و برنامه‌ها براساس خط‌مشی اعتدالی رئیس‌جمهور دنبال می‌شود.

* جهانگیری: دوستان مخالف برنامه را بخوانند/ به اقتصاد مقاومتی توجه شده است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز طی سخنانی در جلسه رأی اعتماد به وزرای مجلس شورای اسلامی، گفت: من از هیئت رئیسه محترم و نمایندگان محترم، مخالفین و موافقین محترم تشکر می‌کنیم که در مورد برنامه رئیس جمهور صحبت کردند و شاید نمایندگان مخالف محترم کمتر به بحث برنامه‌ها پرداختند، از این رو برخی از مسائلی که وقت مخالفین محترم به آن اختصاص پیدا کرد، می‌توانست در هر جلسه‌ای مطرح شود.

وی افزود: آنچه که در این میان مهم است اینکه در یک شرایط خاص، دولت آقای روحانی مسئولیت اداره کشور را برعهده می‌گیرد و برای اداره این شرایط ما در ابعاد داخلی و بین‌المللی نیازمند یک تفاهم جدی هستیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: دشمنان کینه‌توز نظام جمهوری اسلامی بخصوص رژیم صهیونیستی که تلاش می‌کند وانمود کند، هیچ اتفاقی نیفتاده است و حتی از جملات جعلی آقای روحانی در روز قدس استفاده می‌کنند و در دنیا یک جنجال به پا می‌کنند که فضا را علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی نگه می‌دارند. این دشمنان کینه‌توز در کمین نظام جمهوری اسلامی نشسته‌اند و از فرصتی که ملت در انتخابات ۲۴ خردادماه فراهم آورده‌اند باید حداکثر استفاده کرد و ‌ادامه این حرکت با ما مسئولین است.

جهانگیری گفت:بلافاصله بعد از ۲۴ خرداد آقای روحانی در دو زمینه مشغول کار شدند. اولین زمینه در خصوص برنامه بود، ما از این فرصتی که برای اولین بار آئین‌نامه داخلی مجلس فراهم کرد و این اولین بار است که رئیس جمهور برنامه دولت را ارائه می‌دهد و در مجلس پیرامون آن صحبت می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد:‌ یکی از نمایندگان محترم گفتند اختلاف رای تنها ۷ دهم درصد بود این حرف صحیحی نیست در مرحله اول انتخابات بیش از ۱۸ میلیون رای بدست آمد که شما آن را با سایر انتخابات‌ها مقایسه کنید و همچنین تعداد کاندیداها که در آن زمان چه رایی نامزدها داشتند.

جهانگیری گفت: در سال ۸۴ در مرحله اول بالاترین رای ۶ میلیون رای بود اما در این انتخابات تفاوت رای نزدیک به ۱۴ میلیون رای بود که یک تفاوت معنادار است.با اینکه حتی مواضع برخی از کاندیداها به مواضع آقای روحانی بسیار نزدیک بود. ما باید رای ملت را بزرگ بدانیم، اتفاقا رای آقای روحانی در مناطق محروم و استانی از قوت بالاتری برخوردار بود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ای که مورد تایید مردم نیز در انتخابات قرار گرفت آقای روحانی دستور دادند که دو برنامه در کارگروه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. نخست تعدیل وضع موجود و تهیه برنامه و حتی برنامه ۴ ساله که به دو برنامه زیر مجموعه کوتاه مدت و میان مدت تقسیم شد.

جهانگیری گفت:‌ کار دوم در زمینه کابینه بود که ایشان گفتند در این باره بیش از ۶ هزار نفر کار صورت گرفته است.تلاش شد تا افرادی از زبدگان و نخبگان انتخاب شده و به ایشان معرفی شود. همچنین در خصوص برنامه آقای روحانی باید این نکته را متذکر شوم که برای اولین بار رئیس جمهور برنامه مدون برای ۴ سال آینده تهیه شده است و ما می‌دانیم در سال ۱۳۹۳ در کجا باید باشیم. البته تمام این‌ها یا قوانین جاری است و یا قوانین آنها باید در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: برنامه‌ای که امروز تقدیم مجلس شد، اصول کلی حاکم بر دولت مورد تاکید قرار گرفت و اگر آن را دوستان مطالعه کرده بودند برخی از حرف‌هایی که در مخالفت با این برنامه‌ها گفته شد، ذکر نمی‌شد.

جهانگیری با ذکر تیتروار عناوین برخی از برنامه‌های روحانی گفت:‌ دیانت عقلانی و راهمانی، اعتدال‌گرایی در رفتار دولت مردان و تصمیمات دولت، تصمیم‌گیری بر مبنای خرد جمعی، محوریت منافع ملی که به صورت مشخص قید شده است که هیچ منفعت گروهی، حزبی و شخصی جایگاهی در آن دولت ندارد و آن چه که محور است منفعت ملی است.

جهانگیری گفت: تحقق اصول حکمرانی خود، واقع‌بینی، توجه به حقوق شهروندی،‌توجه به رشد و توسعه پایدار، ارتقای کیفیت زندگی مردم،‌تعامل با قوا بر پایه احترام متقابل به تفکیک قوا، پایدارسازی محیط زیست، تکیه بر مردم، حمایت از نسل جوان و تعامل در فضای بین‌المللی بخشی از این برنامه‌ها و اصول اصلی آن مطرح شده است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: این مبانی و اصول کلی در ۷ محور اصلی تبیین شده است. در اهداف دولت در بخش اقتصادی، بهبود زندگی مردم، کاهش تورم، افزایش قدرت خانوار، یک هدف است.همچنین کاهش فقر و شکاف درآمدی هدف بعدی است. شغل‌آفرینی پایه‌دار و ایجاد تعادل در بازارهای مختلف و تعامل با بازارهای جهانی از اهداف دیگر است.

جهانگیری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ‌ما نیازمند واردات تکنولوژی هستیم، هم نیاز به صادرات و محصولات خود به این بازارها داریم و هم به سرمایه‌های بین‌المللی نیاز داریم. تحکیم بنیان‌های اقتصاد داخلی در قالب اقتصاد مقاومتی که برخی از دوستان ادعا می‌کردند که اقتصاد مقاومتی جایگاهی در این برنامه ندارد و این نشان می‌دهد که آنها این برنامه را مطالعه نکردند. اصلا بنیان‌های اقتصاد داخلی باید برای چنین شرایط تقویت شود و یکی از انتقادهای ما به دوستانمان در دولت گذشته این بود که در فضای بین‌الملل پرتنش زمانی که روابط جهانی پرتنش می‌شود نباید در اختیار کارهای خارجی قرار بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اتفاقا در چنین شرایطی باید به تولیدات داخلی کشور اهمیت داده شود و متاسفانه با آن حجم واردات وضع اقتصادی کشور در وضع ویژه‌ای است.

وی افزود: در بخش راهبردهای اجتماعی اهداف ۷‌گانه‌ای تعریف شده است که مهمترین آن جامعه دینی بدون خشونت، جامعه پایدار، جامعه‌ای بدون فساد، رانت و تبعیض و برای هر کدام از این اهداف راهبردهای مشخصی نیست تعیین شده است. راهبردهای اجرای ریز هم ارائه شده است. انسجام اجتماعی با حفظ تنوع فرهنگی و ایجاد فضایی شاد و امیدوار از جمله برنامه‌های دیگر دولت محسوب می‌شود.

همچنین معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف مختلف در بخش‌های گوناگون همچون سیاست خارجی و سیاست داخلی ادامه داد:‌یکی از بخش‌هایی که مهم است در شرایط فعلی به آن اهمیت دهیم بحث نظام مدیریت کشور است دوستان سازمان مدیریت و برنامه کشور در این شرایط آسیب‌های فراوانی دیده است و نیازمند به بازسازی کشور هستیم کسانی که کار اجرایی کرده باشند، می‌دانند که وضعیت مدیریت کشور چگونه نابسامان است و یکی از اهداف دولت در این زمینه در حوزه کشورداری و مدیریت است.

وی افزود: ما در این حوزه سه هدف نظام اداری و پاسخگو، چالاک و پاک را در نظر داریم، پاسخگویی باید جزو ذات نظام اداری باشد و در این صورت این نظام فاسد می‌شود و اصلا نیاز نیست که ما دنبال دلیل دیگری بگردیم، توسعه سرمایه‌های انسانی دولت و بازگشت قانون در تمام شئون اداری کشور از جمله اهداف دیگر است ما فکر می‌کنیم همانگونه که دکتر روحانی گفتند، قانون و تکیه بر قانون یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که باید دولت انجام دهد.

وی افزود: برخی‌ها به بخشنامه معاون اول رئیس جمهور انتقاد کردند که آن را خلاف قانون عنوان کردند که اصلا مهمترین پیام این بخش‌نامه این بود که مصوباتی که مغایر با قانون شناخته شده‌اند، دولت باید آن را اصلاح کند. ما مشاهده کردیم، درباره موضوعی سه بار رئیس مجلس گفته است که خطا است و اصلاح نشده است و اولین قدم دولت این است که پایبند قانون است متوقف کردن آن است.

وی افزود: البته من به جوانان اطمینان می‌دهیم تا راهکاری پیدا کنیم تا افراد جویای کار را مشکلشان را حل کنیم ما در بحث برنامه که جزو وظایف دولت بود یک برنامه کامل به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و رئیس دولت با استفاده از آن می‌داند که چکار باید در ۴ سال آینده انجام دهد.

جهانگیری با اشاره به برخی از انتقادات نسبت به کابینه گفت: برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران لیست کابینه همزمان با تحلیف خدمت مجلس شورای اسلامی ارائه شد در حالی که یک تا دو هفته برای این کار زمان قانونی وجود داشت و شاید اگر این کار را کرده بودند وزرا در شرایط بهتری برای اخذ رای اعتماد قرار می‌گرفتند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: مجموعه‌ای از لیبست‌های پیشنهادی در اختیار ایشان قرار گرفت و تاکید ایشان این بود که یک کابینه اعتدالی تشکیل شود و ما در شرایطی قرار گرفتیم که فرصت اشتباه را نداریم و دولت نمی‌تواند با خطا کشور را اداره کند.

وی افزود:‌ امروز وضع وزارت نفت و تولید نفت می‌دانند که ۵/۷ میلیون تن و بر اساس گفته وزیر صنعت و تجارت ۱۰ میلیون تن باید وارد شود. در حالی که در زمان جنگ تمام میزان ارزی که برای واردات کالاهای اساسی مورد استفاده قرار می‌گرفت دو میلیارد دلار بود در حالی که امروز باید ۱۴ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد.

جهانگیری با بیان اینکه گفته می‌شود کابینه مسن است سوال این است که این مقایسه با کجا انجام می‌شود، گفت: در اوایل پیروزی انقلاب همه کسانی که  مسئولیت‌هایی را بر عهده می‌گرفتند در سنین جوانی به سر می‌بردند. چون افراد دیگر مربوط به رژیم گذشته بودند و کنار گذاشته شدند و به عنوان نمونه خود من در سن ۲۶ سالگی نماینده مجلس شدم و رئیس مجلس حدود ۴۰ سال سن داشت. در این دوره نمی‌خواهیم به نسلی که در ابتدای انقلاب حضور داشتند بگوییم سن این افراد به جایی رسیده که باید کنار بروند.

وی با اشاره به ملاقاتش با یکی از وزرای خارجه کشورهای همسایه در زمان استانداری‌اش در استان اصفهان، تصریح کرد: وزیر خارجه آن کشور به من گفت که من به اندازه سن شما وزیر خارجه کشور خود بودم و سن ما برای‌ آن مسئولیت‌ها بسیار جوان بود. اگر در شرایط فعلی با هر یک از کشورها مقایسه‌ای را داشته باشیم ، کابینه روحانی اگر جوان‌تر نباشد، مسن‌تر نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: من از افرادی که به سن اشکال می‌گیرند و نوعا به گونه‌ای صحبت می‌کنند و می‌خواهند از موضع علمی صحبت کنند،  می خواهم یک مقاله و یا یک سند در حوزه مدیریتی ارائه دهند که سن از شرایط منفی مدیریت است و هر چه سن بالاتر برود مشکل در این حوزه بیشتر می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه هیچ اشکال دیگری به این دولت نمی‌تون گرفت، افزود:  چه کسی گفته در این شیوه مدیریتی که باید حتما مدیر وقت خود را در خارج از دفتر و حضور در شهرستان‌ها صرف کند، بهترین تصمیمات اتخاذ می‌شود؟ باید توجه داشت که وضع موجود کشور گرچه ممکن است بخشی از آن معلول تحریم‌ها باشد ،بخشی از آن نیز معلول این شیوه مدیریتی است و نباید در این مسئله تردیدی داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که ما ۶۰۰-۵۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و باید ببینیم که چه شده است، گفت: حتما انتخاب مدیران باتجربه در این مقطع کارساز است. در جایی نیز گفته شد که این کابینه شرکت سهامی است. نخیر این کابینه شرکت سهامی نیست. بهترین تعبیر برای این کابینه یک کابینه فراجناحی است که همه جناح‌های داخل نظام جمهوری اسلامی امروز احساس می‌کنند که در این کابینه نماینده‌ای دارند. آیا این که ما در مقطعی یکی از جریانات اصلی کشور از همه سطوح مدیریتی حذف کنیم به نفع کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: انسجام در همه تیم دولت خصوصا در تیم اقتصادی در حد اعلاست. من در کابینه آقای هاشمی‌رفسنجانی در دولت بودم در کابینه آقای خاتمی در دولت بودم و در این دوره نیز در دولت آقای روحانی هستم و شهادت می‌دهم در هیچ کابینه‌ای انسجامی که در درون تیم اقتصادی فعلی وجود دارد دیده نشده است.

جهانگیری اظهار داشت: آقای دکتر روحانی شرطی که با وزرای خود گذاشته این است که قانون‌‌گرایی مدنظر بوده و به تمام قوانین کشور تن داده شود و قانون فصل‌الخطاب قرار گیرد و مسئله دوم التزام به ولایت فقیه است. برخی از وزاریی که در اینجا به آنها انتقاد می‌شد وزاریی بودند که به آقای روحانی و نیز در جمع گفتند که اگر ما بدانیم مقام معظم رهبری حتی در دل و در جمع‌های خصوصی بگویند که من راضی نیستم فلان شخص در کابینه حضور پیدا کند ما یک لحظه نیز در عدم ورود خود به کابینه تردید نمی‌کنیم.

وی افزود: آیا این صحیح است که به پاک‌ترین و خالص ترین نیروهای نظام گفته شود که شما در فتنه حضور داشته‌اید. مسائل مربوط به فتنه و توسط دستگاه قضا و یا وزارت اطلاعات مورد رسیدگی قرار گرفته است و ما نمی‌توانیم بعد ۴ سال بگوییم که فردی در فتنه نقش داشته و در آن رسیدگی نشده است. افرادی که به عنوان وزیر انتخاب شدند استعلام از همه دستگاه‌ها در مورد آنها وجود دارد و به حمدالله دستگاه‌های اطلاعاتی پاک‌ترین کارنامه‌ها را در مورد آنها به ما داده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: علاوه بر این آقای دکتر روحانی منشوری را نوشتند تحت عنوان منشور اخلاقی و این مشور اخلاقی را قبل از معرفی وزرا به مجلس، مطرح کردند و در این منشور آمده است که تصمیم بر مبنای تبلیغ اندیشه بر مدار اعتدال و رفتار هم در چارچوب قانون باشد. هدف اول من تامین منافع پایدار ملی باشد و منافع حزبی، سازمانی و قومی، حرفه‌ای و منافع شخصی را به هیچ وجه مبنا قرار ندهم و این توافق توافقی است که بین آقای روحانی و وزرای ایشان صورت گرفته است.

جهانگیری ادامه داد:‌ همچنین در این منشور آمده است که در تمام تصمیمات و اقدامات خود سیاست‌های کلی نظام ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری برنامه‌های توسعه‌ای، قوانین و اولویت‌های اعلام شده از طرف رئیس‌جمهور را مد نظر قرار خواهم داد. مدیران زیردست خود را برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگتر آماده کنم و کارکنان خود را به مثابه سرمایه‌ای بپندارم که بهره‌وری و بالندگی داشته باشند.

* زارعی: تصویب قانون شورای آموزش و پرورش از شاهکارهای مدیریتی نجفی بود 

غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در موافقت با وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش اظهار داشت: به عنوان یکی از وکلای مردم شریف و شهید پرور استان کهکیلویه وبویر احمد و از طرف همکار دیگرم آقای تاج‌گردون از به کارگیری الفاظ و ادبیاتی که در نطق یکی از هم استانی‌های ما وجود داشت و افرادی مورد خطاب قرار گرفتند که ایشان قطعا بنای اتهام زنی نداشتند از همه نمایندگان عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: همه می‌دانیم که قوم لر به شایستگی،نجابت، ایثار و از خودگذشتگی اشتهار دارد و در منطق لر عنوان و موضوع به نام چماق وجود ندارد؛ امروز نگین زاگرس مناطق لرنشین است و این افتخار برای لرنشینان وجود دارد که در طول تاریخ صادقانه در خدمت ایران و اسلام بودند.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس در ادامه به دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و تصریح کرد: سخن گفتن در مورد شخصیتی چون آقای نجفی کار بسیار دشواری است چرا که ایشان بیش از ۲۷ سال در سمت‌های بالا در وزارتخانه‌ها و به عنوان معاون ریاست جمهوری خدمت کرده و کارنامه ایشان مشمول از خدمت، اعتقاد کار و تلاش است.

زارعی عملکرد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در زمان ریاست وی بر این وزارتخانه در دولت اصلاحات را درخشان، نورانی و به یاد ماندنی عنوان و خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که به عنوان موافق ایشان وظیفه و اصرار برای ابراز داشتم در خواست‌های عدیده از سوی جامعه فرهنگی بود.

وی معتقد است که نجفی در دوران ریاستش بر وزارتخانه آموزش و پرورش دوره اصلاحات توجه ویژهای به مسائل تربیتی داشته و برنامه‌های قرآنی مورد راهبردی و اجرایی قرار گرفته است و به گفته وی نجفی در آن دوران وزیر خادم القرآن معرفی شد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا گنجاندن برنامه‌های نماز در مدارس، توجه به مسائل معیشتی و منزلتی فرهنگیان را از عملکردهای مثبت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت روحانی در زمان ریاست وی بر این وزارتخانه در دولت اصلاحات عنوان کرد.

زارعی توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم، افزایش بی سابقه سطح معلمان و امکانات رفاهی، افزایش درمانگاه‌های فرهنگیان، ایجاد صندوق فرهنگیان، برقراری عدالت آموزشی و اولویت قراردادن اعتبارات در مناطق محروم را از دستاوردهای نجفی در سمت ریاست وزارتخانه آموزش و پرورش دولت اصلاحات دانست.

وی در عین حال اضافه کرد: تصویب قانون شورای‌های آموزش و پرورش و دادن بخشی از وظایف به استانها شاهکار مدیریتی آقای نجفی به شمار می‌آید.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نجفی در حوزه سیاسی در ستاد آقای کروبی هیچ مسئولیتی نداشته است، گفت: آقای نجفی به لحاظ وجاهت، شخصیت، جایگاه علمی و سوابقی که در انقلاب داشته نقش تعدیل کننده داشتند و مواضع تند و ناپخته برخی‌ها را تعدیل کرد و خیلی از مسائل با تدبیر ایشان متوقف شد.

زارعی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: حق این است که به سرعت و با حسن نیت همکاری و تعامل این شرایط برزخی را از قوه مجریه برداریم و از نگاه سیاسی به کابینه پرهیز کنیم.

* عثمانی: آموزش و پرورش از انرژی هسته‌ای مهم‌تر است/ کمک به نجفی یاری به نظام است

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: فتنه جدیدی در راه است و این فتنه هم این است که عده‌ای می‌خواهند مجلس را در مقابل اراده ملت قرار دهند هر چند اطمینان داریم که مجلس معتدل و عدالت گرای ما در این دام نخواهد افتاد.

وی افزود: هر کسی که جزء جریان فتنه بوده باشد نه روحانی که مورد تایید رهبری است او را به کابینه راه می‌دهد و نه مجلس به چنین کسی رای اعتماد خواهد داد. بحث فتنه جریانی انحرافی است که با مطرح کردن آن و نسبت دادن این جریان به برخی افراد می‌خواهند شکافی بین اراده ملت و هوشیاری نمایندگان ایجاد کنند.

عثمانی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در نهاد جامعه تصریح کرد: آموزش و پرورش مهمترین وزارت موجود در دولت است. بذر فرهنگ و مدنی هم در آموزش و پرورش کاشته می‌شود و دانش آموزان مسیر خود را در این دوره طی می‌کند. دانشجوی موفق امروز دانش آموز موفق دیروز است و آموزش و پرورش محصولی را عرضه می‌کند که نیاز دانشگاه ما است و اهمیت دانشگاه برای نظام به اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب آن را کارخانه آدم سازی معرفی می‌کند و ورودی این کارخانه آموزش و پرورش است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: اگر آموزش و پرورش اصلاح شود جامعه ما اصلاح شده است، بزهکاران و افراد نابهنجار کسانی هستند که در زمان تحصیل در آموزش و پرورش مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

وی افزود: صحبت امروز ما درباره وزیری است که قرار است چنین وزارتخانه مهمی را اداره کند و مسلما باید فردی باشد که در شان نظام جمهوری اسلامی ما باشد.

عثمانی در ادامه گفت: آموزش و پرورش از سد ساختن، راه ساختن و حتی انرژی هسته‌ای مهمتر است اگر ما نسل فردا را به درستی نسازیم چه کسانی می‌خواهند به جای روحانی‌ها، لاریجانی‌ها و احمدی‌نژاد‌ها کشور را مدیریت کنند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با برشمردن ویژگی‌های وزیر علوم تصریح کرد: مدیریت آموزش و پرورش باید یک مدیریت کارآمد، برنامه‌ای و آینده نگر باشد، فقط نمی‌شود وضع امروز را دید و براساس برنامه‌های کوتاه مدت برای این وزارتخانه برنامه ریزی کرد.

وی افزود: اگر امروز از نجفی رضایت وجود دارد ناشی از اقدامات خوبی او در گذشته است. آموزش و پرورش باید کاری کند که شرایط معلم شدن و معلم ماندن به خوبی حفظ شود، که معلم شدن آسان و معلم ماندن سخت است اما برنامه‌های نجفی برای این موارد مدون است.

عثمانی خطاب به مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من از نماینده مخالف محترم تعجب می‌کنم که برنامه‌های نجفی را به عنوان ابهام مطرح کردند. هشت سال گذشت و هیچ کسی درباره معیشت معلمان صحبت نکرد اما حالا همه به فکر معیشت فرهنگیان افتادند.

وی افزود: معلمان به واسطه اینکه نتوانستند تورم را به لایه‌های دیگر جامعه منتقل کنند بیشترین فشار را تحمل کردند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: به عقیده ما موافقان نجفی، او بعد از شهید رجایی بهترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش است، در همین روزهای گذشته ما پیامک‌های زیادی دریافت کردیم که محتوای همه این پیامک‌ها دفاع از نجفی در صحن مجلس بود.

وی افزود: وقتی عملکرد نجفی را در گذشته می‌بینیم متوجه می‌شویم که او براساس شاخص‌ها نه براساس شعارها عمل کرده است. معلم وقتی به معلم بودنش افتخار می‌کندکه معیشت او درست شود. معلم وقتی می‌تواند دغدغه بچه‌های مردم را داشته باشد که دغدغه فرزند خودش را نداشته باشد.

عثمانی در ادامه خاطر نشان کرد: وظیفه ما این است که به نجفی کمک کنیم و بدانیم کمک به او کمک به آموزش و پرورش و نظام است.

وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از نجفی می‌خواهیم همانطور که در گذشته نگذاشت آموزش و پرورش سیاسی شود حالا هم راه را برای جناح‌ها و باندهای مختلف در آموزش و پرورش ببندد.

آموزش و پرورش خون رگ پیکر نظام است و نجفی تنها کسی است که می‌تواند کشتی شکسته این وزارتخانه را ترمیم کند.

* زاکانی: خانه‌‌گردی تحریک‌آمیز نجفی در ایام فتنه/ ماجرای نامه دفاع از کروبی چه بود؟

وی دلیل اول خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرروش را مباحث اعتقادی عنوان کرد و با مهم دانستن جایگاه آموزش در نظام ارزشی اسلام گفت: مخالفت من به دلیل نوع نگاه نجفی به آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در نظام ارزشی اسلام انسان جنبه مادی و معنوی داشته و به دنبال رشد می‌رود، تصریح کرد: نگاه غربی‌ها به رشد در زمینه‌های مادی است؛ در نظام اسلامی، فرهنگ اساس و محور است در حالی که در غرب این اقتصاد است که محور محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت، بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که دلیل مخالفتش با وزارت محمدعلی نجفی نگاه اعتقادی وی است که دارای جامعیت‌‌های لازم نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و مستندات انقلاب اسلامی از توجه ویژه به رشد فضائل و تعلیم و تربیت سخن گفت.

زاکانی در ادامه سخنان خود به سند بنیادین توسعه آموزش و پرورش که در آذرماه سال ۹۰ تصویب و پس از آن به تایید مقام معظم رهبری رسید، اشاره کرد و افزود: این سند تکالیف مربوط به آموزش و پرورش را معین کرده است که بایستی فرد حاضر در وزارت آموزش و پرورش به اجرای آن اهتمام داشته باشد.

وی افزود: البته آقای نجفی در برنامه‌های خود، نه وعده بررسی این سند و نه اجرایی کردن آن را داده است.

این نماینده مردم در مجلس، نوع نگاه نجفی به تعلیم و تربیت را نادرست و دارای اشکالات اساسی توصیف کرد و اظهار داشت: بیش از هشت سال مدیریت وی را تجربه کردیم و شاهد عملکرد وی بوده‌ایم.

زاکانی در ادامه بخشی از سخنان محمدعلی نجفی درباره آموزش و پرورش را بیان کرد و به نقد آنها پرداخت و همین سخنان را عاملی برای نگاه نادرست وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به تعلیم و تربیت دانست.

زاکانی نگاه نجفی به تعلیم و تربیت را آسیب‌زا دانست و گفت‌: امروز آموزش و پرورش نیاز به تحول با نگاه درست به انسان و توجه به مسئولیت‌های جامعه اسلامی دارد که البته آقای نجفی اعتقاد چندانی به این تحول ندارد.

زاکانی اضافه کرد: برخی از دوستان آقای نجفی در دوره‌ای به وی گفتند که چرا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نمی‌شوید که وی پاسخ داد کسی باید در انتخابات کاندید شود که به حکومت اسلامی اعتقاد دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شخصیت سیاسی نجفی یک شخصیت معتدل برای اداره آموزش و پرورش کشور نیست، اظهار داشت: اگر در مورد آقای نجفی به بحث فتنه اشاره می‌شود شاخص بودن فتنه است.

زاکانی یادآور شد: در سال ۷۸ هم وقتی به سخنرانی آقای روحانی اشاره می‌شود به این دلیل است که آن روز، روز امتحان بود.

وی با اشاره به فتنه ۸۸ این فتنه را یک حرکت طراحی‌شده از سوی اسرائیل و آمریکا عنوان کرد و افزود: عده‌ای در داخل دانسته یا ندانسته تصدی آن فتنه را به عهده گرفتند.

این نماینده مردم در خانه ملت همچنین یادآور شد: من پیش از این و در یکی از نطق‌های خود در مجلس گفتم که عده ای در آن حوادث معترض بودند و سوال‌هایی دارند که نظام باید به آنها پاسخ دهد. اما عده‌ای نیز آتش‌بیار معرکه بودند که نظام برای تامین امنیت مردم باید با آنها مقابله کند.

وی افزود: اگر امروز می‌‌گوییم فتنه، یعنی انگ تقلب زدن به نظام، یعنی وارد کردن اتهام جنایت و تجاوز به نظام، که اینها درست نبود.

زاکانی با اشاره مجدد به فتنه سال ۸۸، گفت: آقای ابوترابی، جلالی و نادران می‌توانند در مورد مبحثی که می‌خواهم بیان کنم شهادت دهند. در آن ایام شش نفر مامور شدیم تا نزد آقایان موسوی، کروبی، هاشمی و رضایی رفته و ماجرا را از آنها پیگیری کنیم. ما به دیدار آنها رفتیم و اولین نکته‌ای که آقای هاشمی روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه بیان کردند این بود که صبح روز سه‌شنبه خاتمی با من تماس گرفت (فردای روز انتخابات) و من به وی گفتم که فعلا وقت ندارم، ظهر آقای حسن خمینی، خاتمی و موسوی نزد من آمدند و آقای هاشمی اینگونه بیان کرد که آنها معتقد به تقلب بوده و آقای موسوی راهکارهای قانونی را قبول ندارد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: ما خدمت آقای موسوی رسیدیم و نزد آقای کروبی و رضایی هم رفتیم حتی نزد آقای هاشمی هم رفتیم. اما این افراد حتی یک کلمه راجع به تقلب استدلال نداشتند و ما متحیر بودیم که پس اعتراض‌شان برای چیست؛ البته آقای هاشمی جواب ما را دادند و گفتند که از ظهر شنبه آنها مدعی تقلب بوده و راهکارهای قانونی را هم قبول ندارند.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی در همین جا برای رسیدگی به اتهام تجاوزی که آقای کروبی مطرح کردند دو گروه تشکیل شد، هر دو گروه در مجلس به این نتیجه رسیدند که از اساس ادعای بیان شده غلط است. حتی سه نفر از قوه قضائیه هم موضوع را پیگیری کردند و آنجا نیز مشخص شد که مباحث مطرح شده دروغ است که این موضوعات به اطلاع آقای کروبی رسانده شد؛ به کروبی گفته شد که اکنون که متوجه دروغ بودن این ادعا شدید چرا اعلام نمی‌کنید که متاسفانه هیچ صحبتی بیان نشد.

زاکانی در ادامه سخنانش گفت: آقای نجفی در همان ایام، اقدام کروبی را شجاعانه و خداترسانه خوانده بود. آقای نجفی! از نظام و شهدا خجالت نکشیدید که بعدا بگویید این مباحث دروغ بود اما هیچ کس از شما نشنید که شما دروغ بودن این مباحث را بیان کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: شما در جلسه رویتان نمی‌شد بگویید که فتنه را قبول ندارید، همان فتنه‌ای که مدت‌ها کشور را زمین‌گیر کرد.

زاکانی در ادامه سخنان خود بخشی از بیانیه محمدعلی نجفی خطاب به مراجع را قرائت کرد و مباحث مطرح شده در این بیانیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

زاکانی با بیان اینکه اکنون درباره سخن گفتن درباره سرآمد وزرا به وزارتخانه‌ها هستیم، گفت: قصد نداریم عنان کار را در این وزارتخانه به دست کسی دهیم که ماحصلش مباحث بیان شده و اتهام زنی به نظام است.

وی از علاءالدین بروجردی خواست تا گزارش کمیسیون امنیت درباره وضعیت زندان‌ها را بیان کند و در همین زمینه اظهار داشت: کمیسیون امنیت گروهی تشکیل داد و پس از بازدید زندان‌ها متوجه شد که شرایط واقعی ۱۸۰ درجه با مباحث بیان شده اختلاف دارد.

این نماینده مردم در مجلس همچنین یادآور شد: من در شورای عالی هلال‌احمر بودم. زمانی که گروه ها برای سرکشی به منازل آسیب دیدگان فتنه می‌رفتند، خانواده ها  می گفتند قبل از شما آقای نجفی با خانم الف آمده و گفته اند که ما نماینده موسوی و کروبی هستیم ، چرا شما مدعی شهدایی که داده‌اید نمی شوید. آیا این خاموش کردن فتنه بود؟

زاکانی در پایان ابراز امیدواری کرد که در مجلس بر اساس سلایق سیاسی تصمیم‌ نگیرد.

* امیرآبادی: نجفی یک روز هم معلم نبوده/ او مخالف نام‌گذاری حتی یک میدان به نام ۹ دی بود

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در جلسه علنی عصر امروز (دوشنبه مجلس) در مخالفت با محمد علی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک خلق حماسه سیاسی و تبریک پیروزی در انتخابات به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی! باید قبول کنیم که وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه مهم و کلیدی در کشور مطرح است و تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت این وزارتخانه افزوده است.

وی با بیان اینکه مخالفتش با گزینه آموزش و پرورش به معنای مخالفت با دولت نیست، افزود: آموزش و پرورش یادگار شهیدان رجایی و باهنر است و این وزارتخانه با ۱۱ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی اهمیت بسزایی دارد که باید علی‌رغم زحمات ۸ ساله آقای نجفی در آموزش و پرورش، عملکرد ایشان را نقد کنیم.

امیرآبادی با انتقاد از عملکرد گزینه وزیر آموزش و پرورش در طرح نظام آموزشی کشور که به گفته وی با زحمات چندین ساله شهید رجایی فعال شده بود گفت: در بحث تربیتی که یک بحث مهم در آموزش و پرورش آقای نجفی چه عملکردی داشته است؛ تغییر نظام آموزشی در دوره ایشان از دوره متوسطه آغاز شد در حالی که این طرح مورد تاکید همگان بود.

نماینده مردم قم با بیان اینکه در دوره وزارت نجفی حوزه تربیتی معلمان محدود شد، خاطر نشان کرد: عملکرد آقای نجفی نشان می‌دهد که ایشان اعتقادی به حوزه پرورشی در حوزه آموزش و پرورش نداشته است در حوزه ایشان بخش پرورشی کمرنگ شد و در دوره‌های بعدی حذف شد گرچه دیگران هم مقصر بوده اما چون ایشان ۸ سال وزیر بوده سهمشان بیشتر است و در حقیقت آزموده را آزمودن خطا است.

وی خطاب به نجفی گفت: در برنامه شما بحث تأمین اخلاقی دانش‌آموزان و انس آنها با قرآن دیده نمی‌شود در دوران ۸ سال وزارتخانه خود گرچه تأکید می‌کنید که با حوزه‌های علمیه در ارتباط بودید اما بگویید چند تفاهم‌نامه با حوزه‌های علمیه و مراکز دینی داشته‌اید؛ چند بار با مراجع اعظام تقلید دیدار کرده‌اید.

امیرآبادی با انتقاد از عدم برنامه نجفی برای کیفی‌سازی مدارس دولتی خطاب به وی گفت: مردم از کجا بیاورند برای تحصیل فرزندان خود به مدارس غیرانتفاعی پول بدهند آیا نباید ما مدارس دولتی را کیفی می‌کردیم؟

وی با بیان اینکه نمی‌خواهد در مخالفت با گزینه وزارت آموزش و پرورش بحث سیاسی مطرح کند گفت: متأسفانه آقای رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش به جای یک چهره علمی و فرهنگی یک چهره سیاسی معرفی کرده است که به گفته خودش حتی یک روز در مدرسه معلم نبوده و یک مدرسه هم مدیریت نکرده جزء اینکه ۸ سال وزیر آموزش و پرورش بوده است.

نماینده مردم قم با بیان اینکه نمی‌توانیم از کنار فتنه ۸۸ به آسانی عبور کنیم اظهار داشت: در فتنه ۸۸ برخی با اطلاع و با علم نتیجه انتخابات را نپذیرفته‌اند و قانون‌شکنی خسارات سنگینی را به ملت وارد کرده‌اند و ما نمی‌توانیم از این موضوع به راحتی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه نجفی در انتخابات ۸۸ در ستاد میرحسین موسوی بوده است افزود: در ستاد انتخاباتی افراد بودن جرم نیست اما اینکه بعد از اعلام نتیجه انتخابات مدعی شود که ۱۱ میلیون رأی جا‌به‌جا شده است باید پاسخگو باشد؟ باید آقای نجفی پاسخ بدهد که چرا برخی با بیانیه‌های آنها به خیابان‌ها ریختند و به نظام خسارت وارد کرده‌اند.

امیر‌آبادی افزود: بعد از خطبه‌های مقام معظم رهبری در ۲۹ خرداد این بود باید  پاسخ بدهند که چرا آن هزینه را به نظام وارد کرده‌اند.

آقای نجفی شما چه کاره بودید که در سال ۸۸ مراجع تقلید نامه نوشتید گرچه نوشتن نامه به مراجع تقلید جرم نیست اما وارد کردن آن اتهامات در آن نامه به نظام اسلامی درست بود.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای گروهی جهت دلجویی از آسیب‌دیدگان فتنه ۸۸ خطاب به نجفی گفت لطفا بفرمایید شما چه کاره بودید که در آن زمان در مناطق مختلف حضور می یافتید و می‌گفتید که به نمایندگی از موسوی و کروبی می‌خواهید از آسیب‌دیدگان دلجویی کنید.

وی افزود: آقای نجفی در جمع کمیته ستاد آموزش و پرورش کروبی اظهاراتی داشتند که آن را در اختیار همکاران خواهم گذاشت.

امیر‌آبادی در بخش پایانی خود با طرح این سؤال از نجفی که برنامه شما برای ارتقاء فرهنگیان و ارتقاء کیفی مدارس دولتی چیست خطاب به نجفی گفت: آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد را فتنه می‌دانید یا نه آیا اصلا اعتقادی به تقلب دارید و آیا فتنه‌گران را محکوم می‌کنید.

وی افزود: آقای نجفی در زمانی که در شورای شهر بودند با نام‌گذاری یک میدان به نام ۹ دی که در آن روز چشم فتنه کور شده بود مخالفت کردند که باید پاسخگو باشند.

* بزرگواری: چماق لری را به شوخی مطرح کردم

حجت‌الاسلام محمدعلی بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه طی تذکری گفت: بنده در جلسه صبح بحثی درباره لر بودن مطرح کردم که برخی‌ها به آن اعتراض کردند؛ کهگیلویه لر بزرگ، چهارمحال لر متوسط و لرستان لر کوچک است و در حقیقت همه ما لر هستیم.

بزرگواری با بیان اینکه چماق لری را به شوخی گفته است، افزود: بنده به شوخی گفتم اگر وزیری به وعده‌های موکلینم توجه نکند به پشتوانه مردم حق مردم را می‌گیرم لذا همه ما لر هستیم.

وی افزود: اینکه گفتم باید به پشتوانه مردم لر حقوق مردم را بگیریم مبتنی بر این ضرب‌المثل محلی است که می‌گوید حق گرفتنی است چه به ضرب علی و چه به زور علی.

بزرگواری در ادامه گفت: بنده صبح مطلبی درباره یکی از نمایندگان گفتم که ایشان به خودشان نگرفت و آقای اسدی به خودش گرفت و به بنده توهین کرد که ایشان را به مادرم حضرت زهرا (س) واگذار می کنم.

* باهنر: خارج از مجلس با وزرا جلسه نگذارید/ مجلس به اندازه کافی جا دارد

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که ساعتی از جلسه علنی عصر امروز خانه ملت را برعهده داشت، پس از پایان صحن علنی و به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه، در سخنان کوتاهی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما طی یک هفته گذشته نشست‌ها و جلسات زیادی با وزرای پیشنهادی آقای رئیس‌جمهور داشتیم. چه در مجلس و دفتر کار نمایندگان ملت یا کمیسیون‌های پارلمان و چه در خارج از خانه ملت و در مکان‌های مختلف.

وی افزود: امروز هیئت رئیسه رفت و آمدها به مجلس را محدود کرد تا نظم و انضباط بیشتری در خانه ملت حاکم شود، اما یک خواهشی از نمایندگان مجلس دارم، اینکه اگر محبت کنند هم نمایندگان مجلس هم وزرای پیشنهادی، جلسات بیرون از مجلس را تعطیل کنند، چه در منزل، چه در هتل و چه در باشگاه یا در مکان‌های دیگر باشد و چه این جلسات توسط نمایندگان مجلس، وزرای پیشنهادی و چه از سوی شخص ثالثی برگزار شود.

نایب رئیس دوم مجلس خاطر نشان کرد: پارلمان به اندازه کافی فضا برای تشکیل چنین جلساتی دارد، وقت هم وجود دارد، الحمدالله مجلس ۲۴ ساعته است، اگر لازم بود جلساتی بین نمایندگان مجلس و وزرای پیشنهادی تشکیل شود، این جلسات را داخل مجلس برگزار کنید و بیرون و خارج از مجلس دیگر جلسه نگذارید.

وی همچنین ضمن تشکر از نمایندگان و وزرای پیشنهادی که در جلسه ۸ ساعته امروز حضور یافته بودند، گفت: در جلسه امروز چند اتفاق افتاد که بهتر بود نمی‌افتاد چرا که این اتفاقات در شأن مجلس، وزرای معرفی شده و نمایندگان مردم نبود.

وی افزود:‌ برخی نمایندگان در نقد برنامه‌های خود مباحثی درباره دیگران مطرح کردند که شامل ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس شد لذا بهتر است در جلسات بعدی چنین اتفاقاتی نیفتد.

باهنر در ادامه از نمایندگان مجلس که به گفته وی جلسه ۸ ساعته و سخت مجلس را گذرانده‌اند، تشکر کرد و گفت که جلسه بعدی صبح فردا سه‌شنبه برگزار می‌شود.