امام جمعه بندرماهشهر: نماز عید فطر نماد عظمت و شکوه امت اسلامی است

خورنا: امام جمعه بندر ماهشهر به بیان احکام و اهمیت نماز عید سعید فطر پرداخت و گفت: نماز عید فطر نماد عظمت و شکوه امت اسلامی و از نماز جمعه هم مهم‌تر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرماهشهر، حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی در خطبه های نماز عید سعید فطر که در مصلای جمعه این شهرستان برگزار شد به بیان احکام و اهمیت نماز عید سعید فطر پرداخت و اظهار کرد: نماز عید فطر و عید قربان از نمازهای واجب در زمان امام معصوم‌‌(ع) است.

وی در ادامه با بیان این‌که نماز عید فطر در زمان غیبت امام زمان‌‌(عج) مستحب است و می‌توان آن را به فرادا یا به صورت جماعت خواند، تصریح کرد: نماز عید فطر نماد عظمت و شکوه امت اسلامی و از نماز جمعه هم مهم‌تر است.

خطیب جمعه بندرماهشهر اعیاد ملی و دینی را مورد بررسی قرار داد و افزود: ‌اعیاد ملی دارای مرز جغرافیایی و برای یک ملت است، اما اعیاد دینی برای یک امت بوده و مرز جغرافیایی ندارد.

وی روز جمعه، روز عید فطر، روز عید قربان و روز عید غدیر را از اعیاد دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: عید فطر روزی است که خداوند متعال آن را برای همه مسلمانان عید قرار داده و شرکت در آن حتی به افرادی هم که روزه نمی‌گیرند، توصیه شده است.

*تناسب زیارت امام حسین‌(ع) و دعای ندبه با عید فطر

غبیشاوی  ادامه داد: عید فطر از این جهت که جزو اعیاد دینی همه امت اسلامی است، آداب خاص خود را دارد که غسل، زیارت امام حسین‌‌(ع) و خواندن دعای ندبه از آداب آن است که هر کدام نیز حکمتی دارد.

وی با اشاره به تناسب زیارت امام حسین‌‌(ع) و دعای ندبه با روز عید فطر گفت: زیارت امام حسین‌‌(ع) پیوند زدن امت اسلام با شهادت و دعای ندبه که در هر چهار عید هم خواندن آن توصیه شده، آن است که عید ما باید با ولایت و امامت پیوند بخورد.

امام جمعه بندرماهشهراستفاده از مقداری تربت امام حسین‌‌(ع) برای خوردن در روز عید فطر و اول صبح را مستحب دانست و افزود: خوردن مقدار کمی از تربت سیدالشهدا‌‌(ع) که به نام آن حضرت است و از کربلا آورده شده مانعی ندارد.

*قنوت نماز عید فطر خواسته‌های مؤمن را جهت می‌دهد

رئیس شورای فرهنگ عمومی بندرماهشهر در ادامه به بیان فضیلت قنوت نماز عید فطر پرداخت و با بیان این‌که عید فطر عید همه مسلمانان و محور وحدت است و مسلمانان باید در این روز در برابر دشمنانشان متحد شوند، گفت: امروز روزی است که برای همه مسلمانان عید قرار داده شده است.

وی  تصریح کرد: دعای قنوت نماز عید فطر خواسته‌های ما را جهت می‌دهد که پس از یک ماه از خدا چه چیز را طلب کنیم؛ در فرازی از این دعا از خدا می‌خواهیم که ما را در تمام خیر و خوبی‌هایی که پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم‌‌(ع) را در آن خیر و خوبی‌ها وارد کرده است، وارد کند.

وی افزود: در فراز دیگری از این دعا از خدا می‌خواهیم که از همه بدی‌هایی که پیامبر و آل پیامبر‌‌(ص) را از آن خارج کرده، ما را هم از آن بدی‌ها خارج کند و در همان مسیری قرار بده که پیامبر و آل پیامبر‌‌(ص) بودند که این خواسته بلندی است و نگاه بلند یک پیرو اهل بیت‌‌(ع) را می‌رساند.

وی اضافه کرد: در پایان قنوت نماز عید فطر از خداوند متعال می‌خواهیم ما را در زمره صالحان قرار دهد و آن چیزی را که صالحان از او می‌خواهند برای ما مقرر فرماید و به خدا پناه می‌بریم از آن چیزی که بندگان مخلص پناه بردند.

وی با بیان این‌که زکات فطره واجب است و اغلب مردم هم به پرداخت آن مقید هستند، توصیه کرد: زکات فطره نیاز و مشکل بسیاری از فقرا را رفع می‌کند، بنابراین به کم بسنده نکنیم و مقداری بیشتر پرداخت کنیم تا مشکل و گره‌ای از کار نیازمندان را باز کند.

وی در پایان به مناسبت روز خبرنگار اشاره کرد و افزود: روز ۱۷ مهرداد شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار بوده  که خبرنگاران بسیار فعال وی را در شهرستان داریم و مسئولان موظف بوده که نهایت همکاری را با این قشر زحمتکش و بی‌ادعا داشته باشند و این روز را به همه کسانی که در عرصه خبر و اطلاع رسانی هستند تبریک می‌گویم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فاضل به نام خدا ،ضمن تشکر از امام جمعه محترم ،انتظار می رود جناب امام جمعه به عنوان رییس فرهنگ عمومی از این تریبون ها استفاده کند و در جهت حذف وبرداشتن بعضی مراسم مثل اجرای فاتحه در روز عیدفطر گام بردارند . می توان از درگذشتگان در عصر آخرین روز رمضان بر مزار آنها تجلیل کرد وروز عید هم عید را برگزار کرد .انشاءالله در این جهت اقدام فرمایند.
  • احمدی یک فرهنگی ضمن تشکر از امام جمعه محترم شهرمان ،از ایشان استدعا دارم از متولیان امر خصوصأ آموزش وپرورش،واداره اماکن و ستادامربه معروف بخواهند جلو آموزشگاه هایی را که کلاس مخطلط برگزار می کنند را بگیرند . لطفأ سری زده شود به کلاس های گزینه دو ، قلم چی ، آموزشگاه زبان خلیلی ، آموزشگاه علوی .آیا در جمهوری اسلامی این امور درسته .؟؟