خانه کارگر خواستار پرداخت حقوق کارگران شهرداری اهواز شد

خورنا: در پی اعتراض کارگران شهرداری منطقه ۶ اهواز، دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان پرداخت مطالبات کارگران شهرداری های خوزستان را خواستار شد. به گزارش خبرنگار مهر، کارگران خدمات شهری شهرداری منطقه شش اهواز دیروز در اعتراض به نحوه پرداخت مطالبات خود مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. پس از آن جلسه ای با شهردار منطقه در نمازخانه شهرداری برگزار شد. حدود ۳۵۰ کارگر خدمات شهری در این منطقه مشغول کار هستند که ۱۵۰ نفر از آنها به حقوق خود معترض بودند.

شهردار منطقه ۶ اهواز در این باره به خبرنگار مهر در اهواز گفت: اعتراض کارگران دلیل نحوه محاسبه حقوق و دستمزد توسط پیمانکار بوده است.

قاسم الهایی با بیان اینکه چهار روز پیش به کارگران حقوق یک ماه پرداخت شده است، افزود: با این حال کارگران مدعی هستند که پیمانکار مطالبات آنها را بر اساس قانون کار پرداخت نمی کند.

وی با دفاع از عملکرد خود در شهرداری اظهار کرد: نشست ها و تذکرهایی که در یک سال گذشته به پیمانکار داشتیم، باعث شد که حقوق ماهانه کارگران از ۳۵۰ هزار تومان به ۷۵۰ هزار تومان افزایش یابد. البته کارگران هنوز نسبت به اختلاف ۱۰ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان در حقوق خود معترض هستند.

الهایی گفت: در سال ۹۰ حقوق پرداختی کارگران این منطقه پنج ماه از سایر مناطق اهواز عقب تر بود اما در حال حاضر همانند سایر مناطق شهرداری اهواز حقوق هر ماه با تاخیر سه ماهه پرداخت می شود.

وی توضیح داد: بر اساس عرف موجود، پیمانکار حقوق یک ماه کارگران را بابت ضمانت و تسویه حساب می گیرد و دو ماه حقوق دیگر نیز به دلیل تنظیم لیستهای حسابداری و صورت وضعیت پیمانکار در شهرداری با تاخیر مواجه می شود که در نتیجه حقوق هر ماه با تاخیر سه ماهه پرداخت خواهد شد.

شهردار منطقه شش اهواز با تاکید بر پرداخت مطالبات کارگران طبق قانون کار تصریح کرد: در چنین شرایطی مرجع تصمیم گیری و حل اختلاف میان کارفرما، پیمانکار و کارگر اداره کار است. بر همین اساس به کارگران اعلام شده در صورت شکایت از پیمانکار، شهرداری رای اداره کار را تنفیذ و مطالبات کارگران را از پیمانکار کسر می کند.

بی توجهی به قانون کار

در همین ارتباط دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان پرداخت مطالبات کارگران را خواستار شد.

آقایار حسینی با انتقاد از نحوه پرداخت حقوق کارگران شهرداری های خوزستان گفت: میانگین تاخیر در پرداخت حقوق کارگران شهرداری ها از جمله شهرداری اهواز حداقل سه ماه است.

وی با بیان اینکه در تمام مناطق شهرداری اهواز کارگران با مشکلات پرداخت حقوق دست به گریبان هستند، افزود: علاوه بر تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق، اضافه کاری، تعطیل کاری و شب کاری کارگران نیز به درستی محاسبه یا به طور کلی پرداخت نمی شود.

حسینی تصریح کرد: در پرداخت مطالبات به قانون کار توجهی نمی شود.

به گفته وی، علاوه بر کارگران منطقه شش چندی پیش نیز شاهد تجمع کارگران منطقه ۲ شهرداری اهواز بودیم.

حسینی همچنین از مسئولان شهرداری خواست که با توجه به در پیش بودن عید سعید فطر نسبت به پرداخت مطالبات کارگران اقدام کنند.