وزیر احتمالی اقتصاد چه کسی است؟

خورنا: وزیر پیشنهادی تیم روحانی برای وزارت اقتصاد در واکنش به اینکه چگونه می‌خواهد از دانشگاه، سکاندار وزارت اقتصاد شود، گفت: از سال ۶۵ در همه دولت‌ها سابقه کار اجرایی داشته‌ام.

علی طیب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا شما به عنوان گزینه قطعی برای وزارت اقتصاد در دولت آقای روحانی مطرح هستید، گفت: تماس‌های مکرری در این زمینه با بنده شده و از من در این باره پرسیده‌اند، اما به همه آنها گفته‌ام از خود دکتر روحانی و همکاران ایشان سؤال کنید؛ مادامی که به صورت رسمی معرفی نکرده‌اند طرح موضوع از جانب بنده نباید باشد.

وی افزود: اجازه دهید جواب همه این سؤال‌ها روز یکشنبه بعد از مراسم تحلیف داده شود و اسامی وزرای پیشنهادی به صورت رسمی مطرح شود، البته در همه سایت‌ها که اسامی گزینه‌ها برای وزارت اعلام شده نام من هم وجود دارد ولی باید این را از آقای روحانی و مسئولان بپرسید، اگر من جواب ندهم بهتر است.

عضو هیئت علمی و دانشیار اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا از شما برنامه کاری خواسته شده است؟ گفت: اجازه دهید در این مورد پاسخ ندهم.

طیب نیا در عین حال در برابر اصرار خبرنگار فارس اظهار داشت: پاسخ در جواب من مستتر است.

وی در مورد اینکه آیا شما سابقه کار اجرایی دارید؟ گفت: بر روی سایت دانشگاه تهران اطلاعات کاری من درج شده است. بنده تقریبا در تمام دولت‌های بعد از انقلاب از زمان آقای موسوی به بعد همکاری داشته ام و در دوره نخست‌وزیری در سالهای آخر مشاور اقتصادی نخست‌وزیر بودم.

گزینه وزارت اقتصاد تیم روحانی افزود: در زمان آقای هاشمی رفسنجانی دبیر کمیسیون اقتصادی هیئت دولت و معاون طرح و بررسی ریاست جمهوری بودم، در زمان آقای خاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی ریاست جمهوری و دبیر کمیسیون اقتصاد هیئت دولت و نماینده رئیس‌جمهور در شورای پول و اعتبار و عضو ستاد اقتصادی دولت و دبیر ستاد مدیریت بحران و دبیر ستاد تنظیم بازار بودم.

طیب‌نیای ۵۳ ساله ادامه داد: در زمان آقای احمدی‌نژاد در زمان ریاست دکتر فرهاد رهبر در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی من به عنوان معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه بودم که بودجه سالهای ۸۵ و ۸۶ را کار کردیم و همچنین در دولت اول آقای احمدی‌نژاد کاندیدای اول بانک مرکزی بودم که به دلایلی معرفی نشدم و بعد از اینکه آقای فرهاد رهبر از سازمان مدیریت جدا شد من هم از آنجا آمدم.

طیب‌نیا در مورد تحصیلات دانشگاهی خود نیز گفت: من دانشیار اقتصاد و مدیر گروه اقتصاد اجتماعی و نهادی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران هستم و در گذشته مدیر گروه اقتصاد نظری دانشگاه تهران بودم و سالهای ۷۱ و ۷۲ به عنوان جوان‌ترین مدیر گروه اقتصاد در دانشگاه تهران مطرح بودم.

وی در مورد اینکه متولد چه سالی است، گفت: من متولد  ۱۳۳۹ هستم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در رشته اقتصاد دارم که در تمام این دوران شاگرد اول بودم و گرچه به دلیل شاگرد اولی بورس دکترای خارج کشور گرفته بودم اما میسر نشد و دکترای خود را از دانشگاه تهران گرفتم اما برای پایان‌نامه دکتری به دانشگاه لندن رفته و با پروفسور هریس استاد اقتصاد به عنوان راهنمای پایان‌نامه دکتری از آن دفاع کردم.

گزینه وزارت اقتصاد تیم روحانی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود جنابعالی نسخه دوم دکتر صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد هستید؛ ایشان استاد اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی با سابقه اندک اجرایی بود و شما هم استاد دانشگاه تهران با همان ویژگی، گفت: البته این سؤال را باید از دوستان دیگر بپرسید اما وزیران اقتصاد سابق مانند آقای مظاهری بدون هماهنگی با بنده یادداشتی بر روی یکی از سایت‌های خبری قرار داده و یا آقایان دانش‌جعفری، صفدر حسینی و حتی شمس‌الدین حسینی اعلام کرده‌اند مطالبی در مورد بنده می‌خواهند عنوان کنند که از آنها خواهش کردم نیازی نیست و یا آقای ایروانی وزیر اسبق اقتصاد و تمام وزرای قبلی اعلام آمادگی برای حمایت کرده‌اند.

طیب‌نیا تأکید کرد: من از سال ۶۵ تاکنون کاملا با دولت‌های مختلف مرتبط بودم و در زمینه دانشگاهی نیز باید سابقه من را از استادان دانشگاه تهران سؤال کنید.

وی افزود: من در رشته اقتصاد در سال ۵۷ که نفر ۱۶ کنکور ریاضی بودم به توصیه شهید بهشتی بر اساس یک باور ایدئولوژیک به رشته اقتصاد آمدم و در تمام دوران تحصیل شاگرد اول بودم.

گزینه وزارت اقتصاد دولت روحانی در پاسخ به این پرسش که اگر شما وزیر اقتصاد شوید آیا طرح تحول اقتصادی و بانکداری را که آقای احمدی‌نژاد به عنوان انقلاب اقتصادی یاد کرد، اجرا می‌کنید، گفت: قطعا بانکداری کشور باید متحول شود و یکی از برنامه‌های ما اصلاح سیستم بانکی است.