زمان اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۲

خورنا: حدود ۳۵ روز پس از کنکور ۹۲، نتایج اولیه آن روز ۱۲ مرداد اعلام می شود. کنکوری که البته در آن همه مجاز به انتخاب رشته هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این وعده ای بود که در روز برگزاری کنکور ۹۲، رییس سازمان سنجش داد و گویا از روز ۱۷ مرداد محقق می شود؛ یعنی همه می توانند انتخاب رشته کنند هرچند که مجلس طرحی را در دست بررسی دارد که به موجب آن کنکور فقط برای ۲۰ درصد رشته-محل‌ها برگزار می شود.

به هرحال از چند سال پیش کنکور عملا برای چند رشته خاص و پرطرفدار در چند دانشگاه اسم و رسم دار برگزار شده است.

اما از شنبه آینده استرس داوطلبان کنکور برای همان چند رشته-محل خاص به نقطه تازه ای می رسد، چون نتایج اولیه کنکور شنبه ۱۲ مرداد اعلام می شود.

دراین باره دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور به خبرآنلاین گفت: تلاش می کنیم کارنامه داوطلبان آزمون سراسری ۹۲ تا روز ۱۲ مرداد روز سایت سازمان سنجش (www.sanjesh.org) در دسترس همه داوطلبان باشد.

به گفته او انتخاب رشته مجازین در روزهای ۱۷ تا ۲۲ مرداد ماه انجام می‌شود: دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۲ به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود، درواقع دفترچه کنکور ۹۲ چاپ و تکثیر نمی شود. داوطلبان برای دریافت دفترچه، تنها باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند. این دفترچه از روز سه‌شنبه، ۱۵ مرداد بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

توکلی گفت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته حاوی شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو، نحوه انتخاب رشته و کد رشته محل‌های تحصیلی گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه است، این دفترچه درواقع سند اصلی انتخاب رشته و گزینش دانشجو است.

شیوه انتخاب رشته هم مانند گذشته است؛ براساس اولویت های هر داوطلب. درواقع داوطلبان مجاز شده می‌توانند به ترتیب اولویت و علاقه کد رشته‌-محل‌های تحصیلی گروه آزمایشی خود را در فرم انتخاب رشته الکترونیکی وارد کنند.

اما دفترچه انتخاب رشته کنکور ۹۲، تفاوتی هم با سال های گذشته دارد؛ افزایش قدرت انتخاب داوطلبان. اگر تا همین سال گذشته هر داوطلب می توانست نهایتا تا ۱۰۰ کد رشته-محل را انتخاب کند، اما امسال اولویت ها به ۱۵۰ کد رشته-محل رسیده است.

همه ثبت نام کنند

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور درباره افزایش امکان انتخاب رشته برای مجازین گفت: چون در بخش دوم انتخاب رشته،‌ کد رشته-محل های بدون ازمون هست و احتمال دادیم داوطلب بخواهد از آنها هم انتخاب کند، به همین دلیل امکان انتخاب را افزایش دادیم. درواقع داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۹۲ مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند علاوه بر انتخاب کد رشته-محل‌های بخش اول دفترچه راهنما، کد رشته-محل‌های بخش دوم را هم انتخاب کنند.

اما تغییر عمده دیگر کنکور ۹۲، امکان انتخاب رشته برای آنهایی که مجاز نشدند، غایبان و حتی آنهایی که در کنکور شرکت نکرده اند، است. آنها از بخش دوم دفترچه انتخاب رشته می توانند، ۱۰۰ کد رشته-محل را انتخاب کنند.

توکلی دراین باره هم گفت: تمامی داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۹۲ ثبت نام کرده‌اند، اعم از کسانی که در جلسه آزمون حاضر یا غایب بوده و یا بر اساس نتایج اولیه غیر مجاز شده‌اند و همچنین کسانی که در آزمون سراسری سال ۹۲ ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند بر اساس شرایط و ضوابط مربوط کد رشته محل‌های تحصیلی را که پذیرش آن‌ها بر اساس سوابق تحصیلی حداکثر تا ۱۰۰ مورد انتخاب و به ترتیب اولویت و علاقه در فرم انتخاب رشته درج کنند.

۶۷۸ هزار نفر دولتی، بقیه آزاد

اما دانشگاه های تحت نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت نهایتا برای ۶۷۷ هزار و ۹۶۰ نفر جا دارند؛ چه آنهایی که با کنکور وارد می شوند و چه انهایی که با سوابق تحصیلی و بدون کنکور دانشجو می شوند. هرچند که سوابق سالهای گذشته نشان می دهد صندلی های زیادی در رشته-محل های کم طرفدار خالی می ماند. این اتفاق سال گذشته منجر به حذف برخی از این رشته-محل ها شد.

پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد شروع شد

اما دانشگاه ازاد که اعلام کرده بود بیش از ۹۰ درصد رشته-محل هایش را بدون کنکور برگزار می کند، از دو سه روز پیش ثبت نام را شروع کرده است. البته برای رشته-محل هایی که با سوابق تحصیلی پذیرش دارند. به گفته مشاور عالی رییس سازمان سنجش،‌ پس از انتشار کارنامه داوطلبان کنکور ۹۲ روی سایت سازمان سنجش،‌ امکان انتخاب رشته در دانشگاه آزاد هم بوجود می آید.

اما دانشگاه آزاد از شنبه ۵ مرداد ۹۲ انتخاب رشته در سایت خود (www.azmoon.org) شروع کرده است و تا پایان مردادماه انتخاب رشته امکان پذیر است. براساس مصوبه کارگروه ماده چهار قانون پذیرش دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی در ۵۰۰۰ رشته محل دانشگاهی در مقطع کارشناسی بدون برگزاری آزمون و براساس معدل کتبی دیپلم، دانشجو پذیرش می‌کند.

پذیرش در این مرحله در تمامی رشته محل‌های تحصیلی به روش متمرکز خواهد بود که فقط معدل کتبی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد و اسامی پذیرفته شدگان در یک مرحله و به طور یک جا اعلام می‌شود.

در این روش هر داوطلب با توجه به شرایط وی از نظر سهمیه، بومی بودن و … و براساس معدل کتبی دیپلم، به اولین کد رشته محل انتخابی که از نظر علمی برتری دارد، در صورت وجود ظرفیت معرفی می‌شود.

از آنجا که پذیرش داوطلبان براساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) انجام می‌شود و نظر به این که دروس امتحانی داوطلبان دیپلمه با توجه به نوع دیپلم آنان (ریاضی، تجربی، انسانی و …) متفاوت است، بنابراین چنانچه نوع دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی که متقاضی آن می‌شود متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود که اعمال معدل کتبی بر اساس نوع دیپلم بر اساس جدول زیر انجام‌ می‌شود.

نتایج نهایی کنکور، ۲۱ شهریور

توکلی همچنین درباره اعلام فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی، گفت: اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های متمرکز دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه‌حضوری، بین‌المللی و مجازی دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه فرهنگیان آزمون سراسری ۹۲ در ۲۱ شهریور ماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

به گفته او فهرست اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های نیمه متمرکز آزمون سراسری سال ۹۲ به همراه برنامه زمانی مراحل مصاحبه و سایر مراحل گزینش در نیمه اول مهرماه منتشر خواهد شد.