افتتاح بزرگترین پروژه نفتی پس از انقلاب در مسجدسلیمان

خورنا: مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از اجرای عملیات پیش راه اندازی و ورود موقتی واحد بهره برداری هفت شهیدان به مدار تولید خبر داد.

به گزارش خورنا از مسجدسلیمان ، مهندس ابراهیم پیرامون تصریح کرد : با تلاش متخصصان و کارشناسان صنعت نفت هم اکنون عملیات اجرایی این مجتمع بزرگ نفتی به مرحله ی اتمام رسیده و با ارسال نفت از میادین تابعه این شرکت ، در مرحله ی پیش راه اندازی و مراحل آزمایش فنی خود قرار دارد .

وی  افزود:  این مجتمع پیشرفته صنعتی با طراحی ، نظارت و اجرای کارشناسان و متخصصان زبده و توانمند شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اعتبار ٩۶٠ میلیارد ریال و زمینی به مساحت ۴٨ هکتار به روش EPC احداث شده است .

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان افزود : این مجتمع  با هدف ساماندهی تاسیسات بهره ‌برداری قدیمی میدان نفتی مسجدسلیمان اجرا گردیده و با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۵ هزار بشکه نفت در زمره عمده ترین پروژه های صنعتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد .

این مقام ارشد صنعت نفت در شهرستان مسجدسلیمان با بیان اینکه واحد بهره برداری و نمکزدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان در نوع خود در کشور بی نظیر است افزود : در این کارخانه  نفت استحصال شده از میدان مسجدسلیمان و میدان های لالی،  پرسیاه، زیلایی و کارون فرآورش و نمکزدایی می شود .

وی خاطر نشان کرد : به محض پایان عملیات پیش راه اندازی و گذراندن آزمونهای مختلف فنی و ایمنی و پس از انجام هماهنگی های لازم این واحد بزرگ صنعتی طی مراسمی رسماً وارد مدار تولید خواهد شد .

وی در خصوص سایر اقدامات صورت گرفته در این پروژه خاطر نشان کرد : احداث خط لوله انتقال نفت از واحد بهره برداری و نمکزدایی هفت شهیدان به واحد بهره برداری اهواز – ٢ به طول ١١۵ کیلومتر، احداث خطوط لوله از چاه ها و واحدهای اقماری به واحد بهره برداری و  نمکزدایی هفت شهیدان به طول حدود ١٢۵ کیلومتر و انجام عملیات خاکبرداری به میزان ۴ میلیون و ۵٠٠ متر مکعب برای محوطه سازی واحدها  و احداث مسیرهای دسترسی، جاده ها و خطوط لوله زیر زمینی بخشی از اقدامات صورت گرفته برای اجرای این پروژه می باشد .

مهندس پیرامون احداث خطوط لوله آبرسانی از ایستگاه آبگیری و پمپاژ و تزریق پساب به چاه های تزریقی این واحد به طول نزدیک به ۵٠ کیلومتر، کابل اندازی در سطح مقطع و متراژ مختلف به طول ١۵٠ کیلومتر، جوشکاری ٢١٠ هزار اینچ قطر لوله و احداث ١٠ کیلومتر جاده اسفالته را از دیگر اقدام های به عمل آمده در زمینه تحقق این پروژه برشمرد.

لازم به ذکر است شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از ۵ شرکت بهره بردار نفت و گاز تابعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که براساس برنامه ابلاغی و صیانتی بطور متوسط روزانه ۱۴۵ هزار بشکه نفت را از میادین واقع در حوزه ی عملیاتی خود تولید می نماید .