دفتر آیت الله سیستانی: کسی که به دلیل مشقت مجبور به شکستن روزه خود می شود، باید قضای آن را به جا آورد

خورنا: مسئول دفتر آیت ا…العظمی سیستانی درمشهد اظهارکرد:کسانی که به دلیل مشقت ،مجبوربه شکستن روزه خود می شوند ،علاوه برامساک تااذان مغرب ،بایدقضای روزه آن روزراهم به جا آورند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی، مسئول دفترآیت ا… العظمی سیستانی درمشهد درگفت وگوباخراسان به بیان فتوای این مرجع تقلید درباره روزه حرجی پرداخت واظهارکرد: اگرشخصی شغل وکاری دارد که موجب می شود دروسط روز،روزه گرفتن برایش سخت وغیرقابل تحمل شود به حدی که توان کارراازاوسلب کرده باشد ، بنابه فتوای آیت ا…سیستانی، چنین شخصی می تواند به قدرضرورت بخوردویا بیاشامد امابنا به احتیاط واجب باید تااذان مغرب امساک کند و کاری که روزه راباطل می کند ،انجام ندهد .

وی تصریح کرد:این شخص باید علاوه براین، قضای روزه این روز را هم بعد ازماه مبارک رمضان به جاآورد.

حجت الاسلام ربانی درتوضیح بیشتراین فتوا افزود:جوازخوردن یا آشامیدن تنها درصورتی است که این شخص برای تامین هزینه های زندگی ناچاربه کارکردن باشد وکاردیگری هم پیدا نکند که با روزه گرفتن ،سازگارتر باشد. بنابراین در صورتی که کار منحصربه شغل سختی چون نانوایی ومانندآن که تشنگی آوراست باشد، زمانی که ادامه روزه برای روزه دارغیرقابل تحمل شد ، می تواند به اندازه رفع ضرورت بیاشامد اما باید قضای روزه آن روز را بعدا به جا آورد.