«جرم سیاسی» هفته آتی در مجلس تعریف می‌شود

خورنا: گروهی از نمایندگان مجلس طرحی را برای احیای اصل ۱۶۸ قانون اساسی برای تعریف جرم سیاسی تهیه کرده‌اند که از هفته آتی در کمیسیون حقوقی مجلس کلید می‌خورد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس از تهیه طرحی برای احیای اصل۱۶۸ قانون اساسی برای تعریف جرم سیاسی خبر داد و گفت که این طرح از هفته آینده در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس بررسی خواهد شد.

وی افزود: این طرح را برای احیای یکی از اصول قانون اساسی بعد از گذشت ۳۵ سال تهیه کردیم تا به کمک حقوق‌دانان حوزوی و دانشگاهی این خلاء را برطرف کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، هیئت منصفه برای تعیین و تشخیص جرم سیاسی مشخص خواهد شد که در این صورت، برای برخورد با افرادی که در حوزه سیاسی مرتکب جرم می‌شوند بر اساس قانون و به طور دقیق انجام خواهد شد.

نماینده مردم نجف آباد گفت: از مرکز پژوهش‌های قم و برخی دیگر از مراکز حقوقی و قضائی کشور نیز برای تهیه این طرح کمک گرفته‌ایم و امیدواریم با تلاش همگان این مشکل حل شود.

به گزارش فارس، اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌دارد که رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیئت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. ماهیت جرم سیاسی و فلسفه تفکیک آن از سایر جرائم، علت تأکید مضاعف بر علنی بودن رسیدگی آن هم با حضور هیئت منصفه و صرفاً در محاکم دادگستری و خاصیت و آثار این همه قید و شرط و بیشتر از همه بررسی نوع نگاه اسلام و شریعت مقدس به مسئله جرم سیاسی، عناوینی است که هر یک به نوبه خود درخور توجه و اهتمام بوده و بحث و بررسی پیرامون هر کدام از این عناوین می‌تواند گامی در جهت اجرایی شدن این اصل مترقی و افتخارآمیز قانون اساسی باشد.