میزان شوری آب از سد گتوند تا رودخانه بهمنشیر آبادان ۳ هزار است

خورنا: استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر «‌ای سی» آب از حدفاصل سد گتوند تا رودخانه بهمنشیر آبادان در حد ۳ هزار و بیش از حد مطلوب است.

سیدجعفر حجازی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: بخشی از شوری آب به وجود آمده به خاطر واحدهای غیرمجاز پرورش ماهی بوده که در مسیر رودخانه قرار دارند و این موضوع بسیار تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: متاسفانه یک سری از حوضچه‌ها زه خود را وارد رودخانه می‌کنند و این امر باعث بالا رفتن آب می‌شود.

استاندار افزود: برای جلوگیری از شوری آب مصوب کردیم که باید زهکشی اجرا شود اما متاسفانه هنوز بخش خصوصی دست به انجام این کار نزده است.

وی ادامه داد: امسال به واسطه افزایش برنج صادراتی اشتیاق کشاورزان برای شلتوک کاری بسیار بالا بود که این موضوع تبعاتی را به همراه داشت.

حجازی با بیان اینکه مصرف آب شلتوک کاران مقطعی بوده و آب مورد نیاز آن‌ها را تامین کردیم، افزود: با توجه به اینکه در مناطقی کشت شلتوک بسیار نزذیک به رودخانه صورت گرفت این موضوع باعث سرریز شدن زهکش‌ها به داخل رودخانه شد.

وی افزود: با توجه به اینکه یک سری از واحدهای به طور غیر قانونی اراضی خود را به پرورش ماهی تبدیل می‌کنند در برنامه داریم که کنترل دقیق‌تری در خصوص متخلفان پرورش ماهی انجام شود.

استاندار عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت «‌ای سی» آب مطلوب و حتی بهتر از قبل است.

وی افزود: اکنون‌ای سی آب از حدفاصل سد گتوند تا رودخانه بهمنشیر آبادان در حد ۳ هزار و بیش از حد مطلوب است.

وی ادامه داد: همچنین واحدهای نیشکری که در مسیر قرار دارند باید به خوبی کنترل شوند چرا که عدم توجه به این موضوع افزایش‌ای سی آب را به همراه خواهد داشت.

حجازی گفت: با توجه به اینکه سد گتوند در آخر مسیر قرار دارد حجم کسری برق مورد نیاز خود را که معمولا در ماه‌های تیر و مرداد اتفاق می‌افتد، از سد گتوند گرفتیم.