سخنان مهم حسن روحانی در دیدار با نمایندگان مجلس

خورنا: رئیس جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه دولت آینده به فکر تقابل با مجلس و ارایه آمارهای غیرواقعی نیست گفت: من در حال حاضر در مقام قضاوت نهایی نیستم قاعدتا دولت با شروع کار خود در صد روز اول تلاش خواهد کرد واقعیت کشور رابه مردم رهبر معظم انقلاب و نمایندگان عرضه کند.

به گزارش انتخاب، حسن روحانی رییس جمهور منتخب ملت در  دیدار امروز با نمایندگان در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی  با بیان این که دیدار امروز از طرفی فرصتی برای دیدار و از طرفی دیگر فرصتی برای بازدید است، گفت: عده ای از نمایندگان مجلس برای بیان تبریک به دفتر من آمدند و دیدار با عده ای دیگری از نمایندگان  که قبل از تعطیلات برای دیدار با آنها برنامه ریزی شده بود به دلیل کسالت شخص من به تاخیر افتاد.

رییس جمهور منتخب ملت در ادامه این مطلب افزود:به هر حال فرصت امروزهم فرصت بازدید است برای آنها و هم فرصتی است برای این که من و همکارانم در خدمت نمایندگان باشیم.

حسن روحانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی برآمده از اجتهاد و جهاد علما و فقهای بزرگ در صدر مشروطیت است، گفت: مجلس شورای اسلامی نماد مهم مردم سالاری است و تک تک نمایندگان به عنوان نماینده کل ملت ایران هستند.

وی تصریح کرد: اگر در سال های اخیر گاهی نسبت به مجلس بی حرمتی شد این حرمت و اقتدار باید به مجلس برگردد.

وی با بیان این که من افتخارمی کنم بگویم که عضوخانواده مجلس هستم ادامه داد: من بیست سال از عمر خود را از مجلس اول تا مجلس پنجم در خانه ملت سپری کرده ام و درس های بسیاری از مجلس آموختم که یکی از آنها این بود که عظمت مجلس عظمت ملت است.

حسن روحانی با بیان این که دولت قوی درکنار مجلس قوی خواهد بود تصریح کرد: منفعت اقتدار مجلس قبل از آن که برای خودش باشد برای دولت خواهد بود و قانون و نظارت و نقد و سوال و حتی اگر لازم بود استیضاح مجلس را بر دیده منت می گذارم.

وی با بیان اینکه نه دولت جایگزین ملت می شود و نه مجلس جایگزین دولت ادامه داد: این دو برای حل معضلات کشور مکمل یکدیگر خواهند بود.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه طبق قانون اساسی قانون بر عهده مجلس بوده و دولت نمی تواند به بهانه برنامه‘ مصوبات‘ آیین نامه ها‘ بخشنامه ها قانونی را تدوین کند‘ افزود: با این حال باید دانست که انجام برنامه خط مشی و مصوبات برعهده دستگاه اجرایی است.

روحانی با بیان اینکه ملی نگاه کردن نمایندگان باعث بهتر و بیشتر شدن هماهنگی‘ همکاری‘همدلی و همراهی بین مجلس و دولت خواهد شد‘ ادامه داد: هر چه نمایندگان ملت به عنوان نمایندگان کل مردم ایران از جزئی نگری در مسائل خرد وحوزه های انتخابیه فاصله گیرند مسائل کلی و ملی کشور بیاندیشند همکاری و همراهی مجلس و دولت بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت آینده نه به فکر تقابل با مجلس خواهد بود و نه در فکر آنکه مجلس را با آمار غیردقیق فریب دهد‘ ادامه داد:دولت آینده در فکر آن نیست که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای آن بهانه تراشی کند.

رئیس جمهورمنتخب ملت ایران با بیان اینکه بی تردید حل معضلات کشور بدون همکاری مجلس و قوه مجریه امکان پذیر نخواهد بود‘ تصریح کرد: مشکلات امروز کشور و شرایط بسیار سخت پیچیده آن هم ناشی از عملکرد داخلی است‘ و هم ناشی از فشارهای ظالمانه خارجی است.

وی تاکید کرد: این اولین بار است که پس از دوران جنگ تحمیلی در دو سال متوالی، رشد اقتصادی ما منفی است. این برای اولین بار است که در کنار رشد اقتصادی منفی، کشور با تورم بسیار بالایی در منطقه و شاید در جهان برخوردار است.

رئیس جمهور منتخب ملت با بیان اینکه دولت آینده خواهد گفت که چه چیز را تحویل گرفته است افزود: من در حال حاضر در مقام قضاوت نهایی نیستم قاعدتا دولت با شروع کار خود در صد روز اول تلاش خواهد کرد واقعیت کشور رابه مردم رهبر معظم انقلاب و نمایندگان عرضه کند.

حسن روحانی با بیان اینکه دولت آینده علی‌رغم تمامی مشکلات سه سرمایه بزرگ را در کنار خود دارد، گفت: اولین سرمایه حمایت، اعتماد و کمک مردم است. مردم با همه وجود مشکلات کشور را لمس می‌کنند. اگر کسی مشکل مردم را به آنها نگوید، فقط دل مردم را آزرده و مردم را عصبانی کرده است. یاوه‌گویی مشکلی را حل نمی‌کند، باید با دل مردم و زندگی‌شان همصدا باشیم.

روحانی گفت: مردم ما در این انتخابات ثابت کردند که برای نه یک روز بلکه برای چهار سال به صحنه آمدندو این سرمایه بزرگ نظام و دولت خواهد بود که باید به خوبی از ان پاسداری کرد.

رییس جمهوری منتخب دومین سرمایه دولت آینده را حمایت مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در ایجاد این حرکت ملی نقش بسزایی داشتند. بیانات، رهنمودها و هدایت‌های ایشان بسیار تاثیرگذار بود. ایشان فرموده‌اند که از دولت آینده حمایت خواهند کرد که این حمایت سرمایه بزرگی برای دولت و همه ما خواهد بود.

وی سومین سرمایه دولت آینده را همکاری قوای سه‌گانه با یکدیگر عنوان و اظهار کرد: دولت با حمایت مجلس می‌تواند مشکلات را حل کند. دولت با کمک مجلس و قوه قضاییه و تمامی نهادها، تشکل‌ها، احزاب و گروه‌ها و با همدلی و همکاری، می‌تواند از سد مشکلات عبور کند.

وی گفت: ما با این سه سرمایه و ملت بزرگ و با وجود دشمنان بزرگ بی‌تردید می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و از این پیچ تاریخی به حول و قوه الهی به کمک حق و با عنایت ائمه و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) می‌توانیم عبور کنیم.

رییس جمهوری منتخب تصریح کرد: قرار ما بعد از اعلام نتیجه انتخابات تا روز تنفیذ و تحلیف معرفی کابینه بود.وظیفه مهمی که بر عهده من بود یافتن همکاران آینده برای دولت آینده بود که من ترجیح دادم و به ذهنم آمد یک بار دیگر اوضاع کشور را مرور کنیم. براین پایه مسائل کشور را مورد بررسی قرار دادیم و مشکلات و امکانات کشور را بررسی کردیم تا به فکر یارانی باشیم که با این امکانات مشکلات کشور را حل و فصل کنند. برای این منظور چهار کارگروه اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل فرهنگی و اجتماعی تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: زیر نظر این چهار کمیته ۲۰ کارگروه مشغول به کار شدند، از ۵۰۰ نفر از صاحبنظران و شخصیت‌های فرهیخته، دانشگاهی، با سابقه کار اجرایی یا قانونگذاری و بسیاری از تشکل‌های مردمی استمداد طلبیدیم و از مسوولان فعلی اجرایی کشور هم استفاده کردیم و وضعیت کشور را از آنها جویا شدیم اما نتیجه عملی و گزارشات کارگروه‌ها و مسوولان فاصله زیادی با یکدیگر داشت.

روحانی تصریح کرد: کارگروه‌ها وضع کشور را به گونه‌ای و مسوولان اجرایی به گونه ای دیگر می گویند و آمار و ارقامی متفاوت تشریح می‌کردند و مسوولان فعلی گزارشات کتبی و شفاهی با آمار دیگری می‌دهند که با یکدیگر تفاوت دارد.من الان در مقام قضاوت نیستم قائدتا دولت در ۱۰۰ روز اول واقعیات کشور را به مردم،رهبری و مجلس عرضه می کند.دولت آینده خواهد گفت که چه چیزی تحویل گرفته و راه حل را چگونه می بیند.

رییس جمهوری منتخب گفت:امیدواریم با کمک مجلس در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کابینه شایسته برای اداره کشور تشکیل دهیم.

حسن روحانی در مورد انتخاب کابینه‌اش گفت: در کنار این کارگروهها از سوی تشکل‌ها، صاحبنظران و فرهیختگان و سایر دوستان افراد زیادی معرفی شده اند که از تمام لیست‌ها استفاده خواهیم کرد. امیدواریم با کمک مجلس در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کابینه شایسته برای اداره کشور تشکیل دهیم. این کار به حول و قوه الهی امکان‌پذیر خواهد بود.

روحانی گفت:مجلس، رییس جمهوری و همه یک هدف یعنی پیشبرد کشور دنبال می‌کند. وقتی به آمار و ارقام بودجه نگاه می‌کنیم و گزارشات سازمان مدیریت را مورد بررسی قرار می‌دهیم، به این موضوع پی می‌بریم که ماهیت اجرای بودجه با مصوبه‌اش فاصله کمی ندارد که سال گذشته هم چنین بود.باید برای اجرایی شدن بودجه و یا حل برخی از مسائل بودجه همدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم در سال جاری، بودجه را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه منابع یارانه با هزینه یارانه نقدی فاصله دارد،گفت: مجلس برای حل این مشکل راه‌حلی را پیش بینی کرد تا براساس آن حامل‌های انرژی قیمت‌گذاری جدیدی شود، اما قانون اجرا نشد. این در حالی است که باید حداقل از اول تیرماه اجرا می‌شد، فعلا برای صرف منابع هزینه‌ای حرکت‌های سریعی انجام می‌شود و برای تامین منابع درآمدی قدمی برداشته نمی‌شود. هرچه هم گفته می‌شود، می‌گویند دولت آینده این کارها را انجام می‌دهد.دولت آینده ترس و وحشتی از این موضوع ندارد اما در عین حال حواسمان جمع باشد که این مردم برای حل مشکلات کشور امید بسته‌اند. خوب است همه در این راه قدم برداریم تا پاسخگوی مردم باشیم.

روحانی در پایان گفت: مباحث زیادی درخصوص قیمت ارز، مشکلات بانک‌ها و یارانه‌ها وجود دارد که به دلیل نزدیکی به اذان مغرب، آنها را طرح نمی‌کنم و در فرصت دیگر با مجلس در میان می‌گذارم.