قفل مشکل زمین بیمارستان تامین اجتماعی دزفول کی باز می شود؟

خورنا: بیمارستان ۹۶تختخوابی تامین اجتماعی دزفول که از مصوبات سفر دوم هیات دولت است با گذشت دو سال از پایان دیوار کشی آن هنوز با مشکل کوچکی به نام ˈواگذاری زمینˈ آن به سازمان تامین اجتماعی رو به روست تا این پروژه که می تواند مرهمی بر آلام مردم باشد در کام آنان تلخ و تلخ تر شود.

ناخرسندی مردم دزفول از چگونگی روند اجرایی بیمارستان تامین اجتماعی این شهرستان هفته گذشته از زبان امام جمعه دزفول در ترییون نماز مطرح شد و وی مصراˈ از مسوولان دولتی بویژه رییس جمهوری خواست مشکل زمین بیمارستان تامین اجتماعی را حل کنند تا مردم و مناطق همجوار آن بتوانند از شیرینی یک پروژه عام المنفعه که اتفاقا از مصوبات و تاکیدات هیات دولت است بهره مند شوند.

خبرنگار ایرنا از حجت الاسلام ˈسیدمحمدعلی قاضی دزفولیˈ امام جمعه دزفول پس از اتمام اقامه نماز پرسید که مشکل بیمارستان تامین اجتماعی واقعا چیست که با گذشت دو سال همچنان بلاتکلیف مانده با وجود اینکه مدیریت درمان تامین اجتماعی خوزستان به وظیفه خود در این راستا عمل کرده است.

وی گفت: یک مشکل حقوقی در واگذاری قانونی زمین بیمارستان تامین اجتماعی دزفول وجود دارد که قابل حل است و بنده به عنوان امام جمعه که باید مشکلات مردم را از این تریبون مقدس به گوش مسوولان برسانم وظیفه دارم آن را طرح کنم.

حجت الاسلام قاضی دزفولی امام جمعه بومی دزفول که به نظر می آید بر مشکلات و ظرفیت های منطقه دزفول و شمال خوزستان اشراف دارد می گوید: ما احداث این بیمارستان را حق مردم دزفول می دانیم و هیچ قصوری در این ارتباط پذیرفته نیست.

امام جمعه دزفول با طرح این سوال که آیا مردم دزفول که بار هشت سال دفاع مقدس را صبورانه به دوش کشیدند استحقاق ساخت بیمارستان تامین اجتماعی را ندارند؟ می گوید: مکاتبات زیادی برای رفع مشکل واگذاری زمین این بیمارستان با هر جایی که شما تصور می کنید شده ولی نتیجه بخش نبوده است.

ˈعبدالرضا احسانی نیاˈ فرماندار ویژه شهرستان دزفول که دو سال از انتصابش به سمت فرمانداری دزفول می گذرد در مصلای دزفول در یک جمله به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل زمین بیمارستان تامین اجتماعی دزفول با ۳۰۰میلیون تومان قابل حل است.

وی اظهار داشت:این پول را طبق خواست اداره کل راه و شهرسازی خوزستان باید سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کرد ولی به نظر می رسد تامین اجتماعی توان پرداخت آن را ندارد.

احسانی نیا افزود: پیگیری های زیادی از سوی فرمانداری و نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی برای استارت مجدد این پروژه که کلنگ آن دو سال پیش به زمین زده شد انجام شده ولی به نتیجه ای که به شروع این پروژه منتهی شود نرسیده ایم.

برای پیگیری موضوع مشکل زمین بیمارستان تامین اجتماعی دزفول به سراغ مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان که مسوولیت ساخت این پروژه را بر عهده دارد رفتیم تا به ابهامات موجود در این زمینه پاسخ دهد.

دکترˈداریوش پناهی زادهˈ می گوید: برای خرید و تملک پنج هکتار زمین بیمارستان ۹۶تختخوابی تامین اجتماعی دزفول مبلغ ۱۴۸میلیون ریال به حساب اداره راه و شهرسازی خوزستان واریز کردیم تا انتقال سند رسمی و ثبتی آن به سازمان تامین اجتماعی به سرانجام برساند.

وی با انتقاد از اداره کل راه و شهرسازی خوزستان که با استناد به ماده ۱۰۰معاملات حقوقی دولت ، سازمان تامین اجتماعی را جزو دستگاههای دولتی محسوب نمی کند و تبعاˈ واگذاری این زمین به قیمت دولتی را به سازمان را منتفی می داند اظهار داشت: تامین اجتماعی طبق قانون جزو دستگاههای عمومی و زیرمجموعه وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی است.

دکتر پناهی زاده گفت: اداره کل راه و شهرسازی خوزستان ، زمین بیمارستان تامین اجتماعی دزفول را بنا دارد با قیمت آزاد و با احتساب اینکه سازمان تامین اجتماعی یک تشکیلات غیردولتی و خصوصی است به این سازمان بفروشد که به نظر می آید این استناد غیرمنطقی است.

وی گفت: راه و شهرسازی استان برای فروش و واگذاری زمین بیمارستان تامین اجتماعی دزفول به تامین اجتماعی سه میلیارد ریال قیمت گذاری کرده که از توان ما خارج است.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان با اذعان به اینکه احداث بیمارستان تامین اجتماعی دزفول از مصوبات سفر دوم هیات دولت به خوزستان بوده و دولت ما را مکلف به اجرای این پروژه کرده است افزود:دولت اجرای این پروژه را به ما سپرده است ولی بخشی از بدنه دولت حاضر نیست زمین را به قیمت دولتی به ما بدهد ، این دوگانگی قابل پذیرش و قبول نیست.

دکتر پناهی زاده پیشنهاد کرد به منظور تامین نظر اداره کل راه و شهرسازی ، زمین بیمارستان دزفول به نام وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی که یک تشکیلات دولتی است صادر شود.

وی گفت: مدیریت تامین اجتماعی خوزستان اصرار دارد برای پاسخگویی به مطالبات بحق مردم دزفول ، هرچه زودتر این پروژه را فعال کرده و میلیاردها تومان صرف ساخت و تجهیز این بیمارستان کند.

گفته می شود ˈسعید مرتضویˈ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نامه ای به استاندار خوزستان از دکتر ˈسیدجعفرحجازیˈ استمداد طلبیده و برای برون رفت از مشکل زمین بیمارستان و از وی خواسته به گونه ای که صلاح می داند حتی از محل اعتبارات تملک دارایی استان مشکل پرداخت زمین بیمارستان تامین اجتماعی دزفول را مرتفع کند تا این پروژه درمانی هرچه سریع تر فعال و در خدمت مردم دزفول قرار گیرد.

مردم دزفول که این روزها ارتقاء دانشکده پزشکی دزفول به ˈدانشگاهˈ را برای توسعه و آبادانی شمال خوزستان به فال نیک گرفته و از آن مسرور و خرسند هستند نگران این هستند که پروژه بیمارستان تامین اجتماعی این شهر درکش و قوس ها و بروکراسی سخت اداری سال ها به طول بینجامد.

هم اکنون دو بیمارستان آیت الله نبوی و غدیر در شهرستان دزفول فعال است ولی با توجه به مراجعات مردم شهرهای اطراف و استان های همجوار همچون ایلام و لرستان این دو بیمارستان پاسخگوی نیاز مردم نیست.

شتاب بخشی به ساخت بیمارستان تامین اجتماعی دزفول می تواند پاسخی به نیازهای روزافزون درمانی این منطقه و از سویی کمک حال دانشگاه نوپای علوم پزشکی دزفول باشد.