با قرار دادن یخ بر روی محل نیش عقرب، سم را منجمد کنید

خورنا: شهریار نوری الاصل در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه کرمانشاه، در خصوص عقرب گزیدگی با اشاره به درد شدید آن تاکید کرد: در مرحله نخست باید فرد مجروح را از حرکت و دویدن بازداشت، زیرا در هنگام دویدن فرد بر اثر درد، گردش خون فرد زیاد شده و به این ترتیب سم در تمام بدن جریان می یابد.

نوری الاصل افزود: در ادامه باید کمی بالاتر از محل نیش را با یک باند پهن به عرض سه تا پنج سانتیمتر بست و این بستن باید بگونه‌ای باشد که یک انگشت به راحتی در زیر آن قرار گیرد.

وی تصریح کرد: انجام این کار موجب می شود تا در حالی که خون رسانی به قسمت جراحت دیده انجام می شود، در عین حال از شدت فشار خون نیز کاسته شود.
این کارشناس امداد و نجات با اشاره به اینکه امکان ریختن چند قطره از زهر عقرب بر روی پوست فرد مجروح وجود دارد، توصیه کرد بعد از بستن قسمت بالای محل نیش، پوست را با آب و صابون شسته تا امکان جذب زهر از طریق پوست گرفته شود.
نوری الاصل افزود: بعد از انجام اینکار باید قطعه یخی را که در کیسه پلاستیکی قرار داده شده و در درون پارچه‌ای پیچیده شده را روی محل نیش قرار داد و فرد را به سرعت به مراکز درمانی رساند.
وی علت پیچیدن یخ را در کیسه پلاستیکی و پارچه، پیشگیری از لخته شدن خون در مویرگ‌ها بیان کرد و افزود: هنگامی که یخ به صورت مستقیم به مدت پنج دقیقه با پوست در تماس باشد موجب لخته شدن خون درون مویرگ‌ها خواهد شد.
به گفته این کارشناس امداد و نجات اگر یخ در این شرایط گفته شده به مدت ۱۵ دقیقه بر روی محل نیش قرار گیرد به مدت ۱۲ ساعت سم را در محل بلوکه کرده و مانع از حرکت آن در جریان خون می شود.
وی افزود: این مدت فرصتی را فراهم می کند تا بتوان فرد را به مراکز درمانی رساند.
نوری الاصل همچنین با اشاره به وجود ۵۰ عقرب دارای سم مهلک در جهان، عقرب زرد را بر خلاف تصورات عامه مردم که معتقدند نیش عقرب سیاه کشنده‌تر است دارای سم بسیار خطرناک و مهلکی نسبت به انواع دیگر عقرب‌ها دانست و تصریح کرد: نیش عقرب زرد حساسیت شدید ایجاد کرده و می تواند به راحتی در صورت عدم اقدامات سریع و به موقع فرد را از پای در آورد.