حفاری لایه های گازی میدان آغاجاری با فناوری های جدید

خورنا: رئیس اداره حفاری فروتعادلی شرکت ملی حفاری ایران از بکارگیری روش مدیریت کنترل فشار برای نخستین بار در حفاری لایه های گازی با استفاده از تجهیزات سطحی خبر داد.

به گزارش خورنا ،سید محسن موسوی با اشاره به حفاری لایه های گازی با ضخامت بالا میدان نفتی آغاجاری با استفاده از روش مدیریت کنترل فشار MPD ، گفت: حفاری در این میدان به دلیل پیچیدگی های خاص و وجود کلاهک گازی در بیشتر مواقع با هرز روی شدید سیال، جریان یافتن مکرر چاه و گیر لوله های حفاری روبرو می شد و یکی از بهترین شیوه های حفاری در این میدان استفاده از تکنیک پیشرفته مدیریت کنترل فشار ( Managed Pressure Drilling ) است.

وی افزود: نخستین بار در صنعت حفاری کشور، عملیات حفاری چاه شماره ۱۹۷ آغاجاری با ۱۵۰ متر کلاهک گازی
با تلاش متخصصان و کارشناسان حفاری زیر فشار تعادل مخزن مدیریت خدمات فنی در دستگاه ۳۳ فتح با محاسبات دقیق مهندسی طراحی و با همکاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با موفقیت به اجرا در آمد.

وی درباره تکنیک جدید MPD توضیح داد: در این روش از سیال حفاری دو فازی شامل یک فاز تراکم پذیر (نیتروژن ) و یک فاز تراکم ناپذیر (فازمایع) استفاده می شود و نسبت بین آنها با توجه به گرادیان فشار مخزن محاسبه می شود و با اعمال فشار دالیز می توان فشار گردشی ته چاه، بین فشار تعادل مخزن و فشار شکست سازند را کنترل کرد که بر خلاف روش حفاری زیر فشار تعادل مخزن ( UBD ) اجازه جریان مداوم سیال مخزن به فضای حلقوی داده نخواهد شد و این امر باعث افزایش ضریب ایمنی و کاهش خطرات می شود.

موسوی درباره مزیت های استفاده از این روش اظهار داشت : جلوگیری از صدمه به مخزن، کاهش یا حذف هرز روی سیال، افزایش شتاب حفاری و عمر مته، افزایش ضریب ایمنی ، حفاظت بیشتر از محیط زیست و کاهش چشمگیر هزینه های عملیات حفاری از مزایای این روش به شمار می آید.

مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران با بکارگیری دو مجموعه UBD، حفاری چاه های نفت و گاز را در میدان های پارسی، کرنج، آغاجاری، گچساران، لب سفید، مارون، رگ سفید، بی بی حکیمه و اهواز را با همیاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام می دهد.