آب خوزستان شورش را درآورد/ پاسکاری مسئولان همچنان ادامه دارد

خورنا: آب برخی شهرهای خوزستان در چند هفته اخیر با شوری بی‌سابقه آب مواجه شده و با وجود تلاش‌های مسئولان تاکنون هیچ تغییری در رفع مشکل آب این مناطق صورت نگرفته است.

به گزارش خورنا به نقل از فارس، این روزها که شوری آب بحث محافل خوزستانی‌ها شده است مسئولان نیز هر کدام به نوبه خود به دنبال راهی برای پاسخگویی به سوالات مردم و خبرنگاران هستند. برخی علت را جزر و مد رودخانه‌ها و برخی دیگر زهکشی نیشکرها در استان عنوان می کنند.

این گزارش نیز در این مسیر با مردم و مسئولان گفت‌وگوهایی را انجام داده است و در این گزارش علت شوری بیش از حد آب مناطق مختلف استان را ارزیابی می‌کند.

در واقع بالا رفتن میزان شوری آب رودخانه کارون که بر اثر پائین آمدن دبی آب رودخانه و تغییر در شوری آب خروجی سد گتوند از ابتدای امسال تاکنون ایجاد شده در روزهای اخیر تاثیرات بسیار نگران کننده‌ای بر روی آب رودخانه‌های بهمنشیر و اروند گذاشته که نگران‌ترین تاثیر شوری آب شرب مصرفی مردم است که البته در زمان استحمام نیز بدن را آزرده می‌کند.

*آب آبادان برای استحمام هم مناسب نیست

یکی از شهروندان آبادانی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: آب چند هفته‌ای است که بیش از حد شور شده است و برای مصرف شست و شو دست و صورت نیز قابل استفاده نیست.

حسین وطنی اضافه کرد: ما برای نوشیدن و درست کردن غذا در منزل مدام آب خریداری می‌کنیم اما برای استحمام دیگر خرید آب به صرفه نیست و قادر به انجام این کار نیستیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در فصل تابستان و گرما قرار داریم استحمام با این آب، ظلم به مردم آبادان است.

این شهروند آبادانی ساکن منطقه شرکتی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان هر چه سریع‌تر این مشکل را در مناطق مختلف شهرستان حل کنند.

*رفع مشکل تا هفته آینده

رئیس اداره آب و فاضلاب آبادان نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: شوری آب ظرف هفته آینده مرتفع می‌شود.

مهراب قنبری افزود: شوری آب در شهرستان آبادان دلایل مختلفی دارد.

وی بیان کرد: کاهش دبی رودخانه کارون، زهکشی طرح نیشکر و پیشروی آب دریا به سمت رودخانه کارون را می‌توان از جمله این دلایل دانست.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان آبادان تصریح کرد: در همین راستا دبی آب رودخانه اروندکنار نیز کاهش داشته است و همین عوامل موجب پیشروی آب دریا شده و شوری آب را بیش از پیش در آبادان رقم زده است.

*مسئولان آبفای خوزستان مردم را پاسکاری می‌کنند

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در همین خصوص گفت: در حالی که آبادان جزیره است اکثر مناطق و روستاهای ان با کم آبی و یا قطعی آب مواجه هستند.

محمد سعید انصاری خاطرنشان کرد: اروندکنار و چوئبده از مناطقی هستند که به شدت با این معضل درگیر دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اضافه کرد: مردم اروندکنار و روستاهای اطراف نزدیک یک سال است که با مشکل بی‌آبی و همچنین محرومیت مواجه هستند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نخل‌های این خطه نیز به دلیل بالا رفتن شوری بی‌سابقه آب تشنه هستند و اراضی کشاورزی این منطقه در آستانه نابودی قرار دارند، عنوان کرد: شوری بیش از حد آب در سطح جزیره آبادان یعنی آبادان، اروندکنار، چوئبده و روستاهای تابع آن در چند سال اخیر باعث فرار مردم از این شهر و نابودی بخش کشاورزی شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورت عدم توجه مسئولان وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و وزارت کشور، مسئولان سه وزارتخانه را به مجلس خواهم کشید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان سازمان آبفای استان خوزستان به این منطقه بیایند و دردهای مردم اروندکنار را از نزدیک لمس کنند زیرا مردم این خطه به دلیل پاس‌کاری مسئولان شرکت آبفار و آبفا در بلاتکلیفی به سر می‌برند، ادامه داد: حدود ۱۰ ماه است لوله انتقال آب اروندکنار شکسته است اما شرکت آبفار و آبفا همچنان رفع مشکل را پاس‌کاری می‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: امیدوارم رئیس جمهور جدید به داد مردم برسد و به محرومیت‌های خوزستان توجهی خاص و ویژه داشته باشد.

*شوری آب ۴۸۰۰ میکروموس است

فرماندار ویژه آبادان نیز در این زمینه تصریح کرد: بالا رفتن شوری آب کارون و کاهش دبی آب رودخانه باعث افزایش شوری آب شده است.

بهرام ایلخاص‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان شوری آب (EC) رودخانه بهمنشیر چهار هزار و ۸۰۰ میکروموس است، بیان کرد: قرار شد تا اعضای ستاد هر چه سریعتر تدابیری را در این زمینه اتخاذ کنند تا موضوع قدری تعدیل شود.

وی همچنین عنوان کرد دانشکده علوم پزشکی (معاونت بهداشت) که باید به صورت منظم گزارشات مربوط به میزان کلر موجود در آب را به ما ارائه کند که این کار را درست انجام نداد و گزارشات ارسالی از سوی آب و فاضلاب هم به طور مرتب شکل نگرفت.

وی اظهار کرد: درست در زمانی که میزان کلر آب به صفر رسیده بود متاسفانه هیچ یک از این دو واحد مرتبط گزارشی را به فرمانداری ارائه نکردند و ما از سایر مبادی در جریان این امر قرار گرفته و پس از پیگیری به صحت آن دست یافتیم.

ایلخاص‌زاده، ضمن انتقاد و ابراز گلایه شدید نسبت به معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و اداره آب و فاضلاب آبادان در این خصوص تصریح کرد: باعث بسی تاسف است که مسئولان از کنار چنین مسئله‌ای به این مهمی آنقدر راحت عبور می‌کنند.

فرماندار ویژه آبادان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر نیز هیچ توضیحی از این دو واحد برای ما قابل قبول نیست، آنان باید وقتی میزان کلر در حال کاهش بود سریعا مراتب را گزارش می‌کردند که متاسفانه این کار را انجام ندادند.

ایلخاص‌زاده ادامه داد: البته موضوع انتخابات و حواشی پس از آن ما را از پیگیری‌های جدی در این خصوص دور کرد که از این پس باید هوشیارتر، جدی‌تر و به طور مستمر موارد را رصد و پیگیری کنیم.

وی با اشاره به قطعی مکرر و بیش از حد و اندازه آب در چوئبده گفت: وضعیت آب در این شهر بسیار نگران‌کننده است.

ایلخاص‌زاده با تاکید بر حصول اطمینان از پر بودن مخازن آب توسط متولیان آبرسانی به روستاها تصریح کرد: مبادا مردم با کمبود و یا مشکل بی آبی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان مواجه شوند.

*تغییر و تحولات آب کانال الغدیر انجام نشده است

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در همین زمینه اظهار کرد: با توجه به شوری آب تاکنون به خاطر پیگیری مشکل و رفع آن تماس‌های مکرری با مسئولان استان و وزارت نیرو در این خصوص داشته‌ایم.

عبدالله سامری تصریح کرد: مسئولان گفته‌اند هر چه سریع‌تر مشکل رفع می‌شود اما تاکنون این امر محقق نشده است.

وی ادامه داد: آب کانال الغدیر که باید پس از قضیه انجام کار تحویل وزارت نیرو شود متاسفانه تغییر و تحولات و جابجایی‌ها را هنوز به چشم ندیده است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: کار نکردن پمپ‌ها موجب شده است تا آب کانال الغدیر در خود کانال‌هایی که منشعب شده است به سمت مینوشهر و کارون وارد نشود و تا زمانی که آب الغدیر وارد این کانال‌ها یا رودخانه کارون نشود مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نیز جزر و مدی که از طرف اروندرود (خلیج فارس به سمت اروند) صورت می‌گیرد باعث ورود آب شور به درون کارون می‌شود، به طور طبیعی آب در خود رودخانه کارون شور می‌شود و بعضا به سمت بهمنشیر می‌رود و موجب شوری این رودخانه نیز می‌شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزر و مد اروندرود ادامه داد: متاسفانه خرابی دریچه‌های آبی که از این سمت به مینوشهر وارد می‌شود سبب شده بسته نشدن این دریچه‌ها و سرازیر شدن آب شور شده است، چنانچه این دریچه‌ها از سمت سر کانال که به اروند رود ریخته می‌شود، بسته می‌شد به طور طبیعی آب شور اروند رود دیگر وارد این کانال‌ها نمی‌شد.

با توجه به مشکل پیش آمده امیدواریم هر چه سریع‌تر مسئولان چاره‌ای برای حل این مشکل بیابند زیرا شوری آب آن هم در این فصل گرم از سال واقعا طاقت فرساست و کاسه صبر شهروندان را لبریز کرده است.

شهرهای استان خوزستان دیرزمانی ست که با مشکل کم آبی، بی‌آبی و نبود آب سالم آشامیدنی در مضیقه هستند و چشم انتظار دستان پرتوان مسئولان روز و شب را سپری می‌کنند.

گزارش از مریم خبازی