ماه رمضان و فقر وجود روحانی در مساجد شهرستان لالی

خورنا: یکی از مهمترین معضلات و مشکلات حوزه فرهنگ در شهرستان لالی کمبود وجود روحانی و بی رونقی در بیشتر مساجد شهرستان می باشد که در این جایگاه گریزی می زنیم به این مشکلات تا مگر صدایمان در شهرستان و استان خوزستان شنیده شده و پاسخی به آن داده شود .

مساجد در همه شهرها از مهمترین و حساسترین مکان های فرهنگی به شمار می روند که با استفاده از ظرفیت بالای آن ها اقدامات بسیار مناسبی در سطح شهرها انجام می شود که این اقدامات به نوبه ی خود در رشد و بهبود فضای فرهنگ شهری اثرات مثبتی را بر جای می گذارد .

در شهرستان لالی و توابع آن که از جمعیت قابل توجهی هم برخوردار بوده علاوه بر کمبود مساجد و اماکن مذهبی فقر وجود روحانی و مبلغان مذهبی نیز معضلی است که همواره موجبات نارضایتی مردم این شهرستان را فراهم آورده است .

در حال حاضر در مرکز شهرستان لالی تنها ۴ مسجد با نام های مسجد جامع ، مسجد صاحب الزمان (عج) ،مسجد امام حسین (ع) و مسجدالنبی وجود دارد که از این میان تنها مسجد جامع شهرستان است که به دلیل جایگاه ویژه و محوریتی که دارد از وجود روحانی و فعالیت های مذهبی در راستای ترویج فرهنگ دینی در بین مردم به طور منظم و مستمر برخوردار است و سایر مساجد شهرستان نه تنها روحانی ثابتی در آنها حضور ندارد بلکه به علت بی رونقی و عدم وجود فعالیت های آن چنانی از تعداد بسیار کمی از نماز گزار برخوردار هستند .

مشکلات این چنینی از سالیان دور در شهرستان لالی وجود داشت و با استقرار دفتر امام جمعه و سازمان تبلیغات اسلامی امید آن می رفت که حرکت هایی خوب در این راستا انجام شود که متاسفانه گاها و به صورت مقطعی اقداماتی می شد که به علت عدم استمرار آن با موفقیت همراه نمی شد . از آن جایی که همه مسئولان اعم از شهرستانی و استانی موظف به مرتفع ساختن چنین مشکلاتی هستند باید عنوان کرد افرادی که در مساجد حاضر می شوند حداقل انتظار آن ها اقامه نماز به جماعت می باشد و حال آن که اگر در شهری با چنین جمعیتی و در مسجدی امام جماعت و روحانی مناسب و دلسوزی وجود نداشته باشد به یقین جایگاه اصلی ترین مسجد شهر به گونه ای می شود که صف نمازهای جماعت در آن به سختی به ۲ صف می رسد و در بیشتر وعده ها اصلا نماز جماعتی برگزار نمی شود .

از علت های مهم این کمبود ها می توان به عدم وجود حوزه علمیه در شهرستان و صادر کردن حداقل روحانیون موجود در شهرستان به سایر شهرها اشاره کرد .

ذکر این نکته هم واجب است که با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان استقبال مردم از مساجد و نمازهای جماعت به طور چشم گیری افزایش پیدا خواهد کرد و از آن جاییکه مساجد سطح شهر لالی فعالیت های منظم و ثابتی در برگزاری نمازهای جماعت نداشته اند احتمال نارضایتی از این مساجد در این ماه افزایش پیدا خواهد کرد مگر این که مسئولان ذیربط در این خصوص تدبیری بیندیشند .

همه سخنان مطرح شده و ایراد مشکلات مذکور، در خصوص مساجد شهری در لالی بود و این که بیش از نیمی از جمعیت لالی در روستاها و توابع لالی زندگی میکنند سخنی است بزرگ که به قول یکی از آقایان اگر راهکاری اندیشیده نشود اسلام و مسلمانی هم از روستاها برچیده خواهد شد.

در عصری که پیدایش انواع فرقه های نوظهور و کفرآمیز عرصه را بر همگان تنگ کرده است و با نفوذ در قلب جوامع افکار و اندیشه های باطل خود را نشر و گسترش می دهند این وظیفه ما و همه مسئولان صاحب امر است تا با تجهیز و توسعه امکانات و افزایش سطح آگاهی ها به دفاع از ارزش های دین مبین اسلام بپردازیم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • لالی نیوز رسالت خبری اقتضا می کند خبری را که از جای دیگری برمی داریم منبع آن هم ذکر شود با تشکر