بازگشت هاشمی، نماز جمعه تهران را برای دنیا مهم می کند

خورنا: موضوع بازگشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه بعد از انتخابات ۲۴ خرداد بار دیگر وارد فضای سیاسی کشور شده و برخی با استقبال از اینکه «اعتدال جای افراط را گرفته است» امیدوارند پس از ۴ سال بار دیگر شاهد حضور او و اقامه نماز جمعه و ایراد خطبه توسط رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام باشند.

حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی با تاکید بر اینکه «فاصله هاشمی با ائمه جمعه موقت دیگر تهران خیلی زیاد است» از احتمال بازگشت هاشمی به عنوان یک خبر خوب یاد می کند.

گفت و گوی عصر ایران با این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم که در دانشگاه مفید نیز تدریس می کند در زیر می آید:
*احتمال بازگشت هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه مطرح شده است. از این مساله استقبال می کنید؟حتما، جناب آقای هاشمی چهره ای استثنایی است که با حضور خود در نماز جمعه باعث خواهد شد تا خطبه های جمعه دوباره برای دنیا اهمیت پیدا کند. هاشمی رفسنجانی ویژگی‌هایی دارد که فقط مختص به خود اوست.هم سابقه کم نظیری در انقلاب دارد و هم معتمد   امام بوده است. همچنین باید گفت قدرت تحلیل هاشمی در موضوعات سیاسی بالا و مثال زدنی است و به همین دلیل خطبه هاشمی می‌تواند حق مطلب را درباره نماز جمعه ادا کند.

*ادامه غیبت ۴ ساله ایشان در نمازجمعه از نظر شما چه تبعاتی دارد؟

نه تنها نماز جمعه، بلکه کل جامعه از غیبت این چهره تاثیرگذار در خطبه های تهران ضرر می‌کند. واقعیت موجود و البته غیرقابل انکار این است که فاصله هاشمی با ائمه موقت که در غیاب او خطبه می‌خوانند، خیلی زیاد است و به همین دلیل آن‌ها نمی‌توانند مانند هاشمی تاثیرگذار باشند.

بنابر این،  حال که قرار است دولت اعتدال با رای مردم روی کار بیاید، بهتر است که آیت الله هاشمی نیز بار دیگر پشت تریبون نماز جمعه قرار بگیرد تا همسو با دولت دکتر روحانی وضعیت فعلی را به شرایطی منطقی و عقلانی تبدیل کند. باید پذیرفت که خطبه های هاشمی عقلانیت، تدبیر و منطق را در کنار هم دارد و فراتر از خطبه های دیگر امامان جمعه موقت ارزیابی می شود.

هاشمی در نماز جمعه

*به عبارت دیگر انتخابات ۲۴ خرداد را  بایدپایان حاشیه نشینی هاشمی دانست.

به نظر من ۲۴ خرداد را باید روز خاصی برای کشور بدانیم که هم بازگشت منطق و اعتدال در آن رقم خورد و هم افراط گری به خط پایان رسید. البته به نظر من آقای حسن روحانی با حمایت آقایان هاشمی و خاتمی به عنوان رییس جمهور منتخب معرفی شد.

*سال ۸۴ برخی رأی به احمدی نژاد را «نه» به هاشمی تلقی می‌کردند. چه اتفاقی در این هشت سال افتاد که مردم چنین اقبالی به او نشان دادند؟

در وهله اول باید به مدیریت بسیار ضعیف و هزینه ساز دولت احمدی نژاد  اشاره کنیم که باعث شد مردم، مردمی که گرفتاری‌های متعدی را تجربه می‌کنند، به این نتیجه برسند که باید کار را به کاردان بسپارند و همچنین همه آنهایی که به نوعی در چرخه قدرت حضور داشتند برای تخریب هاشمی رفسنجانی دست به هر اقدامی زدند و بی اخلاقی‌هایشان به اوج رسید.

اما هم خدا جای حق نشسته است و هم جامعه سره را از ناسره تشخیص داد و همه به سمت هاشمی آمدند. آقایان ادعا کرده بودند که پول نفت را بر سر سفره های مردم خواهند آورد اما در عمل وضعیتی به وجود آوردند که خیلی ها حتی همان یک قرص نان را هم از کف دادند. انشاءالله دولت آقای روحانی با تحقق شعار اعتدال بتواند مشکلات را کم کند تا بلکه مردم بتوانند سرانجام در آرامش کامل  زندگی کنند و از این طریق بتوانند در راستای اهداف کشور تاثیرگذار باشند.

*استظهار روحانی به هاشمی یا دست کم این تلقی در جامعه تیغ منتقدین را کند می کند یا تند؟

اینکه حسن روحانی با حمایت هاشمی و خاتمی توانست، برنده انتخابات ریاست جمهوری شود  یک واقعیت است اما باید در نظر داشت که هم آقای روحانی و هم دولت او استقلال کامل دارند و اگر دنبال این باشیم که دولت بعدی را به این یا آن گروه منتسب کنیم،  عملا شرایط برای کسانی که قصد تخریب دارند، فراهم می‌شود.