بهره برداری از متروی اهواز در هاله ای از ابهام

خورنا: مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بهره برداری از فاز نخست مترو این شهر را در گرو محقق شدن فاینانس یا ارز مورد نیاز عنوان کرد.

به گزارش خورنا، عباس هلاکویی اظهارکرد: با وجودی که دولت مصمم بود حداقل دو ایستگاه از متروی اهواز را در قالب پروژه های مهر ماندگار و پیش از پایان دولت دهم به بهره برداری برساند، اما نه فاینانس (سرمایه گذار خارجی) محقق شد و نه ارز موردنیاز.

وی افزود: با توجه به اتمام تقریبی بخش ریالی، ادامه کار بر اساس برنامه زمان بندی تنها با تامین ارز قابل اجراست، در غیر اینصورت وعده بهره برداری از مترو در فروردین ۹۳ قابل انجام نیست.

هلاکویی ادامه داد: مشکل پروژه با بانک عامل (بانک تجارت) در زمینه عملیاتی شدن فاینانس، با وجود دستور مستقیم مقامات مسئول از جمله رئیس جمهور و معاون اول او، کماکان پابرجاست و بانک از همکاری سرباز می زند.

البته قرار است هفته آینده جلسه دیگری در این رابطه با بانک برگزار شود.

به گفته وی، برای بهره برداری از فاز نخست حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، این در حالیست که متروی اهواز سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی دریافت می کند. بنابراین با استفاده از اعتبارات دولتی این پروژه در موعد مقرر به سرانجام نمی رسد و فاینانس تنها راه چاره است.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد پروژه با اعتبارات ارزی و ۴۰ درصد آن با اعتبارات ریالی قابل اجراست و اکنون متروی اهواز به مرحله ای رسیده که ۸۵ درصد اعتبارات مورد نیاز آن ارزی است. در حال حاضر هیچ مشکلی به جز تامین اعتبارات ارزی و خرید خارجی نداریم.

متروی اهواز برای اجرا طبق برنامه زمان بندی سالانه به ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما هر سال حدود نیمی از این پول تامین شده به طوری که از آغاز پروژه (در سال ۸۴) تا کنون حدود ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

در ابتدا قرار بر این بود که این پروژه از فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) استفاده کند اما مشکلات بین المللی مانع از تحقق آن شد.

به دلیل محدودیت اعتبارات دولتی و تامین نشدن فاینانس، قرار شد تا سال ۹۳، ۱۲ ایستگاه (از میدان فرودگاه تا میدان دانشگاه) در مرحله نخست، ساخته و بهره برداری شود.

با طرح موضوع پروژه های مهر ماندگار و الحاق متروی اهواز به این پروژه ها، تصمیم بر این شد که شش ایستگاه از این تعداد امسال به اتمام برسد.