آیت‌الله مکارم شیرازی: تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی شرعاً حرام است

خورنا: یکی از مراجع تقلید گفت: مردم باید با این حقیقت آشنا شوند که تخلف از قوانین جمهوری اسلامی که قوانین راهنمایی و رانندگی هم جزئی از آنها هستند از نظر شرعی حرام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار با اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با تشکر از تلاش‌های پلیس برای کاهش تصادفات در سراسر کشور اظهار کرد: در جنگ‌ها تعدادی از انسان‌‌ها کشته می‌شوند و اخبار آنها به سرعت منتشر می‌شود در حالی که بر اساس آمار بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان در طول یک سال بر اثر تصادفات جان می‌بازند و اخبار آن برای مردم عادی شده است.

وی افزود: باید کاری صورت گیرد که این اخبار برای مردم عادی نباشند زیرا در صورتی که مردم خطرات ناشی از تصادفات را با چشم خود مشاهده کنند و اخبار آن را بشنوند آنگاه میزان جرایم و حوادث هم کاهش می‌یابد.

این مرجع تقلید خیابان‌ها را یکی از مکان‌های خطرناک برای جان انسان‌ها دانست و گفت: با مقایسه آمارهای میان کشته‌شدگان تصادفات و جنگ‌ها می‌بینیم که خیابان‌ها میزان مرگ و میر بیشتری دارند.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی ترافیکی بهترین اقدام به منظور کاهش تصادفات است ضمن اینکه مردم باید با این حقیقت آشنا شوند که تخلف از قوانین جمهوری اسلامی که قوانین راهنمایی و رانندگی هم جزئی از آنها هستند از نظر شرعی حرام است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ماه رمضان و لزوم توجه بیشتر مردم در این ماه به حقوق دیگران گفت: اگر کسی در تصادف رانندگی مقصر باشد از نظر شرعی در برابر خونی که ریخته شده یا عضوی که قطع شده مسئول خواهد بود و رمضان فرصت خوبی است تا مردم را با این مسئله آشنا کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه راهنمایی و رانندگی و پلیس تنها مسئول کاهش تصادفات نیستند عنوان داشت: خودروسازان هم باید اتومبیل‌هایی با کیفیت و ایمن بسازند و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما هم باید با فرهنگ‌سازی مناسب زمینه کاهش جرایم را فراهم کنند ضمن اینکه سایر نهادهای ارشادی هم وظایفی در این زمینه دارند و باید با همگرایی به کاهش تصادفات رانندگی کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی شنیده می‌شود که فلان خودرو ایمنی پایینی داشته و در بسیاری از تصادفات نقش دارد بنابراین خودروسازان هم باید توجه کنند که به هر قیمتی نباید یک اتومبیل را روانه بازار کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اهمیت زیاد اسلام برای جان انسان‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: کار پلیس راهنمایی و رانندگی که در راستای کاهش تصادفات و ایمنی بیشتر مردم است نوعی عبادت تلقی می‌شود.