محرومیت زدایی مناطق اندیکا و لالی خوزستان

خورنا: بنیاد برکت، به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی توانست با اجرای یک طرح علمی پر برکت، در زدودن غبار محرومیت از مناطق توسعه نیافته شمال شرقی استان خوزستان اقدام موثر انجام دهد.

این بنیاد در سه سال اخیر به عنوان بازوی زیربنایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حرکت گسترده و کارشناسی شده ای را برای اجرای طرح محرومیت زدایی و احیای مناطق اندیکا، لالی و بخش عشایری مسجد سلیمان آغاز کرد.

محمدرضا شریف نیا معاون امور زیربنایی بنیاد برکت با بیان این مطلب، افزود: اجرای این طرح عظیم مراحل نهایی خود را طی می کند و بزودی این طرح بزرگ برای بهره برداری افتتاح شده و مردم محروم این مناطق از تمامی ابعاد آن استفاده خواهند کرد البته تقریبا دو سال است که برخی از پروژه های این طرح بزرگ به بهره برداری رسیده است.وی افزود: با اجرای این طرح ۸۱۸ پروژه در مدت سه سال با اعتباری حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال که یک سوم از این اعتبار را استانداری خوزستان و دو سومش را ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تامین کرده بود، عملیاتی  شد.

شریف نیا اظهارداشت: این منطقه وسعتی در حدود ۶۰۰۰ کیلومتر مربع داشته و جمعیتی  حدود ۹۰ هزار نفر را که در۷۰۷ روستا ساکن هستند، شامل می شود و طرح جامع عمرانی و محرومیت زدایی که در منطقه طراحی و اجرا شده از منطق علمی و کارشناسی دقیقی برخوردار است.

وی با بیان اینکه این پروژه ها بسیار متنوع است و ساخت خانه، مسجد، مدرسه، خانه عالم، پاسگاه نیروی انتظامی، آب و برق رسانی را در بر می گیرد، افزود: با اجرای این طرح ها وضعیت جدیدی برای زندگی مردم منطقه ایجاد شده و زندگی محرومان را در بخش وسیعی از شهرستان های اندیکا، لالی و بخشی از مسجد سلیمان بهبود بخشید.

معاون امور زیربنایی بنیاد برکت گفت: این بنیاد بر اساس منویات مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۶ به منظور خدمت رسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور، زیر نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاسیس شد.

شریف نیا افزود: از ابتداد مقرر شد تا این بنیاد در بخش اقتصادی در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته فعالیت کند و در کنارآن در بخش آموزشی و مدرسه سازی و زیربنایی هم فعالیت هایی انجام دهد.

وی تصریح کرد: در این راستا وظیفه تقریبا سنگینی در بخش شمال شرقی استان خوزستان از سوی دفتر مقام معظم رهبری به عهده موسسه بنیاد برکت گذاشته شد. این منطقه در طول جنگ تحمیلی به علت حمله نظامی ارتش صدام به ایران و تمرکز مسئولان به غرب استان خوزستان که درگیری مستقیم با جنگ داشت، مغفول مانده بود.

معاون امور زیربنایی بنیاد برکت اظهارداشت: در شمال شرق خوزستان که مورد بی توجهی قرار گرفته بود، وضعیت نامناسبی وجود داشت. در همین حال این منطقه که بسیار کوهستانی، صعب العبور و خشن بوده، بکر و دست نخورده باقی مانده بود که مردم به صورت عشایری در شرایطی ابتدایی در آن زندگی می کردند و از داشتن جاده های مناسب، آب، برق و دیگر خدمات محروم بودند.

وی با بیان اینکه دفتر مقام معظم رهبری به ستاد اجرایی، رسیدگی به این منطقه و ضرورت احیاء آن را ابلاغ کردند، افزود: با این ابلاغ ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت را مامور اجرای این طرح کرد، بنیاد برکت نیز با بکارگیری گروه مشاور علمی- اجرایی، طرح جامع احیاء منطقه را که مشتمل بر ۸۱۸ پروژه در زمینه های مختلف بود را در یک محدوه جغرافیایی ۶۰۰۰ کیلومتری تدوین و با مشارکت استانداری و سازمانهای منطقه طی دو سال به مورد اجرا درآورد.

شریف نیا اضافه کرد: مردم این منطقه کوچ رو بودند، اما با اجرای این طرح به سوی سکونت دائم حرکت کرده و اکنون از امکاناتی مناسب که لازم دارند، برخوردار شده اند.

معاون امور زیربنایی بنیاد برکت گفت: با اجرای این طرح در این منطقه بیش از ۲۰۰ کیلومتر جاده فرعی و اصلی به صورت آسفالت و شوسه احداث شده است، در حالیکه قبلا جاده مناسبی وجود نداشت. همچنین در این طرح ساخت ۴۷ مدرسه شامل ۱۶۶ کلاس درس پیش بینی شده بود که بسیاری از این مدارس به بهره برداری رسیده اند.