بازنگری در تعامل با نمایندگان افکار عمومی نیاز اصلی روابط عمومی‌های ماهشهر/ فرشاد آلناصر

خورنا-فرشاد آلناصر: با وجود تأکید مقام معظم رهبری بر تعامل روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها و لزوم انتشار اخبار اما ظاهراً مسئولان روابط عمومی صنایع پتروشیمی و ادارات این شهرستان الفبای مسئولیت و وظایف ذاتی خود را هنوز نیاموخته‌اند.

برقراری ارتباط با رسانه‌ها از جمله مؤلفه‌های مثبت برای یک روابط عمومی فعال است که بی‌توجهی به آن می‌تواند منجر به انزوای این بخش شود.

روابط عمومی به عنوان قلب تپنده سازمان‌ها، نهادها و از سوی دیگر به عنوان چشم بینای ادارات بشمار می‌روند و پویایی آنها سبب رشد و بالندگی مجموعه‌ها، ادارات و مراکز دولتی و خصوصی می‌شود.

هر چه روابط عمومی از کارآمدی، نشاط، فعالیت و بالندگی بیشتری برخوردار باشد، خدمت‌رسانی به مردم نیز شدت بیشتری می‌یابد و مردم بیشتر و بهتر از خدمات دولت و مسئولان آگاهی پیدا می‌کنند و در نتیجه مقایسه کردن و نتیجه عملکردها با انصاف بیشتری انجام می‌شود.

در دنیای کنونی کار روابط عمومی‌ها فقط در نصب پارچه و پلاکارد و غیره خلاصه نمی‌شود، بلکه نقش روابط عمومی در جامعه امروز هدایت ‌و جهت‌دهی به افکار عمومی است و در حقیقت روابط عمومی‌ها پل ارتباطی مردم با نظام اسلامی و مسئولان هستند که می‌توانند روز‌به‌روز به توسعه و تحکیم این روابط کمک کنند.

روابط عمومی‌ها و خبرنگاران باید با تعامل بیشتر و دقیق تلاش کنند تا وضعیت اطلاع‌رسانی و خبررسانی از آن چه که هست، بیشتر شود تا جایگاه شهرستان، استان در امور خبر ارتقا پیدا کند و حفظ شود.

مسئله‌ای که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند: «روابط عمومی‌های بخش‌های مختلف دولت باید فعال شوند و با استفاده از رسانه ملی و روزنامه‌ها، اقدامات مختلف را با زبانی تأثیرگذار و قابل فهم، به اطلاع مردم برسانند».

بر همین اساس روابط عمومی‌ها که از ارکان اصلی دستگاه‌ها هستند باید با خبرنگاران تعامل تنگاتنگی ایجاد کنند و مردم لحظه به لحظه در جریان خدمات و عملکرد دولت و بخش‌های مختلف قرار بگیرند.

اما در عصر ارتباطات و اطلاعات تک‌رسانه‌ای عمل کردن یک مجموعه نشان از ضعف ارتباطی و رسانه‌ای آن روابط عمومی دارد که به نظر می‌رسد تمام روابط عمومی‌های شهرستان بندر ماهشهر به ویژه روابط عمومی‌های شرکت‌های پتروشیمی و شهرداری‌های ماهشهر و بندر امام به این آفت دچار شده‌اند.

دیدگاهی که اکنون در این شهرستان نسبت به روابط عمومی وجود دارد پوستر چسبانی و تهیه بنر و نهایت آن تولید عکس و چسباندن آگهی به در و دیوار است.

در حالی که شهرستان بندر ماهشهر با وجود دو اداره کل، مناطق ویژه بندر امام و پتروشیمی و وجود بیش از ۲۰ شرکت پتروشیمی و ده‌ها اداره و نهاد می‌تواند یکی از خبرسازترین حوزه‌ها در سطح کشور و حتی دنیا باشد اما آشنا نبودن مسئولان با جایگاه روابط‌ عمومی، عدم آشنایی روابط ‌عمومی‌ها با کار و رسالت خود و تعامل نداشتن با رسانه‌ها و خبرنگاران و جزیره‌ای عمل کردن و بسیاری تنگ‌نظری‌ها باعث رکود خبری در این منطقه شده است.

در پایان به نظر می‌رسد جایگاه واقعی روابط عمومی در ماهشهر به حدی پایین آمده که باید اعتراف کرد «یک روابط عمومی خوب در ماهشهر یک روابط عمومی مرده است..!»

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • امیر آقای التا صر سلام برشما منهم با شما هم عقیده ام ان روابط عمومی ها تبدیل به خصوصی سازی شده اند ومتخصص نیستن.
  • امیر برخی ازروابط عمومی ها تبدیل به روابط شخصی شده وپروزه دیوار نقاشی ازآن جمله است که نا آگاهانه هویت وفرهنگ این جامعه را زیر سوال می برد ای کاش رییس اداره ارشاد ماهشهر به این می گفت به مردم توهین شده است .