اهواز به نمایشگاهی از نور و آب تبدیل می‌شود

خورنا: مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز گفت: کارون معرف شهر اهواز است و تلاش می‌کنیم این شهر به نمایشگاهی از نور و آب تبدیل شود.

به گزارش خورنا به نقل از فارس، ارسلان جعفری شهنی در نشست خبری که ظهر امروز تشکیل شد اظهار کرد: سازمان زیباسازی در راستای وظیفه ذاتی خود برای ارتقاء فضاها و محیط‌های عمومی برای حضور بیشتر و بهتر شهروندان برنامه‌هایی را هر سال اجرا می‌کند.

وی در رابطه با شاخص‌ترین پروژه‌هایی که در سال ۹۱ اجرا شد تصریح کرد: نورپردازی رودخانه کارون، بهره‌برداری از پل طبیعت و بهره‌برداری از بلندترین و مرتفع‌ترین فواره آبی کشور شاخص‌ترین برنامه‌های سال ۹۱ بود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز ادامه داد: با تکیه بر مزیت نسبی اهواز که رودخانه کارون است سعی کردیم که یک محیط برای نشاط و شادی همشهریان، معرفی شهر به گردشگران و افرادی که به دلایل مختلف از شهر بازدید می‌کنند، ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه هدف شهرداری اهواز این است که کارون و سواحل آن نما و معرف شهر اهواز باشد عنوان کرد: همه برنامه‌ها بر این فضا و حوزه متمرکز است و تلاش خواهیم کرد که اهواز نمایشگاهی از آب و نور شود.

شهنی به ویژگی‌های فواره آبی کارون خاطر نشان کرد: طول کل این فواره ۱۲۰ متر در عرض پنج متر و ارتفاع آن ۱۰۰ متر است، بلندترین فواره آبی در کشور است.

وی افزود: فواره آبی کارون ۲۰ نازل دیجیتال دارد که هر کدام ۲۰ متر آب را در شکل‌های مختلف پرتاب می‌کند و در کنار آن دو ست فواره است که هرکدام ۲۸ نازل دارد که عنوان آن‌ها بال پرنده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز با بیان اینکه این آب نما در دنیا منحصر به فرد است اضافه کرد: در جهان فواره‌های آبی با ارتفاع ۱۵۰ متر نیز در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها وجود دارد اما اینکه فواره‌ای با ارتفاع ۱۲۰ متر در یک رودخانه‌ای که در طول سال عمق و ارتفاع آن متفاوت است ساخته شود کم نظیر است.

وی اظهار کرد: رودخانه کارون در فصول مختلف سال چهار متر اختلاف ارتفاع دارد، برای اینکه این اختلاف ارتفاع در فواره آبی مشکلی به وجود نیاورد یک سازه ۶۰۰ متری با تمام تجهیزات و زنجیرها و کابل‌های مخصوص به چهار شمع متصل می‌شوند تا در هنگام تغییر ارتفاع آب رودخانه، این سازه خود را نگه دارد.

شهنی با اشاره به اینکه از شرکت دزآب به عنوان مشاور در ساخت فواره آبی کارون استفاده کردیم گفت: در ساخت این فواره باید پارامترهای مختلفی مانند اثر جریان آب، موج‌های آب، میزان آلودگی آب و عمق لازم را محاسبه کنیم.

وی با بیان اینکه پیمانکار این پروژه یک شرکت ایرانی چینی بوده است عنوان کرد: در ابتدا قرار بر این بود که این پروژه در طی مدت ۶ ماه به پایان برسد که به دلیل تحریم و ایجاد مشکلات در انتقال پول برای خرید تجهیزات، اتمام این فواره آبی ۹ ماه طول کشید.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز به مصرف بالای انرژی این فواره اشاره کرد و گفت: فواره آبی کارون هر شب به مدت دو ساعت روشن است و در آینده روشنایی این فواره به پایان هفته و روزهای عید و جشن موکول می‌شود.

وی در ادامه به یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی در اهواز اشاره کرد و توضیح داد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در اهواز وجود دارد سرقت است، قسمت زیادی از کابل‌های برق پل پنجم، پل چهارم و پل سفید به سرقت رفته است که باید برای این مشکل تدابیری اندیشیده شود.

شهنی در پایان بیان کرد: از ایده‌های خلاقانه در نورپردازی استفاده می‌کنیم و می‌توانیم کارون را به مکانی تبدیل کنیم که از سراسر کشور برای آب بازی و دیدن نورپردازی‌ها به اهواز بیایند.