آیا وعده روحانی در خوزستان عملی می شود ؟

خورنا: در جریان سفر انتخاباتی دکتر روحانی رییس جمهور منتخب کشورمان به اهواز ، وی در نشست خبری خود و در پاسخ خبرنگار شوشان در خصوص اجرایی شدن اختصاص دو درصد درآمد نفت به خوزستان که در آخرین سفر رییس جمهور مستقر بیان شد و پس از آن در قالب لایحه ای به مجلس تقدیم شد گفت: تلاش می کنم دو درصد را تبدیل به سه درصد کنم.

این مطلب مهم اما در بحبوحه سفرهای تبلیغاتی کاندیداهای شش گانه ریاست جمهوری مغفول ماند و چندان در رسانه های استانی و سراسری منعکس نشد. امید است این مطالبه بحق مردم شریف خوزستان در دولت تدبیر و امید جامه عمل بپوشد و شاهد توسعه متوازن خوزستان همراه با سایر استان های کشورمان باشیم.

بر همین اساس و بنا به اهمیت و یادآوری موضوع مطلبی را که امیدحلالی در وبلاگ شخصی خود بنام «شطح» که اشاره به این مهم در جریان نشست خبری دکتر روحانی که در تاریخ ۱۳ خردادماه در مهمانسرای دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور خبرنگاران محلی و سراسری برگزار شد دارد می پردازیم. او در وب شخصی خود آورده است: «جلسه با تاخیر شروع شد و من تقریبن نفر پنجم صحبت کردم. گفتم : جنگ شهرهای نیمه مخروبه ای را بر دست خوزستان باقی گذاشت و همان طور که ثروت خوزستان عمومی ست و دفاع از آن به شکل ملی صورت گرفت می بایست عزمی ملی هم برای ساختن این شهرها صورت می گرفت نه اینکه اصرار شود که در همان دوره مدیریت ۸ ساله آقای هاشمی بر کشور حتمن جشن بازسازی به شکل غیر واقعی در مناطق جنگ زده گرفته شود! همچنین در دوره تصدی شما بر شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای برای خوزستان وضع شد که به این استان ضربه شد و آن هم عدم سرمایه گزاری های سنگین و صنعتی در خوزستان بود که بعدها آقای احمدی نژاد وقتی رییس جمهور شد این مصوبه را باطل کرد و این حرف را به کرات در جمع مردم خوزستان می زد. آقای احمدی نژاد با همه ایرادهای وارد بر او در جمع مردم و سفر استانی چهارم و در برابر محرومیت که نه مظلومیت خوزستان! وعده اختصاص ۲ درصد از فروش نفت را به خوزستان داد که پس از بازگشت به تهران این وعده را عملیاتی نمود و طی لایحه ای آن را به مجلس تقدیم کرد آیا اگر شما رییس جمهور شدید حاضرید با توجه به دلایلی که ذکر شد این کار را دنبال کنید؟

سئوالات من انتقادی بود و دکتر روحانی هم اصرار داشت که با توجه به شلوغی سالن هر خبرنگار یک سئوال بپرسد با این حال با حلم و خوشرویی به صحبت ها پاسخ داد. در ادامه هم جواب هایش مختصر و موجز و در عین حال در مسائل مهم مبهم و کنایی و هوشمندانه با بهره گیری از فن دیپلماسی بود.

به هر حال با هر عذاب و جان کندنی که بود از شیخ دیپلمات در آن مکث بین مناظره اول و دوم تلویزیونی و در فضای پر وعده و رنگارنگ رقابت انتخاباتی این حرف را بیرون کشیدیم که «تلاش می کنم تا در صورت رییس جمهور شدن ۳ درصد از فروش نفت به خوزستان اختصاص یابد» و به هر حال ما با دست پر از این جواب به تحریریه بازگشتیم.

دکتر روحانی را زیرک و خونسرد دیدم و با حلم و حوصله. فکر می کردم شاید از سئوالات انتقادی من از کوره در برود اما در حین طرح مطالب لبخند از لبانش محو نمی شد. محاسن بلند و طره ای مو که از زیر عمامه بیرون گذاشته بود به چهره اش می آمد و در مجموع خوش پوش بود و چهره ای موقر و با پرستیژ داشت.

روز آخر تبلیغات رسمی یعنی چهارشنبه هم در تهران بودم و دیدم که ورق پایتخت بجای قالیباف برای روحانی برگشت و از هر ۱۰۰ ماشین حداقل ۸۵ تا تصویر دکتر روحانی را در دست داشت و این نکته را به دوستان می گفتم که هر چه قالیباف در این ۸ سال در پایتخت رشت، روحانی آن را با یک حمله گاز انبری! در مناظرات پنبه کرد و قالیباف در تهرانی که رویش حسابی باز کرده بود در شب آخر تبلیغات از بین رفت و محو شد.