طرحی مهم برای ملی شدن لالی/ جاده ی لالی به الیگودرز

خورنا: سهراب صباحی نماینده ی شهرستان لالی در شوراهای اسلامی استان خوزستان و رئیس شورای شهر لالی با برشمردن مزایای طرح احداث جاده ی الیگودرز به لالی بر اهمیت این طرح بزرگ تاکید کرد .

به گزارش خورنا، به جرأت می توان ادعا کرد که در مناطق دور افتاده ای در این کشور موضوعاتی پیش می آید که ارزش آن را دارد که تا سطح ملی کشیده شوند و تا هیئت دولت و مجلس آن را انعکاس داده ؛ دفاع کرد و پی گیری نمود که یکی از این موضوعات طرح بزرگراه شهرستان لالی به استان لرستان ( شهرستان الیگودرز) است .

دو هدف مهم در صدر توجیهات این طرح قرار دارد :

۱- توجیهات اقتصادی فراوان

۲- توجیهات امنیتی و نظامی

اول : توجیهات اقتصادی

*- توجیهات اقتصادی آن که اصلی ترین آیتم این طرح بزرگ و ملی است ؛ کاهش مسافت استانهای جنوبی و استان خوزستان به مرکز و غرب کشور می باشد که براساس اطلاعات موثق این طرح می تواند جنوب خوزستان را به مرکز و غرب کشور نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر کاهش دهد. این کاهش مسیر یعنی صرفه جویی میلیون ها لیتر بنزین و گازوئیل . لطفا توجه بفرمایید : اگر در طول شبانه روز به طور میانگین۱۰۰۰۰ هزار خودرو بنزین سوز که از مسیر جنوب و خوزستان – اندیمشک به مسیر لالی – الیگودرز هدایت شوند و این کاهش مسیر نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر باشد، اگر هر خودرو ۲۵ لیتر بنزین کمتر مصرف کند درهر شبانه روز می شود ۲۵۰۰۰۰=۲۵× ۱۰۰۰۰ (خودرو) . همین روند کاهش ۰۰۰/۲۵۰ لیتری در یک ماه می شود :   ۷۵۰۰۰۰۰=۳۰×۲۵۰۰۰۰ همین مقدار را در یک سال حساب می کنیم :

۹۰۰۰۰۰۰۰ =۷۵۰۰۰۰۰×۱۲ (ماه)

حال اگر همین صرفه جویی بنزین در زمان یک سال را (۹۰۰۰۰۰۰۰) هر لیتر بنزین در بازارهای جهانی ۱۰۰۰ تومان بفروش برسد رقمی نزدیک ۹۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ که رقم وحشتناکی را ارائه می نماید. که این یعنی تزریق میلیاردها دلار و یورو و ارز به کشور و فراهم کردن فرصت های فراوان و سرمایه گذاری های کلان و معجزه آسا . حال با توجه به اینکه بنزین همواره در طول تاریخ این کشور یکی از پرچالش ترین مباحث روز صاحب منصبان و اداره کنندگان کشور در نهان و خلوتگاه های سیاسی و عینی بوده است، می تواند حرکت توسعه را تولدی دیگر ببخشد و شکوفایی ایران عزیزمان را بالنده تر نماید .

همین کاهش مسافت که منجر به صرفه جویی وحشتناک بنزین خواهد شد یکی از توجیهات اقتصادی آن است. توجیهات اقتصادی دیگر این طرح که کمتر از آیتم اول آن نیست عبارتند از : ۱- دسترسی آسان به منابع ارزشمند آب، خاک؛ معادن و جنگل ۲- رواج صنعت گردشگری که در این مسیر ایجاد خواهد شد که نباید شک کرد در آسیا بی نظیر خواهد بود ۳- احداث دهها کارخانه آب معدنی با توجه به چشمه های طلایی آن که می شود آب معدنی تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهیه کرد و میلیون ها دلار به بازار پولی ایران تزریق کرد ۴- احداث چندین سد در مسیر این طرح و موارد دیگر.

دوم : توجیهات نظامی و امنیتی طرح :

با توجه به اینکه استان زر خیز خوزستان ، قلب تپنده ایران با توجه به شرایط و موقعت منحصر بفردش در طول تاریخ همیشه مورد نگاه طمع ورزانه دشمنان این مرز و بوم بوده است که در دفاع مقدس اندیشه های غارتگران بین المللی با نقشه های خطرناکی قصد قطع مسیر استان خوزستان و جنوب کشور را از مسیر دزفول- اندیمشک به لرستان را پیگیری می کردند که می توانست کشور را با بحران عمیق و جدی مواجهه نماید این طرح (بزرگراه لالی به الیگودرز) می تواند برای همیشه تهدیدات امنیتی را که بر اساس دیدگاه های سیاسی دشمنان طراحی می شود, پایان داد و برای همیشه نگاه خصم آلود دشمنان را به این بخش استراتژیک وطن مان کور نمود و این بزرگراه برای کشورمان پلی امن است در کوتاهترین مسیر و در امن ترین موقعیت جغرافیایی.

این طرح بزرگ که می تواند ملی ترین طرح در یکصد سال اخیر این کشور باشد, و می تواند گام های آغازینی باشد برای توسعه و ترقی مناطق محروم لالی, مسجدسلیمان, اندیکا , سردشت و نسیمی که از تندباد این طرح ملی نسیب این منطقه خواهد شد حیاتی تازه و دوباره برای مردمان اصالت مند ولی محروم به ارمغان بیاورد و لالی در جغرافیای این کشور تعریف جدیدی پیدا خواهد کرد و از بن بست کشنده ای که سالهاست گریبان آن را گرفته است خارج شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بیرگانی این طرح حتی باعث کوتاه تر شدن مسیر اهواز به تهران خواهد شد و همچنین ساخت جاده مسجدسلیمان به ایذه باعث سهولت دسترسی به مسیر اصفهان خواهد شد..لازمه جذب سرمایه گذار دولتی و غیر دولتی در مسیر بودن شهر و منطقه و و جود نیروی کار و اب و زمین خواهد بود.و فعلا که شهرهای لالی و مسجدسلیمان و اندیکا در بن بست ترانزیست جاده ایی قرار دارند.ولی شهرهای مثل ایذه و اندیمشک بدلیل در مسیر بودن ترانزیست جاده ای اینده ایی روشن و خوبی دارند.
  • امیر بسیار هوشمندانه و عاقلانه است
  • امير این طرح عالیه چرا پیگیری نمشه ؟؟؟؟؟
  • علی بهمنی نماینده شهر الیگودرز پیگیر این کار هسنن بودجه جاده رو هم گرفته بخش ماهم اباد میشه بخش زلقی
  • عابدی بسار عالیه تحولی بزرگ در کشور ۳۰۰ کیلومتر به مرکزوتهران نزدیک می شود درود بر تلاش نماینده محترم لالی ومسجلسلیمان.عالیه عالی
  • بختیاری مردمان زاگرس مرکزی و نمایندگانشان خیلی خیلی کندند و برای آباد شدن این گوشه از سرزمینمان تلاش چندانی ندارند این نقاط اگر چه کوهستانی ولی زرخیز و بین شاهراه های بزرگ به شمال و مرکز کشور قرار دارند و آبادی هر چه بیشتر این سرزمین با کمک نمایندگان و مردم و چانه زنی های مسولان استانی میتواند سبب شکوفایی و رونق هرچه بیشتر شهرها و روستاهای مسیر شود.
  • محمد خدا کنه زودتر این طرح ملی با پشتکار مسئولین امر زودتر عملیاتی بشه و منطقه زاگرس بکنه و بختیاری از این طرح که سودش هم به کل کشور میرسه سود ببره