یک دزفولی گزینه ریاست صداوسیما بعد از ضرغامی

خورنا: ضرغامی در اواخر ۹۲ باید ردای ریاست بر ساختمان شیشه ای را از تن بیرون کند و آن را به فرد دیگری بسپارد. اما جانشین سید عزت الله ضرغامی کیست؟ مهلت زمان مسئولیت ضرغامی بر سازمان صداو سیما رو به اتمام است و همواره مثل همیشه بازار گمانه زنی برای جانشینی وی نیز داغ است.

به گزارش خورنا: ضرغامی در اواخر ۹۲ باید ردای ریاست بر ساختمان شیشه ای را از تن بیرون کند و آن را به فرد دیگری بسپارد. اما جانشین سید عزت الله ضرغامی کیست؟

مهلت زمان مسئولیت ضرغامی بر سازمان صداو سیما رو به اتمام است و همواره مثل همیشه بازار گمانه زنی برای جانشینی وی نیز از ماه ها قبل توسط رسانه ها شروع می شود. اما همواره گمانه زنی رسانه ها خالی از لطف نیست و در بسیاری از موارد به واقعیت نزدیک شده و در برخی از موارد به واقعیت نیز پیوند می خورد.

ضرغامی در اواخر ۹۲ باید ردای ریاست بر ساختمان شیشه ای را از تن بیرون کند و آن را به فرد دیگری بسپارد. اما جانشین سید عزت الله ضرغامی کیست؟

اولین رئیس سازمان صداو سیما صادق قطب زاده بود که در جریان کودتا علیه نظام بازداشت و اعدام شد. دومین رئیس این سازمان تا سال ۱۳۷۳ محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در بسیاری از موارد مستقیما از برادر دستور می گرفت. در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده است: «اخوی محمد آمد و راجع به اختلاف و برخورد نیروهای جدید با همکاران دیگر صداوسیما گفت. به او گفتم مصلحت است از نمایش فیلم های خارجی که زنان بی‏حجاب را به صورت زننده عرضه می‏کنند، جلوگیری کنیم؛ گرچه حرام نیست…» (خاطره رو ز۱۴ سال ۱۳۶۴)و یا در خاطرات سال ۱۳۶۶ آمده است: «به اخوی محمد [رئیس سازمان صدا و سیما] تلفنی تذکر دادم که برنامه سیمای اقتصادی را که در تلویزیون همه هفته پخش می شود، زیر نظر بگیرد. احتمال سوء نیت در آن هست. زیاد از کمبودها می‌گوید. تذکر دادم که در اخبار مربوط به علما، این همه کلمات حجت‌الاسلام والمسلمین و امثال اینها تکرار نشود»

بعد از محمد هاشمی، علی لاریجانی وزیر مستعفی ارشاد دولت هاشمی با حکم رهبری رئیس سازمان صدا و سیما شد و تا سال ۱۳۸۳ در این منصب ماند. بعد از دکتر لاریجانی این کسوت به معاونش یعنی سید عزت الله ضرغامی سپرده شد.

حالا با اتمام دوران ریاست ضرغامی گمانه زنی های زیادی صورت گرفته است که تا کنون مخبر دزفولی یکی از گزینه های مطرح شده برای ریاست سازمان صداوسیما بوده است.

 

محمدرضا مخبر دزفولی را نیز می توان از گزینه هایی دانست که شانس بالایی در نشستن بر صندلی ریاست ساختمان شیشه ای دارد. هر چند وی در حوزه ی علوم انسانی تحصیل نکرده است اما فعالیت زیادی در عرصه فرهنگ دارد. وی از سال ۱۳۸۴ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تلاش دارد تا چهره ای فرهنگی از خود نشان دهد. هر چند تلاش هایی هم در این زمینه داشته اما تخصص اصلی او دامپزشکی بوده و عضو هیئت علمی دانشکده ی دامپژشکی دانشگاه تهران است. وی حتی در جریان معرفی و تقدیر از چهره های ماندگار کشور؛ چهره ی ماندگار عرصه ی دامپزشکی شده و مورد تقدیر قرار گرفت.

البته باید اذعان داشت که مخبر دزفولی دارای تحصیلات حوزوی در ادبیات عرب و منطق و فلسفه نیز می باشد و از وی تاکنون بیش از یکصد مقالۀ علمی و پژوهشی منتشر شده است. از سمت های وی می توان به این موارد اشاره کرد: عضو وابستۀ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، عضو شورای پژوهش های علمی کشور از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، عضو هیئت تحریریۀ مجله تحقیقات دامپزشکی (دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه تهران)، عضو هیئت امنای دانشگاه تهران، عضو هیئت امنای انستیتو پاستور ایران، عضو هیئت امنای بنیاد نخبگان ایران، عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۱، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۴٫

مخبر دزفولی چندی پیش از ساختار مناظرات انتخاباتی تعریف کرده و بیان کرده بود که دنیا می تواند از این الگوی مناظره الگو برداری کند. در هر حال مخبر دزفولی از جمله شخصیت هایی است که به واسطه ی داشتن فعالیت های گسترده در عرصه ی فرهنگ یکی از گزینه ها برای تصدی ریاست سازمان صدا و سیما باشد.