اگر فاضلاب دوباره به تالاب میانگران ایذه بریزد…؟

خورنا: فرامرز خوشاب اظهار کرد: تالاب میانگران یکی از تالاب‌های بسیار مهم و ملی منطقه ایذه است و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. این تالاب حدوداً در شش کیلومتری بنای طاق طویله قرار دارد و در سفرنامه ابن بطوطه نیز به آن اشاره شده است.

او توضیح داد: با توجه به مراجعاتی که ما انجام داده‌ایم اداره محیط زیست نیز از سازمان میراث فرهنگی در رابطه با این تالاب ضعیف‌تر عمل کرده و کارهای تحقیقاتی و مطالعات کاربردی برای حفظ این تالاب انجام نداده و اگر هم انجام داده ناکافی بوده و کارایی نداشته است.

خوشاب اظهار کرد: پیش از این هم در این تالاب لوله‌کشی آب انجام دادند که خوشبختانه نتیجه نداد زیرا قرار بود آب این تالاب را برای مصارف کشاورزی انتقال دهند اما آب تالاب این قدر کم است که این کار میسر نشد.

وی در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد تالاب میانگران گفت: این تالاب مکان مهاجرت پرندگان مهاجر از سیبری روسیه است. در واقع ذخیرهگاه پرندگان مهاجر محسوب می‌شود و انواع پرندگان در آن زندگی می‌کنند که ما هر بار اطلاعات آن را از اداره محیط زیست خواهان شدیم آن‌ها اطلاعی نداشتند و در واقع نداشتن این گونه اطلاعات از نقاط ضعف این اداره است.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: این تالاب در سال ۸۰ به کلی خشک شد و عوارض زیست محیطی زیادی را در پی داشت و بوی تعفن و بدی در شهر پیچید و باعث آلودگی‌های زیست محیطی زیادی شد. با توجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفت مشخص شد در آن موقع شهرداری و عوامل آن‌ها فاضلاب شهر را در تالاب تخلیه می‌کردند.

خوشاب بیان کرد: در حال حاضر نیز ما نمی‌دانیم آیا تخلیه فاظلاب شهر در این تالاب همچنان ادامه دارد یا نه که این امر نیاز به تحقیقات اداره محیط زیست دارد و این اداره باید میزان آلاینده‌های وارد شده به آن را اندازه‌گیری کند.

وی بیان کرد: ورود فاضلاب به این تالاب نه تنها چهره خوشایندی ندارد بلکه باعث ایجاد بیماری‌ها و عوارض زیست محیطی نیز می‌شود.

این دوستدار میراث فرهنگی در خصوص ظرفیت‌های گردشگری این تالاب گفت: با توجه به چشم‌انداز بسیار زیبای این تالاب و قرار داشتن محوطه‌های تاریخی در چهار گوشه آن، موقعیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگر دارد اما هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است و این یکی از بزرگترین ضعف‌های مدیران شهرستان ایذه است.