حمایت از انجمن‏‏‏‌های میراث فرهنگی اولویت نخست در شوشتر است

خورنا: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: حمایت از انجمن‏‏‏‏‌های دوستدار میراث فرهنگی اولویت نخست مدیریت پایگاه سازه‏‏‏‌های آبی تاریخی به شمار می‌‏‏‏آید.

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، پرویز پورفرخی ظهر امروز در جلسه تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید پایگاه جهانی سازه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های آبی تاریخی شوشتر اظهار کرد: حمایت از انجمن‏‏‏‌های دوستدار میراث فرهنگی به نوعی ایفای نقش مردم در راستای رفع مشکلات آثار تاریخی به شمار می‏‏‏‌آید و به این دلیل از این اتفاق مبارک حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید در سطح شهرستان شوشتر همدلی حاکم باشد، گفت: برای رفع مشکلات موجود نیازمند همدلی، اعتبار و تلاش مضاعف است و به این دلیل باید کوشید تا مشکلات در این زمینه برطرف شود.

پورفرخی با اشاره به مشکلات موجود در سطح شهر شوشتر گفت: مدیریت جدید پایگاه سازه‏‏‏‌های آبی تاریخی شوشتر جوان، متخصص و بومی است و باید کوشید تا گامی اساسی در راستای رفع مشکلات آثار تاریخی شوشتر بردارد.

* ضوابط بافت تاریخی را جدی بگیریم

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: باید در راستای تشکیل شورای بافت در سطح شهر شوشتر تلاش کرد و در این زمینه باید از همه توان موجود بهره برد.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی شوشتر دارای ضوابطی مدون است، خاطر نشان کرد: بافت تاریخی شهرستان شوشتر دارای ضوابطی کارشناسی و تدوین شده است و باید در راستای رفع مشکلات در این بخش از ضوابط تدوین شده تبعیت کرد و در راستای اجرای کامل این ضوابط گام برداشت.

پورفرخی با اشاره به اینکه باید شورای بافت تشکیل شود، گفت: با عضویت دلسوزان و کارشناسان در این زمینه باید شورای بافت تشکیل شود و در راستای رفع مشکلات در این بخش چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به تاثیرات این شورا در حتی سیما و منظر شهری بیان کرد: شورای بافت بر اساس ضوابط تدوین شده در راستای سیما و منظر شهری در هر منطقه بر اساس بافت تاریخی آن محل نظرات خاصی خواهد داشت و به این دلیل باید کوشید تا این جریان تاثیر گذار هرچه سریع‌تر تشکیل شود.

*بافت تاریخی موضوعی فردی نیست

پورفرخی تصریح کرد: بافت تاریخی موضوعی فردی نیست بلکه متعلق به همه مردم یک شهر است و باید در راستای حفاظت از آن تلاش بسیار زیادی کرد.

وی درباره تشکیل شورای بافت گفت: تشکیل نیم‌‏‏‏بند شورای بافت در سطح شهرها باعث جهش شده و حتی باعث تزریق اعتبارات میلیاردی به بافت تاریخی و قدیمی شهرها شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: میراث فرهنگی در این بین تنها دستگاه حاکمیتی است و وظیفه اجرایی ندارد و تنها در سال‏‏‌های اخیر به این بخش وارد شده و برخی وظایف اجرایی را برعهده گرفته است.

*رفع تعلل‏‏‌ها در شوشتر

پورفرخی خاطر نشان کرد: در ماه‏‏‏‌ها و سال‏‏‌های گذشته تعلل‎‏‏‏هایی در سطح شهرستان شوشتر شاهد هستیم و باید در مدیریت جدید این تعلل‏‏‏‌ها برطرف شده و شاهد جهش در این بخش باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: تلاش شده است تا در انتخاب مدیر برای پایگاه سازه‏‏‌های آبی تاریخی شوشتر دقت زیادی انجام شود و افراد متخصص، بومی و برخاسته از شوشتر انتخاب شود که این سه شاخص را مدیر انتخاب شده دارد.

وی عنوان کرد: مدیر انتخاب شده در رشته مرمت در حال تحصیل است و روز نخست فعالیت در حوزه میراث فرهنگی را از شوشتر آغاز کرده است و این امر باعث شناخت زیاد وی به این منطقه و آثار تاریخی پیرامون شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در مراسم عصر امروز امین محمودزاده مدیر پایگاه سازه‏‏‌های آبی تاریخی شوشتر که پنج ماه بود در محل کارش حاضر نشده بود تودیع و حسین عیدانی به عنوان جانشین وی معرفی شد.