اختصاص پادگان شهید باغبانی گتوند به فارغ‌التحصیلان کشاورزی

خورنا: رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: ۸۶۰ هکتار از اراضی قابل کشت پادگان شهید باغبانی شهرستان گتوند به فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی واگذار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، فتح‌الله ابوعلی در نشست خبری سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی که ظهر امروز در سالن جلسات سازمان مهندسی کشاورزی تشکیل شد، اظهار داشت: سازمان مهندسی کشاورزی در سال ۸۰ با تصویب قانون در مجلس رسمیت یافت و در حال حاضر سال پایانی دوره سوم خود را طی می‌کند.

وی با بیان این‌که در دوره اول این سازمان بر روی بحث تثبیت کار شد، ادامه داد: در دوره دوم سازمان مهندسی کشاورزی قوانین و مقررات تصویب و سازمان‌های تشکیلاتی تشکیل شد، در دوره سوم هم حرکت اجرایی و برنامه‌ریزی بلند مدت انجام شد.

رئیس سازمان مهندسی کشاورزی خوزستان با بیان این‌که این سازمان در سطح کشور عهده‌دار سیاست‌های کلان است، عنوان کرد: واحدهای اجرایی این سازمان در سطح اجرایی متشکل از ۱۱ نفر است که هفت نفر از آن‌ها هر چهار سال یک بار انتخاب می‌شوند و چهار نفر نیز انتسابی هستند.

وی افزود: اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی در خوزستان در حدود ۱۱ هزار و ۷۶۲ نفر است که همگی آن‌ها دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند و بزرگترین تشکل صنفی مهندسی در سطح استان است.

ابوعلی با اشاره به این‌که در یک سال گذشته رویکرد کلی کشور به سوی توجه به بخش کشاورزی بوده است، تصریح کرد: از مجموعه رشته‌های بخش کشاورزی ۲۰ شاخه عضو این سازمان هستند و دو سوم اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی فارغ‌التحصیل چهار رشته دامپروری، زراعت، آبیاری و محیط زیست هستند.

وی از کسب رتبه اول استان در بخش آموزش خبر داد و گفت: بیش از ۲۴ هزار نفر روز را آموزش داده‌ایم که این حرکت در کشور بی‌نظیر است و از طریق آن می‌توانیم بازار کار را تأمین کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان با بیان این‌که صدور پروانه‌های دامپروری به نظام مهندسی کشاورزی واگذار شده است، عنوان کرد: در یک سال گذشته تعداد دو هزار و ۱۵۰ پروانه برای بهره‌برداران دامپروری توسط این سازمان صادر شد.

وی با بیان این‌که این روش برای مردم احساس راحتی و تسهیل را فراهم کرد، اظهار داشت: ۲۹ شرکت برای صدور پروانه دامپروری در کل استان فعال است و دیگر نیازی نیست که متقاضی برای پیگیری کارها به مرکز استان بیاید.

ابوعلی عنوان کرد: ۱۴۶ کارشناس به منظور نظارت بر تأسیسات فنی و ۲۳۱ نفر نیز در قالب صدور پروانه و نظارت بر ساخت و ساز در این بخش فعالیت می‌کنند و در یک ماه آینده نیز کارشناسان فنی تولید معرفی می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که در آینده کارشناس دامپروری بیکار در سطح استان نخواهیم داشت، گفت: زمینه را به گونه‌ای فراهم خواهیم کرد که همه فارغ‌التحصیلان این رشته مشغول به کار شوند و شاید هم در مقطع اولیه با کمبود کارشناس نیز مواجه شویم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان از تصوب استخدام ۱۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل ناظر کشاورزی در سطح کشور  طی سه سال خبر داد و اظهار داشت: پنج هزار و ۸۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار کشاورزی در سطح استان وجود دارد که در سال اول ۲۲۷ نفر استخدام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰۰ واحد پرورش ماهی قابل واگذاری که دولت آن را زیرسازی کرده فراهم شده است که در قالب آن ۳۴۸ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط معرفی شده‌اند.

ابوعلی از واگذاری ۱۰۰ هکتار اراضی قابل واگذاری در شهر جدید رامین به فارغ‌التحصیلان خبر داد و گفت: این زمین‌ها برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید کشاورزی واگذار می‌شوند که در فاز اول ۲۰۰ فارغ‌التحصیل در سطح ۶۰۰ هکتار می‌توانند بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: ۸۶۰ هکتار از اراضی قابل کشت پادگان شهید باغبانی شهرستان گتوند به فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی واگذار می‌شود و اگر همه فارغ‌التحصیلان گتوند علاقه به دریافت این زمین‌ها داشته باشند گتوند تنها شهرستانی خواهد بود که تمام فارغ‌التحصیلان کشاورزی آن مشغول به کار می‌شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان ادامه داد: این پادگان در حدود یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار است که ۸۶۰ هکتار آن قابل کشت است و از مابقی آن برای برای صنایع وابسته و گلخانه‌ای استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که ظرفیت خوبی در بخش نظام مهندسی کشاورزی وجود دارد، گفت: این ظرفیت‌ها تنها با صرف اعتبار به دست نمی‌آید و گاهی به تصمیم‌گیری‌های درست نیاز داریم.

ابوعلی افزود: فرآیند تولید باید مهندسی شود تا محصولات ما در عرصه جهانی قابل رقابت باشد نه این‌که به این شکل باشد که محصولات صادراتی را به دلیل وجود سموم ارجاع دهند.

وی به تأثیر ۸۰ درصدی مدیریت فنی در افزایش تولید گندم خوزستان طی این سال‌ها اشاره کرد و گفت: در سال ۷۹ میزان گندم تولیدی خوزستان ۶۳ هزار تن بود و در سال ۸۶ این رقم به ۲۶۰ هزار تن افزایش یافت.