روحانی بخواند/ همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران (+جدول)

خورنا: یکی از مهمترین وعده‌های تبلیغاتی «حسن روحانی» رئیس‌جمهور منتخب ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد، برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همزمان با تاکید بر حق مسلم کشورمان برای دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بود. موضوعی که وی در نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی نیز بر آن تاکید و بر برداشته شدن گام‌های عملی در این زمینه همراه با شفاف سازی در پرونده هسته‌ای ایران تصریح کرد.

دور دوم دولت پر سروصدای محمود احمدی نژاد، افتان و خیزان و به زعم بسیاری از کارشناسان و مدیران در داخل و خارج از کشور با سوء مدیریت در عرصه اقتصادی سرانجام سپری شد. در این دوران، قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید. بانک مرکزی و چند بانک دیگر اعم از تجارت و ملی نیز تحت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفت.

صنعت نفت ایران نیز با هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران در این دوران با اجماع آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفت.

کاهش ارزش پول ملی ایران، نواسانات در بازار ارز و سکه و طلا، کاهش فرصت هاش ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و متوقف شدن بخش بسیاری از پروژهای عمرانی در نتیجه این سوء مدیریت بود.

به گزارش نامه،در جدول زیر اشاره ای داریم به تمامی تحریم هایی که در دوران دولت دهم بر ایران اعمال شد:

سال

تاریخ اعمال تحریم

نهاد/ کشور تحریم کننده

جزئیات تحریم

سال ۱۳۸۹

۸۹/۳/۱۹

شورای امنیت سازمان ملل

* ایران نبایستی نفعی در هیچ فعالیت اقتصادی در یک کشور دیگر شامل، استخراج معدن­ اورانیوم، تولید یا استفاده از مواد و فناوری هسته­ای کسب نماید.* تمام دولت­ها باید از ارائه، فروش یا انتقال تانک­های جنگی، وسایل نقلیه زرهی، سیستم­های توپخانه­ای کالیبربالا، هواپیما­های نظامی، بالگردهای تهاجمی، کشتی­های جنگی، موشک یا سیستم­های موشکی جلوگیری کنند.* دولت­ها باید تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از انتقال فناوری­ها یا مساعدت­های تکنیکی مربوط به موشک­های بالستیک قادر به حمل تسلیحات هسته­ای، را اتخاذ نمایند.* همچنین قطعنامه مشتمل بر مقرراتی برای کمک به قطع استفاده ایران از نظام مالی بین­المللی است. علی­الخصوص بانک­های ایرانی که ممکن است برای تامین مالی فعالیت­های اشاعه و هسته­ای مورد استفاده قرار گیرند.* قطعنامه به دولت­ها در رابطه با ارتباط بالقوه میان درآمدهای بخش انرژی ایران و فناوری­های مربوط به انرژی و اشاعه هشدار داده و پانلی را برای کمک به نظارت و تضمین اجرای تحریم­ها تاسیس می­نماید.

۸۹/۱۰/۲۴

آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی ۲۴ شرکت کشتیرانی بین‌المللی را بعلت تجارت با ایران تحریم کرد.

۸۹/۰۸/۰۷

آمریکا

آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۷ شرکت اروپایی و ۵ نفر از شهروندان ایرانی که گفته می‌شود در بخش کشتیرانی ایران فعالیت دارند، اعمال کرده است.

۸۹/۰۳/۰۸

مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم آندسته از شرکت‌هایی که با ایران معاملات تجاری دارند را به تصویب درآورد.

۸۹/۰۳/۲۷

آمریکا

این اقدامات ضد ایرانی آمریکا دربرگیرنده “پست‌بانک ایران” می‌شود و وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اقداماتی را علیه چندین شرکت کشتی‌رانی ایران اتخاذ کرده است و ۲۲شرکت نفتی، انرژی و بیمه که توسط دولت ایران اداره می‌شود و در ایران و بخش‌های مختلف جهان از جمله لندن، سنگاپور و دبی فعالیت می‌کنند را مورد هدف قرار داده است.

سال ۱۳۹۰

۹۰/۱۱/۰۳

اتحادیه اروپا

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران بمنظور وادار کردن کشورمان به صرفنظر از برنامه هسته‌ای خود، با اعمال تحریم تدریجی بر نفت ایران و بانک مرکزی موافقت کردند. طبق توافق اعضای اتحادیه اروپا، از این پس انعقاد هرگونه قرارداد جدید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بخش نفتی ایران ممنوع خواهد بود و تمامی قرارداهای جاری میان اروپا و بخش نفت ایران نهایتا تا اول ژوئیه لغو خواهد شد.

۹۰/۱۲/۱۰

آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک دوبی را به خاطر آنچه کمک به ایران در راستای فرار از تحریم‌های بین‌المللی خوانده است، تحریم کرد.

۹۰/۱۱/۰۴

آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی پس از تصویب تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران، تحریم‌هایی را علیه بانک تجارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

۹۰/۱۱/۲۸

آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی وزارت اطلاعات ایران را به دلیل آنچه که آن را حمایت از دولت سوریه خواندند در لیست تحریم‌های آمریکا قرار داد. طبق این تحریم‌ها،دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران توقیف شده و به مقامات این وزارتخانه برای سفر به آمریکا روادید داده نمی‌شود.

۹۰/۱۰/۱۱

آمریکا

اوباما تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرد. بر این اساس، شرکت‌های خارجی را که با بانک مرکزی ایران دست به معامله بزنند، مشمول جریمه خواهند شد.

۹۰/۰۹/۱۰

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در اقدامی خصمانه، بیش از ۱۸۰ شرکت و شخصیت ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. علت این تحریم‌ها مخالفت ایران با خواسته‌های بین‌المللی برای توقف برنامه هسته‌ایش خوانده شده است.

۹۰/۰۹/۲۲

آمریکا

وزارت خزانه داری آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد که دو مقام نظامی ایران “حسن فیروز آبادی” رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و “عبدالله عراقی” جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه را تحت تحریم قرار داده است.

۹۰/۰۹/۳۰

آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که اقدامات تحریمی علیه ایران در زمینه ۱۰ شرکت کشتیرانی اعمال خواهد شد.

۹۰/۰۷/۲۷

انگلیس و کانادا

کانادا و انگلیس در اقدامی بحث برانگیز ۵ تبعه ایرانی را در ارتباط با سناریوی ترور سفیر عربستان در واشنگتن تحت تحریم قرار دادند. این پنج نفر شامل “منصور ارباب سیار”، ۵۶ ساله، شهروند آمریکا که دارای پاسپورت ایرانی است و “غلام شکوری” عضو نیروی سپاه قدس، دارایی‌های “حامد عبداللهی” افسر ارشد سپاه قدس، “عبدالرضا شهلایی” و “قاسم سلیمانی” از فرماندهان سپاه قدس هستند.

۹۰/۱۰/۰۲

سوئیس

سوئیس اعلام کرد که دارایی‌های ۱۸۰ شخص حقیقی و شرکت را مسدود می‌کند.

۹۰/۰۶/۰۲

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا سپاه قدس ایران را به دلیل آن چیزی که از آن به عنوان پشتیبانی از حکومت سوریه در سرکوب معترضان در این کشور خوانده، تحریم کرد. این اتحادیه نام ۱۵ فرد و ۵ نها را از جمله سپاه قدس را در فهرست تازه تحریم‌های خود در ارتباط با وقایع سوریه قرار داده است.

۹۰/۰۴/۰۲

آمریکا

آمریکا تحریم‌هایی را علیه شرکت “ایران ایر” اعمال کرد و آمریکایی‌ها را از انجام هرگونه معامله با این شرکت هواپیمایی منع کرد.

۹۰/۰۴/۰۳

آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا بزرگترین شرکت حمل و نقل هوایی ایران (ایران ایر) و یکی از مهمترین اپراتورهای کشتیرانی در بنادر ایران را تحریم کرد.

۹۰/۰۴/۰۳

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا بدون ارائه حتی یک سند سه تن از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اتهام دخالت در امور داخلی سوریه در لیست تحریم‌های جدید خود قرار داد. بر این اساس حساب‌های این افراد مسدود و ورودشان به خاک اتحادیه‌ی اروپا ممنوع شده است. سردار سرلشگر “محمد علی جعفری”، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار “قاسم سلیمانی” و “حسین طائب” در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه‌ اروپا قرار گرفتند.

۹۰/۰۴/۰۶

رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در اقدامی که بیشتر تبلیغاتی به نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها را برای قطع تجارت احتمالی آنان با ایران تحریم و ادعا کرد با این اقدام ایران را تحریم کرده است.

۹۰/۰۴/۰۹

آمریکا

اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی و احمد رضا رادان معاون وی به بهانه آنچه کمک به سوریه عنوان شده است، در لیست تحریم قرار گرفته‌اند.

۹۰/۰۱/۲۳

اتحادیه اروپا

وزیر امور خارجه انگلیس گفت اتحادیه اروپا با اعمال تحریم بر ۳۲ مقام ایرانی به دلیل آنچه نقض حقوق بشر خوانده شده، موافقت کرده است.

سال ۱۳۹۱

۹۱/۱/۲۳

اتحادیه اروپا

وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اجلاس خود در بروکسل تصمیم گرفتند واردات نفت از ایران به کشورهای اروپایی را تحریم کنند.

۹۱/۰۴/۲۳

آمریکا

۵۰ شرکت و موسسه مالی ایران با هدف مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران مورد تحریم قرار گرفت. این موسسات از وزارت دفاع ایران، نیروهای مسلح و سازمان صنایع فضایی ایران، شرکت خطوط کشتیرانی ایران و سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی ایران هستند. علاوه بر آن، “شرکت نفتکش ملی ایران” به همراه ۵۸ کشتی و ۲۷ موسسه و نهاد وابسته به آن در میان این تحریم‌ها قرار دارند.

۹۱/۰۱/۰۵

اتحادیه اروپا

وزیران خارجه اتحادیه اروپا ۱۸ نام جدید را در “لیست سیاه” ایران گنجانده‌اند. ورود این افراد به اتحادیه اروپا ممنوع است و حساب‌های بانکی آنها در این اتحادیه نیز توقیف می‌شود.

۹۱/۰۱/۰۹

آمریکا

یک شرکت هواپیمایی و سه تن از فرماندهان نظامی ایرانی در فهرست تحریم‌های ایالات متحده بر ضد ایران قرار گرفتند.

۹۱/۱۲/۲۱

اتحادیه اروپا

وزرای خارجه اتحادیه اروپا ضمن تمدید تحریم‌های علیه مقامات ایرانی، نام ۹ شخصیت ایرانی دیگر را نیز به لیست سیاه خود اضافه کردند. فرادی که نام آن‌ها در این لیست باشد، از ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع شده و حساب‌های آن‌ها در بانک‌های اروپایی مسدود می‌شود.

۹۱/۱۱/۱۸

آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و «عزت‌الله ضرغامی» رئیس آن را تحت تحریم‌های جدید خود قرار داد.

۹۱/۱۰/۰۱

سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲ شرکت ایرانی را به اتهام آنچه صادرات تسلیحات به سوریه خوانده شده، تحریم کرد.

۹۱/۱۰/۰۱

آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۴ شرکت و یک شهروند ایرانی دیگر را به اتهام ارتباط با برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

سال ۱۳۹۲

۹۲/۰۳/۱۰

آمریکا

۸ شرکت پتروشیمی تحت تحریم های آمریکا قرار گرفتند. این نخستین بار است که واشنگتن صنعت پتروشیمی ایران را تحریم می‌کند و منبع گسترده‌ای از درآمدهای خارجی ایران پس از نفت را هدف قرار داده است.

۹۲/۰۲/۲۰

آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک بانک مشترک ایران و ونزوئلا را تحریم کرد.