رویکرد متفاوت سیما در مستند «چرا روحانی»

خورنا: شامگاه شنبه اول تیر ، برخی از بخش های خبری سیما در قالب یک مستند به چرایی انتخاب و پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پرداختند؛ برنامه ای که با عنوان «چرا روحانی» پخش شد و بینندگان را غافلگیر کرد. چرا که ابتدا تصور می شد شاهد تکرار نگاه و ادبیات یکسویه رادیکال ها در ادعای انتساب رییس جمهور منتخب به اصول گرایان باشیم اما آنچه در تصویر  دیده و شنیده شد متفاوت بود:

– پس از مدت ها چهره شهروندانی را می دیدیم که همه روزه در کوی و خیابان می بینیم ؛با ظاهر ها و پوشش های متفاوت. همچنین سخنانی را می شنیدیم که در کوی و خیابان ومحل کارو تاکسی یا اداره و مغازه نیزمی شنویم. حتی یکی گفت رای نداده است. پیشتر در گزارش هایی از این دست چهره های متنوع دیده نمی شد و انگار یک سخن را از چند زبان می شنیدیم.

– دراین گزارش تایید شد که انصراف عارف و حمایت هاشمی و خاتمی از روحانی در تغییر نتیجه و پیش بینی نظرسنجی ها در ۴۸ ساعت آخر موثر بوده است.
این در حالی است که در یک هفته پس از اعلام نتایج شماری از اصول گرایان اصرار داشته اند این تاثیر را انکار کنند.
با این که تصویر هاشمی و خاتمی را نشان ندادند اما در همان یک دقیقه و بیان سریع نیز این سخن صریح قابل تامل بود. هر چند هیچ یک از مصاحبه شوندگان  به رای به روحانی به خاطر نظر خاتمی اشاره نکرد اما دلایل دیگر همان سخنانی است که از زبان شهروندان می شنویم.

– سمت و سوی مستند «چرا روحانی» به این سو بود که نقش مناظره های تلویزیونی را از هر عامل دیگری موثر تر معرفی کند که این نکته نیز باز یک واقعیت بود و قابل انکار نیست چرا که مناظره سوم نقش موثری در تصمیم نهایی رای دهندگان ایفا کرد خاصه این که با انصراف عارف جایی برای تردید باقی نماند.

در رقابت تلویزیون ایران با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان تا کنون مهم ترین مزیت نسبی  صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه های ورزشی و مسابقات فوتبال بوده است. چنانچه روند پخش مستنداتی مانند « چرا روحانی » ادامه یابد سیما می تواند به مزیت نسبی تازه ای دست یابد. مزیتی که برای رسانه رسمی کشور می تواند اعتبارآفرین باشد.

به گزارش عصر ایران،این نکات ستایش آمیز البته به این معنی نیست که کاستی ها به تمامی مرتفع شده و این روند الزاما ادامه می یابد.اما شرط انصاف اقتضا می کند در کنار انتقادها به این رویکرد نیز توجه شود: عیب مِی جمله بگفتی هنرش نیز بگوی… .