حباب ۱۱۴ هزار تومانی سکه/ دلار باز هم کاهش یافت

خورنا: روز گذشته که به یکباره قیمت سکه و ارز همزمان کاهش یافتند، امروز در راستای همان رفتارهای هیجانی بازار، قیمت سکه افزایش یافت.

البته در یک ساعت اخیر قیمت سکه با نوسان زیادی مواجه شد به طوری که قیمت سکه در صبح امروز یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان بود و در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه به یک میلیون و ۲۶۳ هزار تومان رسید. بعد از آن به یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
نوسان زیاد قیمتی در واقع ناشی از هیجانات بازار و اثرات تحولات چند روز اخیر در فضای سیاسی داخل کشور است. با قرار دادن اعداد و ارقام قیمت سکه در فرمول محاسبه قیمت آن، تفاوت قیمت واقعی با نرخ اسمی آن در بازار به دست می‌آید.
فرمول: {[(قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱،۱ ]× ۰،۹۱۶×وزن سکه}+ حق ضرب.
طبق این فرمول قیمت اونس ۱۳۹۲.۵۰ ضرب در ۳۴۳۰ تومان تقسیم بر ۳۱.۱(وزن اونس). سپس با لحاظ وزن ۸.۱۱۳ سکه و عیار آن به علاوه حق ضرب ۵ هزار تومانی در حال حاضر قیمت واقعی سکه یک میلیون و ۱۴۹ هزار تومان است.
بنابراین در حال حاضر قیمت سکه ۱۱۴ هزار تومان حباب دارد. قیمت سکه طرح قدیم یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان، نیم سکه با ۸ هزار تومان افت قیمت ۶۷۲ هزار تومان، ربع سکه بدون تغییر ۴۲۰ هزار تومان، سکه گرمی با ۳ هزار تومان افت قیمت ۲۸۷ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان و اونس جهانی ۱۳۹۲.۵۰ دلار است.
دلار در بازار تهران با ۵۰ تومان کاهش نسبت به بعدازظهر روز گذشته ۳۴۳۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.