راه میان‌بر کریدور اصفهان-بندر امام خمینی(ره) تا پایان سال احداث می‌شود

خورنا: معاون ساخت راه‌ها و بزرگراه‌ها گفت: برای کوتاه کردن کریدور اصلی اصفهان-بندر امام خمینی(ره) در حال احداث راه اصلی میانبری هستیم تا مسیر را ۱۵۰ کیلومتر کاهش دهد، احداث این محور با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال تمام می‌شود.

خیرالله خادمی‌ اظهار داشت: فعلاً فرهنگ حمل و نقل در ایران بر اولویت مدل جاده‌ای شکل گرفته است، طوری که بیش از ۹۴ درصد مسافران و بیش از ۹۰ درصد کالا از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود.

 وی افزود: با وجود آنکه ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده در کشور شامل ۱۲۰ هزار کیلومتر جاده روستایی و ۸۰ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی داریم، اما تنها ۲۵ هزار کیلومتر از این جاده‌ها ۷۵ درصد بار و مسافر را جابه‌جا می‌کنند.

  خادمی با بیان اینکه احداث چند راه اصلی برای میان‌بر کردن کریدورهای ترانزیتی لازم است، تصریح کرد: در حال حاضر در کنار کریدور ترانزیتی اصفهان ـ سمیرم ـ یاسوج ـ بندر امام خمینی (ره)، احداث یک راه اصلی میان‌بر در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرار دارد.

 وی یادآور شد: در واقع این مسیر از غرب استان کهگیلویه و بویراحمد و غرب یاسوج عبور کرده سپس وارد استان خوزستان شده و پس از آن به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌شود.

 معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت تصریح کرد: در واقع این محور، یک راه اصلی میانبر نسبت به بزرگراه فعلی است که حدود ۱۵۰ کیلومتر مسیر فعلی بندر امام خمینی (ره) ـ اصفهان را‌ کاهش می‌دهد و ترانزیت این کریدور عملاً در آینده به این راه اصلی منتقل می‌شود.

 خادمی با بیان اینکه طول کل مسیر ۶۷۰ کیلومتر راه اصلی است که ۵۵۰ کیلومتر آن به اتمام رسیده، اضافه کرد: برنامه داریم تا پایان سال ۹۲ این مسیر به اتمام برسد.

 معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت در تشریح پیشرفت عملیات اجرایی این راه اصلی گفت: الان در محدوده پاتاوه تا دهدشت قرار داریم که منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی است، البته کل مسیر از کوه‌های زاگرس عبور می‌کند و از نظر توپوگرافی منطقه‌ای صعب‌العبور است.

 خادمی با اشاره به اینکه طول قطعه پاتاوه تا دهدشت ۵۰ کیلومتر است،‌ اضافه کرد: این مسیر تا ‌دهدشت سه قطعه تونل دارد.

 معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم‌الأنبیاء به عنوان پیمانکار در این پروژه مشغول به کار است، گفت: این جاده اصلی دارای ۱۳ متر عرض است ضمن آنکه در این پروژه ۹ تونل به طول ۶.۵ کیلومتر وجود دارد.

 خادمی با اشاره به اینکه با اتمام این مسیر، محور مذکور به عنوان کریدور جدید فعال می‌شود، تصریح کرد: برای اتمام عملیات حدود ۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی لازم داریم.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت درباره بزرگراه شدن این راه اصلی تصریح کرد: معمولاً ابتدا جاده اصلی احداث می‌شود و سپس با افزایش ترافیک مسیر، محور دوم احداث می‌شود.