سلمان فارسی مردی از رامهرمز + سند

خورنا: در این قسمت به معرفی بزرگان که از رامهرمز برخاسته و یا مدتی از عمر شریف خویش را در این شهر گذرانده اند،می پردازیم و مختصری از اوصاف و فضایل آن مردان الهی را یادآوری می کنیم.

همانا که آشنایی و آگاه شدن از حیات معنوی و نورانی آنان آرامش و اطمینان روحی ما را فراهم و نفس ما را به پیروی از سیره و رویه هدایتگر آن اختران فروزان مشتاق می سازد. هرچند که قادر بر ارائه شخصیت واقعی آنها نباشیم شمردن صفحای از اوراق زرین حیات آنان نیز سودبخش و مفید است.

این مهم را با شرح احوال بزرگمرد اسلام و افتخار مان سلمان محمدی آغاز می نماییم:

۱-     سلمان محمدی اولین ایرانی مسلمان

 همچون سلمان در مسلمانی بکوش       ای مسلمان تا که سلمانت کنند

 در ششمین سده پس از میلاد مسیح (ع) در حالی که سراسرجهان را تیرگی های جهل و ظلم فرا گرفته ومشعلهای هدایت الهی در همه سرزمینها به خاموشی گراییده بود آزاد مردی آگاه دل به نام سلمان (وی روزبه نام داشت)لیکن رسول خدا (ص) او را سلمان نام نهاد) از سرزمین ایران در جستجوی حقیقت برآمده و خود را به کانون وحی الهی رسانید تا از آخرین و برترین پیامبران خداوند که مشعل پر فروغ و ابدی اسلام را بر افراخته بود بهره ها گیرد.

او در محیطی و در دورانی بپا خاست و از ایران هجرت نمود که علی (ع) در توصیف آن زمان می فرماید:

خدای متعال پیامبر اکراک (ص) را هنگامی به رسالت برگزید که دیر زمانی از بعثت انبیای پیشین گذشته بود،مردمان در خوابی عمیق و طولانی فرو رفته بودند ،شعله های فتنه و آشوب در سراسر دنیابرافروخته و رشته کارها از هم گسیخته بود.آتش جنگ شعله ور و تاریکی جهل و گناه فراگیر و نیرنگ و تزویر آشکار بود….آنها فرو رفته ،مشعلها ی هدایت ،سرد وخاموش گشته پرچمهای ضلالت و گمراهی بر افراشته بود.

آری سلمان در آن اوضاع و احوال راهی حجاز گردید و فخر و افتخار همیشگی را برای مردم ایران به ارمغان آوردو چه نیکو گوید شاعر:

زمام در سر شیران کند صلابه عشق     چنان کشد که شتر را مهار در بینی

 سلمان مردی از رامهرمز

در این موضوع که سلمان اهل کدام شهر ایران بوده دو نقل هست که بیشترین و معتبرترین آنان سلمان را از رامهرمز دانسته اند.چندین گروه تحقیقاتی این مهمقیده دارند ا را اثبات کرده و به آن ازجمله پژوهشکده باقرالعوم علیه السلام.در ادامه چند سند تاریخی :

۱-     بلاذری مورخ مشهور بلکه از مهمترین آنان و گرانقدر ترین نسب شناس قرن سوم هجری در اصفهانی بودن سلمان خدشه کرده و آن را قولی مردود شمرده است.

انساب الاشراف آثر با ارزش این مورخ بزرگ می باشد که تاریخ دوران اسلامی را در قالب نسب شناسی بررسی کرده است.

(بلاذری)همچنین روایتی نقل میکند که سلمان در آن روایت خود را اهل رامهرمز معرفی می کند.

۲-     ((ابو الفداء)) در تقویم البلدان نیز سلمان را اهل رامهرمز می داند.

۳-     ((قلقشندی)) در صبح الاعشی می گوید سلمان فارسی اهل رامهرمز است.

۴-     نویری)) در نهایه الارب نیز سلمان را اهل رامهرمز ذکر کرده است.

۵-     میرزاحسین نوری ))محدث کبیر و خبیر به روایات اهل بیت که عمر شریفش را در فراگیری حدیث وو نقل آن سپری کرده در کتاب خویش به نام ((نفس الرحمن فی فضائل سلمان ))با قاطعیت تمام می گوید که سلمان اهل رامهرمز است و مهم آنکه ایشان تمامی روایات دیگر را که می گویند از اهل اصفهان یا شیراز است پاسخ گفته و اقوال دیگر را مخدوش می داند.

۶-     ((فاضل هندی))در کنز العمال نیز بر این مطلب گواهی داده است.

۷-     شیخ عباس قمی  محدث عالیقدر در سقینه البحار نیز چنین عقده دارد.

۸-     دانشمند معروف اهل تسنن ((شیخ منصور علی ناصف))از دانشمندا و اساتید دانشگاه الازهر مصردر کتاب ارزشمند خود ((التاج الجامع للاصولفی احادیث الرسول))روایتی را نقل کرده که سلمان در آن روایت وطن و زادگاه خود را رامهرمز بیان کرده و احادیثی که او را اصفهانی می دانند درر این کتاب به چشم نمیخورد.

۹-     سمعانی در الانساب آورده :و گفته اند سلمان فارسی از رامهرمز بوده است.

۱۰- ابن عساکر (متوفای ۵۷۱) در تاریخ دمشق می گوید :سلمان کنیه اش ابا عبدالله ،اهل رامهرمز و از قریه جیئ بود.

۱۱- در نامه دانشوران می گوید:

غالب کتب ،انتساب او را به اصفهان بر سبیل ضعف آورده اند و قول قوی آنست که وی از مردم رامهرمز بوده.

و نیز در توجیه اقوال مختلف چنین می گوید که سابقا رامهرمز جزءاستان فارس بوده و لذا رامهرمزی بودن منافاتی با اهل فارس بودنش ندارد و در جمع رامهرمزی بودن و اصفهانی بودن سلمان می گوید :در رامهرمز متولد شده و پدرش اهل اصفهان بود و گفتار سلمان را دلیل بر این توجیه قرار می دهد.

مولفان و مورخان ذیل نیز در ابتدا سلمان را اهل رامهرمز ذکر کردند.

۱۲-ابن حجر در کتاب مهم خود الا صابه فی تمییز الصحابه

۱۳-ابن اثیر در اسد الغابه

۱۴- ابن عبدالبر در استیعاب

 گفتنی است افراد فوق از نسب شناسان و شرح احوال نویسان بسیار مشهور یاران و صحابه پیامبر بوده و آثارشان از مدارک بی نظیر و منحصر بفرد در این زمینه می باشد و به یقین گفتارشان بر نظرات دیگران ترجیح دارد.

۱۵- ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه

۱۶-قهپائی در کتاب مجمع الرجال

۱۷-ابن سعد،سیره نویس معروف در الطبقات الکبری

۱۸-محقق معاصر حضرت آیت الله علی احمدی میانجی در تالیف پر ارزش خویش مکاتب الرسول

شاهدی دیگر

گابریل در کتاب تحقیقات جغرافیایی راجع به ایران در خصوص ترویج و گسترش مسیحیت در ایران به شهرهای خوزستان اشاره میکند و رامهرمز را جز این شهرها میشمارد واز شرح حال سلمان بر کی آید که در زادگاه او مسیحیت رواج داشته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مهران با سلام به گفته علامه شیخ شوشتری ، بزرگترین محقق علن الرجال که مرحوم خویی به لقب پیغمبر علم الرجال داده است ، اصلیت سلمان فارسی ، شوشتری است.