دزفول جزو ۴ شهر موفق خوزستان در اجرای طرح پزشک خانواده است

خورنا: معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی دزفول از موفقیت این شهرستان در اجرای مقدمات طرح پزشک خانواده خبر داد و گفت: تاکنون اکثر مقدمات کار برای اجرایی کردن این طرح در این شهرستان فراهم شده است.

مهدیه توکلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در دزفول اظهار کرد: با توجه به این که استان خوزستان از جمله ۹ استانی است که قرار است طرح پزشک خانواده در آن‌ها اجرایی شود تاکنون بیشتر مقدمات کار برای اجرایی کردن این طرح در این شهرستان فراهم شده است.

وی افزود: مراحل اولیه طرح مانند سرشماری، ثبت مشخصات خانواده‌ها در سامانه و دوره‌های آموزشی و توجیهی در دزفول انجام شده انجام شده است.

توکلی خاطر نشان کرد: طی جلسه ای که در ستاد اجرایی استان برگزار شده مصوب شده که در چهار شهرستان طرح پزشک خانواده به شکل سراسری دراین شهرستان‌ها اجرایی شود که شهرستان دزفول جزء این چهار شهرستان است.

توکلی در بیان ثبت مشخصات خانواده‌ها خاطرنشان کرد: درابتدای کار ثبت به شکل «آف لاین» انجام شده بود ولی در حال حاضر اطلاعات به شکل «آن لاین» هستند بطوری که با دادن شماره ملی هر فرد به سامانه مشخصات فرد را به طور کامل خواهیم داشت.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی دزفول در رابطه با اجرای برنامه‌های آموزشی و توجیهی طرح پزشک خانواده در این شهرستان گفت: این دانشکده را می‌توان از جمله پیشگامان در اجرای دوره‌های آموزشی این طرح دانست به طوری که در سال ۹۱ همه گروه‌های اجرایی که در اجرای این طرح دخیل هستند شامل پزشکان داروساز، درمانگاه‌ها، بخش خصوصی و نیروهای انسانی به شکل دسته‌بندی شده برنامه‌های آموزشی و توجیهی آن‌ها برگزار شده است.

وی در رابطه با دیگر اقدامات انجام شده در اجرای این طرح تأکید کرد: از دیگر اقدامات انجام شده برای پیشبرد اجرای این طرح تجهیز مراکز بهداشتی دولتی به امکانات الکترونیک بوده که در صدد هستیم این برنامه را در سال ۹۲  برای خانه‌های بهداشت در روستاهای این شهرستان نیز اجرا کنیم.

توکلی در ادامه به میزان استقبال خانواده‌ها از این طرح اشاره کرد و گفت: استقبال از طرف خانواده‌های این شهرستان در حال حاضر به شکل کسب اطلاعات در مورد جزئیات این طرح است به طوری که پرسش‌های زیادی در این رابطه از مسئولان پرسیده می‌شود که در مقابل توسط مسئولان مربوطه اطلاعات لازم به آن‌ها داده می‌شود.

معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی در رابطه با مشکلات اجرای طرح پزشک خانواده در این شهرستان اظهار کرد: با توجه به اینکه در ابتدای کار برای اجرای مقدمات طرح، تأمین اعتبارات مورد نیاز و برخی ضعف‌ها در زیرساخت‌ها مراحل اجرای کار را قدری با مشکل مواجه کرده بود ولی با همکاری مسئولان مربوطه در دانشکده مشکلات برطرف شده و درحال حاضر می‌توان گفت طرح در مراحل قابل قبولی است.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تنها موردی که باقی مانده برای اجرای طرح پزشک خانواده در دزفول اعلام آمادگی پزشکان است که با استقبال آن‌ها اجرای مقدمات طرح به پایان می‌رسد.