شورای شهر اهواز؛ بایدها و نبایدها

خورنا: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در ۲۴ خرداد، یکی از جلوه‌های حماسه سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، روز جمعه ۲۴ خرداد ماه سال‌جاری، چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح کشور برگزار خواهد شد و برای ۴ سال زمام امور شهرهای بزرگ و کوچک کشور به دست اعضای شوراهای اسلامی سپرده می شود.

وظیفه شوراهای اسلامی، تصویب قوانین و لوایحی برای رسیدگی به امور شهری است که پس از تصویب توسط شهرداری باید اجرا شود.

یکی دیگر از وظایف شوراهای اسلامی در شهرها، انتخاب شهردار است که از نخستین دوره انتخابات شوراها، این امر به آنها واگذار شده است.

به خاطر اهمیت موضوع به سراغ چند تن از صاحب نظران عرصه های مختلف رفتیم تا نظرات آنها را در این رابطه جویا شویم.

کاندیداها کارآمد باشند

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز و استاد برجسته حوزه و دانشگاه در این خصوص اظهار داشت: کسانی که به عنوان کاندیدا در انتخابات حضور می‌یابند هیچ‌گاه نباید منافع کوتاه مدت را به مصالح بلند مدتی که در کشور وجود دارد ترجیح دهند.

وی در خصوص انتخابات شورا‌ها در شهر اهواز خاطر نشان ساخت: مردم باید در انتخابات شوراهای شهر اشخاصی را انتخاب کنند که کارآمد و متعهد باشند و از تعصبات قومیتی در این زمینه دوری کنند.

حسن‌زاده اظهار داشت: مردم با حضور حداکثری در انتخابات، در آزمون مهم نظام اسلامی سربلند می‌شوند و دست رد به سینه دشمنان می‌زنند.

اصول را رعایت کنیم

حجت الاسلام والمسلمین مسعود بهرام پور از اساتید برجسته حوزه علمیه خوزستان نیز تذکراتی در مورد نحوه تبلیغات کاندیداها داد و تاکید کرد: باید در انجام تبلیغات، اصولی را که امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب برای ما تبیین کردند و خودشان پایش ایستادند و از آن دفاع کردند را رعایت کنیم، زیرا اصولگرایی بدون رعایت منویات ایشان معنا ندارد.

وی تصریح کرد: آنها وقتی حرفی را می زنند به عنوان یک فقیه حرف می زنند این یعنی حرفی که از آنها شنیده می شود حرف خودشان نیست بلکه حرف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

از خدا دور نشویم

بهرام پور ادامه داد: اگر خودمان را در مسیر رضای خدا قرار ندادیم هر قدمی که برمی داریم ما را از خداوند متعال دور خواهد کرد.

این استاد حوزه های علمیه اهواز با تاکید بر این نکته که باید به طور جدی مراقب خود باشیم افزود: زندگی اجتماعی، مرگ و حیاتش در گرو عملکرد ماست که باید دقت کنیم کاری که انجام می دهیم ما را به خدا نزدیک می کند یا نه؟

قطع ارتباط با خدا یعنی از دست دادن پشتوانه

وی خاطرنشان کرد: هر کس که می خواهد رستگار شود و در رستگاری دیگران نقش داشته باشد باید به این نکته توجه کند که ایمان به خدا داشته باشد و این مسئله مورد تاکید امام خمینی (ره) نیز بوده است.

بهرام پور متذکر شد: اگر رابطه یک مسئول، با خدا قطع شود یعنی پشتوانه اش را از دست داد که یکی از کارهای مهمی که در ارتباط برقرار کردن با خداوند بسیار موثر است نماز اول وقت است.

 وضعیت خاص و حساس اهواز

امین در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات و معضلات شهر اهواز گفت: اهواز مشکلات زیادی دارد که برخی از این مشکلات  طبیعی هستند مانند گرمای شدید و پدیده گرد و خاکی که از کشورهای همسایه وارد می شود. همچنین نزدیک بودن با مرز از جمله مشکلاتی است که باعث شده وضعیت شهر اهواز را خاص و حساس جلوه دهد.

وی افزود: از نظر امکانات رفاهی مانند پارک و فضای سبز، شهر اهواز، واقعا با دیگر شهرها فاصله زیادی دارد البته از یک سال و نیم پیش کارهایی توسط شهرداری صورت گرفته است که جای تقدیر دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: جا دارد برای رفع مشکلات  اهواز بیشتر تلاش شود برای مثال شهرستان دزفول پارک خانواده دارد در حالی که اهواز که مرکز استان است از این نعمت محروم است، و شاهد هستیم در برخی موارد در امور شهری امکاناتی که در دزفول وجود دارد بیشتر از اهواز است.

نیاز شهر اهواز به نیروهای مومن و متعهد

وی افزود: از نظر رفاهی، مردم نیاز به پارک و فضای سبز بیشتری دارند تا پس از کارهای روزمره، در این مکان ها حضور یابند و خستگی از تن به در کنند.

امین با بیان اینکه شورای شهر اهواز  نیاز به نیروهای مومن و متعهد دارد افزود: باید همه اعضای شورا دست به دست هم دهند تا شورایی متشکل از متخصصان مختلف تشکیل شود مثلا برخی متخصص بهداشت محیط باشند و برخی هم متخصص امور و متخصص روانشناسی.

به گفته این استاد دانشگاه، همه باید در راه آبادانی شهر به یکدیگر کمک کنند تا نیازهایی که شهر و شهروندان دارند برطرف شود.

معرفی فردی لایق و کار آمد بعنوان شهردار

امین با بیان این مطلب که انتخاب شهردار در ایران برعهده شورای شهر است و دولتی نیست اضافه کرد: به همین خاطر می توان گفت که این انتخاب کاملا مردمی است.

وی تاکید کرد: باید اعضای شورای اسلامی شهر یک فرد لایق  و کارآمد را برای به دست گرفتن مدیریت شهر انتخاب کنند تا توانایی حل مشکلات شهر را داشته باشد.

اهواز نیازمند رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی

دکتر سعید شاکریان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، نیز یکی دیگر از افرادی بود که پاسخگوی سوالات ما بود.

وی در پاسخ به این سوال که اهمیت شوراهای اسلامی شهر اظهار داشت: شورای شهر نقش تعیین کننده ای در اداره شهر دارد زیرا شرح وظایف شورای شهر مشخص و در راستای خدمت رسانی در حوزه های مختلف به مردم است.

این استاد دانشگاه افزود: شورای شهر می تواند مشکلات شهر را برطرف کند و با ساماندهی و بهبود مدیریت، شرایط را برای پیشرفت و توسعه شهری و رضایت مردم فراهم سازد.

وی اهواز را کلانشهری که خدمات ضعیفی در آن ارائه شده است دانست و گفت: شورای شهر باید با برنامه ریزی، اقدامات جدی انجام دهد تا اهواز را از حالت کندی خود خارج و به سطح والایی ارتقا دهد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، خدماتی که در اهواز ارائه می شود پا به پای جمعیت آن رشد نکرده است لذا باید این کلانشهر هم به لحاظ ساختار اقتصادی و هم به لحاظ ساختار فرهنگی و اجتماعی رشد کند.

وی اضافه کرد: شورای شهر باید کمک کند که مسئولان توجه بیشتری به اهواز داشته باشند هر چند وظایف شورای شهر بیشتر در مورد ساختار شهری و تامین نیازهای خدماتی شهر است.

انتقال کارخانه ها به بیرون از محدوده شهر

شاکریان یکی از مشکلات اهواز را آلاینده های موجود در هوای شهر بیان کرد و خاطرنشان ساخت: در بحث آلاینده ها باید اقدامات خوبی صورت گیرد و شورای شهر آینده نیز باید در این راستا تمام تلاش خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه بیشتر کارخانه های اهواز به شهر چسبیده اند افزود: یکی از کارهای مهم شورای شهر انتقال کارخانه ها به بیرون از محدوده شهر است که باید در این مورد رایزنی های لازم صورت گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در خصوص شرایط لازم برای اعضای شورای اسلامی شهر نیز گفت: اعضای شورای اسلامی شهر باید هم متخصص و هم متعهد باشند و در مسیر ولایت حرکت کنند و همچنین آشنا به شهر و جامعه شناس باشند تا ساختار شهر را بهتر بشناسند.

به فکر مصالح مردم باشند

منصور سلطان زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با بیان اینکه از دیدگاه اسلام اصولا مشورت امری پسندیده است گفت: اهمیت شورای شهر از این جهت است که جمعی از نخبگان شهر در تصمیم گیری برای بهبود شهرشان نقش خواهند داشت یعنی به جای اینکه یک نفر و یک فکر تصمیم گیری کند جمعی از برگزیدگان مردم که در ارتباط با جامعه هستند تصمیم خواهند گرفت.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: بدیهی است با فکر جمعی تصمیم گیری سنجیده تر خواهد بود اما نکته ای که اهمیت زیادی دارد این است که افرادی را برای حضور در شورای اسلامی شهر انتخاب کنیم که به فکر مصالح مردم باشند و به دنبال امیال و اهداف شخصی خود نباشند، در این صورت ممکن است نه تنها مفید نباشند بلکه به امور شهری نیز ضربه وارد کنند.

دارای صلاحیت های اخلاقی باشند

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بهتر است کسانی به عنوان شورای شهر از طرف مردم انتخاب شوند که دارای صلاحیت های اخلاقی باشند، متعهد به پاسخگویی در برابر مردم باشند و از تجربه و تخصص های لازم در زمینه مسائل شهری برخوردار باشند.

سلطان زاده تصریح کرد: اعضای شورای شهر لازم است با مشکلات و معضلات شهر خود آشنا باشند و بتوانند راه حل های مناسب برای رفع مشکلات ارائه دهند.

کمبودها و نارسایی های زیادی وجود دارد

به سراغ محمدرضا ایزدی یکی از فعالان عرصه مطبوعات رفتیم تا او نیز به سوالاتمان پاسخ دهد که وی نیز استقبال کرد.

ایزدی با بیان اینکه باید سرنوشت شهرمان را خودمان رقم بزنیم گفت: با شرکت در انتخابات شوراها و با انتخاب افراد متخصص، متعهد و با تجربه شورایی را تشکیل بدهیم که پیشرفت و آبادانی را در شهر ما رقم بزند و با انتخاب صحیح مشکلات و کمبودهای گذشته را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: شهر ما اهواز، نسبت  به کلانشهرهای دیگر کمبودها و نارسایی های زیادی دارد ولی با توجه به کسب درآمدهای بالایی که می توانیم از منابع طبیعی و همچنین کسب درآمدهایی که شهرداری مجاز به اخد آن می باشد می توان شهری آباد و سرزنده داشته باشیم.

شورای اسلامی شهر نماد مردم سالاری دینی

یکی دیگر از افرادی که برای این گفتگو به سراغش رفتیم مهندس محمد چکشیان از فعالان فرهنگی اهواز و خوزستان است.

وی شورای اسلامی شهر را نماد مردم سالاری دینی در مدیریت شهری دانست و افزود: شوراهای اسلامی مظهر جمهوریت نظام در اداره شهرها و روستاها هستند.

نیاز به راه اندازی مجموعه های فرهنگی و تفریحی

به گفته این فعال فرهنگی، شوراهای اسلامی شهر در واقع می توانند نقش تعیین کننده ای در مشارکت مردم در برنامه ریزی برای شهرشان داشته باشند چراکه مردم بهتر به نیازهای شهرشان واقف هستند.

وی مهمترین نیازهای شهر اهواز را راه اندازی و فعال کردن مجموعه های فرهنگی و تفریحی عنوان کرد و گفت: با توجه به محرومیت هایی که اهواز دارد انجام این کار در راستای گسترش نشاط مومنانه یکی از ضروریات است.

چکشیان دومین موضوع و اولویت کاری شورای اسلامی شهر اهواز را رسیدگی به مناطق محروم شهر دانست و گفت: با توجه به محرومیت هایی که در این مناطق وجود دارد شورای شهر باید به این مناطق بیش از گذشته رسیدگی کند تا از این حالت خارج شوند.

سیاستگذاری و نظارت دو وظیفه شورای شهر

مهندس محمدرضا تیز نوبیک مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور محاسبان علم و تجربه، نیز با بیان اینکه نقشی که شورای شهر دارد مانند نقش مجلس نسبت به دولت و قوه مجریه دارد است افزود: مجلس ریل گذاری می کند و دولت بر روی آن ریل حرکت می کند تقریبا رابطه شورای شهر و شهردار را می توان به این دو تشبیه کرد.

وی افزود: سیاستگذاری برای برنامه های کلان شهر اهواز و نظارت بر شیوه اجرای قانون از وظایف شوراهای اسلامی شهر است.

تیزنوبیک ارزیابی عملکرد شهرداری و موفقیت یا عدم موفقیت شهردار در اجرای برنامه های مصوب شورای شهر را از دیگر وظایف شوراهای اسلامی شهرها دانست.

وی در ادامه به مشکلات شهر اهواز اشاره کرد و گفت: وقتی اهواز را با شهری مانند تهران مقایسه می کنیم، متوجه می شویم مسائل و مشکلات اهواز خیلی زیاد است.

فاصله زیاد اهواز با دیگر کلانشهر ها

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور محاسبان علم و تجربه گفت: وقتی به کلانشهرهایی مانند تبریز، شیراز، مشهد و اصفهان سفر می کنیم تفاوت های زیادی را با اهواز می بینیم متاسفانه مردم اهواز از خیلی از امکانات محروم هستند.

وی به برخی از کارهای انجام شده توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری یک کار کوچک در بلوار ساحلی انجام داد که همه دیدند چقدر مورد استقبال قرار گرفت.

تیزنوبیک تاکید کرد: اگر این فضای سبز گسترده نشود کسانی که می خواهند از وقت های آزاد خود استفاده کنند دچار مشکل می شوند.

وی رسیدگی به سرانه فضای سبز و بهداشت محیط را دو کار مهم بیان کرد که شورای شهر باید به آن رسیدگی کند.

پیوستگی مردم و نظام اسلامی

مجید منادی روزنامه نگار و فعال فرهنگی خوزستانی نیز در پاسخ به سوالی گفت: باید قدر نظام مقدس جمهوری اسلامی را بدانیم چرا که با شفافیت و تاکید بر مردم سالاری دینی از کلان ترین مسائل اجرائی و سیاسی کشور تا امور اجرائی و مسائل شهری را در شهرها و روستا ها به رای مردم سپرده و این حد از پیوستگی مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه قطعا بی نظیر و در دنیا کم نظیر است.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه شوراهای اسلامی شهر اظهار داشت: اعضاء شورا از متن مردم هستند و ملموس ترین امور زندگی مردم را در دست دارند لذا با کمی دقت در قانون و جایگاه شوراها و همچنین نگاهی به تاثیر بسیار منفی کشمکش های دوره ی قبل در زندگی و روحیه مردم شریف اهواز، لزوم انتخاب اصلح بیش از پیش ثابت می گردد.

منادی با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند وظیفه شوراها حل عمل گرایانه مشکلات مردم است گفت: در کلانشهر اهواز در حوزه فرهنگ، خدمات شهری، عمران، ساخت و ساز و همچنین معماری اسلامی ایرانی دچار مشکلات اساسی هستیم و این وظیفه شورای شهر چهارم را برای خدمت رسانی به مردم مضاعف می کند.

حل مشکلات اهواز در گرو خدمت رسانی انقلابی

این روزنامه نگار خوزستانی بر لزوم انتخاب افراد متعهد و متخصص تاکید کرد و گفت: در اثر عملکرد ناصواب شوراهای گذشته و درگیری های درونی، باندی و گروهی، مردم اهواز و برخی شهرهای استان خوزستان از شورای شهر خاطره خوشی در ذهن ندارند و این موضوع فقط با خدمت رسانی انقلابی، پاک دستی و حل مشکلات مردم قابل حل است.

این فعال فرهنگی افزود: در این دوره مردم در شورای اسلامی شهر اهواز  باید به ۲۱ نفر رای دهند، و با توجه اینکه اولا پیدا کردن شناخت کامل نسبت به این تعداد در شهر بزرگی مثل اهواز مشکل است و ثانیا تجربه گذشته ثابت کرده که یک تیم منسجم، بهتر و هماهنگ تر می تواند خدمت ر سانی نماید، لذا می توان به برخی لیست های مورد اعتماد تکیه کرد.

=============

گزارش از: حسین یزدی