متن کامل بخش دوم مناظره سیاسی کاندیداها/ پاسخ به دو سؤال

خورنا: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی آخرین مناظره خود ، به دوسئوال مجری که با قرعه کشی انتخاب می شد ، پاسخ دادند.

به گزارش مهر، محسن رضایی در بخش دوم آخرین مناظره انتخاباتی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما برای حمایت و پشتیبانی از بیداری اسلامی چیست؟ اظهار کرد: بیداری اسلامی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است، این موضوع ابتدا از صدور انقلاب به لبنان، فلسطین و سوریه آغاز شد و بعد به مصر و دیگر نقاطی که امروز شاهد بیداری اسلامی هستند، متصل شد و باعث شد موجی در این زمینه به وجود بیاید.
رضایی: باید از نظر فرهنگی و اقتصادی ارتباطمان را با بیداری اسلامی پیش ببریم
وی با اشاره به مشکلاتی که امروز گریبان گیر بیداری اسلامی شده است، افزود: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که سیستم های جاسوسی و برخی کشورها تلاش می کنند که بیداری اسلامی را از ایران باز بدارند و به همین خاطر موضوع سوریه را دنبال می کنند تا نسبت به جدا سازی مبحث بیداری اسلامی از جمهوری اسلامی اقدام کنند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره طرح خود برای متصل بودن دامنه بیداری اسلامی به جمهوری اسلامی ایران گفت: ما طرحی در این زمینه داریم و می دانیم که چطور عمل کنیم تا بیداری اسلامی به ایران وصل باشد و به تهدید علیه ما تبدیل نشود.
وی ادامه داد: موضوعی که الان به دلیل شکل گیری بیداری اسلامی به وجود آمده این است که: بعد از دو هزار سال پای جمهوری اسلامی دوباره به مدیترانه رسیده است و این را یکی از متفکران دنیای عرب نیز اذعان کرده است.
رضایی در پایان خاطر نشان کرد: باید از نظر فرهنگی و اقتصادی ارتباطمان را با بیداری اسلامی پیش ببریم و سعی کنیم این موضوع را قوی تر دنبال کنیم.
غرضی: به تحریم ها اهمیت نمی دهم
 سید محمد غرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر تحریم ها به خاطر برنامه هسته ای کشور است شما تحریم هایی اعلام شده قبل از فعالیت های هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید گفت: به تحریم ها خیلی اهمیت نمی دهم چه قبل باشد چه بعد؛ قبلا هم گفته بودم در دولت موسوی ۱۱۵ تا در دولت هاشمی ۱۱۸ در دولت ۱۲۰ و الان خرج کشور ۴۰ میلیارد دلار بیشتر نیست که آن را در می آوریم.
وی افزود: این که غرب تصور کند با این کارها می تواند کشور را دچار مشکل کند درست نیست؛ سعی من این است که مجموعه استعدادهای داخل کشور را پیشرفت دهم.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: من در تحریم زندگی کردم، ۱۰ سال فراری بودم و در تحریم بودم، انقلاب که شد وزیر شدم و باز هم در تحریم بودیم جنگ شد باز هم تحریم بودیم یعنی از اول که به دنیا آمدیم در تحریم بودیم.
عارف: از ظرفیت های خاتمی و هاشمی استفاده می کنم
محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در زمان دو دقیقه ای خود در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه برنامه عملی دولت جنابعالی برای مقابله با ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی چیست؟ گفت: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و بیشترین ظرفیت انقلاب ما هم فرهنگی است.
وی ادامه داد: ما باید روابط خوبی با کشورهای جهان برقرار کنیم بخصوص باید با کشورهای عدم تعهد سطح روابط را بالا ببریم. با استفاده از سفرا پیام صلح و فرهنگی را به تمام دنیا ارسال کنیم. ما ۴ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور داریم که اگر با آنها روابط خوب و صمیمانه داشته باشیم آنها می‌توانند سفرای ما باشند.
عارف همچنین تاکید کرد: ما باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم. ما می توانیم از دیپلماسی هنر، فرهنگ و رسانه ها برای رساندن پیام صلح به دنیا استفاده کنیم. در این صورت می توانیم ایران‌هراسی را تبدیل به ایران‌پذیری کنیم. در داخل کشور افراد برجسته ای داریم که پیام آور صلح هستند مثل آقای خاتمی که مبتکر گفتگوی تمدنها بود و آقای هاشمی و بزرگان دیگر که می توانیم از آنها استفاده کنیم، برخلاف استعمار که می خواهد ما را کشور جنگی نشان داد. ما می توانیم پیام فرهنگی خودمان را از این طریق به جهان ارائه دهیم.
به گفته وی، باید در قالب گردشگری نخبگان خارجی را به ایران بیاوریم چون تجربه نشان داده در برگشتشان به عنوان سفرای فرهنگی ایرانی کار کرده‌اند.
روحانی: در مسایل اقتصادی مردم زندگیشان سرد است
حسن روحانی نیز در پاسخ به این سوال که از نظر شما مرز بین سیاه‌نمایی و نقد چیست؟ گفت: موضوع نقد این است که واقعیتی اتفاق افتاده و ایراد و اشکالی هست و حال ما باید آن را تبیین کنیم. این اشکال گاهی در نوع تصمیم‌سازی، گاهی در تصمیم‌گیری است و گاهی در عمل خوب اجرا نشده است. باید نقد کرده و ایرادها و اشکالات را بازگو کنیم و باید بگوییم چگونه اشکالات رفع شود.
وی ادامه داد: ارزیابی باعث می شود در سیکل تصحیح امور قرار گیریم و مسائل را پایش کنیم که این نقد سازنده می‌شود. باید بتوانیم ایراد را پیدا کرده و برای آن راه حل ارائه کنیم ولی سیاه‌نمایی معنایش این است که اگر نقص کوچکی است آن را برجسته کنیم و واقعیت را به مردم معرفی نکنیم. گاهی اوقات واقعا هوا سرد است حالا آقای حداد می گوید، ولی در مسائل اقتصادی مردم زندگیشان سرد است. در آزادی، جوانان زندگیشان سرد است، این سیاه‌نمایی نیست بلکه واقعیت است.
حداد عادل: قول و فعل ما باید یکی باشد
غلامعلی حدادعادل در پاسخ به این سوال که این جمله امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» در باور شما چگونه است؟ گفت: امام خمینی(ره) با بینشی که داشت این جمله را فرمودند و سی و چهار سال است که صحت گفته امام خمینی(ره) ثابت شده است.
وی گفت: امام(ره) سه مقوله خدا، مردم و خودشان باور داشتند و اگر ما نیز همین روش را با توکل به خدا و توجه به مردم باور داشته باشیم، موفق خواهیم بود، امام خمینی(ره) مردم را بخاطر فطرت الهی شان می شناخت و امروز هم اگر ما به نیروی لایزال ملت متکی باشیم و سعی کنیم با نیروی تقوا مردم را پشت سر نظام حفظ کنیم، صحت گفته امام(ره) ثابت می شود.
وی با بیان اینکه باید مانند امام(ره) زندگی کنیم، گفت: قول و فعل ما باید یکی باشد، مردم بدانند که دولتمردان صادق و الگوی اسلامی هستند.
قالیباف: واکنش غرب دوگانه است
محمد باقر قالیباف در دور دوم مناظره سیاسی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در طول یکسال گذشته ۱۸ بار شبکه های برون مرزی ایران بدون هیچ وجه قانونی توسط آمریکا قطع شده به نظر شما علیرغم ادعای غرب نسبت به آزادی بیان علت این مسئله چیست گفت: این نشان می دهد قدرتهای یکجانبه نگر در دنیا که فکر می کنند قدرت هستند پس حق هستند و برای همه چیز می توانند تصمیم بگیرند.
وی افزود: آنها دموکراسی را تا جایی که منافع آنها به خطر نیفتد قبول دارند و بخشی از این قدرت بخصوص قدرتهای بزرگ اعتقاد به حرفهای خود ندارند. این مسئله تنها به حوزه رسانه مربوط نیست بلکه در موضوعات دیگر همچون حقوق بشر آن را هم می بینیم که در جایی درباره یک موضوع واکنش نشان می دهند اما در جای دیگر که هزاران نفر کشته می شوند هیچ حرفی نمی زنند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نگاه انقلاب اسلامی و روح مطهر امام به این است که انسانیت انسانها را حفظ کنیم اما غرب بخصوص قدرتهای بزرگ نشان دادند که با این نگاه سازگار نیستند.
ولایتی: کاری نکنیم مردم از انتخابشان پشیمان شوند
علی اکبر ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف بین قوا شخصی است یا ساختاری و یا حقوقی و اینکه تا چه اندازه به وحدت قوا پایبند هستید و آیا تبعیت از قانون را در هر شرایطی بر خود فرض می دانید؟ گفت: همکاری بین قوای سه گانه از مطالب اصلی است که باید هر کسی در هر شانی و در هر یک از سه قوه این مسئله را رعایت کند و به ویژه نقش قوه مجریه در این میان باید برجسته تر باشد.
وی افزود: آن چه در طی سال های اخیر شاهد بودیم اختلاف بین دولت و مجلس و عدم توجه دولت به قوانین مصوب مجلس، بی اعتنایی به تصمیماتی که در مجلس اتخاذ می شود و تذکراتی که از سوی مجلس به دولت داده می شود، است. بعضی از درگیری هایی که مردم شاهد آن هستند ازاین زاویه ایجا شده و این مسایل خیلی مردم را رنج می دهد.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم این افراد را (نمایندگان را برای مجلس و رئیس جمهور را برای قوه مجریه) انتخاب کردند که مشکلات آنان را حل کند. مردم رنج می برند در حالی که گرانی، تورم و بیکاری روزافزون است. این همه مشکلات به مردم تحمیل می شود و حال توقع آنها این است که مسئولان به همدیگر کمک کرده و مشکلات کشور را حل کنند.
ولایتی خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولان به جای حل مشکلات آنها به مسائل شخصی می‌پردازند و این طور به جان هم می افتند در حالی که باید الگوی مردم باشند، موجب ناراحتی مردم است و برنامه ای که بنده در دولت آینده دارم اخلاق مداری است و این یکی از شعارهایم است.
وی تاکید کرد: اگر قرار باشد دولتی به مبانی اخلاقی متعهد نباشد و مشکلاتی از این دست ایجاد کند حتما مردم را از انتخاب خود پشیمان می کند.
جلیلی: سیاست خارجی ایران و آمریکا اصولا دچار پارادیم است
در ادامه بخش پاسخ به سوال مجری، نوبت به سعید جلیلی رسید که باید به این سوال مجری مبنی بر اینکه راه حل آمریکا در مناقشات منطقه ای مانند فلسطین، سوریه، افغانستان و بحرین توسل به زور است در حالی که راه حل های پیشنهادی ایران مراجعه به آرای عمومی است، به نظر شما دلیل اینکه آمریکا علی رغم ادعای دموکراسی نمی تواند رفتاری غیر از این داشته باشد چیست؟ پاسخ می داد.
جلیلی در پاسخ به نخستین سوالی که از وی پرسیده شد، گفت: سوال خوبی مطرح کردید. عرصه سیاست خارجی هر کشوری به مثابه پارادایم است و اصول و منافع و ارزش هایی دارد که مناسبات بین کشورها بر اساس نقاط اشتراک و افتراق شکل می گیرد. یکی از بحث های اساسیمان با آمریکا این است که ما بین دو پارادایم سیاست خارجی ایران و آمریکا قرار داریم که بین آنها تقابل هست و اصولمان با هم تعارض جدی دارد. آمریکا به امنیت صهیونیست ها متعهد است و ما برعکس.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: سیاست خارجی جای اندیشه است. اشغال مشروعیت نمی آورد، قدرت نظامی و انحصار مشروعیت نمی آورد. این یک منطق روشن دارد و به خوبی می توان از آن دفاع کرد. به خاطر تقابل پارادایمی‌مان با آمریکا می بینید در بحرین و فلسطین و … دچار اختلاف جدی می شویم. اینجا می شود دوگانگی حرف@های آنان را به جهانیان نشان داد.
وی با بیان اینکه نقاط اشتراک موجب فرصت و تامل می شود و نقاط افتراق موجب تهدید و تقابل می شود، گفت: یکی از بحث های ما با آمریکا این است که بین پارادایم های سیاست خارجی ما و این کشور یک تقابل وجود دارد. اصول سیاست خارجی ما با آمریکا تعارض جدی دارد.
وی افزود: مثلا تعهد به رژیم صهیونیستی یکی از اصول سیاست خارجی آمریکاست، اما عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی جزو اصول سیاست خارجی ایران است و اختلاف این دو اصول یک مبنای تئوریک است و اینکه می گویند سیاست خارجی جای فلسفه نیست، اتفاقا سیاست خارجی جای اندیشه است.
وی تاکید کرد: ما می گوییم اشغال و تجاوز مشروعیت نمی آورد، قدرت نظامی و انحصار مشروعیت نمی آورد، این مبنای فکری ماست و یک منطق روشن دارد و اتفاقا می توان از این منطق به خوبی دفاع کرد.
حدادعادل : فشار بیشتر شود با مدیریت و کشاورزی و صنعت از استقلال کشور دفاع می کنیم
حدادعادل در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که استقلال جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه و جلوگیری از دخالت خارجی از جمله دستاوردهای نظام بوده است در صورت تداوم فشار نظام سلطه و ایجاد محدودیت چه اندازه از این استقلال دفاع می کنید گفت: کشور ایران یک کشور کهن است ما هفت هزار سال است که در این قطعه از جهان خوش نشسته ایم و خوش درخشیده ایم.
وی ادامه داد: یک کشوری هستیم که هر کس بخواهد تاریخ تمدن باستان را بداند باید فصل های اولیه را با تمدن ایران آغاز کند. مردم این کشور در دفاع از استقلال در طول تاریخ غیرت مند بوده اند. در این ۱۰۰ سال اخیر در جنبش مشروطه در ملی شدن صنعت نفت، در انقلاب اسلامی نشان دادند اولین کلمه و شعار ملت ایران استقلال بوده است. مردم به صورت طبیعی یک شعار داده اند: “استقلال آزادی جمهوری اسلامی”.
حدادعادل با بیان این که اینها نشان می دهد مردم نسبت به استقلالشان حساس هستند افزود: مردم ما در بیرون راندن مزدوران کوتاه کردن دست بیگانگان و جنگ تحمیلی وظیفه خود را به خوبی انجام دادند مثل آن روستایی هایی که تخم مرغ هایشان را به جنگ می فرستادند و مثل رزمندگان.
وی ادامه داد: ما بر سر استقلال ایران با هیچ قدرتی معامله نمی کنیم. فشار هم بیشتر شود ما با مدیریت با کشاورزی با صنعت می توانیم در آینده از استقلال کشور دفاع کنیم.
جلیلی: امنیت ما پشتوانه مردمی دارد نه پلیسی
سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که حماسه ۹ دی را چگونه تحلیل می کنید؟، گفت: ۲۲ خرداد سال ۸۸ مانور جمهوریت نظام به رخ سایر کشورها کشیده شد و مشارکت گسترده ای در انتخابات شکل گرفت.
وی گفت: عده‌ای خواستند از این اوج و موفقیت سوءاستفاده کرده و آن را تخریب کنند تا دشمن را امیدوار سازند. این افراد این ظرفیت عظیم را به فتنه تبدیل کردند و نه تنها به نظام بلکه به طرفداران خود نیز ظلم کردند؛ چراکه آنها می توانستند با یک سازوکار در این دوره از انتخابات نیز شرکت کنند.
جلیلی اظهار داشت: یکی از ویژگی ها و تمایز نظام جمهوری اسلامی ایران با سایر نظام ها این است که امنیت ما پشتوانه مردمی دارد نه پلیسی.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ۹ دی اوج حضور مردم و مقابله با ظلمی بود که به نظام روا داشته شده بود و این ظلم و فتنه نه با سازوکار پلیسی بلکه با حضور حماسه مردم خاموش شد و این یکی از امتیازات سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.
عارف: استفاده از کاندیداهای این دور از انتخابات در دولتم افتخار است
محمدرضا عارف در پاسخ به این سئوال که راهکار شما برای بکارگیری از تجربیات دولت های قبل چیست گفت: من در این خصوص بحث شایسته سالاری را مطرح کرده ام که باید به این اصل پایبند باشیم. برای اینکه از همه ظرفیت ها استفاده کنیم باید به سراغ دولت های قبلی برویم و از نیروهای برجسته که در دولت های قبل حضور داشتند استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه از پایداری و استقامت دولت میر حسین موسوی، سازندگی دوران هاشمی و اصلاح طلبی خاتمی و پشتکار و فعالیت دولت احمدی نژاد را مبنای کارم قرار می دهم گفت: در همه این دولت ها نیروهای برجسته وجود داردو از آنها برای ایجاد یک دولت مقتدر استفاده می کنم. شورای قوی مشاوران را در دولت اصلاحات تشکیل دادم و از همه وزای سابق برای این شورا دعوت کردم. از غرضی و عسگراولادی  و توکلی نیز دعوت کردم که از من تقدیر کردند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال مجری مبنی بر اینکه از این ۷ نامزد درکابینه خود استفاده می کنیم گفت: برایم افتخار است همچنین از نامزدهایی که صلاحیت آنها در انتخابات احراز نشد از برنامه هایشان استفاده می کنم به هر حال باید یک حرکت هماهنگ انجام دهیم.