بندر امام، کانون تخلیه و بارگیری غلات خاورمیانه

خورنا: مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از بنادر این استان به عنوان هاب غلات منطقه خاورمیانه نام برد و گفت: سالانه حدود ۱۳۰ میلیون تن غلات در سه کشور همسایه شمالی ایران تولید و بخش قابل توجهی از آن به صورت مازاد صادر می‌شود.

ابراهیم ایدنی با بیان اینکه قزاقستان، روسیه و اکراین بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان به‌شمار می‌روند ،گفت: این سه کشور تا سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ درصد از صادرات جهانی را در اختیار دارند و این در حالیست که در جنوب ایران و در منطقه خاورمیانه، بازار بزرگ مصرف غلات وجود دارد.

وی ادامه داد:در خاورمیانه سالانه حدود ۳۸ میلیون تن غلات مصرف می شود که ۱۸ میلیون تن آن در خود کشورهای مذکور تولید می‌شود و هم اکنون سه کشور ذکر شده حدود ۲۲ درصد گندم صادراتی جهان را تامین می کنند و بخش اعظم آن روانه بازارهای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می شود.

وی افزود: در حال حاضر ترانزیت گندم از قزاقستان به کشورهای عربی از خاک روسیه و دریای سیاه از مسیر ۹۰۰۰ کیلومتری صورت می گیرد در حالی که این مسیر از طریق ایران ۳۸۰۰ کیلومتر است.
بدون تردید جایگزین شدن مسیر ایران برای ترانزیت گندم علاوه بر کاهش هزینه حمل و نقل برای صادرکنندگان، درآمدزایی و رونق تجاری برای ایران را به همراه خواهد داشت و گسترش ترانزیت و توسعه معاوضه (سوآپ) به عنوان روش های تجاری در ایران می‌تواند راه رسیدن به اهداف را کوتاه‌تر کند.
ایدنی با بیان اینکه در حال حاضر بندر امام خمینی بزرگترین بندر تخصصی در تخلیه و بارگیری غلات کشور است ، اظهار داشت : سالانه حدود ۹۰ درصد از غلات مورد نیاز کشور از طریق این بندر وارد می شود. همچنین موقعیت راهبردی بندر امام خمینی برای ترانزیت غلات کشورهای آسیای میانه به کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا سبب شده است این بندر به عنوان حلقه اتصال قزاقستان و روسیه به کشورهای ذکر شده نقش تعیین کننده ای ایفا کند و با برنامه ها و اقداماتی که در پیش رو داریم بزودی این بندر به کانون تخلیه و بارگیری غلات خاورمیانه مبدل خواهد شد.
وی افزود: بنادر استان خوزستان دارای سهم ۷۵ درصدی در واردات کالاهای اساسی و سهم ۹۰ درصدی در واردات غلات
است که نشان دهنده وضع بسیار خوب این بنادر در جذب نهاده های کشاورزی است.
وی درباره سهم جذب هریک از نهاده های کشاورزی در بنادر خوزستان گفت: سهم بنادر استان خوزستان از گندم ۵۰ درصد ، ذرت ۹۷ درصد ، سویا ۹۹ درصد، جو ۶۶ درصد ، شکر ۸۲ درصد ،برنج ۱۰درصد و از روغن ۵۰ درصد است.