زیباکلام: یا روی روحانی اجماع کنید یا جلیلی را به عنوان رییس جمهور بپذیرید

خورنا: استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: بنده معتقدم از آنجایی که قدرت در دست اصولگرایان است از این رو با هر چهره اصلاح‌طلبی که رییس‌جمهور شود مخالفت خواهند کرد بنابراین بنده از مدتها قبل این واقعیت تلخ را پذیرفته بودم که اصلاح‌طلبان هر میزان رایی هم که داشته باشند بازهم نخواهند توانست قوه مجریه را در اختیار بگیرند.

به گزارش انتخاب ؛ صادق زیباکلام در گفتگو با آریا افزود: من فکر می‌کنم بهتر آن است که در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان با قبول واقعیات از یک نامزد اصولگرا حمایت کنند که به چارچوب تفکرات اصلاح‌طلبان نزدیک تر باشد و قدرت انجام تغییراتی را نیز داشته باشد. البته در این معادله قبلا نظر بنده حمایت از کاندیداتوری ناطق نوری بود اما از آنجایی که ایشان به هر دلیلی در انتخابات نامزد نشدند و از سوی دیگر آقای هاشمی نیز با مخالفت اصولگرایان از رقابت حذف شدند بنابراین در شرایط فعلی معتقدم حسن روحانی گزینه مناسبی است که اصلاح‌طلبان می‌توانند بر سر کاندیداتوری ایشان اجماع کنند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: باید هاشمی و خاتمی از سوی مردم و مشاورانشان تحت فشار گذاشته شوند تا از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کنند در واقع با توجه به سیطره اصولگرایان در قدرت مبارزه برای دموکراسی سخت است بنابراین در این شرایط ایده آل برای اصلاح‌طلبان در غیبت خاتمی و هاشمی، روحانی خواهد بود. وی ضمن مخالفت با تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان اظهار داشت: بنده معتقدم وظیفه ملی و میهنی هاشمی، خاتمی و دیگر چهره های اصلاح طلب آن است که درنگ را کنار بگذارند و از حسن روحانی حمایت کنند زیرا در غیراینصورت با رییس جمهور شدن جلیلی دیگر اصلاح‌طلبان حق اعتراض ندارند زیرا خودشان در به وجود آمدن این مساله مقصر بوده اند.

زیبکلام اظهار داشت: اصلاح‌طلبان باید بر سر کاندیداتوری روحانی اجماع کنند و آقای عارف هم اگر به اصلاحات معتقد است باید با فداکاری به نفع حسن روحانی کنار بکشد البته روحانی هم باید متعهد شود که در دولت خود از عارف به عنوان معاون اولی استفاده کند در واقع دموکراسی اینگونه پیش می‌رود زیرا در شرایط فعلی ما نمی توانیم با ایده آل های خود دموکراسی را پیش ببریم از این رو لازم است دو قدم به عقب برداریم تا بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم. رهبران اصلاحات باید غرور را کنار بگذارند و پشت سر حسن روحانی قرار گیرند و از بدنه اجتماعی این طیف درخواست کنند در شرایط کنونی از این کاندیدا حمایت کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حسن روحانی توانمندی و درک بیشتری از شرایط موجود دارد بنابراین احتمال اینکه ایشان بتواند رییس جمهور شود و گامهای زیادی بردارد زیاد است زیرا نه شعارهای پوچ و بی معنا می‌دهد و نه آنکه حاضر است تسلیم وضع موجود شود. بنابراین با توجه به شرایط فعلی کشور که قدرت در دست اصولگرایان قرار دارد بهتر است به همین ویژگی ها بسنده کنیم و از کاندیداتوری روحانی حمایت کنیم چر اکه در غیراینصورت ناچار خواهیم بود به ریاست جمهوری سعید جلیلی تن دهیم.