رییس ستاد جلیلی: ائتلاف ۱+۲ منتفی شده است

خورنا: علی باقری، سخنگوی ستاد سعید جلیلی، درباره آرایش انتخابات گفت: «درباره آرایش انتخابات باید سه مقطع را مورد ارزیابی قرار داد. اولین مقطع، پیش از ثبت‌نام بود که یک آرایش با اعلام نامزدی ۲۰ تا ۵۰ نفر از شخصیت‌های مطرح شکل گرفت. در ساعت‌های آخر ثبت‌نام نامزدها افرادی که تصور نمی‌شد، حضور پیدا کردند یا برعکس عده‌ای که تصور می‌شد بیایند، نام‌نویسی نکردند. بعد از پایان ثبت‌نام‌ها شرایطی به وجود آمد که صحنه انتخابات به هم ریخت، بعضی ستادها ریزش و بعضی دیگر رویش چشمگیری داشتند که این با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان همزمان شد.»
وی ادامه داد: «در زمان قبل از ثبت‌نام و بعد از ثبت‌نام افرادی انصراف دادند؛ اگرچه خیلی تحول اساسی رخ نداد اما ثبت‌نام سه چهار نفر همچون آقایان هاشمی، مشایی و جلیلی در صحنه انتخابات تحول ایجاد کرد.» باقری با بیان این‌که «فضای انتخابات با تایید صلاحیت هشت نامزد شکل گرفت.» گفت: «عارف از سوی جریان اصلاحات آمد، از اردوگاه اصولگرایان نیز ائتلاف ۱+۲، جلیلی و رضایی حضور دارند و روحانی و غرضی نیز نامزدهای مستقل هستند.
اگرچه شناسنامه سیاسی روحانی نشان می‌دهد، او با میانه‌روی از نیروهای معتدل هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب استفاده می‌کند. در طیف اصولگرایی دو نحله وجود دارد، جبهه‌های پایداری از روز‌های اول شکل‌گیری فضای انتخابات با رویکرد به نامزدی دیگر وارد صحنه رقابت شد اما به دلایلی امروز تمایل به حمایت از جلیلی دارد، نحله دیگر در اردوگاه اصولگرایی ائتلاف ۱+۲ است که اگرچه اعضای آن وعده کرده بودند یک‌نفر از جمع آن‌ها باقی بماند، اما امروز به نظر نمی‌رسد به نتیجه‌ای در این مورد دست پیدا کنند و ائتلاف پیشرفت عملا منتفی شده است.»
وی ادامه داد: «معتقدم در ادامه، رقابت اصلی از یک طرف بین جلیلی و روحانی و از طرف دیگر در مجموعه ۱+۲ میان قالیباف و ولایتی جدی‌تر می‌شود، اگرچه حدادعادل عضو دیگر ائتلاف پیشرفت نیز نرم مسیر تبلیغات انتخابات را طی می‌کند، اما در مجموع انتخابات را دو مرحله‌ای پیش‌بینی می‌کنم.» باقری در پاسخ به سوالی درباره این‌که جبهه پایداری به‌خصوص آیت‌الله مصباح در ابتدا از لنکرانی حمایت کرده و بعد از کناره‌گیری وی حمایت خود را از جلیلی اعلام کرده است، گفت: «ورودجلیلی به‌عرصه انتخابات روی توصیه دیگران بوده که منتسب به جریان‌های خاص دیگر نیست.
وقتی جلیلی تصمیم به ورود به عرصه انتخابات گرفت، گروه‌ و دسته‌های دیگر هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده بودند و این نشان از این دارد که بر اراده خود مصمم است.» باقری در ادامه درباره پیشنهاد صداوسیما درباره مناظره هسته‌ای گفت: «صداوسیما به‌تازگی پیشنهادی در این‌باره به ما داده است. اگر این مناظره صورت گیرد برای روشن شدن ذهنیت مردم مناسب است، ولی قطعا جلیلی در این مناظره شرکت نمی‌کند، اگر برگزاری آن جدی شود، احتمالا من به‌عنوان نماینده وی شرکت می‌کنم.»
وی درباره تحریم‌ها اذعان داشت: «برخی این موضوع را القا می‌کنند که تحریم‌ها ناشی از ضعف ماست در صورتی که تحریم‌ها ناشی از قدرت ماست، زیرا اگر قدرت نداشتیم از همه امکانات برای تحریم ما استفاده نمی‌کنند.»