«پالایشگاه خوزستان» پروژه ای که از نصب تابلو فراتر نرفت

خورنا: این روزها مسافران جاده اهواز – آبادان و بالعکس با دیدن تابلو سبز رنگ کهنه شده ای که محل ساخت «پالایشگاه خوزستان» به عنوان پالایشگاه دوم آبادان را نشان می دهد، یاد وعده های محقق نشده دولت برای احیای برخی شهرهای خوزستان و کاهش نرخ بیکاری برای جوانان این استان می افتند که چگونه در روزهای آخر عمر دولت اجرای آنها رنگ باخته و ظاهرا امیدی برای اجرایی شدن آنها وجود ندارد.

با گذشت بیش از شش سال از تصویب شدن پروژه ساخت پالایشگاه خوزستان در آبادان از سوی دولت که با اهدف ایجاد رونق در شهرهای آبادان و همسایه اش خرمشهر صورت گرفت ولی پیشرفت این پروژه از نصب تابلو فراتر نرفت.

این روزها مسافران جاده اهواز – آبادان و بالعکس با دیدن تابلو سبز رنگ کهنه شده ای که محل ساخت «پالایشگاه خوزستان» به عنوان پالایشگاه دوم آبادان را نشان می دهد، یاد وعده های محقق نشده دولت برای احیای برخی شهرهای خوزستان و کاهش نرخ بیکاری برای جوانان این استان می افتند که چگونه در روزهای آخر عمر دولت اجرای آنها رنگ باخته و ظاهرا امیدی برای اجرایی شدن آنها وجود ندارد.

هر چند انتظار بازگشت شهرهای آبادان و خرمشهر به دوران قبل از جنگ، انتظار بیهوده ای است زیرا این شهرها هم اکنون فرسنگ ها با گذشته درخشان و مثال زدنی خود فاصله گرفته اند ولی ریشه کن شدن بیکاری در شهرهایی که از پتانسل و ظرفیت بالایی برای تولید و اشتغال بهره می برند، توقع بیهوده ای برای جوانان این دو شهر به شمار می رود.

واقعیت این است که بیکاری در دو شهر آبادان و خرمشهر بیداد می کند و در این خصوص حتی دولت نیز نمی تواند این امر را کتمان کند یا اینکه ادعا کند که در این مدت بیکاری در این دوشهر را کاهش داده است که مستندات و مشاهدات موجود حاکی از شدت یافتن بیکاری در دولتهای نهم و دهم با وجود همه شعارهای کاهش نرخ بیکاری است.

همین بیکاری لجام گسیخته در دو شهر آبادان و خرمشهر بود که دولت با احداث و ساخت پالایشگاه دوم آبادان که به نام پالایشگاه خوزستان نامگذاری و به با پالایشگاه دوم آبادان مطرح شد موافقت کرد تا شاید در صورت راه اندازی این پالایشگاه بتوان کورسوی امیدی برای از پادرآوردن غول بیکاری در دو شهر آبادان و خرمشهر یافت.

هیئت دولت در اولین سفر استانی خود به خوزستان در دی ماه سال ۱۳۸۵ برای خودکفایی کشور در تولید بنزین و ریشه کن کردن بیکاری در شهرهای آبادان و خرمشهر، ساخت پالایشگاه خوزستان در کنار شهر آبادان را تصویت کرد ولی این طرح هم اکنون با گذشت هفت سال تنها در حد نصب تابلو مانده است.

این پالایشگاه نفت سنگین که به پالایشگاه دوم خوزستان نیز معروف است در هفت کیلومتری شمال آبادان در جاده آبادان – اهواز و کانال ژیان در منطقه آزاد اروند احداث خواهد شد و پس از بهره برداری از این پالایشگاه که ظرفیت آن ۱۸۰ هزار بشکه در روز است، روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد. قرار شد خوراک این پالایشگاه از میادین نفتی آزادگان و یادآوران که از میادین تازه به تولید رسیده جنوب خوزستان و نزدیکی شهر آبادان به حساب می آیند، تامین شود.

طرح احداث پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکه ای نفت خام فوق سنگین خوزستان با حدود سه میلیارد یورو سرمایه گذاری و مشارکت ۷۵ درصدی بخش خصوصی پس از آغاز به کار پیمانکار اجرایی، سه سال تعیین شده و این در حالیست که اکنون حدود هفت سال از تصویب آن می گذرد ولی حتی یک آجر برای عملیات ساختمان سازی آن به کار نرفته است.

در خصوص تولیدات پالایشگاه خوزستان گفته می شود روزانه ۱۰ میلیون لیتر (۳۲.۶ درصد) بنزین سوپر مطابق با استاندارد یورو، ۱۲.۵ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر (۴۱ درصد) گازوئیل، سه میلیون لیتر (۱۰ درصد) سوخت جت، پنج میلیون لیتر (۱۶.۳ درصد) گاز مایع، ۴۱۰ تن گوگرد، ۱.۲ درصد نفت کوره از جمله فرآورده هایی است که در پالایشگاه خوزستان تولید می شود.

از زمان تصویب این طرح تاکنون مسئولین مختلف وعده های متفاوتی را برای آغاز عملیات ساخت و انتخاب سرمایه گذار و پیمانکار رسانه ای کرده اند که تا به امروز هیچ نشانی از این وعده ها دیده نمی شود.

بهمن سال ۱۳۸۷ قرار بود طرح آغاز شود

محمد زالی، مجری طرح ساخت پالایشگاه خوزستان در آذرماه سال ۱۳۸۷ گفته بود که عملیات ساخت پالایشگاه دوم آبادان موسوم به خوزستان از آبان ماه سال گذشته آغاز شده و طبق برنامه ریزیهای انجام شده تاکنون چهار درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.(شاید منظور از چهاردرصد همان نصب تابلو باشد).

زالی با اشاره به وسعت ۵۲۵ هکتاری زمین این طرح گفت: پاکسازی مواد منفجره، تملک زمین و وجود معارض از جمله مشکلات پیش روی این طرح است که با حل این مشکلات پیش بینی می شود تا دو ماه آینده (یعنی بهمن ماه سال ۱۳۸۷) عملیات حصارکشی محدوده طرح آغاز شود.

وی از همکاری هشت شرکت داخلی و خارجی در این طرح خبر داده بود و اعلام کرد: با برنامه ریزیهای انجام شده و تامین اعتبار مورد نیاز، پالایشگاه دوم آبادان تا سال ۱۳۹۱ به بهره برداری می رسد.

تمامی این شرایط دست در دست هم داده تا امروز نصب این تابلو که در حال زنگ زدن است به موضوعی برای رهگذران اتوبان اهواز به آبادان تبدیل شود و در این بین جوانان آبادانی که به این وعده دلخوش کرده بودند تا شاید با راه اندازی این طرح عظیم نفتی در شهرستان، غول بیکاری در آبادان مهار و آنها به یک شغل آبرومند دست پیدا کنند تنها می تواند تاسف و حسرت بخورند.

نماینده مردم آبادان در مجلس در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از پروژه هایی که در سفر اول رئیس جمهور به استان خوزستان تاکنون بی نتیجه مانده پروژه پالاشگاه دوم آبادان است که تاکنون در حد نصب یک تابلو مانده است.

محمد سعید انصاری در باره این پروژه ملی عنوان کرد: هیچ یک از عملیات اولیه اجرای این طرح اعم از مراحل اولیه کلنگزنی در حالیکه اعتبارهای آن در مجلس هفتم تخصیص یافته انجام نشده است.

وی آغاز عملیات اجرایی پروژه پالایشگاه دوم نفت آبادان را موجب افزایش فرصتهای شغلی برای جوانان منطقه خواند و افزود: بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روند نابه سامان اجرای طرح ها و مصوبه های سفرهای استانی هیئت دولت ناراضی هستند.

انصاری همچنین تمامی تلاش های خود شامل تذکرات کتبی، شفاهی و اخطار در خصوص این طرح در صحن علنی مجلس را بی نتیجه خواند.

نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به اینکه ساخت این پالایشگاه از هر نظر به سود کشور است، گفت: این پالایشگاه در کنار دو میدان نفتی آزادگان و یادآوران قرار گرفته و با کمترین هزینه ای می توانیم نفت مورد نیاز را به این پالایشگاه منتقل کنیم ضمن اینکه می توانستیم خام فروشی نفت را کاهش دهیم و آن را ماده با ارزش تری به نام بنزین تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعلل در ساخت پالایشگاه دوم آبادان بیش از این پذیرفتنی نیست، تاکید کرد: بیکاری در شهرهای آبادان و خرمشهر به اوج خود رسیده و در هر خانه ای یک یا دو جوان بیکار داریم که انتظار می رود با ساخت این پالایشگاه وضعیت تا حدودی بهتر شود و دولت قولهای خود مبنی بر کاهش بیکاری در این دو شهر را به صورت عملی نشان دهد.

به هر حال این روزها در حالی به پایان عمر دولت دهم می رسیم که بسیاری از پروژه های کلیدی این دولت برای شهرهای آبادان و خرمشهر بدون نتیجه رها شده است.