هاشمی و خاتمی نظر قطعی روی روحانی دارند

خورنا: وزیر اطلاعات دوران اصلاحات با بیان اینکه همیشه محصول انتخابات، بهترین‌هاست گفت: من بهترین فرد را در این شرایط آقای حسن روحانی می‌دانم ضمن آنکه هاشمی نظر قطعی به روحانی دارد.

به گزارش فارس، حجت‎الاسلام علی یونسی در گردهمایی مسئولان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در اصفهان با اشاره به آیه ۵۸ سوره نساء اظهار کرد: این آیه به بزرگ‎ترین بار مسئولیت اشاره دارد و مفاد آن این است که خداوند از شما می‎خواهد که امانات را به اهلش بسپارید.

* قرآن با مشی دموکراسی سازگاری دارد

وی در شرح این آیه افزود: بزرگان تفسیر این‎گونه معنی کرده‎اند که منظور این آیه این است که شما موظف هستید که بار مسئولیت‎ها را به اهلش واگذار کنید و تک تک شما وظیفه دارید که حکومت را که بزرگ‎ترین مسئولیت اجتماعی است به انسان‎های لایق و امین واگذار کنید.

وزیر اطلاعات دوران اصلاحات با اشاره به اینکه از این آیه استنباط می‎شود که قرآن با مشی دموکراسی سازگاری دارد، تصریح کرد: همان‎گونه که می‎دانید تاریخ سیاسی بشر مملو از روش غیرانتخاباتی است و هم در گذشته و هنوز در اکثر کشورهای خاورمیانه و آفریقا و آمریکای لاتین شخص حاکم توسط مردم انتخاب نمی‎شود و یک حزب یا یک شخص در ارتش با کودتا حکومت را در دست می‎گیرد.

وی با اشاره به اینکه تاریخ ایران نیز با تاریخ تمدن بسیار درخشان خود از نظر انتخابات و دموکراسی تاریخ درخشانی ندارد، ادامه داد: ما تا قبل از مشروطه با واژه انتخابات ناآشنا بودیم و حتی همان موقع ایران در جنگ‎های طولانی ایران و یونان و یا ایران و روم افتخار می‎کرد که شاه پرتو خداست اما آنها به انتخاب حاکم از طریق مردم اعتقاد داشتند.

حجت‎الاسلام یونسی با بیان اینکه البته از نظر افلاطون تنها جمع معدودی که از اشراف بودند و توانایی پرداخت مالیات داشتند حق انتخاب حاکم داشتند، اذعان کرد: ولی به مرور زمان هزاران سال گذشت تا بشر به نقطه‎ای رسید که هر انسانی از حقوق شهروندی برخوردار است و حق انتخاب دارد.

وی با تأکید بر اینکه البته ما در این خصوص تاریخ بسیار محدودی داریم و با تأخیر حدود ۴۰۰ سال، پس از مشروطه وارد عرصه انتخابات شدیم، گفت: از زمانی که به این عرصه وارد شده‎ایم تا کنون هنوز در ابتدای کار هستیم و هنوز هم بازی دموکراسی را بلد نیستیم و مفاهیم را درست دریافت نکرده‎ایم و هرکسی که بر مسند حکومت می‎نشیند تلاش می‎کند که خود را برای همیشه در آن جایگاه نگه دارد و دیگران باید همیشه از وی اطاعت کنند.

وی با اشاره به اینکه حتی احزاب، نخبگان، فعالان و گروه‌های سیاسی ما اسیر رسوبات تاریخی استبداد، تک محوری، دیکتاتوری و فرد محوری هستند، اضافه کرد: ما نیاز به آموزش و تمرین دموکراسی داریم و هنوز فاصله زیادی با «شعار زنده باد مخالف» داریم.

حجت‌الاسلام یونسی با بیان اینکه ما هنوز مخالف را دشمن می‌پنداریم و بزرگان و فعالان سیاسی ما در ادبیات محاوره و نیز در هنگام مسئولیت خود به سیاه و سفید یا دوست و دشمن تقسیم می‌کنند، خاطر نشان کرد: هنوز واژه‌ای به نام مخالف در فرهنگ سیاسی ما وارد نشده است و زمانی که بحث داغ سیاسی می‌شود پس از انتقال این بحث‌ها به درون خانواده‌ها شاهد دعواها، تهمت‌ها و تحقیر کردن‌ها هستیم که یکی از مشکلات جدی ما است.

وی با اشاره به اینکه در ادبیات سیاسی ما باید سه واژه دوست، دشمن و مخالف نهادینه شود، متذکر شد: در این حالت زمانی که طرف مقابل خود را دشمن بپنداریم امکان اینکه این دشمن پدر، برادر و یا همسر باشد وجود دارد و این مطلب را می‎رساند که ما تازه در حال تمرین بر الفبای دموکراسی هستیم.

وزیر اطلاعات دوران اصلاحات با تأکید بر اینکه عده‌ای عناصر بیمار که فقط حیاتشان در اختلافات است نیز در این میان موج‌سواری کرده تا جامعه را به تنش و تشنج کشانده چراکه درصورت آرام بودن جامعه کسی کاری با آنان ندارد و در زمان آشوب مطرح می‎شوند، بیان داشت: اگر چه این افراد قلیل، اما در اثر زیادند که ما آنان را عناصر افراطی و تندرو می‎نامیم و مانع اصلی توسعه، امنیت و آرامش کشور هستند و سازمان‌های امنیتی باید برای برقرای امنیت به مهار این گروه بپردازند.

وی با بیان اینکه البته ما معتقد به حذف این افراد نیستیم چراکه منطق حذف و نابودی منطق اسلام نیست بلکه منطق اسلام منطق ارشاد، تنبیه و اصلاح است، ابراز کرد: عده‎ای مخالف ادامه دموکراسی در کشور هستند چراکه همیشه محصول انتخابات، بهترین‎هاست و این عده از دو گروه ضد انقلاب و خیلی به ظاهر انقلابی تشکیل شده‎اند اما رفتار و ادبیات این دو گروه شباهت زیادی به هم دارد.

حجت‎الاسلام یونسی با اشاره به اینکه گروه اول به تحریم انتخابات معتقد است و گروه دوم در لباس از دفاع از انقلاب و ولایت به دنبال ترساندن، مأیوس کردن انتخاب مردم هستند که عدم استقبال مردم را به دنبال دارد، گفت: این گروه دوم در عموم خود را اکثریت دانسته و در جلسات خصوصی خود به عبارت «اکثرهم لا یعقلون» معتقدند.

وی با بیان اینکه اکثریت ملت همیشه خواهان آرامش، امنیت، ثبات، رفاه، عدالت و اخلاق هستند که قشر مذهبی ما را تشکیل می‎دهند، اظهار کرد: این اکثریت، تعریفی که از مذهبی دارند، با تعریف مدل مریض که تنها شعار می‎دهند، متفاوت است و در روز عاشورا و شب‎های قدر شاهد حضور این قشر اکثریت هستیم که اهل تظاهر نیستند اما دلشان مالامال از عشق به مفاهیم واقعی دینی است نه مفاهیم جعلی یا شعاری.

* خاتمی گفتمان اصیل اسلامی را نهادینه کرد!

وی با بیان اینکه دلیل شادمانی یکباره ملت ایران در زمان ثبت نام هاشمی رفسنجانی چیست تصریح کرد: با توجه به اینکه آقایان هاشمی و خاتمی دو شخصیت هستند و ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند اما مردم می‌دانند که هدف مشترک این دو شخصیت، نجات، توسعه و اعتلای کشور، انقلاب و ملت است و مشترکات این دو بسیار بیش از تفاوت‌هایشان است.

یونسی با اشاره به اینکه این گفتمان مشترک میان آقایان خاتمی و هاشمی قهر کردن با انقلاب، انتخابات و گوشه گیری، انزوا و بی‌تفاوتی نیست، گفت: آقای هاشمی همان روز پس از رد صلاحیت خود با همان صلابت مردم را دعوت به وحدت و مشارکت در انتخابات کرد و مصلحت کشور و ملت ما در این است که ما راه نجات را در انتخابات، خلق حماسه سیاسی و انتخاب بهترین‎ها ببینیم.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران ملت فرهیخته‌ای است و در این یک دهه اخیر به صورت چشمگیری فرهیخته و تحلیلگر شده است گفت: مهم این است که با درک اشتباهات به اصلاح و تکمیل آن بپردازیم.

وی تاکید کرد: گفتمانی که مخالف انتخابات است، گفتمان جنگ، تحریم، تورم و گفتمان دعوا و شرایط امنیتی است.

*۶ نفر از کاندیداها از یک اردوگاه هستند!

وزیر اطلاعات دوران اصلاحات با بیان اینکه تنها راه نجات ما شرکت در انتخابات به صورت عالی‎ترین شکل و انتخاب بهترین است و گرنه این مسیری که انتخاب شده است در این ۸ سال اخیر، امروز همه شاهد آثار زیان‎بار آن هستند، ادامه داد: در این ۸ نفر کاندیدای احراز صلاحیت شده حداقل ۶ نفر از آنان از یک اردوگاه هستند و همه به این وضع موجود منتقدند که اگر من به جای آقایان عارف و روحانی بودم به آنان می‎گفتم که شما خود شریک وضع موجود هستید اما با شور شدن بیش از اندازه این مسئله به چنین وضعی درآمده‎اید.

وی با توجه به اینکه اکنون اجماع ملی برای اینکه این گفتمان فتنه برانگیز، جنگ افروز و تفرقه افکن و تنگ نظرانه با شکست منجر شده است، به وجود آمده است، ابراز کرد: این مسئله نشان می‎دهد که این گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال است که مورد قبول ملت است و امروز این تاریخ بهترین آزمایشگاه صحت و شکست این گفتمان است که متأسفانه به بدترین شکل همه ما ضرر کردیم.

حجت‎الاسلام یونسی با اشاره به اینکه این روش شکست خورده است و نباید بار دیگر به آن روش، به آن راه و به آن گفتمان رأی داد، اذعان کرد: درخواستی که من از شما دارم در این زمان اندک و با مشکلات فراوان با اراده خود بار دیگر نشان دهید که همه بن بست‎ها شکسته می‎شود و تصمیم بگیرید که شور و نشاط انتخابات سیاسی را بار دیگر به خیابان‌ها بکشانید و بار دیگر شما به گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال طلبی که من بهترین فرد را در این شرایط آقای حسن روحانی می دانم رأی دهید.

* کسی غیر از روحانی مرد میدان هسته‎ای نبود!

وی با بیان اینکه حسن روحانی یک ذخیره ناشناخته است و از معدود باقیمانده‌های دهه ۶۰ و دهه انقلاب باشد چرا که بسیاری از آنان مانند مطهری‌ها، بهشتی‌ها و مفتح‌ها شهید شده‌اند و وی از این قافله جامانده است، خاطر نشان کرد: من از نظر تئوری، دانش و نیز تجربه کسی را بهتر از آقای روحانی برای شناخت دنیا و فن دیپلماسی و مذاکره نمی‎شناسم و حداقل ملت ما را از چند جنگ خطرناک ویران کننده نجات داد و شاید اگر شخص دیگری بود اسیر تفکر عناصر افراطی می‌شد و کشور را دچار جنگ با طالبان و یا جنگ با آمریکا می‌کرد.

وزیر اطلاعات دوران اصلاحات با اشاره به اینکه من وظیفه وجدانی، میهنی، ملی و دینی خود میدانم که باید از حسن روحانی حمایت کنم، گفت: مطمئن باشید آقای هاشمی نظر قطعی به وی دارد و آقای خاتمی هم بارها گفته است که من به شخصه به روحانی رأی می‌دهم و هیچ شکی در لیاقت، کفایت و تدبیر وی ندارم و این کافی است برای کسانی که می‌خواهند از نظر بزرگان با خبر باشند و هیچ مسئولیتی در دوران اصلاحات بالاتر از پرونده هسته‌ای نبود و غیر از حسن روحانی کسی مرد این میدان نبود و با افتخار مسئولیت خود را به بهترین وجه با حفظ اصل فناوری هسته‌ای و نگاه‌داری کشور از تحریم که همه ملت از آن آسیب دیده‌اند به انتها رسانید.